Permalänk

Prövotid och 40 över... vad hade du förväntat dig? Har man prövotid så betyder det att du ska följa ALLA trafikregler till det extrema!

Lesson learned

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Låter ju inte direkt bra om personer som behöver bil i tjänsten ska kunna slingra sig ur trafiköverträdelser lättare än andra. Alltså så här grova trafiköverträdelser.

Vad hände med Likhet inför lagen?

Finns inte, hänsyn till situation tas vid alla typer av brott.

Det är faktiskt därför man tar hänsyn till situationen, en som använder bilen för att åka till jobbet och blir av med körkortet tycker det är ett lite jobbigt straff (får hitta annat sätta att resa till jobbet en period). En budbilschaufför förlorar sin arbetsinkomst också, d.v.s. blir "dubbelt bestraffad", därav jämkar man så det ska svida lika mycket för bägge.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Ja förstår varför dem stoppade mig, men jag har aldrig blivit stoppad för brott i trafiken tidigare, och brukar oftast inte köra för fort heller, men nu när man väl körde för fort för att man hade väldigt bråttom så ska man såklart lyckas köra om en civilpolis. Hade det varit mitt på dagen när det är mycket bilar ute hade jag antagligen inte kört lika fort men nu eftersom det var rätt så tomt på vägen så valde jag att gasa lite extra för att jag hade bråttom vilket jag nu i efterhand ångrar väldigt grovt.

Man tjänar inga större tider på att gasa på, om det är kortare sträckor. Kommer jag ihåg rätt, så rör det sig om ca 30sek/mil per 10km/h-ökning över 100km/h. Minns inte exakt, minns bara att det inte var värt det.

Det må ha varit tomt på andra bilister, och du utgjorde ingen fara för de du inte såg. Men för de du inte såg, eller du inte skulle hinna uppfatta och slutligen dig själv. En olycksutredare på jobbet berättade en intressant sak, som jag själv inte reflekterat på.

Många förlitar sig på bilens säkerhetssystem, det är ABS-bromsar, fler airbags än du anar, deformationszoner och en övertro på att dessa ska rädda dig. Många skadar sig allvarligt och det blir allvarligare vid högre hastigheter. De saker som skadas är människans inre organ och ingen biltillverkare kan förebygga dessa skador.

Bortsett från att du körde för fort, så stoppade polisen dig för att du utgjorde en fara för dig själv.

Annat perspektiv på det hela, hur mkt tid tjänade du på stoppet? Tiden du körde ”ikapp”, förlorade du säkert på mötet med polisen.

Som andra har skrivit, var ärlig när du svarar transportstyrelsen. Berätta varför du hade bråttom och hur du nyttjar ditt körkort. Kan vara jobbigt ett tag utan körkort, men det funkar och tiden går fort. Kunde ha gått mkt värre, och glad för din skull att du inte skadade någon annan eller dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Det finns inga civila polisbilar på en tom motorväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Men måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan börja med risk 1 och 2 och innan jag kan boka nya prov?

Ja. Först när du har ett körkortstillstånd kan du boka riskutbildning och teori- samt körprov.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft är att aldrig köra mer än 30km/h över hastighetsbegränsning under tiden man har prövotid. 30 km/h och uppåt nyper de körkortet på en gång, även om polisen kan göra bedömning även under 30km/h att dra in kortet för t.ex vårdslöshet osv.

Man vinner ~8 minuter per timme av att köra 150 istället för 130 vilket inte är ingenting men tycker att man kan stå över det under sin prövotid.

Permalänk
Medlem

Behöver du bilen för jobb eller har annan god anledning tror jag nog du kan förhandla ned det om det var lågt trafikerad motorväg och det bara var hastigheten som var problemet. Vet de som kört än fortare och fått mindre än 4 månader.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Låter ju inte direkt bra om personer som behöver bil i tjänsten ska kunna slingra sig ur trafiköverträdelser lättare än andra. Alltså så här grova trafiköverträdelser.

Vad hände med Likhet inför lagen?

Saken är ju den att vi kommer från olika förutsättningar så att tillämpa samma straff för alla kommer slå olika hårt (dvs inte lika)
Några 100-lappar i böter kan vara katastrof för en del, medans det finns sådana som tjänar 100-tals milioner varje år.

Vet att det finns en del som skiter fullständigt hur de parkerar sin bil och betalar 100-tals parkeringsböter bara för att de har pengarna och det tjänar de igen på minuter iaf.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Sunt förnuft är att aldrig köra mer än 30km/h över hastighetsbegränsning under tiden man har prövotid. 30 km/h och uppåt nyper de körkortet på en gång, även om polisen kan göra bedömning även under 30km/h att dra in kortet för t.ex vårdslöshet osv.

Under prövotiden är det hårdare, där finns inte det utrymmet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Sunt förnuft är att aldrig köra mer än 30km/h över hastighetsbegränsning under tiden man har prövotid. 30 km/h och uppåt nyper de körkortet på en gång, även om polisen kan göra bedömning även under 30km/h att dra in kortet för t.ex vårdslöshet osv.

Man vinner ~8 minuter per timme av att köra 150 istället för 130 vilket inte är ingenting men tycker att man kan stå över det under sin prövotid.

Sunt förnuft är att ALLTID hålla sig till hastighetsgränsen oavsett prövotid, 30 år med körkort eller att man behöver körkortet i jobbet! Har man körkort på prövotid och brister så i omdöme borde straffet vara stenhårt för att slippa sådana oansvariga personer i trafiken.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag var nyss på reddit och såg en idiot tända eld på sig själv av misstag. Tänkte att jag går in hit istället för att läsa lite nördiga men harmlösa inlägg. Så är det här den första tråden jag öppnar. Inte för att det som hände TS är i samma liga som att sätta eld på sig själv men ändå.

Det alla idioter på vägarna (säger inte att TS är en idiot...) inte förstår att även om de bara utsätter sig själva för fara så blir det stora konsekvenser för alla när en olycka sker. T.ex. så måste polis och sjukvård lägga tid och personal på helt onödiga olyckor. Utöver det kan en endaste singelolycka utan problem kosta skattebetalarna miljontals kronor. Shit, när jag tänker efter kan du i extrema fall lägga till en nolla eller två.

Det är riktigt jävla enkelt: Är du inte man nog att stå för konsekvenserna ska du ge fan i att utföra handlingen.

Skrivet av Haszan:

vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

Jag kan inte ge något annat svar än vad andra har gjort men vad får ett indraget kort för konsekvenser för dig?

Skrivet av Haszan:

Ja förstår varför dem stoppade mig, (1)men jag har aldrig blivit stoppad för brott i trafiken tidigare, och brukar oftast inte köra för fort heller, men nu när man väl körde för fort för att man hade (2) väldigt bråttom så ska man såklart lyckas köra om en civilpolis. Hade det varit mitt på dagen när det är mycket bilar ute hade jag (3) antagligen inte kört lika fort men nu eftersom det var rätt så tomt på vägen så valde jag att gasa lite extra för att jag hade bråttom vilket jag nu i efterhand (4) ångrar väldigt grovt.

1. God dag yxskaft, du har knappt haft någon chans att blivit stannad eftersom du nyss fått körkortet.

2. Bara för att du är dålig på att planera ska du inte behöva riskera andras (eller ditt eget) liv för det. Planera bättre eller acceptera att du kommer för sent.

3. Antagligen? Är du seriös?

4. Ingen bryr sig om du ångrar det eller ej, kommer du lära dig något av det?

Skrivet av Haszan:

Jag sa inte att jag inte har gjort något farligt, det jag sa var att jag inte direkt gjorde något farligt FÖRUTOM hastighetsöverträdelsen. Som sagt, hade det varit mitt på dagen bland massa andra bilar så hade jag absolut inte kört lika fort men nu eftersom vägen var tom så satte jag inte direkt någon annan i en farlig situation.

"Herr domare, nu var det så att jag inte gjorde något olagligt FÖRUTOM att mörda min frus älskare. Så vad sägs om att sänka straffet till lite böter?"

Bevisligen var vägen inte tom.

Skrivet av Haszan:

Alltså, (1) jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det (2) kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

1. Bra. Får jag fråga vad som var så viktigt att komma ett par minuter tidigare till trots faran?

2. "Herr domare, jag inser att et var fel att mörda min frus älskare men eftersom jag inte mördade min fru och våra barn kanske jag kan slippa fängelset?"

Skrivet av _niko_:

Edit: Jisses vad mkt moralpredikningar från folk...

Nja. Nu är det inte så att TS är en erfaren bilist som kört ett par km/h för fort. Nu är han själva nidbilden av en artonårig BMW-förare. D.v.s. en fartdåre på vägen som inte verkar inse varför han blir straffad.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mindfighter:

Under prövotiden är det hårdare, där finns inte det utrymmet.

Det är precis samma regler under prövotid, blir du av med lappen utanför prövotid blir du även av med den under prövotid. Enda skillnaden är att du måste göra om allt om du blir av med körkortet under prövotid. Kör du 30km/h för fort på 110-väg blir det "bara" böter oavsett om du har prövotid eller inte.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Haszan Vilken utrustning använde dom för att mäta din hastighet?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Vägen var väl knappast tom eftersom du körde om polisbilen?

Sen att tro det är mindre farligt för att det är glest trafikerad motorväg och natt visar att du inte riktigt är medveten om farorna.
Inte ovanligt att det finns både djur och människor på en motorväg även på natten, hur lång tid innan tror du att du ser dom när det är natt?

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att det enda TS faktiskt ångrar är att han åkte fast, inte själva handlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha, grymt att du inte ens verkar inse att du gjort något fel. Aja, de håller dig borta från vägen ett tag iallafall, det får man tacka för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är precis samma regler under prövotid, blir du av med lappen utanför prövotid blir du även av med den under prövotid. Enda skillnaden är att du måste göra om allt om du blir av med körkortet under prövotid.

Helt korrekt. Lite konstigt att den gamla myten "kör du 1 km/h för fort under prövotiden ryker körkortet" är utspridd, men men... det är nog bara bra att så många tror på den

Personligen tycker jag dock det är rimligt att dra körkortet för någon på prövotid även om de "bara" kör t.ex. 10 km/h för fort. Det är 1,5 ton tunga mördarmaskiner vi pratar om, de ska behandlas med respekt. En fartkåt artonåring har bevisligen inte den respekten.
(Det tycker jag trots att jag själv har prövotid.)

Skrivet av Meantek:

Kör du 30km/h för fort på 110-väg blir det "bara" böter oavsett om du har prövotid eller inte.

En sanning med modifikation. Polisen kan anse att du körde på ett sådant sätt att du ska förlora kortet oavsett om du bara körde ett par km/h för fort. I praktiken är det förstås väldigt ovanligt att körkortet ryker vid mildare hastighetsöverträdelser men risken/chansen finns.

Permalänk
Medlem

Herregud, vad är det här? En ryggdunkarklubb för moralpolisen?

Permalänk
Medlem

För alla med moralpanik

Direkt saxat från myndigheten Trafikanalys om dödsolyckor

Få omkommer på vägar med hög hastighetsgräns
Av de 253 omkomna under 2017 omkom en majoritet (178 personer eller 70 %) i olyckor utanför tättbebyggt område. Vanligaste hastighetsgränsen på olycksvägen var 70 km/h. Det är mycket få som omkommer på vägar med de högst hastigheterna, som motorvägar och motortrafikleder (Figur 6). De allra flesta omkommer i olyckor som sker i dagsljus, uppehållsväder och/eller på torra vägar.

Av de 253 personerna som omkom under 2017 omkom 99 personer (39 %) i singelolyckor med motorfordon. [...] Singelolycka var alltså den vanligaste olyckstypen. Därefter följer mötesolycka mellan motorfordon (43 omkomna) och kollision motorfordon – fotgängare (37 omkomna).

Om ni faktiskt vill hjälpa era medtrafikanter, se till att inte
A. Snedda i kurvor (gäller även 30-områden!)
B. Köra trött
och
C. Lägg energin på vägar där man har möte och gångare

Permalänk
Medlem

Anekdotdags.

Haft korkort i 20+ år utan anmarkning. Låg bakom en bil, i 60-zon, som pendlade mellna att kora i 40-50 km/h. Blev trottsamt efter en stund så då vi kom utanfor stan så gjorde jag en omkorning och blev direkt invinkad i en fartskontroll som matt på mig precis då jag låg bredvid nissen som låg och fiskorde.

Uppmatt till att ha kort 96 km/h i 60-zon resulterade i 3 månader utan korkort och 11k i boter. Omkorningen skedde i gott ljus och med god sikt, inte en annan trafikant i narheten. Att jag brot hastighetsgransen ar ofrånkomligt men det sved rejalt mtp omstandigheterna. 96 kanske låter mycket men tank efter lite och se sjalva vilken hastighet ni kommer upp i vid en omkorning - det går kanske snabbare an ni tror.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag har en känsla av att det enda TS faktiskt ångrar är att han åkte fast, inte själva handlingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har man dessutom prövoperiod så kan man gott skylla sig själv.

Att köra för fort gör väl alla någon gång, men jag skulle vilja dela med mig av en tankeställare som jag alltid triggar igång varje gång jag kommer på mig att köra fortare än vad hastighetsgränsen tillåter. Denna tankeställare är såpass stark för mig att den alltid hjälper mig att sakta ned.

Jag leker med tanken att jag har kört ihjäl en person. Detta är ju en bilists värsta farhåga, men tyvärr något som många får vara med om årligen. Om jag går till mig själv så skulle jag inte kunna sova gått om nätterna på ett väldigt bra tag... Om jag dessutom har kört för fort på detta så vet jag inte hur jag skulle kunna förlåta mig själv. Hade jag kunnat förhindra olyckan om jag kört lagligt från början? Att leva med det på sitt samvete, nej tack!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg den här låten av Kenneth & the knutters när jag läste ts:

Citat:

Ge mig fri fart och fri bensin. ett friare liv och en större maskin
Så allt kan hända på en motorväg. du vrider på gasen sen är du där
Fast du inte vill, så blixtrar det till
Ge mig fri fart och fri bensin. ett friare liv och en större maskin
Ge mig fri fart, fri fart! det vorre väll underbart

Låten är rätt skön, men fy sjutton att förlora körkorket och behöva göra uppkörning igen. Tack och lov så kör jag lugnt och har inget sug att gasa på. Men den som nyligen fått körkort och är bakom ratten på en kraftig bil på en motorväg med lite trafik då kan det lätt bära iväg alldeles för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Anekdotdags.

Haft korkort i 20+ år utan anmarkning. Låg bakom en bil, i 60-zon, som pendlade mellna att kora i 40-50 km/h. Blev trottsamt efter en stund så då vi kom utanfor stan så gjorde jag en omkorning och blev direkt invinkad i en fartskontroll som matt på mig precis då jag låg bredvid nissen som låg och fiskorde.

Uppmatt till att ha kort 96 km/h i 60-zon resulterade i 3 månader utan korkort och 11k i boter. Omkorningen skedde i gott ljus och med god sikt, inte en annan trafikant i narheten. Att jag brot hastighetsgransen ar ofrånkomligt men det sved rejalt mtp omstandigheterna. 96 kanske låter mycket men tank efter lite och se sjalva vilken hastighet ni kommer upp i vid en omkorning - det går kanske snabbare an ni tror.

Känner igen situationen alldeles för väl :/
Det som svider lite extra lär ju vara att gubbkärringen som låg å dumkörde lär ha skrattat gott, samt var väldigt glad över att den där trafikfarliga sorten (du) åkte dit. En sådan som anser att en hastighetsgräns på 60km/h innebär att hälften är gott nog, och som ställer sig på bromsen om trädet femton meter bort tappar ett löv.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Du ska inget körkort ha, punkt slut.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Känner igen situationen alldeles för väl :/
Det som svider lite extra lär ju vara att gubbkärringen som låg å dumkörde lär ha skrattat gott, samt var väldigt glad över att den där trafikfarliga sorten (du) åkte dit. En sådan som anser att en hastighetsgräns på 60km/h innebär att hälften är gott nog, och som ställer sig på bromsen om trädet femton meter bort tappar ett löv.

Hah!! Japp

2 mil till jobbet så blev iaf fitt som fan av all påtvingad cykling

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Du ska inget körkort ha, punkt slut.

Körde han 80+ i stan då är det inget snack om saken att han skall bli av med körkortet och köra upp igen med rejält kännbara böter, men är det en engångsföreteelse så är livstid utan körkort väl hårt om ingen råkat illa ut.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Trunk:

En sanning med modifikation. Polisen kan anse att du körde på ett sådant sätt att du ska förlora kortet oavsett om du bara körde ett par km/h för fort. I praktiken är det förstås väldigt ovanligt att körkortet ryker vid mildare hastighetsöverträdelser men risken/chansen finns.

Sant. I normalfallet, borde jag tillagt. Alltså om det inte bedöms vara vårdslöshet i trafik.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Jag sa inte att jag inte har gjort något farligt, det jag sa var att jag inte direkt gjorde något farligt FÖRUTOM hastighetsöverträdelsen. Som sagt, hade det varit mitt på dagen bland massa andra bilar så hade jag absolut inte kört lika fort men nu eftersom vägen var tom så satte jag inte direkt någon annan i en farlig situation.

Till börja med så var ju vägen uppenbarligen inte tom. Du körde om minst en bil.
Sedan är du också dyrbar, om en person i 20 års ålder dör så är det förlust på cirka 1-10 miljoner för samhället.

Skrivet av Mindfighter:

Absolut och hade det varit mycket värre (150km/h i stan t.ex.) då hade de inte nöjt sig med att ta kortet utan tagit med dig också, nu nöjde de sig med kortet. Är lite nyfiken på om 150km/h är vad polisen skrev eller vad du faktiskt körde (för polisen har alltid lite felmarginal åt bilistens fördel för att det inte ska bli tjafs om mätutrustningens exakthet o.s.v.)

Polisbilarna tror de brukar ha en marginal på 6 km/h för bilen och 3 km/h för maskineriet.
Poliserna mäter genomsnitthastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Herregud, vad är det här? En ryggdunkarklubb för moralpolisen?

Klubben för folk som tror på att stå för sina handlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förlåt. Men bra att dom tog det.

Stör mig så enormt mycket på folk som kör för fort.
Ni tjänar inget på det!!

Tror tyvärr inte på att du var helt själv på vägen(finns alltid några bilar oavsett tid).

Smäller du in i någon så dör du samt kanske även någon annan garanterat. Helt onödigt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070