Permalänk
Avstängd

Blev av med körkortet

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Permalänk
Medlem

In b4 moralpanik

Om bilkörande är en del av ditt jobb, så säg det. Har du barn som behöver skjutsas, så säg det. I övigt får du nog snällt vänta tills tiden går ut, skulle jag tro. Är ingen expert dock.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att stå sitt kast, vänta på utlåtandet av Transportstyrelsen och se vad resultatet blir? Men "man up" och stå för de fel man gör.

Permalänk
Medlem

Håller med om att stå för det du gjort är en bra idé. Var ärlig och berätta hur det är. Förhoppningsvis har du också lärt dig något av detta

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Håller med föregående poster, var ärlig. Vilka rövarhistorier du än drar så har dom hört värre.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte hugga på dig för att du körde så fort. För nog förstår du varför polisen fick nys på just dig, mitt i natten med ingen - eller liten - övrig trafik.

Men utifrån myndigheternas perspektiv så vet jag inte vad för förmildrande omständigheter du kan presentera för att minimera spärrtiden. Även om du må behöva bilen i vardagen så pratar vi om en betydande hastighetsöverträdelse som talar för en mindre än optimal lämplighet, eller mogenhet, att ha dig ute på gatorna. Men å andra sidan så finns det betydligt värre överträdelser att göra.

Att hitta på några historier och ljuga för myndigheterna känns inte speciellt begåvat. Presentera ärendet på ett sakligt sätt och ta med de parametrar som formade ditt beslut.

Permalänk
Medlem

Hur kan du skriva att du inte gjort något farligt, 150 är hög hastighet, din bromssträcka är lång, din reaktionstid kort om djur eller liknanade dyker upp. (Vilket dessutom är vanligare nattetid). BRA att de tog ditt kort säger jag, hoppas du lugnat ner dig när du efter återkallningstiden kör upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Jag ska inte hugga på dig för att du körde så fort. För nog förstår du varför polisen fick nys på just dig, mitt i natten med ingen - eller liten - övrig trafik.

Men utifrån myndigheternas perspektiv så vet jag inte vad för förmildrande omständigheter du kan presentera för att minimera spärrtiden. Även om du må behöva bilen i vardagen så pratar vi om en betydande hastighetsöverträdelse som talar för en mindre än optimal lämplighet, eller mogenhet, att ha dig ute på gatorna. Men å andra sidan så finns det betydligt värre överträdelser att göra.

Att hitta på några historier och ljuga för myndigheterna känns inte speciellt begåvat. Presentera ärendet på ett sakligt sätt och ta med de parametrar som formade ditt beslut.

Ja förstår varför dem stoppade mig, men jag har aldrig blivit stoppad för brott i trafiken tidigare, och brukar oftast inte köra för fort heller, men nu när man väl körde för fort för att man hade väldigt bråttom så ska man såklart lyckas köra om en civilpolis. Hade det varit mitt på dagen när det är mycket bilar ute hade jag antagligen inte kört lika fort men nu eftersom det var rätt så tomt på vägen så valde jag att gasa lite extra för att jag hade bråttom vilket jag nu i efterhand ångrar väldigt grovt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Inatt körde jag 150 på motorvägen där hastighetsgränsen var 110 km/h och lyckades då köra om en civilpolis, märkte att han la sig tätt efter mig och körde och följde efter mig ända in i stan så jag saktade ner ganska fort, till slut så stoppade dem mig och bad mig kliva ur bilen och sen tog dem körkortet och jag fick böter på 4000 kr. Detta var alltså runt halv 1 på natten, det var väldigt lite bilar ute på vägen just då, och jag gjorde inte direkt något farligt förutom att köra för fort, så hur stor är risken att transportstyrelsen väljer att återkalla mitt körkort?

Polisen sa även att transportstyrelsen kommer att höra av sig till mig så att jag har möjlighet att beskriva hur jag ser på saken och att om jag har en bra anledning så kan dem korta ner spärrtiden beroende på mitt behov av körkort, vad ska man då säga till dem för att få kortast möjliga spärrtid?

EDIT: Kan tillägga att jag hade fortfarande körkortet på prövotid.

Du hade redan körtkortet på prövotid? Eftersom du verkar ha lite svårt att lära dig så hoppas jag att det ryker för gott. Det var inte lite över hastighetsgränsen. Sluta riskera ditt och andra traffikanters liv. Ska du dra en rövare varför det är synd om dig så tycker jag att du kan komma på den själv faktiskt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt, bit ihop och ta det som en man.

Det jobbiga i ditt fall är väl att om det nu är så att du hade prövotid kvar på kortet så är det nog så illa att du troligen inte kommer få tillbaka kortet utan måste ta om det. Hårt men det är den bittra sanningen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Hur kan du skriva att du inte gjort något farligt, 150 är hög hastighet, din bromssträcka är lång, din reaktionstid kort om djur eller liknanade dyker upp. (Vilket dessutom är vanligare nattetid). BRA att de tog ditt kort säger jag, hoppas du lugnat ner dig när du efter återkallningstiden kör upp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa inte att jag inte har gjort något farligt, det jag sa var att jag inte direkt gjorde något farligt FÖRUTOM hastighetsöverträdelsen. Som sagt, hade det varit mitt på dagen bland massa andra bilar så hade jag absolut inte kört lika fort men nu eftersom vägen var tom så satte jag inte direkt någon annan i en farlig situation.

Permalänk
Föredetting

Erkände du brott på plats? Regel nummer ett gällande trafikförseelser är ju i princip att alltid vara trevlig mot poliserna, men aldrig erkänna. Då måste ärendet handläggas av någon papperspolis som sorterar grövst först (okej, 40km/h för fort kan ju räknas som ganska rejäl fortkörning) och tas om hand därefter.

Sådant kan komma till nytta då beslutsdatum flyttas fram med månader, om något beslut tas över huvud taget. Ofta läggs ärendena helt ned i brist på bevis som duger i rätten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Du kommer förmodligen få 3 månaders spärrtid (en bekant lyckades med en liknande grej för några år sedan) om de blir två månader så kan du ansöka om nytt körkortstillstånd efter en månad och sen göra om teoriprov och uppkörning när spärrtiden gått ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Jag sa inte att jag inte har gjort något farligt, det jag sa var att jag inte direkt gjorde något farligt FÖRUTOM hastighetsöverträdelsen. Som sagt, hade det varit mitt på dagen bland massa andra bilar så hade jag absolut inte kört lika fort men nu eftersom vägen var tom så satte jag inte direkt någon annan i en farlig situation.

Du bevisar bara hur omogen du är just nu, fortsätt så i ditt svar till transportstyrelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Jag sa inte att jag inte har gjort något farligt, det jag sa var att jag inte direkt gjorde något farligt FÖRUTOM hastighetsöverträdelsen. Som sagt, hade det varit mitt på dagen bland massa andra bilar så hade jag absolut inte kört lika fort men nu eftersom vägen var tom så satte jag inte direkt någon annan i en farlig situation.

Du gjorde inget farligt förutom hastighetsöverträdelsen? Nu har jag inte ens tagit morgonkaffet och är nyvaken så jag kanske behandlar den meningen fel, men det låter verkligen inte som insikt i vad som har hänt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151...

2 månader ser det ut som. Men eftersom du är på din prövotid så kommer du att behöva göra nytt teoriprov och körprov. Eventuellt behöver du även ett nytt körkortstillstånd samt göra om riskutbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Ja förstår varför dem stoppade mig, men jag har aldrig blivit stoppad för brott i trafiken tidigare, och brukar oftast inte köra för fort heller, men nu när man väl körde för fort för att man hade väldigt bråttom så ska man såklart lyckas köra om en civilpolis. Hade det varit mitt på dagen när det är mycket bilar ute hade jag antagligen inte kört lika fort men nu eftersom det var rätt så tomt på vägen så valde jag att gasa lite extra för att jag hade bråttom vilket jag nu i efterhand ångrar väldigt grovt.

Du förstår varför de stoppade dig vilket bara är sunt. Ställ in dig på att få göra om teoriprov och förarprov samt starta en ny prövoperiod. Sedan är det väl bara att se detta som ett uppvaknande. Det finns få förmildrande omständigheter när det gäller trafiköverträdelser.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linus:

Du kommer förmodligen få 3 månaders spärrtid (en bekant lyckades med en liknande grej för några år sedan) om de blir två månader så kan du ansöka om nytt körkortstillstånd efter en månad och sen göra om teoriprov och uppkörning när spärrtiden gått ut

Skickades från m.sweclockers.com

Jag måste väl ändå göra om riskutbildningarna? Och måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan göra dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Jag måste väl ändå göra om riskutbildningarna? Och måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan göra dem?

Det får du kolla upp, på den tiden var de nog bara halkbana och jag har inget minne av att han gjorde om den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Jag måste väl ändå göra om riskutbildningarna? Och måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan göra dem?

Risk 1 och Risk 2 ingår väl i teoriutbildningen så ja de borde du få göra om också.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Du gjorde inget farligt förutom hastighetsöverträdelsen? Nu har jag inte ens tagit morgonkaffet och är nyvaken så jag kanske behandlar den meningen fel, men det låter verkligen inte som insikt i vad som har hänt.

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Permalänk
Medlem

@Haszan: Kan du få din arbetsgivare att skriva ett intyg att du behöver KK i tjänsten kommer det rimligtvis korta ner det.

Edit: Jisses vad mkt moralpredikningar från folk...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

(...)men det kunde ha gått ännu fortare (...)

Det där har absolut inget med saken att göra, och stödjer mitt påstående att du inte verkar ha någon insikt i faran du utsätter andra för.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det finns inget du kan göra. Inte ens om du jobbar som taxi/brevbärare/bud/etc kommer ändra något.
Det blir 2-3 månader utan kort (jag fick 2 månader vid 147 på 110 väg också mitt i natten) och som andra sagt, du behöver ta om kortet.
Bara gilla läget och trösta dig med att det nog tar en 10 år innan du ser en polis igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@NylanderJohannes: Kan du få din arbetsgivare att skriva ett intyg att du behöver KK i tjänsten kommer det rimligtvis korta ner det.

Edit: Jisses vad mkt moralpredikningar från folk...

Låter ju inte direkt bra om personer som behöver bil i tjänsten ska kunna slingra sig ur trafiköverträdelser lättare än andra. Alltså så här grova trafiköverträdelser.

Vad hände med Likhet inför lagen?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Absolut och hade det varit mycket värre (150km/h i stan t.ex.) då hade de inte nöjt sig med att ta kortet utan tagit med dig också, nu nöjde de sig med kortet. Är lite nyfiken på om 150km/h är vad polisen skrev eller vad du faktiskt körde (för polisen har alltid lite felmarginal åt bilistens fördel för att det inte ska bli tjafs om mätutrustningens exakthet o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Ja förstår varför dem stoppade mig, men jag har aldrig blivit stoppad för brott i trafiken tidigare, och brukar oftast inte köra för fort heller, men nu när man väl körde för fort för att man hade väldigt bråttom så ska man såklart lyckas köra om en civilpolis. Hade det varit mitt på dagen när det är mycket bilar ute hade jag antagligen inte kört lika fort men nu eftersom det var rätt så tomt på vägen så valde jag att gasa lite extra för att jag hade bråttom vilket jag nu i efterhand ångrar väldigt grovt.

Det är ingen som "brukar" köra för fort tills man åker dit...
Skaffa en bil med Cruise Control och sätt på hastighetsbegränsningen... Hoppas läxan är lärd och att kökortet kommer tillbaka när reglerna säger så eller om du måste ta om det, jag har inte så bra koll.

Som många säger, gör inga bortförklaringar - som att det var lite bilar ute och mer ok att köra fort.. Du hör hur larvigt det låter

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haszan:

Alltså, jag förstår det farliga med att köra 150 km/h, men det kunde ha gått ännu fortare, det kunde ha varit mitt i stan eller på landsväg, vilket hade varit mycket farligare, det kunde ha varit andra bilar på vägen, men nu eftersom det ändå var på en tom motorväg mitt i natten så tycker jag inte att det var lika farligt.

Nu tycker jag väl inte att 150km/h på motorväg är så farligt men... du kommer med lite omogna bortförklaringar. Det var ju uppenbarligen minst en till bil på vägen;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@NylanderJohannes: Kan du få din arbetsgivare att skriva ett intyg att du behöver KK i tjänsten kommer det rimligtvis korta ner det.

Edit: Jisses vad mkt moralpredikningar från folk...

Fast finns ju inget som försvarar eller rättfärdigar att köra 40km/h för snabbt, så handlar nog mer om att folk vill visa att man tycker att personen i fråga bör ta ansvar för sitt agerande och inte "be that bitch".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Risk 1 och Risk 2 ingår väl i teoriutbildningen så ja de borde du få göra om också.

Men måste jag vänta ut spärrtiden innan jag kan börja med risk 1 och 2 och innan jag kan boka nya prov?