Amerikanska forskare visar dator med storlek som ett dammkorn

Permalänk
Melding Plague

Amerikanska forskare visar dator med storlek som ett dammkorn

Amerikanska forskare från University of Michigan visar världens minsta dator, som kniper titeln från IBM:s variant som avtäcktes i mars 2018.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ok men klarar den Crysis ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ser stora risker med tekniken, risken är t.ex. att man suger upp datorn med dammsugaren.

Permalänk
Medlem

Och hur är det tänkt att det ljus den drivs av ska nå in i kroppen där ev tumörer finns? Hittepå användningsområde imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ok men klarar den Crysis ?

Klart den gör min dator från 2004 kan maxa crysis utan problem i 100fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ok men klarar den Crysis ?

Det var allt jag kunde tänkte på när jag läste artikeln. Klarar den Crysis!?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Inom viss forskning kan det dröja länge mellan forskningen och praktiska tillämpningar. Men det är ej svårt att se att vi behöver kunna göra allt mindre datorer för olika saker som glasögonen.

Det jag tycker det är synd att det satsas för lite pengar på att bygga Skynet och terminators behöver ha en massa små intelligenta io-enheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronaldo:

Och hur är det tänkt att det ljus den drivs av ska nå in i kroppen där ev tumörer finns? Hittepå användningsområde imo.

Då måste du ha en solpanel i pannan.

Permalänk
Medlem

Omständigt att styla chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Då har belysning i chassi ett syfte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Vad ska det vänstra på bilden föreställa? en halstablett?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara jätte orolig att tappa bort den.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad ska det vänstra på bilden föreställa? en halstablett?

Skrivet av bildtexten:

Michigan Micro Mote bredvid riskorn. Bildkälla: University of Michigan

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad ska det vänstra på bilden föreställa? en halstablett?

står ju i bildtexten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Vad är ett dammkorn dock, trodde det var en sak man bara sa, och inte nån riktig grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Vad är ett dammkorn dock, trodde det var en sak man bara sa, och inte nån riktig grej.

Ett dammkorn är de som flyger i luften precis hela tiden. Man brukar se de som små prickar som flyger omkring när soljuset lyser på de.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Men jag antar att man måste va mycket försiktig när man hanterar denna mikrodator för de lär ju räcka att andas på den så blåser den bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Kan de baka in WiFi/GPS i den så har de helt klart en potent spionageapparat. Tänk er... Diplomater och utländska representater på något hemligt möte... De andas in datorn, och sedan har världlandet koll på deras position, hälsa etc. Kanske även går att knö in en mikrofon i datorn med, så vet de vad folk pratar om etc. Spännande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Står det någon stans om vikten på datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jopp<3:

Står det någon stans om vikten på datorn?

Räkna inte med att den är bärbar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lyckas nån hitta hur snabb den är? Läste originalkällan men jag hittar inget. Skrattade lite när jag läste "packaging is difficult" delen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

ett riskorn kylpasta blir nog lite mycket.....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Går den att överklocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Går den att överklocka?

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckas du montera en kylare så ser jag varför inte

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Och hur är det tänkt att det ljus den drivs av ska nå in i kroppen där ev tumörer finns? Hittepå användningsområde imo.

Frickin' LASERS!!!!

Exempelvis med en kraftig lampa går det att lysa en bit in i kroppen utifrån.

Testade lysa genom min tumme med min laseravståndsmätare och det är rätt mycket ljus som passerar ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@jeffan97:

Jo men är inte det olika saker per dammkorn i sig.
Tänker, kan vara sand, hud, delar från växter, väggar etc.
Är väl inte liksom En grej, är väl mer en en benämning, lite som Smuts, det är ju inte en grej.

För då tänker ja att det inte direkt finns en storlek på ett dammkorn;S?
Eller är ja helt ute och cyklar xd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Lyckas du montera en kylare så ser jag varför inte

Ryktas att Noctua arbetar på ett mounting-kit så att deras D15-kylare ska passa. Utvecklingsarbetet ska tydligen blivit lite försenat eftersom ansvarig ingenjör sagt upp sig och flyttat till ett Amish-samhälle strax utanför Philadelphia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lyckas du montera en kylare så ser jag varför inte

Tror nog snarare att du får montera datorn på kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

@jeffan97:

Jo men är inte det olika saker per dammkorn i sig.
Tänker, kan vara sand, hud, delar från växter, väggar etc.
Är väl inte liksom En grej, är väl mer en en benämning, lite som Smuts, det är ju inte en grej.

För då tänker ja att det inte direkt finns en storlek på ett dammkorn;S?
Eller är ja helt ute och cyklar xd

Jo de är som du säger. Jag kikade på NE föratt se va de faktiskt betyder och jag fick upp detta: "minsta sammanhängande mängd damm" så de kan va precis vad som helst för damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Ryktas att Noctua arbetar på ett mounting-kit så att deras D15-kylare ska passa. Utvecklingsarbetet ska tydligen blivit lite försenat eftersom ansvarig ingenjör sagt upp sig och flyttat till ett Amish-samhälle strax utanför Philadelphia.

Blir nog enda logiska vägen att gå om man får i uppdrag att designa ett mounting kit till detta

Skrivet av jeffan97:

Tror nog snarare att du får montera datorn på kylaren

Skickades från m.sweclockers.com

En oväntad twist!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X