Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jo dessa omogna människor försätter sig i denna sitsen just för att de tycker att den livsstilen är häftig.
Att ha suttit inlåst i fängelse några månader tycker dessa vuxna människor också är skithäftigt för då får de "respekt" bland tonåringarna.

En normal människa hade inte ens gått ut om de visste att folk ville skjuta dem.

Yes.
Gangsterkulturen lockar med "häftighet". Men det är inte bara för att det verkar fräckt.
Det är inte utan anledning att överklassens ungar intehalkar in i gängen utan att det är förortsrelaterat.
Gängkulturen kan snappa upp folk som inte ser att de har någon annan framtid. Den här delen med att i samhället känna utanförskap är otroligt mycket viktigare än att det bara är häftigt med gängkultur.
Värvningen är alltså till stor del beroende av att man inte tar hand om socioekonomiskt svaga samhällsgrupper.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@henkiii: Även om det fick larmet och vapnet ser äkta ut så borde de ha sett att det inte rörde sig om en normal människa på längden, rörelsemönstret och utseendet. Det är som att man skjuter först och frågar sig sen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

@henkiii: Även om det fick larmet och vapnet ser äkta ut så borde de ha sett att det inte rörde sig om en normal människa på längden, rörelsemönstret och utseendet. Det är som att man skjuter först och frågar sig sen.

Jag vet inte om någon som siktar med vapen mot polis skulle kunna räknas som en normal människa.
Gissningsvis så fanns det någon anledning till att polisen använde dödligt våld och missuppfattade situationen tragiskt nog.

Att man skjuter först och frågar sen beror antagligen på att det verkligen inte finns någon tid när det kommer till skjutvapen för väntar man 2-3 sekunder kan en person med vapen döda flertalet personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Personligt ansvar är inte en enfilig väg. Denna gång var det en förståndshandikappad människa som hamnade i situationen och det är högst beklagligt men samtidigt måste man inse att även polisen har sitt liv på spel och därför reagerar man. Hur tusan ska han t.ex. kunna se om en pistol är äkta eller inte på långt håll? Att kalla dessa för dumma i huvudet är ju bara ett tecken på att folk inte klarar av att tänka utanför sin egen lilla bubbla.

Jag kommenterade en specifik situation där polisens liv aldrig var i fara och som ändå resulterade i att någon dog. Vilket inte var men än "högst beklagligt" tydligen.
Kikare är annars ett bra sätt att se saker på långt håll. En gammal uppfinning som funnits ett bra tag nu. Lite fantasi är allt som behövs för att kunna tänka utanför ramarna (om vi ska använda idiomet korrekt).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kommenterade en specifik situation där polisens liv aldrig var i fara och som ändå resulterade i att någon dog. Vilket inte var men än "högst beklagligt" tydligen.
Kikare är annars ett bra sätt att se saker på långt håll. En gammal uppfinning som funnits ett bra tag nu. Lite fantasi är allt som behövs för att kunna tänka utanför ramarna (om vi ska använda idiomet korrekt).

Uppenbarligen var det tre olika personer på plats som uppfattade situationen som tillräckligt spänd för att behöva öppna verkanseld.

Det finns INGEN person, som INTE var på plats som har möjlighet att avgöra hur situationen faktiskt var.

Och hittils har man inte presenterat vad han faktiskt höll i handen. Tidningarna vill vinkla det till ett litet leksaksGEVÄR medan en dålig mobilbild påvisar något helt annat.

Så du tycker alltså att polisen ska springa omkring med en kikare runt halsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@henkiii: Även om det fick larmet och vapnet ser äkta ut så borde de ha sett att det inte rörde sig om en normal människa på längden, rörelsemönstret och utseendet. Det är som att man skjuter först och frågar sig sen.

Fast det är ju just det avvikande som gör situationen mer trängd, inte mindre.
Personer som beter sig avvikande är svårare att läsa av. En person som beter sig avvikande, bär ett vapenliknande föremål och inte på ett begripligt sätt svarar på tilltal gör polisens situation svårare att hantera, inte lättare.

Idén att polisen ska vara framstående psykologer eller psykiater och kunna göra närmast sekunddiagnoser av människor på tio-femton meters håll är något som tycks gömma sig mellan raderna när situationen tidigare i veckan diskuteras.

Det blir ofta såhär när polisen hamnar i en trängd situation och tvingas använda sina tjänstevapen. T om under skolattacken i Trollhättan kritiserade lekmän polisen för att inte ha skjutit vådaskott i benet på den svärdsbeväpnade förövaren. En kritik som får mig att tänka att den gemene kritikern tittat för mycket på film.

Med detta sagt så är det klart polisen kan göra, och gör, misstag. Men kritiken ska vara vederhäftig.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kommenterade en specifik situation där polisens liv aldrig var i fara och som ändå resulterade i att någon dog. Vilket inte var men än "högst beklagligt" tydligen.
Kikare är annars ett bra sätt att se saker på långt håll. En gammal uppfinning som funnits ett bra tag nu. Lite fantasi är allt som behövs för att kunna tänka utanför ramarna (om vi ska använda idiomet korrekt).

Jag är osäker på vilken situation du beskriver. Tänker du på fallet med Down Syndrom-killen som blev skjuten tidigare i veckan? Visst, då kan vi konstatera i efterhand att polisernas liv aldrig var i fara. Men det kunde ju inte poliserna på plats veta då. De måste agera som om det vapenliknande föremålet är ett vapen, något annat vore att sätta sina egna, kollegornas (och tredje parts) liv i fara.

Tänk dig om killen hade ett skarpt vapen och polisen gått in med en mer försiktig hållning och det resulterat i att en polis dödats eller en oskyldig tredje part blivit skadad. Då hade polisen kritiserats för att vara farliga genom att inte ha kontroll på situationen och riskera allmänhetens säkerhet. Det går inte att vinna. Hur man än gör får ordningsmakten skit.

Att du föreslår att polisen ska gå runt med kikare illustrerar ju hur konstigt du tänker. Vad ska kikaren bidraga till? Att man ska kunna se om ett vapenliknande föremål har skruvhål i skalet, vanligt för enkla plastleksaker, för att avgöra om föremålet är ett skarpt vapen eller inte?

Permalänk
Avstängd

Nej, skulle inte ens göra det i USA heller där risken för skjutningar är klart högre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kom och tänka på detta nu när det varit ännu mer skjutningar.

Såg en man som hade skottsäker väst på stan för några veckor sen (gick med barnvagn, barn och en tjej).
Tyckte det var mycket skumt, men är ju semestertider så man ser ju lite ovanliga saker.

Är detta nå storstads saker eller? Var ett tag sen (tio år~) jag besökte Stockholm osv men då hade folk inte skyddsvästar på sig vad jag kunde se. Kanske är annat nu?

Så tänkte, hur vanligt är detta?
Någon här som bär väst för en tur med barnvagnen eller till och från jobbet? Kanske har planer på att skaffa?

Kan det inte ha varit en bärsele som mannen hade på sig? Ser kanske ut som en skottsäker väst om barnet inte är i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Har använt *dold*-skyddsväst över 5års tid och har alltid den på mig så fort jag lämnar huset. För mig har skyddsvästen ersatt jackan för den är vindtät och värmer på vintern å kyler på sommaren så länge det fläktar lite samt tycker att den är skön eftersom den stöder upp överkroppen.

Men i år har den fått bli hemma p.g.a värmen och vindstillheten.

Så jag kan gå utan väst men ser det som extra kopliment till bilbälte och den är bekväma.

Men till TS killen han såg med *väst* är nog bara som många andra har skrivit är nog bara en typ av träningväst.

Vanliga skyddsvästar har man under tröjan så man inte ser eller märker dem. Är man pass så hotad att man måst ha en så visar man inte att man har en på sig för då blir det skott mot huvud eller ben.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Skyddsväst är förstås fånigt för de allra flesta och de som faktiskt behöver det lär väl dölja den spå gott de kan.

Angående att polisen borde ha elchockvapen så har det ju visat sig att de skapar en hel del problem. En sak är att de inte är "none-lethal" utan att det faktiskt är en icke trivial risk att den som blir skjuten dör av det, och dessutom en väldigt hög risk för bestående skador. Fortfarande är det förstås bättre än skjutvapen om de bara hade använts i de fall där polisen idag hade skjutit, men så är det tyvärr inte. Poliser med dessa vapen tenderar att använda dem i mycket högre utsträckning än vad de utan använder skjutvapen. Alltså hade de sannolikt inneburit fler döda av polisens insatser snarare än färre.

Sen får man förstås ha förståelse för att poliser är nervösa, de är ju bara människor liksom, men samtidigt så är de ju de som har våldsmonopolet i samhället och således bör de visa mer besinning än hur det ser ut idag. Risken att en polis ska bli skjuten är i verkligheten väldigt liten. Mellan 1900 och 2017 så dog knappt hundra poliser i tjänst, den stora merparten av dessa dog av trafikolyckor och endast 24 dog av skjutvapen. Polisen har bara i år dödat 6 personer med skjutvapen och sedan 2010 har de skjutit ihjäl 20 personer. Alltså är risken att en polis blir skjuten och dör ungefär en tiondel mot att polisen skjuter någon som dör. Detta är också väldigt högt jämfört med exempelvis resten av Norden. Man kan förstås ha åsikten att det inte spelar roll att polisen skjuter kriminella, men uppenbarligen är det inte bara kriminella som skjuts så det argumentet håller inte riktigt.

Angående det senaste fallet här med den förståndshandikappade så är det ju ingen utom de inblandade som vet vad som hände i detalj, men det finns ju vissa saker som verkar lite konstiga av det som har kommit fram. Att poliserna påstår att det var mörkt när det i realiteten var väl upplyst exempelvis. Det behöver inte betyda något men att de känner behovet av att tumma på sanningen tyder ju på att de själva, i efterhand, inte känner att de agerade helt riktigt. Samtidigt är det väldigt konstigt att en förståndshandikappad person får en leksakspistol som är så lik en riktig också, det är ju upplagt för problem liksom.

Ett annat fall där vi har lite mer insikt är ju när Hannes Westberg blev skjuten under EU-kravallerna i Göteborg. Polisen manipulerade bevis genom att redigera den film över händelseförloppet som visades under rättegången så att stämningen framstod som mycket mer hotfull än den faktiskt var. Det har heller inte kommit fram vilken polis som faktiskt sköt honom. Det skapar inte förtroende för polisen vad man än tycker om Hannes agerande liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag kommenterade en specifik situation där polisens liv aldrig var i fara och som ändå resulterade i att någon dog. Vilket inte var men än "högst beklagligt" tydligen.
Kikare är annars ett bra sätt att se saker på långt håll. En gammal uppfinning som funnits ett bra tag nu. Lite fantasi är allt som behövs för att kunna tänka utanför ramarna (om vi ska använda idiomet korrekt).

Säger du i efterhand och inte varit i den situationen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Självklart inte. Såg du en snubbe med skyddsväst på stan är han uppenbarligen kriminell, inte nån random nisse som har börjat ha det i största allmänhet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så här långt är det vettigt.

Här tror jag att du gått på magkänslan än fakta däremot. Och du har blivit skrämd.

Senaste jag såg från BRÅ sade väl inte riktigt det. Det generella våldet har inte ökat.
Det område där det har ökat är bedrägerier och det är väl då onlinebedrägerier som dragit iväg.
Så din upplevelse efter att ha läst mycket skrämselnyheter tycker jag inte stämmer in riktigt.
Här var länken med det jag såg sist från BRÅ för övrigt ;).
http://feber.se/samhalle/art/376787/antal_anmlda_brott_ligger...
Edit:
länken från artikeln till BRÅ funkade inte längre. Här är inte deras preliminära utan slutgiltiga statistik om 2017.
https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-03-27-sl...

Ja det är klart att det är trist att det pangas och det är problematiskt även om utomstående inte blir träffade/skadade för det påverkar samhälle och agerande långt utanför den punkt där kulorna träffar. Och där har det varit en ökning senaste tiden.
Men!
Det här är inget nytt. För knappt 10 år sedan var det istället värdeteransportrånen som var på tapeten. Media matade oss stenhårt med denna bild och då sades samma sak. Att polisen måste få kontroll på det här för annars äre kört. Och det blev bättre ;).
För ca 20 år sedan var det istället MCklubbarna som sköt på varandra. Bandidos hade skaffat pansarskott och det pangades på rätt duktigt då också. Men det blev också bättre med tiden.
Och när det här är över så kommer det med all säkerhet blossa upp nå annat som också kommer oroa en del ordentligt.
Men det blir vanligen bättre och det kanske kan inge lite hopp om att polisen kan få rätsida på grejer. Och deras insatser har inte berott på politiska skiften utan det har handlat om tjänstemäns ämbetsutövning. Klassiskt polisarbete. Det kan ju fungera även här.

Näe. Det där handlar enkom om din upplevelse av världen. Det där tar jag inte som ett faktum utan som en högst subjektiv representation.

I olika tider kommer olika brottsområden trenda. Just nu skjuts det mer och det här ska man inte bara vifta bort för det är en trist utveckling. However, jag vill varna lite för att vi som människor reagerar mycket starkare på skandalrubriker än vi gör på rubriker som är positiva. Så när det varnas så är det lätt att dras med. Det här gäller media och social media, men det gäller även politiker där alla tre spelare har mycket att vinna på att skrämmas.
Jag förväntar mig inte att allt nu är glömt och att total trygghet kommer infinna sig efter det här inlägget. Helt oerfaren är jag inte, hehe. Och det finns reella problem som behöver tas om hand.
Men ha i åtanke att domedagsprofeterna, ja de är bäst på att skrämmas men de är inte alltid bäst på att ge en bra bild av verkligheten.

Mycket väl skrivet.

Men förgäves.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Självklart inte. Såg du en snubbe med skyddsväst på stan är han uppenbarligen kriminell, inte nån random nisse som har börjat ha det i största allmänhet.

Det kan du givetvis inte sluta dig till.

För om det handlar om en skyddsväst så kan det ju handla om någon som tycker västarna är coola, för att de ger sken av att man är lite småkriminell och därför får lite extra utrymme i trottoaren på sta'n, någon som är uppskrämd i sken av de rapporterade skjutningarna, eller vad som helst. Att bara efter en ytlig observation sluta sig kring människors motiv, eller hela karaktär, är heltokigt. Jag vädjar om mer skepticism!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag svarade på "...som ev står framför ett laddat vapen" vilket har en helt annan innebörd än "...som står framför ett ev laddat vapen". Så var gärna konsekvent om du ska försöka läxa upp mig!
Min formulering byggde på ditt ordval MEN det väsentliga var inte OM "vapnet" var "eventuellt" laddat eller ej utan att det INTE fanns ett vapen till att börja med.

Lätt att döma i efterhand? No shit Sherlock. Det är svårt att döma på förhand utan kristallkula så det ligger i sakens natur att kritik kommer i efterhand.
Jag har inget problem med att polisen hanterar kriminella som de förtjänar. Mitt problem är när polisen skjuter först och frågar sen utan eftertanke. Utifrån tillgänglig information handlar det alltså om en pojke med Downs syndrom som på öppen plats medans det fortfarande är ljust håller i ett leksaksvapen av plast i miniatyr. Ser du vart det lutar? Hur man kan försvara en sådan insats ska bli intressant att se.

Hur ska polisen veta om det är ett riktigt vapen eller inte?
Såg du hur leksaksvapnet såg ut?
Jag håller med om att polisen kunde ev ha hanterat saken bättre.
Men polisen hade givit flera varningar om att lägga ner "vapnet" och hurvida det var ett vapen eller inte vet dom ju fortfarande inte.
kunde lika gärna varit en softairgun, som ser ut som vilket riktigt vapen som helst.
Hade det varit en vattenpistol som varit spygrön, ja då det är det en helt annat femma.
Men det skrev tidningen inget om så klart, för dom måste vinkla det.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hur ska polisen veta om det är ett riktigt vapen eller inte?
Såg du hur leksaksvapnet såg ut?
Jag håller med om att polisen kunde ev ha hanterat saken bättre.
Men polisen hade givit flera varningar om att lägga ner "vapnet" och hurvida det var ett vapen eller inte vet dom ju fortfarande inte.
kunde lika gärna varit en softairgun, som ser ut som vilket riktigt vapen som helst.
Hade det varit en vattenpistol som varit spygrön, ja då det är det en helt annat femma.
Men det skrev tidningen inget om så klart, för dom måste vinkla det.

Vad läser du för tidningar?
På dagen skrev Dagens Nyheter om hur polisens rapportering skiftat mellan att beskriva det vapenliknande föremålet som först en replika, alltså något som är tillverkat för att tydligt efterlikna ett riktigt vapen, medan polisen senare rapporterat föremålet som något åt hållet leksakspistol. Vilket givetvis gör polisens egna rapportering om saken misstänkt.

Betänk också att en [påstådd] bild av det vapenliknande föremålet som länkats i tråden är länkad genom Aftonbladet. En tidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Faktum är att Sverige är på väg att gå åt helvete.

Nej det är inte ett faktum. Det är din tolkning av sagda situation. Faktum är något som är baserat på fakta.. inte baserad på dina egna åsikter och känslor enbart. Det enda som verkar vara ett faktum här är att du inte verkar veta vad ordet faktum betyder ironiskt nog.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Vad läser du för tidningar?
På dagen skrev Dagens Nyheter om hur polisens rapportering skiftat mellan att beskriva det vapenliknande föremålet som först en replika, alltså något som är tillverkat för att tydligt efterlikna ett riktigt vapen, medan polisen senare rapporterat föremålet som något åt hållet leksakspistol. Vilket givetvis gör polisens egna rapportering om saken misstänkt.

Betänk också att en [påstådd] bild av det vapenliknande föremålet som länkats i tråden är länkad genom Aftonbladet. En tidning.

Kanske har något att göra med att en leksakspistol ser lika dan ut som en replika och en riktig pistol för den delen också.

Det var inte denna typ av pistol det rörde sig om vilket många idag faktiskt tror.

Permalänk
Avstängd

Nej, nej, väktare och poliser flyger alltid på små pojkar helt utan orsak, alla vet väl att snutar är onda!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

man får ej bära en skyddsväst som civil person så det här e en jätte dum tråd.....

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kanske har något att göra med att en leksakspistol ser lika dan ut som en replika och en riktig pistol för den delen också.

Det var inte denna typ av pistol det rörde sig om vilket många idag faktiskt tror.
http://img.tradera.net/images/260/279612260_0299e637-1f5b-496b-9ec6-785bfc82e6c6.jpg

Läs vad jag skrev. Det finns en språklig skillnad mellan en replika och en leksakspistol. En replika är ett föremål tillverkat för att efterlikna ett riktigt (oftast skjut-)vapen medan ett leksaksvapen täcker ett betydligt bredare spann och når allt mellan Fischer Price-liknande leksaksvapen till effektbegränsade vapen. Då man säkert skulle kunna kalla airsoft-vapen även dom för leksaker.

Språklig tydlighet är viktigt. Det är ju faktiskt på den punkten polisen brustit något, om än hur trivialt misstaget varit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av needthatgaming:

man får ej bära en skyddsväst som civil person så det här e en jätte dum tråd.....

Finns ingen lag som förbjuder en att bära skyddsväst.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Är det fel att använda väst menar ni?!? Erkänn, egentligen blir ni våta av bara tanken att vara lika häftiga som dom här hjältarna. Länk till Sveriges häftigaste gäng

obs, finns en risk att jag inte menar det jag skriver.

Skrivet av needthatgaming:

man får ej bära en skyddsväst som civil person så det här e en jätte dum tråd.....

Varför då menar du? Tror du inte att folk på internet vågar säga att de gör olagliga saker? Ingen skulle få för sig att jaga rätt på en sweclockare bara för att hen erkänner bruk av skottsäker väst (om det nu är olagligt).

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som Ordnings- och skyddsvakt, så ja i tjänst bar jag den.

I övrigt, nej skulle aldrig falla mig in. Och det är inte något storstadsfenomen att bära väst heller.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

Man får ej bära en skyddsväst som civilperson så det här är en jättedum tråd.....

Du får, som privatperson bära skyddsväst i det dagliga livet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Är det fel att använda väst menar ni?!? Erkänn, egentligen blir ni våta av bara tanken att vara lika häftiga som dom här hjältarna. Länk till Sveriges häftigaste gäng

obs, finns en risk att jag inte menar det jag skriver.

Jag kom att tänka på följande låt. Tycker refrängen har bra gung
Tyvärr hittade jag inte någon musikvideo:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Läs vad jag skrev. Det finns en språklig skillnad mellan en replika och en leksakspistol. En replika är ett föremål tillverkat för att efterlikna ett riktigt (oftast skjut-)vapen medan ett leksaksvapen täcker ett betydligt bredare spann och når allt mellan Fischer Price-liknande leksaksvapen till effektbegränsade vapen. Då man säkert skulle kunna kalla airsoft-vapen även dom för leksaker.

Språklig tydlighet är viktigt. Det är ju faktiskt på den punkten polisen brustit något, om än hur trivialt misstaget varit.

Små misstag händer men det spelar så klart ingen större roll.

Man kanske inte har tid att leta upp orginalkartongen och kvitto mm och kontakta tillverkaren för att ta reda på vad den riktiga benämningen på deras produkt borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Små misstag händer men det spelar så klart ingen större roll.

Man kanske inte har tid att leta upp orginalkartongen och kvitto mm och kontakta tillverkaren för att ta reda på vad den riktiga benämningen på deras produkt borde vara.

Jag tror inte du förstår vad jag skriver.

Misstagen spelar roll. Kommunikation är viktigt och med tydligare kommunikation från polisen hade mycket av de tramsiga spånerierna kring skjutningen i förra veckan kunnat hållits undan.

Det där med tillverkaren och kvitto förstår jag inte alls, vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror inte du förstår vad jag skriver.

Misstagen spelar roll. Kommunikation är viktigt och med tydligare kommunikation från polisen hade mycket av de tramsiga spånerierna kring skjutningen i förra veckan kunnat hållits undan.

Det där med tillverkaren och kvitto förstår jag inte alls, vad menar du?

Nej? Kommunikationen är inte riktigt det vitala här utan det är att någon med en medfödd psykisk åkomma blivit skjuten. Hade inte spelat någon roll vad polisen skrivit elller uttalat sig. Detta faktum hade spunnits runt i media oavsett och folk hade läst det som de velat och folk hade blivit förbannad oberoende..

Det är tyvärr ett problem som polisen får utstå varje dag. Spelar ingen roll hur de hanterat denna situation. Folk hade blivit förbannade oavsett.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej? Kommunikationen är inte riktigt det vitala här utan det är att någon med en medfödd psykisk åkomma blivit skjuten. Hade inte spelat någon roll vad polisen skrivit elller uttalat sig. Detta faktum hade spunnits runt i media oavsett och folk hade läst det som de velat och folk hade blivit förbannad oberoende..

Det är tyvärr ett problem som polisen får utstå varje dag. Spelar ingen roll hur de hanterat denna situation. Folk hade blivit förbannade oavsett.

Det jag talat om senaste få inlägget handlar om polisens, och deras utredares, kommunikation kring ärendet. Inte själva händelsen. Läs vad jag skriver.

Nej. Händelsen hade inte spunnits på precis hur som helst oavsett hur polisen uttalat sig. Hade polisen varit tydligare i sin kommunikation hade utrymmet för tolkningar i polisens kommunikation varit smalare.