Inet erkänner att de kan ha kraschat mitt moderkort?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så du har själv monterat vattenkylningen och kopplat in pumpen via en 7 V spänningsdelare ? Om man inte är säker på vad och varför man gör något så bör man följa manualen eller stå för de problem som kan uppstå när man experimenterar.
Jag tror inte att Inet har förstört nått om det är sant att pumpen var kopplad som det stod utan det är nog mest ren slump att det hände nått hos dem och kanske kom olyckan lite snabbare pga att datorn fraktades och skakades runt lite men att kylaren skulle lägga av på nått sätt i förtid är troligt om pumpen gått på 7V då det brukar vara en dålig ide att försöka styra en pump som inte från början är avsedd för det. Min erfarenhet av pumpar är också att ljudnivån knappt påverkas nått av spänningsänkning men däremot har de ofta svårt att starta då impellern kan gå ganska trögt från stillastående.

Jag har som sagt inte monterat något själv och dessutom haft den inlämnad en gång tidigare hos inet, att de inte reagerat på att min pump är felaktigt inkopplad den gången finner jag förvånansvärt.

Det som stör mig mest är att den skriftliga rapporten inte stämmer överens med det som sagts över telefon, att jag fick en rapport mailad till som inte riktigt stämmer överens med det som sagts och även länkar till ett moderkort på sweclockers gör att jag tror att han läst den här tråden och skrivit det på ett sätt så att det ska låta mer som ett handhavande fel.

Några saker som jag reagerar kraftfullt på tex är:

1. Han påstår sig inte känt ett behov av att kolla kylsystemet även om han ringde mig och sa att allting fungerar perfekt och att jag kan hämta ut den senare på eftermiddagen MEN att mitt kylsystem verkar trasigt och jag bör byta ut det snarast.

2. Han påstår att jag säger att jag vill bygga det själv om jag uppgraderar, vilket jag inte sagt då jag inte har en aning om hur man gör det. Jag sa att jag vill kolla på min alternativ, ingenting annat.

3. Han monterar av kylaren efter att moderkortet kraschat även om han påstår till mig att det är trasigt, är inte det standard att göra det tidigare ifall man anser något vara trasigt?

4. Jag bad aldrig om någon skriftlig rapport, speciellt inte med extremt vag information och några fakta fel. Så det känns snarare som en efterkonstruerad rapport för att rädda sig själv.

Mitt enda problem med det hela är att jag får tillbaka den trasigare än jag skickade in den och dessutom får betala för det, jag kommer ändå få bygga en helt ny dator om jag inte byter mitt moderkort. Att jag får en gratis montering är ett ganska kasst erbjudande då det antagligen betyder att jag får det om jag väljer att köpa delarna av dem vilket jag inte direkt känner för efter det här.

Jag känner inte att jag riktigt har förtroende för dem efter det här eller hur det hanterat situationen, att de dessutom skriver en rapport med faktafel får mig att tappa förtroende ännu mer.

Jag tror att han vid 3 olika tillfällen har sagt att jag kan hämta min dator, en när den fungerar, en direkt när han kraschar den och en sista gång dagen efter. Jag fick ingen speciell information om vad som gick snett fören jag lagt ut den här tråden och den fick många svar och då skickar han alltså hellre den rapporten än att ringa mig som han gjort vid alla tidigare tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Jag har som sagt inte monterat något själv

Detta betyder ingenting förrän du säger vem/vilka det är som monterat. Är det en "kunnig kompis"? Är det en helt färdig dator? Har du köpt delar hos Inet som i sin tur monterat det åt dig mot en kostnad? Eller är det kanske till och med en annan datorbutik som monterat delarna?

Skrivet av HaXdAbAx:

och dessutom haft den inlämnad en gång tidigare hos inet, att de inte reagerat på att min pump är felaktigt inkopplad den gången finner jag förvånansvärt.

Att du haft din dator inlämnad betyder ju inte automatiskt att de undersökt ditt kylsystem tidigare.

Skrivet av HaXdAbAx:

Att jag får en gratis montering är ett ganska kasst erbjudande då det antagligen betyder att jag får det om jag väljer att köpa delarna av dem vilket jag inte direkt känner för efter det här.

Han skrev att du kunde köpa ett moderkort begagnat och de monterade det. De säljer inte ens moderkortet du behöver.

"Därför är vi villiga att montera in dina nya delar utan kostnad, vilket normalt kan uppgå till 1200 kr, och självklart även om du väljer att köpa ett begagnat kort, så som ett annat Z77 så kan vi montera och testa detta för att verifiera att allt funkar som det ska."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Jag har som sagt inte monterat något själv och dessutom haft den inlämnad en gång tidigare hos inet, att de inte reagerat på att min pump är felaktigt inkopplad den gången finner jag förvånansvärt.

Det som stör mig mest är att den skriftliga rapporten inte stämmer överens med det som sagts över telefon, att jag fick en rapport mailad till som inte riktigt stämmer överens med det som sagts och även länkar till ett moderkort på sweclockers gör att jag tror att han läst den här tråden och skrivit det på ett sätt så att det ska låta mer som ett handhavande fel.

Några saker som jag reagerar kraftfullt på tex är:

1. Han påstår sig inte känt ett behov av att kolla kylsystemet även om han ringde mig och sa att allting fungerar perfekt och att jag kan hämta ut den senare på eftermiddagen MEN att mitt kylsystem verkar trasigt och jag bör byta ut det snarast.

2. Han påstår att jag säger att jag vill bygga det själv om jag uppgraderar, vilket jag inte sagt då jag inte har en aning om hur man gör det. Jag sa att jag vill kolla på min alternativ, ingenting annat.

3. Han monterar av kylaren efter att moderkortet kraschat även om han påstår till mig att det är trasigt, är inte det standard att göra det tidigare ifall man anser något vara trasigt?

4. Jag bad aldrig om någon skriftlig rapport, speciellt inte med extremt vag information och några fakta fel. Så det känns snarare som en efterkonstruerad rapport för att rädda sig själv.

Mitt enda problem med det hela är att jag får tillbaka den trasigare än jag skickade in den och dessutom får betala för det, jag kommer ändå få bygga en helt ny dator om jag inte byter mitt moderkort. Att jag får en gratis montering är ett ganska kasst erbjudande då det antagligen betyder att jag får det om jag väljer att köpa delarna av dem vilket jag inte direkt känner för efter det här.

Jag känner inte att jag riktigt har förtroende för dem efter det här eller hur det hanterat situationen, att de dessutom skriver en rapport med faktafel får mig att tappa förtroende ännu mer.

Jag tror att han vid 3 olika tillfällen har sagt att jag kan hämta min dator, en när den fungerar, en direkt när han kraschar den och en sista gång dagen efter. Jag fick ingen speciell information om vad som gick snett fören jag lagt ut den här tråden och den fick många svar och då skickar han alltså hellre den rapporten än att ringa mig som han gjort vid alla tidigare tillfällen.

Kan tycka att båda versionerna fungerar rätt bra ihop. Teknikern fixar biosen och säger att den fungerar, sedan stresstestar han den och märker att den överhettar och säger då att det är något fel på kylningen. Därefter tittar han på den, märker att pumpen inte går och byter till en annan strömkontakt som då drar igång pumpen och läckan är ett faktum. Övriga saker går att placera in i facket misskommunikation där ena parten säger något som den andra tolkar som något annat. Inte speciellt ovanligt alls. Exempelvis om du säger att du vill kolla på andra alternativ och han tolkar det som att du vill sköta det själv.

Permalänk
Medlem

1: Han kan ha sett massa partiklar i kylningen som det står i manuskriptet. Kylningen funkar fortfarande men troligen med nedsatt funktion och livslängd.

Ifall hern tog väck radiatorn så kan slangarna ha blivigt såpass böjda så att dom sprack och började läcka. Eller så har du över lång tid haft en långsam läcka som blev värre vid flytt av dator till inet.

Ang pump så känns det mycket troligt att du kan ha monterat motståndet. då du några inlägg tillbaka skriver " Den är i grunden monterad själv, men den har varit på lagning hos inet innan för ett annat problem." Det kan också vara du som någon gång böjt slangarna för mycket tillexempel.

Iaf, att pumpen börjar läcka pga den har fått motstånd på sig händer däremot inte.

2: Ingen mening att haka upp sig över det.

3: Återigen. Din pump hade partiklar i sig och behövde bytas pga förmoderligen var hela kylningen igenkloggat. Dock hade den ju någon form av funktion till övers och därav valde nog herrn att låta pumpen vara kvar tills du (ägare) kunnat ge besked om du vill byta kylare eller vad du önskar göra. Så kylningen var inte trasig i form av läcka, utan trasig i formen att den presterade dåligt. Hade hern på inet upptäckt en läcka så tvivlar jag starkt på att han hade startat den.

4: Den skriftliga rapporten är för att göra det tydligare för er båda om vad som är sagt och vad som skett. I en skriftlig rapport kan du mycke tydligare klargöra om vad som hänt.

Iaf, vad jag kan utläsa om rapporten så finns det några scenarion:

Läckan har funnits en längre tid men blev värre/startade vid flytt (ditt "fel").

Läckan uppstog vid service om radiator monterades bort för rengöring och således så böjdes slangar till kylare. (Inets fel.)

Jag vet inte bu eller bä men vad jag kunnat utläsa i tråden så motsäger du digsjälv och vrider sanningen för din fördel. Vilket är förståerligt då du förmoderligen ej vill betala för nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska skriva till den ansvarige på den Inet butik du lämnade in datorn till. Jag håller med dig att det verkar konstigt att dem skriver att du kan hämta datorn, men att kylsystemet verkar defekt. Misstänker man att ett vattenkylningssystem är defekt ska man givetvis inte köra datorn. Man ska definitivt heller inte skicka hem den med kunden, risken att den läcker vid transport hem är ju stor.

Jag har jobbat som tekniker tidigare och hade i så fall bett kunden skriva under, att han tar hem den på egen risk. Min rekommendation hade varit att datorn transporteras utan kylning, om nu kund inte vill byta vattenkylningen direkt.

Tycker som sagt du ska skriva till dem hur du ser på händelseförloppet och kontakta konsumentrådgivning om du får problem. konsumentrådgivningen är till för att ge råd till både dig och företaget.

Hoppas du får en bra lösning på ditt bekymmer och önskar dig all lycka till.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Kan tycka att båda versionerna fungerar rätt bra ihop. Teknikern fixar biosen och säger att den fungerar, sedan stresstestar han den och märker att den överhettar och säger då att det är något fel på kylningen. Därefter tittar han på den, märker att pumpen inte går och byter till en annan strömkontakt som då drar igång pumpen och läckan är ett faktum. Övriga saker går att placera in i facket misskommunikation där ena parten säger något som den andra tolkar som något annat. Inte speciellt ovanligt alls. Exempelvis om du säger att du vill kolla på andra alternativ och han tolkar det som att du vill sköta det själv.

Det är exakt sådan som jag menar är luddigt formulerat i jämförelse med telefonsamtalen, han har lämnat alldeles för mycket tolkningsutrymme i jämförelse med telefonsamtalen.

Det som jag reagerat mest på är att han ordagrant sa att kylsystemet verkar trasigt men ändå dragit igång det i datorn efter det, tror man att något inte fungerar som det ska kollar man på det på ett sätt som gör att ingenting annat riskerar gå sönder. Lämnar jag in något på lagning förväntar jag mig inte att få tillbaka det trasigare än vad jag lämnat in det med beskedet att "jag råkade nog göra sönder den, du får stå för kostnader men jag kan montera det gratis".

Speciellt inte om felet är lokaliserat redan från start bara att teknikern antagligen tyckt att det var för jobbigt att ta ut problemet och testa det. Helt enkelt anser jag att det verkar oprofessionellt att inte kolla noggrannare på något han ansåg vara trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Det som jag reagerat mest på är att han ordagrant sa att kylsystemet verkar trasigt men ändå dragit igång det i datorn efter det, tror man att något inte fungerar som det ska kollar man på det på ett sätt som gör att ingenting annat riskerar gå sönder.

Återigen! Vad jag kan läsa så är pumpen enligt honom innan läckan trasig på det viset att det finns partiklar osv inne i pumpen. Det gör ej så datorn läcker utan bara att kylningen på kylaren är drastiskt förminskad. Därav kände han sig nog ok med att starta datorn pga det inte gör så kylningen läcker vätska

Permalänk
Skrivet av Wasp:

1: Han kan ha sett massa partiklar i kylningen som det står i manuskriptet. Kylningen funkar fortfarande men troligen med nedsatt funktion och livslängd.

Ifall hern tog väck radiatorn så kan slangarna ha blivigt såpass böjda så att dom sprack och började läcka. Eller så har du över lång tid haft en långsam läcka som blev värre vid flytt av dator till inet.

Ang pump så känns det mycket troligt att du kan ha monterat motståndet. då du några inlägg tillbaka skriver " Den är i grunden monterad själv, men den har varit på lagning hos inet innan för ett annat problem." Det kan också vara du som någon gång böjt slangarna för mycket tillexempel.

Iaf, att pumpen börjar läcka pga den har fått motstånd på sig händer däremot inte.

2: Ingen mening att haka upp sig över det.

3: Återigen. Din pump hade partiklar i sig och behövde bytas pga förmoderligen var hela kylningen igenkloggat. Dock hade den ju någon form av funktion till övers och därav valde nog herrn att låta pumpen vara kvar tills du (ägare) kunnat ge besked om du vill byta kylare eller vad du önskar göra. Så kylningen var inte trasig i form av läcka, utan trasig i formen att den presterade dåligt. Hade hern på inet upptäckt en läcka så tvivlar jag starkt på att han hade startat den.

4: Den skriftliga rapporten är för att göra det tydligare för er båda om vad som är sagt och vad som skett. I en skriftlig rapport kan du mycke tydligare klargöra om vad som hänt.

Iaf, vad jag kan utläsa om rapporten så finns det några scenarion:

Läckan har funnits en längre tid men blev värre/startade vid flytt (ditt "fel").

Läckan uppstog vid service om radiator monterades bort för rengöring och således så böjdes slangar till kylare. (Inets fel.)

Jag vet inte bu eller bä men vad jag kunnat utläsa i tråden så motsäger du digsjälv och vrider sanningen för din fördel. Vilket är förståerligt då du förmoderligen ej vill betala för nytt moderkort.

När han sa att mitt kylsystem verkade trasigt och rekommenderade att jag byter det snarast sa jag att jag gärna byter det så snabbt som möjligt, redan där kunde situationen blivit undvikt.

Jag vrider inte sanningen till min fördel, jag har bara förmedlat vad han sagt ganska ordagrant i telefon efter samtalen och det stämmer inte överens med rapporten han skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Det är exakt sådan som jag menar är luddigt formulerat i jämförelse med telefonsamtalen, han har lämnat alldeles för mycket tolkningsutrymme i jämförelse med telefonsamtalen.

Det som jag reagerat mest på är att han ordagrant sa att kylsystemet verkar trasigt men ändå dragit igång det i datorn efter det, tror man att något inte fungerar som det ska kollar man på det på ett sätt som gör att ingenting annat riskerar gå sönder. Lämnar jag in något på lagning förväntar jag mig inte att få tillbaka det trasigare än vad jag lämnat in det med beskedet att "jag råkade nog göra sönder den, du får stå för kostnader men jag kan montera det gratis".

Speciellt inte om felet är lokaliserat redan från start bara att teknikern antagligen tyckt att det var för jobbigt att ta ut problemet och testa det. Helt enkelt anser jag att det verkar oprofessionellt att inte kolla noggrannare på något han ansåg vara trasigt.

Om man märker att pumpen inte fungerar så skulle i alla fall jag försöka få igång den. Att leta efter läckor är inget som jag skulle göra om det inte finns tecken på läckage. Visst kan man kolla saker bara för att, men det skulle då kosta betydligt mer och du skulle få en räkning där det står att man testat massa saker som det inte var fel på. Normalt så vill man nog att man kollar det som verkar fel och sedan tar det vidare därifrån.

Det är fult möjligt att det teknikern skrivit är precis som han uppfattade det som sades. Det är som sagt inte helt ovanligt att personer har helt olika uppfattning om vad som sagts vid en diskussion.

Permalänk
Medlem

Drar man igång ett kylsystem som man misstänker är sönder på något sätt i en dator så är det definitivt personen som drog igång den som tabbar sig.
Det är liksom inte ta som drar igång den utan verkstadskillen. Det är i sådana här tillfällen som företagen har försäkring mot.

Däremot så verkar ursprungliga felet beror på ta själv pga felmonterad kylning. Oavsett detta så är det inets tekniker som sjabblar till det genom att inte vidta nödvändiga åtgärder då han misstänker fel på vattenkylningen.

I mitt tycke så ska Inet stå för sin skada men med rimligt avdrag för ts felmontering.

Vad lagen säger får ts nog ta med KO

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Drar man igång ett kylsystem som man misstänker är sönder på något sätt i en dator så är det definitivt personen som drog igång den som tabbar sig.
Det är liksom inte ta som drar igång den utan verkstadskillen. Det är i sådana här tillfällen som företagen har försäkring mot.

Däremot så verkar ursprungliga felet beror på ta själv pga felmonterad kylning. Oavsett detta så är det inets tekniker som sjabblar till det genom att inte vidta nödvändiga åtgärder då han misstänker fel på vattenkylningen.

I mitt tycke så ska Inet stå för sin skada men med rimligt avdrag för ts felmontering.

Vad lagen säger får ts nog ta med KO

Lyckligtvis har jag en jurist i familjen som jobbat hos konsumentverket, ska prata med honom när han kommer tillbaka från sin semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Drar man igång ett kylsystem som man misstänker är sönder på något sätt i en dator så är det definitivt personen som drog igång den som tabbar sig.
Det är liksom inte ta som drar igång den utan verkstadskillen. Det är i sådana här tillfällen som företagen har försäkring mot.

Däremot så verkar ursprungliga felet beror på ta själv pga felmonterad kylning. Oavsett detta så är det inets tekniker som sjabblar till det genom att inte vidta nödvändiga åtgärder då han misstänker fel på vattenkylningen.

I mitt tycke så ska Inet stå för sin skada men med rimligt avdrag för ts felmontering.

Vad lagen säger får ts nog ta med KO

Hade hen misstänkt att det var sönder så hade det nog aldrig dragits igång.
Det är väldigt stor skillnad mellan, "har en massa avlagringar i kylvätskan " och att "vara trasigt", teknikern säger ju aldrig att det är trasigt, utan bara att det är bra att byta men inget måste (i förebyggande syfte)
(nu skrivs det att tekniker "misstänkte fel", vilket kan innebära precis vad som helst, men det var inte vad som skrevs från början i tråden, och inte heller i teknikerns felbeskrivning)
EDIT: såg att TS skrev att tekniker "misstänkte fel" i ett inlägg på sida 1. det är dock fortfarande inte på något sätt samma som att misstänka att det läcker, eller kommer läcka.

"Ringer kund och berättar läget och förklarar att i och med avfällningarna i vätskan kan det vara bra att byta kylaren eller i alla fall byta vätska (finns påfyllnadshål) i framtiden"

Att vätskan är skitig är inte detsamma som att den är trasig, och hade det funnits anledning att misstänka att den skulle läcka hade hen nog inte rekommenderat byte av kylmedie..

EDIT2.
Det är givetvis svårt att veta vad som sagts, och vad som är missuppfattat, TS har ju själv sagt att han inte har koll på tekniken, teknikern bör kanske vara bättre på att förklara tydligt isåfall.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Hade hen misstänkt att det var sönder så hade det nog aldrig dragits igång.
Det är väldigt stor skillnad mellan, "har en massa avlagringar i kylvätskan " och att "vara trasigt", teknikern säger ju aldrig att det är trasigt, utan bara att det är bra att byta men inget måste (i förebyggande syfte)
(nu skrivs det att tekniker "misstänkte fel", vilket kan innebära precis vad som helst, men det var inte vad som skrevs från början i tråden, och inte heller i teknikerns felbeskrivning)

"Ringer kund och berättar läget och förklarar att i och med avfällningarna i vätskan kan det vara bra att byta kylaren eller i alla fall byta vätska (finns påfyllnadshål) i framtiden"

att vätskan är skitig är inte detsamma som att den är trasig, och hade det funnits anledning att misstänka att den skulle läcka hade hen nog inte rekommenderat byte av kylmedie..

Taget. Inget jag heller skulle se som fel om vätskan är skitig.
Jag fick intrycket att teknikern försökt att dölja sin fadäs genom att inte skriva ut det som enligt ts sagts över telefon. Detta är ju dock spekulativt men fullt möjligt. Att fela är ju som vissa säger, mänskligt. Att erkänna sina fel är en lärdom.

Min ståndpunkt är dock fortfarande, förutsatt att ts talar sanning, att Inet ska stå för sin fadäs med avdrag för felmontering.
Men Inet är ju naturligtvis välkomna att ge en nyanserad bild av det hela. Även om vi fick ta del av rapporten så är det fortfarande endast en sida av myntet som vi hört.

Ts borde dock vara tydligare gällande förloppet för att kunna ge en mer korrekt bild.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC