Permalänk
Medlem

Skottsäker väst på stan.

Kom och tänka på detta nu när det varit ännu mer skjutningar.

Såg en man som hade skottsäker väst på stan för några veckor sen (gick med barnvagn, barn och en tjej).
Tyckte det var mycket skumt, men är ju semestertider så man ser ju lite ovanliga saker.

Är detta nå storstads saker eller? Var ett tag sen (tio år~) jag besökte Stockholm osv men då hade folk inte skyddsvästar på sig vad jag kunde se. Kanske är annat nu?

Så tänkte, hur vanligt är detta?
Någon här som bär väst för en tur med barnvagnen eller till och från jobbet? Kanske har planer på att skaffa?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Hehe, nä verkligen inte, men det finns väl alltid udda människor

Permalänk
Medlem

i "Crossfit världen" är det populärt att köpa så kallade plate carriers att använda som viktvästar likt https://www.roguefitness.com/5-11-tactical-vests

sett många som är ute och springer i sådana.

Visa signatur

CPU: i7 5930K MB: MSI x99s Gaming 7 GFX: Gigabyte Aorus 1080 ti RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: Corsair Ax1200i - Custom Loop

Permalänk
Medlem

Du tror inte att det var en viktväst då? Känns ju mer rimligt. För det ser jag rätt så ofta folk springa/gå runt i.

Edit: Tvåa på pucken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonioz:

i "Crossfit världen" är det populärt att köpa så kallade plate carriers att använda som viktvästar likt https://www.roguefitness.com/5-11-tactical-vests

sett många som är ute och springer i sådana.

Ser ut som en disguise för att dölja att man bär skyddsväst.

För att svara på TS frågor, lämnar aldrig hemmet utan skyddsväst. Detsamma gäller för swec besök. Alltid iförd full krigsmundering.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Så länge man inte är kriminell eller inblandad i gängbråk så ska man inte behöva oroa sig över det.

Har en vän till mig som känner till hur kriminella gäng fungera, som jag har fått det berättat är skottlossningarna riktade mellan gäng som bråkar och civila är ingen måltavla eller några som man vill blanda in i ett gängkrig. (Ta detta med salt i den mängden som behövs). På nyheterna snackas det mycket om att det offren är personer som är kriminella och kända sen tidigare av polisen. Det var snack om en ung civil kille som dödades i malmö och enligt nyheterna så var han "vid fel plats vid fel tillfälle" och inget mål egentligen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är så jobbigt med skyddsväst när man ska in och ut ur stridsvagnen och jag kliver inte ur vagnen när jag är utanför bunkern så nej jag brukar inte bära skyddsväst på stan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kom och tänka på detta nu när det varit ännu mer skjutningar.

Såg en man som hade skottsäker väst på stan för några veckor sen (gick med barnvagn, barn och en tjej).
Tyckte det var mycket skumt, men är ju semestertider så man ser ju lite ovanliga saker.

Är detta nå storstads saker eller? Var ett tag sen (tio år~) jag besökte Stockholm osv men då hade folk inte skyddsvästar på sig vad jag kunde se. Kanske är annat nu?

Så tänkte, hur vanligt är detta?
Någon här som bär väst för en tur med barnvagnen eller till och från jobbet? Kanske har planer på att skaffa?

Skottsäkra västar bärs vanligtvis av tungt kriminella, möjligen folk som lever under allvarliga hot också.

Finns ingen anledning för en vanlig person att ha en sådan, risken är minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonioz:

i "Crossfit världen" är det populärt att köpa så kallade plate carriers att använda som viktvästar likt https://www.roguefitness.com/5-11-tactical-vests

sett många som är ute och springer i sådana.

Skrivet av Fredmannen:

Du tror inte att det var en viktväst då? Känns ju mer rimligt. För det ser jag rätt så ofta folk springa/gå runt i.

Edit: Tvåa på pucken.

Är ju inte omöjligt men såg inte ut som den som länkades här. Gick förbi personen två gånger men frågade inte om det verkligen var en sån. Var ju fan nästan +30 ute också.

Har aldrig annars sett någon gå runt med liknande. Har sett någon jogga med blyväst förr men de såg ut som reflexvästar (kan ju varit lite utveckling på området dock).

Såg ut som typ en sån här

Såg dock inte ut som att det fanns fack för att ändra något.

Är ju dock mindre wtf om det är för träning, men personen såg inte ut som att den tränade eller har tränat på väldigt länge. Är faktiskt glad om jag misstagit mig (och säkert gällande de som var med mig och såg samma sak, vi trodde alla det var en skyddsväst).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skyddsväst? Hah
Mesar bär skyddsväst, man ska ta skottet i bröstet som en MAN!

Permalänk
Medlem

Ja först köper man larm till huset sedan väst och sist gör man som i USA köper 3D printer och skriver ut små smidiga vapen som man kan bära. Så alla har skydd och vapen och alla är livrädda. mer poliser mer poliser.

Mitt förslag
Gör som i England inte ens polisen har vapen då risken med vapen är så stor.

OT/politisering /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Ja först köper man larm till huset sedan väst och sist gör man som i USA köper 3D printer och skriver ut små smidiga vapen som man kan bära. Så alla har skydd och vapen och alla är livrädda. mer poliser mer poliser.

Mitt förslag
Gör som i England inte ens polisen har vapen då risken med vapen är så stor.

är det bättre att bara dem kriminella har vapen?
då blir det ju lugn och ro?..

rovdjuren kommer att bli lugna och fina och inte ge sig på någon när dem vet att ingen kan göra någonting tillbaka

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

Och hur är det fel?
Polisen vet inte vad han är för person och om han har ett riktigt vapen eller inte...
Inte direkt deras fel.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

lol nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

Nu råder det ju lite delade meningar i den frågan och jag personligen skulle inte vilja säga till polisen att dom i sitt arbete måste gå fram till en person med pistol och fråga om dom kan får se på vapnet i fråga för att göra en bedömning om det är riktigt eller inte.. Sen finns det andra som anser att polisen skall ta en kula i skallen innan dom får lov att avlossa skott.

Skrivet av sesese:

Ja först köper man larm till huset sedan väst och sist gör man som i USA köper 3D printer och skriver ut små smidiga vapen som man kan bära. Så alla har skydd och vapen och alla är livrädda. mer poliser mer poliser.

Mitt förslag
Gör som i England inte ens polisen har vapen då risken med vapen är så stor.

Alla poliser i England kan utrustas med vapen när situationen kräver det dock har även England sina "Armed police" som alltid är beväpnade och dom meddelar uttryckligen att dom är beväpnade när dom ingriper i något.

Själv tycker jag dock att Sverige och polismyndigheter runt om i världen har vart väldigt tafatta med att få utvecklat non-lethal vapen i still med elpistoler / shockpistoler osv.
Tror det måste till krafttag inom detta område annars kommer vi bara se mer och mer av det vi sett senaste dagarna i takt med att grövre brottslighet ökar.

En annan ide hade vart att ta alla som är dömda för dödligt våld och göra något i stil med "Battle Royale" / Mockingjay Där folk kan spela på svenska spel om vem som vinner och vinnaren får livstidstraff istället för dödsstraff. Med den takt det dödliga våldet i sverige eskalerar så hade vi kunnat ha en tillställning varannan månad vilket hade kunnat bidra bra till statskassan och ett plus är ju att man slipper betala för att ha massa folk inlåsta i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Och hur är det fel?
Polisen vet inte vad han är för person och om han har ett riktigt vapen eller inte...
Inte direkt deras fel.

En polisman som sätter sig i en sådan potentiellt exponerad situation där hans förmåga att göra en korrekt riskbedömning innan han tar till dödligt våld är direkt olämplig eller dum i hela huvudet. När slutade vi värdera andras liv?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En polisman som sätter sig i en sådan potentiellt exponerad situation där hans förmåga att göra en korrekt riskbedömning innan han tar till dödligt våld är direkt olämplig eller dum i hela huvudet. När slutade vi värdera andras liv?

Är du polis? Brukar du behöva ta sådana beslut?
Tveksamt, men det är ju lätt för dig att döma när det inte är DU som ev står framför ett laddat vapen
i händerna på en person som du inte vet något om...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Vissa här skulle nog ta och anmäla sig som frivilliga för polisen att ringa till när dom behöver någon som går fram till potentiella mördare som bär vapen så att dom kan göra en analys av vapnet och tala om för polisen om det är äkta eller inte..Ni verkar ju besitta en helt otrolig kunskap inom detta ämne..Man blir fan mörkrädd när man läser hur folk tänker.

Tror ni skall tacka er jävligt lyckligt lottade att ni slipper stå öga mot öga med såna och fatta dessa beslut.. Det finns nog inte en enda polis som mår bra själv efter att ha skjutit någon vare sig det var en mördare med skarpladdat eller en autistisk pojke med ett leksaksvapen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

När polisen blir attackerade måste de självklart få bruka dödligt våld för att skydda sig själva om situationen kräver det.

Det har kommit in stora mängder skjutvapen de senaste åren i Sverige så förmodligen är flera polisers vardag med stressig nu för tiden.

Man kan absolut inte se skillnad på en riktig och en leksakspistol på avstånd och det finns verkligen inte något utrymme till förhandling om någon siktar mot polisen med skjutvapen eller attackerar dem med kniv på nära avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

Ingen tragedi att någon dör från att allegedly veva pistol mot polis.
Reversera skitkastning för när polisen gjort något fel, borde finnas gott att välja ifrån.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag har alltid hjälm som skydd mot fallande kokosnötter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, men jag har alltid hjälm som skydd mot fallande kokosnötter.

Visst e dom för jävliga,satans kokonötter

Permalänk
Avstängd

Vissa "tuffingar" här nere i Malmö går av förklarliga skäl runt med skottsäkra västar, annars tror jag inte att det är särskilt vanligt förekommande.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Kan väl vara bra att ha i Stockholm iaf, poliserna här är uppenbarligen halvblinda och skjutgalna att döma av händelsen här om dagen då en kille med Downs syndrom och leksakspistol blev misstagen för en psykotisk brottsling och fick betala med livet.

Polisen har ett par gånger sagt att har man soft air gun eller överhuvudtaget något som liknar riktigt vapen ute och tar fram det är förenat med livsfara. Barn brukar inte vara medvetna om detta och som förälder bör man lära barnet att alldrig ta ut något sådant för att leka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BergEr: Sist jag kollade var det olagligt att bära skottsäker väst.
Om man ser någon civil med skyddsväst så är det troligtvis bara en knivväst.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ustzeust:

@BergHa: Sist jag kollade var det olagligt att bära skottsäker väst.
Om man ser någon civil med skyddsväst så är det troligtvis bara en knivväst.

https://www.lawline.se/answers/olagligt-att-bara-skyddsvast
Det finns ingen lag som anger att det är olagligt att som privatperson köpa, inneha eller bära skyddsväst. Någon skyddsklassificering påverkar därför inte heller om du är privatperson och vill köpa, inneha eller bära skyddsväst.

Det står mer info längre ner i länken om tillverkning, import etc. Men även tydligt att det ej gäller att bära

Nå för min egen del bär jag ej skottsäker väst av väldigt många anledningar som att jag tror man som vanlig person är säkrare utan. Är man en nobody som inte är någon eller gör något speciellt och man ej bor i någon No go zon eller liknande, så är nog risken större att man råkar ut för våld om man utmäkr sig med skottsäker väst än inte.

Skrivet av Jonny Myran:

Nej, men jag har alltid hjälm som skydd mot fallande kokosnötter.

Statistisk sett är du en klok person. Då vanliga personer i mycket högre utsträckning råkar ut för liknande, där det också kan ha dödlig utgång.

Permalänk
Medlem

Om man inte planerar en karriär som yrkeskriminell så behöver man inte västen. Men det kan mycket väl ha varit någon Crossfit-nisse med viktväst, snart skaffar de en röd vimpel som de kan annonsera sitt Crossfit-utövande med, så att ingen missar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fel bland kriminella har antalet skjutningar ökat markant.

Enligt Polismyndigheten skedde det "bara" åtta dödsskjutningar i hela landet 2006.
Sex år senare, 2012, var siffran uppe i 12 skjutningar med dödlig utgång. Förra året dödades hela 43 personer i skjutningar i Sverige, vilket alltså är mer än fem gånger fler än 2006.
Poliser själva vittnar om att har det blivit ett hårdare klimat bland kriminella, som beskrivs som mer "lättkränkta" än vad de tidigare varit, skriver SVT Nyheter.
Skjutningarna liknas vid en spiraleffekt, där de kriminella grupperna hela tiden ger igen med dödligt våld för att inte framstå som svaga.
En konflikt mellan två personer kan lätt eskalera till ett blodigt krig mellan två kriminella nätverk.
– De tar till skjutvapen för att inte visa sig svaga. Det har blivit så viktigt att bygga upp sitt kriminella rykte – sitt skrämselkapital – i den kriminella miljön. Tidigare kunde man låta kränkningar passera utan att ta till så grovt våld som i dag, säger Daniel Vesterhav, kriminolog på Brottsförebyggande rådet, till SVT.
En annan förändring är att kriminella tidigare gjorde sig av med vapen som de använt. Men nu finns vapnen kvar i de kriminella miljöerna så länge de inte går sönder eller beslagtas av polisen.
Så här ser antalet dödsskjutningar i Sverige ut mellan 2006-2017, enligt Polisens egna siffror:
2006 – 8
2007 – 13
2008 – 10
2009 – 10
2010 – 9
2011 – 13
2012 – 12
2013 – 18
2014 – 19
2015 – 28
2016 – 28
2017 – 43

Sidospår raderat
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte var en viktväst?