Intel övertar Qualcomms kretstillverkning för kommande Iphone-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag älskar hur du jämför dig själv som individ rakt av mot en tillverkare som Apple Stort ego?
Apple sålde 217 miljoner iphones bara 2017. Att det inte bara är att byta leverantör vid de volymerna borde du någonstans förstå. Därav stämning medans de letar alternativ, som de nu funnit.

Jag tror inte att det finns många individer på planeten som inte överskattar sin betydelse i universum. Vi är trots allt alla huvudpersoner i vår egen saga.

Men nu var det inte den delen av filosofin jag undrade över. Mer att det rimligen är fritt för ett företag på en fri marknad att själva sätta de pris de vill. Och om så inte är fallet - vart regleras det. Liknelsen där du menar att jag jämnställer mig med Apple (?) var väl mest till för att illustrera hur absurd stämningen låter om man saknar någon särskild kontext. Att Apple inte kan byta leverantör i en handvändning försrår väl vem som helst, men rimligen kände de till priset på Qualcoms produkter innan de skrev under något avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

MX150 var en hänvisning till laptops/bärbara givetvis, kortet/gpun heter GT1030 på desktops.

På MBP15 kör de Polaris 11 och har en eGPU-enhet med Polaris 10. Även om nu Polaris 10 är omdöpt till 20. Hade ett nerklockat GTX1080 haft 2-3 gånger Metalprestandan av Vega 56/64 så hade de valt det, nu finns det ingen anledning att skrika om prestandan.

För att det ska vara värt att utveckla drivrutinerna, mecka firmware och testa allt så det lirar som de vill så är det inte fråga om att köra Nvidia på en enda produkt. Sen är det ju inte spelprestanda under Bootcamp som intresserar Apple. Det är ju också lite dött lopp, inget driver runt spel ordentligt i nativ upplösning. Apple har för den delen faktiskt ganska ont om ingenjörer/utvecklare (likväl har inte AMD och Nvidia obegränsade resurser) så det är faktiskt enklare att bygga på en bas de redan har, när det gäller t.ex. drivrutiner. De flesta hos Apple jobbar i butikerna, där expansionen skett. Finns en god anledning till varför de nu lyfter fram Blackmagics eGPU-enhet och LGs skärmar.

Nvidia har drivrutiner för GTX1080 under MacOS, så vill du veta vad det kan prestera under MacOS med minsta möjliga insats får du leta upp någon som har byggt en likvärdig hackintosh och har publicerat benchmarks. Prestandan beror mycket på drivrutinerna och 5-10 % skillnad hade inte varit mycket bättre, och med nuvarande Nvidiadrivrutiner är betydligt långsammare AMD-kort snabbare. Så varför lägga ner jobbet bara för att typ matcha?

Vet att det typ är gt1030 men valde att jämföra det mot jämförbart AMD kort eftersom det är vad apple kör.

Ett 1080 hade antagligen inte behövt bli strypt frekvensmässigt. Visst kanske optimeringarna gör att det trots allt inte presterar så bra att det är värt besväret med ett 1080, däremot finns det ju rätt mycket snabbare gpuer från Nvidia och kunderna som köper imac pro lär inte vara priskänsliga och kan säkert tänka sig betala Titan priser.
Och väljer man att köra windows när man ska spela vilket bör vara fördelaktigt i många spel så försvinner ju problemet med dålig Nvidia optimering (antar jag?). Men det förstår jag att Apple inte bryr sig om.
Så länge kunderna är nöjda med prestandan är det bara att köra på med AMD korten antar jag. Tyckte bara det verkade konstigt med tanke på vilket försprång Nvidia har när det kommer till energieffektiva gpuer och apple bygger slimmade bärbara och stationära datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att det typ är gt1030 men valde att jämföra det mot jämförbart AMD kort eftersom det är vad apple kör.

Ett 1080 hade antagligen inte behövt bli strypt frekvensmässigt. Visst kanske optimeringarna gör att det trots allt inte presterar så bra att det är värt besväret med ett 1080, däremot finns det ju rätt mycket snabbare gpuer från Nvidia och kunderna som köper imac pro lär inte vara priskänsliga och kan säkert tänka sig betala Titan priser.
Och väljer man att köra windows när man ska spela vilket bör vara fördelaktigt i många spel så försvinner ju problemet med dålig Nvidia optimering (antar jag?). Men det förstår jag att Apple inte bryr sig om.

Titan är väl ändå inte snabbare än 1080 Ti? GTX 1080 Ti är ganska populärt bland hackintosh och Mac Pro 5,1-användare, och ja AMD-kort är ofta snabbare.

Arbetsflöden under MacOS är det ändå man är intresserad av om man köper iMac Pro.

Vad det gäller bärbara, drar GTX 1050 mindre än Radeon 460/560/560X? Nej, så varför byta. Nvidia har valt att lyfta fram MX150 för bärbara, och det är vad många konkurrerande prylar också kör.

GTX 1080 Ti och Titan X drar ju dessutom inte mindre effekt än Vega 56, så 1080 Ti (11 GB) och Titan X (12 GB) som val hade inte dragit ner ljudnivån. Självklart inte heller Titan V för den delen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Titan är väl ändå inte snabbare än 1080 Ti?

Beror ju självklart vilka titan du jämför. Titan, Titan black, titan x och titan x (pascal) är långsammare. Men titan XP och titan v är snabbare.

Citat:

GTX 1080 Ti är ganska populärt bland hackintosh och Mac Pro 5,1-användare, och ja AMD-kort är ofta snabbare.

Ok då för står jag.

Citat:

Vad det gäller bärbara, drar GTX 1050 mindre än Radeon 460/560/560X? Nej, så varför byta. Nvidia har valt att lyfta fram MX150 för bärbara, och det är vad många konkurrerande prylar också kör.

Okej i windows ger 1050 bättre prestanda/watt än amds motsvarigheter trodde inte det skiljde så mycket under mac os.

Citat:

GTX 1080 Ti och Titan X drar ju dessutom inte mindre effekt än Vega 56, så 1080 Ti (11 GB) och Titan X (12 GB) som val hade inte dragit ner ljudnivån. Självklart inte heller Titan V för den delen.

Det handlar ju om prestanda/w. Klockar du ner ena så får du jämföra med att klocka ner andra alternativet också annars blir det en skev jämförelse. Skulle tro att ett titan Xp nedklockat 300Mhz fortfarande presterar mycket bättre än ett vega 64 nedklockat 300 mhz eller ett 1080 som körs i normala frekvenser. I alla fall under windows. Men återigen trodde jag inte att amd korten hade ett så stort övertag med mac os.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ula

Skrivet av DerpMcDerp:

Jag tror inte att det finns många individer på planeten som inte överskattar sin betydelse i universum. Vi är trots allt alla huvudpersoner i vår egen saga.

Men nu var det inte den delen av filosofin jag undrade över. Mer att det rimligen är fritt för ett företag på en fri marknad att själva sätta de pris de vill. Och om så inte är fallet - vart regleras det. Liknelsen där du menar att jag jämnställer mig med Apple (?) var väl mest till för att illustrera hur absurd stämningen låter om man saknar någon särskild kontext. Att Apple inte kan byta leverantör i en handvändning försrår väl vem som helst, men rimligen kände de till priset på Qualcoms produkter innan de skrev under något avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Errr...
Vilda svingar i luften i den här tråden.
Grundproblemet, från mobiltelefontillverkarnas sida, är att Qualcomm kräver betalt i andel av produktens slutpris. Vilket Apple (och inte bara de) har opponerat sig mot med argumentet att priset på smartphones beror på utveckling av andra aspekter än protokollen för dataöverföring. Så om Apple (eller Google, eller Samsung, eller Huawei) utvecklar en App Store, förbättrar skärmteknologin, utvecklar kamerafunktionerna, adderar mer RAM eller Flash-minne, utvecklar sitt OS, bygger in VR-stöd, kort sagt allt värde som adderats sedan smartphonerevolutionen, varför skall då Qualcomm få mer pengar för sina protokollpatent när värdet på produkten beror på utveckling som de inte alls varit delaktiga i?

Vilket, får jag lov att säga, låter fullt relevant att kritisera.

Efter att förhandlingar om att sänka licensavgifterna inte lett till något, började Apple agera. (Apple är förresten långt ifrån ensamma om att ha stämt Qualcomm för deras business practices, de har haft en del tveksamheter för sig. Bland annat Federal Trade Commission (!) angående deras monopolbeteende, Taiwan (!!) och så vidare. Kolla upp det, tillsammans med hur de kräver royalties, men ger en del tillverkare rabatter - förknippat med villkor. Intressant läsning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nvidia har valt att lyfta fram MX150 för bärbara, och det är vad många konkurrerande prylar också kör.

Vad menar du med att de valt att lyfta fram MX150? Slår ett enkelt filter på prisjakt och det är 260 laptopmodeller med 1050 och 177 med 1060 mot 86 för MX150. Och sett till vilka nvidia modeller som satt i tidigare apple produkter så hade det ju vart mid-range alternativen som vart aktuella. Och för "pro" modeller så kan man ju tycka att t ex quadro modeller också hade kunnat vara valbara alternativ.

Skrivet av Petterk:

Arbetsflöden under MacOS är det ändå man är intresserad av om man köper iMac Pro.

Exakt, men vet inte om du missat missnöjet bland väldigt många som sysslar med "content-creation" när de bytte till AMD, väldigt många har arbetsflöden där CUDA ger en klar fördel, oavsett OS. Kollar man på en av de vanligaste applikationerna i denna grupp, Adobe Premiere och AE, sår slår ett 1060 ett Vega 64 i typ alla scenarion.

Administrerar en stor mängd post-produktion maskiner, vi köpte en ett gäng DELL XPS 27 med Radeon Pro w7100, och kan säga att vi inte vart direkt imponerade av dom i vår miljö (både när det gäller värmeutveckling och programstöd). Vet även många som har gått till över till PC enbart på grund av brist av CUDA i nya MACar.

edit. För att förtydliga, säger inte att ett AMD nödvändigtvis är ett dåligt val, men går liksom inte att sopa under mattan att CUDA har en fördel för en hel del arbetsflöden där MAC traditionellt vart en populär plattfrom. Du får det även att låta som att Polaris och Vega har likvärdig prestanda/w som pascal, är det verkligen fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Errr...
Vilda svingar i luften i den här tråden.
Grundproblemet, från mobiltelefontillverkarnas sida, är att Qualcomm kräver betalt i andel av produktens slutpris. Vilket Apple (och inte bara de) har opponerat sig mot med argumentet att priset på smartphones beror på utveckling av andra aspekter än protokollen för dataöverföring. Så om Apple (eller Google, eller Samsung, eller Huawei) utvecklar en App Store, förbättrar skärmteknologin, utvecklar kamerafunktionerna, adderar mer RAM eller Flash-minne, utvecklar sitt OS, bygger in VR-stöd, kort sagt allt värde som adderats sedan smartphonerevolutionen, varför skall då Qualcomm få mer pengar för sina protokollpatent när värdet på produkten beror på utveckling som de inte alls varit delaktiga i?

Vilket, får jag lov att säga, låter fullt relevant att kritisera.

Efter att förhandlingar om att sänka licensavgifterna inte lett till något, började Apple agera. (Apple är förresten långt ifrån ensamma om att ha stämt Qualcomm för deras business practices, de har haft en del tveksamheter för sig. Bland annat Federal Trade Commission (!) angående deras monopolbeteende, Taiwan (!!) och så vidare. Kolla upp det, tillsammans med hur de kräver royalties, men ger en del tillverkare rabatter - förknippat med villkor. Intressant läsning.)

Tack för förklaringen! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju självklart vilka titan du jämför. Titan, Titan black, titan x och titan x (pascal) är långsammare. Men titan XP och titan v är snabbare. Ok då för står jag.

Fast nu jämför du olika generationer, Titan korten har alltid varit de med den bästa prestandan.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad menar du med att de valt att lyfta fram MX150? Slår ett enkelt filter på prisjakt och det är 260 laptopmodeller med 1050 och 177 med 1060 mot 86 för MX150. Och sett till vilka nvidia modeller som satt i tidigare apple produkter så hade det ju vart mid-range alternativen som vart aktuella. Och för "pro" modeller så kan man ju tycka att t ex quadro modeller också hade kunnat vara valbara alternativ.

Finns ingen skillnad i kiseln mellan Quadro och Geforce, så finns ingen anledning att göra den skillnaden på MacOS. Alla Radeon-kort heter numera Radeon Pro på Appledatorer exempelvis.

Skrivet av sKRUVARN:

Exakt, men vet inte om du missat missnöjet bland väldigt många som sysslar med "content-creation" när de bytte till AMD, väldigt många har arbetsflöden där CUDA ger en klar fördel, oavsett OS. Kollar man på en av de vanligaste applikationerna i denna grupp, Adobe Premiere och AE, sår slår ett 1060 ett Vega 64 i typ alla scenarion.

Om du jämför på Windows ja.

Förhoppningsvis väljer du annat än iMac Pro om du ska köra Adobes program.

Skrivet av sKRUVARN:

Administrerar en stor mängd post-produktion maskiner, vi köpte en ett gäng DELL XPS 27 med Radeon Pro w7100, och kan säga att vi inte vart direkt imponerade av dom i vår miljö (både när det gäller värmeutveckling och programstöd). Vet även många som har gått till över till PC enbart på grund av brist av CUDA i nya MACar.

Finns OpenCL och Metal-accelererade programsviter också, även QuickSync (där det återfinns) används, men är det Windows det gäller eller programvaror som enbart finns till Windows så är det såklart andra val som gäller och är mer praktiska. Apple kommer såklart föredra att du kör drivrutinerna de skickar ut, och de kommer inte innehålla CUDA vilket som och alla program kommer såklart inte använda CUDA vilket som heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju självklart vilka titan du jämför. Titan, Titan black, titan x och titan x (pascal) är långsammare. Men titan XP och titan v är snabbare. Ok då för står jag.

Okej i windows ger 1050 bättre prestanda/watt än amds motsvarigheter trodde inte det skiljde så mycket under mac os.

Det handlar ju om prestanda/w. Klockar du ner ena så får du jämföra med att klocka ner andra alternativet också annars blir det en skev jämförelse. Skulle tro att ett titan Xp nedklockat 300Mhz fortfarande presterar mycket bättre än ett vega 64 nedklockat 300 mhz eller ett 1080 som körs i normala frekvenser. I alla fall under windows. Men återigen trodde jag inte att amd korten hade ett så stort övertag med mac os.

GTX 1080 Ti, Titan X och Titan Xp är samma GPU i grunden. Titan V hade krävt annat moderkort och drar väl ännu mer effekt. Titan V är ju dock lite mer jämförbar, då det också är en GPU med HBM-minne.

Mer prestanda? Ja om de skulle tillåta CUDA och/eller optimera drivrutinerna för Metal. Fast inte tystare system och hade kanske krävt större kylare. Det är inget arbete de skulle lägga ner om de inte också var på gång att byta till Nvidia på MBP och iMac hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns ingen skillnad i kiseln mellan Quadro och Geforce, så finns ingen anledning att göra den skillnaden på MacOS. Alla Radeon-kort heter numera Radeon Pro på Appledatorer exempelvis.

Nu får du ursäkta, men ifrågasättandet handlade om ditt påstående att nvidia har valt att lyfta fram MX150 i detta produktsegment. Att det är samma kisel på Quadro och Geforce är jag 100% medveten om, det betyder inte att det kan finnas fördelar med möjlighet att välja ett quadro (dock är nog många av de scenariorna inte relevanta för mac).

Skrivet av Petterk:

Om du jämför på Windows ja.

Förhoppningsvis väljer du annat än iMac Pro om du ska köra Adobes program.

Ja och är ju exakt det som har hänt. Ursäkta men förstår inte vad du försvarar riktigt, du får att låta som att detta val av GPU inte kan vara negativt, trots att det får eller tvingar folk att byta plattform, eller helt enkelt får sämre prestanda än om apple valt en annan lösning.

Folk använder förövrigt fortfarande MacPro 5.1 som de stoppar nvidia-kort i (har gjort det själv till och med), och nej det är inte bara om man jämför på windows.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Fast nu jämför du olika generationer, Titan korten har alltid varit de med den bästa prestandan.

Jag är medveten om detta försökte bara förklara för personen jag citerade att det finns fler än ett titan kort och att några av dom faktiskt är snabbare än 1080ti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu får du ursäkta, men ifrågasättandet handlade om ditt påstående att nvidia har valt att lyfta fram MX150 i detta produktsegment. Att det är samma kisel på Quadro och Geforce är jag 100% medveten om, det betyder inte att det kan finnas fördelar med möjlighet att välja ett quadro (dock är nog många av de scenariorna inte relevanta för mac).
Ja och är ju exakt det som har hänt. Ursäkta men förstår inte vad du försvarar riktigt, du får att låta som att detta val av GPU inte kan vara negativt, trots att det får eller tvingar folk att byta plattform, eller helt enkelt får sämre prestanda än om apple valt en annan lösning.

Folk använder förövrigt fortfarande MacPro 5.1 som de stoppar nvidia-kort (gör det själv till och med), och nej det inte bara om man jämför mot windows.

Nej det får jag inte det att låta som. Apple har gjort sitt val och får stå för det, det betyder att det finns ett visst motstånd (som saker att överkomma) att byta till Nvidia som de säkert inte är beredda att möta. Hade Apple varit ett företag som kunnat leverera vad den marknaden vill ha hade de säkert levererat maskiner med Nvidiagrafik och CUDA-drivrutiner. Nu kan man inte riktigt vänta sig att de kan lägga ner arbetet ens utan att baka in CUDA, betydligt mindre kraftfulla AMD-kort är snabbare i sånt (om det gäller videoproduktion åtminstone) som inte accelereras av CUDA. Det betyder att det finns massor arbete att göra för att ens matcha AMD, och CUDA-stödet är sen sådant som får läggas till av Nvidia själva. Att Apple inte har resurserna för att göra detta försvarar jag inte, men det är vad det är.

Nu talade du om Quadros i MacBook Pro och iMac Pro, där ser jag inte varför GP102 är GP102, GV100 är GV100 oavsett om du kallar de Quadro eller Geforce.

Mac Pro 5,1 har jag själv nämnt tidigare, så det är inget förövrigt.

Edit: I Premiere Pro på MacOS så stor nog fortfarande AMD-kort med Metal-acceleration bra till mot Nvidia-kort med CUDA. Har åtminstone sett benchmarks där GTX 1060 ligger efter RX480/580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Errr...
Vilda svingar i luften i den här tråden.
Grundproblemet, från mobiltelefontillverkarnas sida, är att Qualcomm kräver betalt i andel av produktens slutpris. Vilket Apple (och inte bara de) har opponerat sig mot med argumentet att priset på smartphones beror på utveckling av andra aspekter än protokollen för dataöverföring. Så om Apple (eller Google, eller Samsung, eller Huawei) utvecklar en App Store, förbättrar skärmteknologin, utvecklar kamerafunktionerna, adderar mer RAM eller Flash-minne, utvecklar sitt OS, bygger in VR-stöd, kort sagt allt värde som adderats sedan smartphonerevolutionen, varför skall då Qualcomm få mer pengar för sina protokollpatent när värdet på produkten beror på utveckling som de inte alls varit delaktiga i?

Vilket, får jag lov att säga, låter fullt relevant att kritisera.

Efter att förhandlingar om att sänka licensavgifterna inte lett till något, började Apple agera. (Apple är förresten långt ifrån ensamma om att ha stämt Qualcomm för deras business practices, de har haft en del tveksamheter för sig. Bland annat Federal Trade Commission (!) angående deras monopolbeteende, Taiwan (!!) och så vidare. Kolla upp det, tillsammans med hur de kräver royalties, men ger en del tillverkare rabatter - förknippat med villkor. Intressant läsning.)

Håller väl med till viss del, men att få det som att konflikten mellan Apple och Qualcomm beror på den senare är aningens magstarkt. Säger inte att de (Qualcomm) är några änglar men just i fallet frand så är den enkla förklaringen att Apple alltid är skurken extremt nära sanningen. Kool-aid sprids från alla sidor och att det är så enkelt som att enbart totalpris på en telefon styr frand-kompensation är nog bara de mest naiva som går på.

Permalänk
Medlem

AMD-korten är väl bättre på GPGPU och ger mer prestanda i sådana applikationer?

Ingen av apples datorer är ju tänkt som spelburkar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror dock inte att man får betala 100:- per modemchipp om man beställer de kvantiterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, men det är sannolikt mycket patent/licenskostnader för att göra ett LTE-modem. Men min uppskattning är nog lite hög, kanske kan vara ner mot hälften. Oavsett så är min poäng att det är en bra affär men det utgör bara några procent av Intels omsättning.

Edit: Qualcomms MDM9655 som Apple har idag kostar ca 11,50 dollar enligt denna nerbrytning, så min första uppskattning var rätt bra , fast Intel måste ju vara lite billigare iofs.
https://technology.ihs.com/api/binary/595761

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu orkar jag inte googla, men det var något att de fick betala ett pris baserat på slutpriset på produkten.
Säg att en mobiltillverkare som använder teknik X och säljer telefonen för 2000kr, de behöver betala 20kr för teknik X,
Medans Apple som säljer sin mobil för 10 000kr, behövde betala 100kr för samma teknik X.

Det var något åt detta håll, den som orkar kan googla på det. Apple tyckte iallafall inte om licenskostnaden och tyckte den var skev.

*edit*
En källa:
https://www.cnet.com/news/qualcomm-cuts-cap-for-phone-licensi...

Qualcomm var som sagt inga änglar, den som orkar kan offra en eller ett par semesterveckor på att lista ut vem av Qualcomm eller Apple som är girigast.

Qualcomm har alltid sålt chip billigt men kompenserat med att ta en royalty fee på säljpriset. Deras motivering för detta är att dom licensierar hela deras produkt teknik oavsett hur mycket kunden använder (kamera, modem, gpu, biometrics etc etc).

Apple blev lite lack för dom använder bara modemet vilket gör att dom tyckte den royalty feen var "orättvis". Det skall dock påpekas att det dom betalade vad det pris dom betalade sina underleverantörer (foxconn et al) och inte butik priset vilket gör att dom redan betalade mindre.

Tror själv att det var en strongarm atityd från apple att påverka Qualcomms marknad negativt (android konkurrens), som rut var misslyckades dom totalt då Qualcomms chip säljning har konstant ökat även utan Apple som kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Errr...
Vilda svingar i luften i den här tråden.
Grundproblemet, från mobiltelefontillverkarnas sida, är att Qualcomm kräver betalt i andel av produktens slutpris. Vilket Apple (och inte bara de) har opponerat sig mot med argumentet att priset på smartphones beror på utveckling av andra aspekter än protokollen för dataöverföring. Så om Apple (eller Google, eller Samsung, eller Huawei) utvecklar en App Store, förbättrar skärmteknologin, utvecklar kamerafunktionerna, adderar mer RAM eller Flash-minne, utvecklar sitt OS, bygger in VR-stöd, kort sagt allt värde som adderats sedan smartphonerevolutionen, varför skall då Qualcomm få mer pengar för sina protokollpatent när värdet på produkten beror på utveckling som de inte alls varit delaktiga i?

Vilket, får jag lov att säga, låter fullt relevant att kritisera.

Efter att förhandlingar om att sänka licensavgifterna inte lett till något, började Apple agera. (Apple är förresten långt ifrån ensamma om att ha stämt Qualcomm för deras business practices, de har haft en del tveksamheter för sig. Bland annat Federal Trade Commission (!) angående deras monopolbeteende, Taiwan (!!) och så vidare. Kolla upp det, tillsammans med hur de kräver royalties, men ger en del tillverkare rabatter - förknippat med villkor. Intressant läsning.)

Lite vinklat dock. Qualcomm licensiera hela sin platform och historiskt sett har det varit dom som gjort nästan all nyutveckling (finansierad av license intäckter).

I vissa extrem fall (Samsung till viss del men mest Apple) stämmer det att dom har gått över mer och mer till intern IP vilket gör att Qualcomms license scheme kan kännas lite orättvist och manipulation för att stoppa kunder från att utveckla egen IP.

Att hävda att Qualcomm bara säljer modem chip är dock helt felaktigt. Det är deras chipset som gör att OEMs har det bra mycket kortare time to market (se one plus, xiaomi etc) vilket överlag är en positiv grej för oss som kunder (mer konkurrens).

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Intel får upp prestandan i sina modem då. Qualcomms diton var bättre både denna och förra generationen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Exakt, men vet inte om du missat missnöjet bland väldigt många som sysslar med "content-creation" när de bytte till AMD, väldigt många har arbetsflöden där CUDA ger en klar fördel, oavsett OS. Kollar man på en av de vanligaste applikationerna i denna grupp, Adobe Premiere och AE, sår slår ett 1060 ett Vega 64 i typ alla scenarion.

Administrerar en stor mängd post-produktion maskiner, vi köpte en ett gäng DELL XPS 27 med Radeon Pro w7100, och kan säga att vi inte vart direkt imponerade av dom i vår miljö (både när det gäller värmeutveckling och programstöd). Vet även många som har gått till över till PC enbart på grund av brist av CUDA i nya MACar.

edit. För att förtydliga, säger inte att ett AMD nödvändigtvis är ett dåligt val, men går liksom inte att sopa under mattan att CUDA har en fördel för en hel del arbetsflöden där MAC traditionellt vart en populär plattfrom. Du får det även att låta som att Polaris och Vega har likvärdig prestanda/w som pascal, är det verkligen fallet?

CUDA vs. OpenCL är ju lite sådär tvåtusentio. Stödet för båda är tämligen bra idag och Mac;arna fungerar väldigt bra inom sitt ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nvidia har drivrutiner för GTX1080 under MacOS, så vill du veta vad det kan prestera under MacOS med minsta möjliga insats får du leta upp någon som har byggt en likvärdig hackintosh och har publicerat benchmarks. Prestandan beror mycket på drivrutinerna och 5-10 % skillnad hade inte varit mycket bättre, och med nuvarande Nvidiadrivrutiner är betydligt långsammare AMD-kort snabbare. Så varför lägga ner jobbet bara för att typ matcha?

Ptja, efter senaste uppdateringen gick jag från dryga 5:30 minuter i BurceX test i Final Cut Pro, till 14 sekunder. Det är också första gången sen jag började med Hackintosh som jag kunnat smiska AMD;s kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, efter senaste uppdateringen gick jag från dryga 5:30 minuter i BurceX test i Final Cut Pro, till 14 sekunder. Det är också första gången sen jag började med Hackintosh som jag kunnat smiska AMD;s kort.

Är inte det vad folk får med en iMac Pro? Vilken uppdatering, vilken GPU för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Känns som Apple gräver sin egen grav då dom bruka trycka om att bråka med alla företag som Samsung, Qualcomm säkert flera snart så har dom ingen som kan kretstillverkare då dom snart bråkat med alla.

Apple fanboys kommer ser det som tvärtom.

”Tycker om att bråka” är väl ändå att ta i, det bråkar inte mer än något annat teknikföretag bara för att det uppmärksammas mer i media då 2 teknikgiganter är i luven på varandra.
Det blir som att säga att Israel tycker om att bråka bara för att det är uppmärksammat om konflikten med Gaza.

Apple har redan affärer ihop med Intel sedan tidigare då Intel levererar CPUer till deras datorer sedan 20 år tillbaka och deras samarbete har alltid fungerat klanderfritt, så varför skulle det uppstå problem nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är inte det vad folk får med en iMac Pro? Vilken uppdatering, vilken GPU för den delen.

Jag är inte säker men har för mig iMac Pro brukar ligga runt 18-20 sekunder. När vi är nere på att räkna enstaka sekunder blir visserligen inte resultaten så värst tillförlitliga ändå.

Jag syftar på macOS 10.13.6 och nVidias drivrutiner till den versionen, och ett 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är inte säker men har för mig iMac Pro brukar ligga runt 18-20 sekunder. När vi är nere på att räkna enstaka sekunder blir visserligen inte resultaten så värst tillförlitliga ändå.

Jag syftar på macOS 10.13.6 och nVidias drivrutiner till den versionen, och ett 1080Ti.

Har sett siffror nere på 12-14 sekunder på iMac Pros (beroende på modell). Har inte hunnit sett några siffror med senaste Nvidiadrivaren, men det bör väl dyka upp mer om nu metalstödet är förbättrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har sett siffror nere på 12-14 sekunder på iMac Pros (beroende på modell). Har inte hunnit sett några siffror med senaste Nvidiadrivaren, men det bör väl dyka upp mer om nu metalstödet är förbättrat.

Okej, ungefär likvärdiga då. Jag vet inte om Metal-stödet är förbättrat eller om de bara fixat något som drabbat vissa. Alla har inte fått lika kassa resultat som jag fått tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, ungefär likvärdiga då. Jag vet inte om Metal-stödet är förbättrat eller om de bara fixat något som drabbat vissa. Alla har inte fått lika kassa resultat som jag fått tidigare.

Release notes säger bara "Contains performance improvements and bug fixes for a wide range of applications.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har sett siffror nere på 12-14 sekunder på iMac Pros (beroende på modell). Har inte hunnit sett några siffror med senaste Nvidiadrivaren, men det bör väl dyka upp mer om nu metalstödet är förbättrat.

Vad har Nvidiadrivers med iMac Pro att göra? Sitter ju Radeonkort i dem sedan flera år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad har Nvidiadrivers med iMac Pro att göra? Sitter ju Radeonkort i dem sedan flera år tillbaka.

Läs vad som diskuterades? Olika grafikkort (olika tillverkare) jämfördes.

Permalänk

Jag är inte så insatt, men det verkar vara fler än Apple som tycker Qualcomm ber om för mycket: https://www.macrumors.com/2017/07/19/apple-suppliers-counters...

Plus kommentaren (till samma artikel) här:

”Lets not forget Samsung, Intel, and the US FTC have also filed suit earlier this year against Qualcomm. It seems universally agreed that Qualcomm has essentially been extorting technology manufactures and hampering innovation with anti-competitive practices. At this point it looks like Qualcomm v. The World. I don't predict Qualcomm to be a winner in that battle.”

https://forums.macrumors.com/threads/four-major-iphone-suppli...

Tycker nog Apple gör en fulare grej med detta:

https://www.imore.com/why-apple-ending-app-store-affiliate-pr...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma