Vid köp av ny telefon, vad värderar du högst?

Permalänk
Medlem

Vid köp av ny telefon, vad värderar du högst?

Är på jakt efter en ny telefon. Bor för tillfället i Kina och är ett myller av telefoner på marknaden. För att förenkla vill jag välja ut några faktorer som vägleder mitt val. Pris är inte en del av ekvationen då tanken är att prisklassen redan är vald.

Tänkte därför höra vilka faktorer ni värderar högst vid telefonköp. Skriv gärna om det är något jag bör lägga till i omröstningen.

Permalänk
Medlem

Att det är en android och att den minst har 64 GB i det interna lagringsutrymmet.

Permalänk
Medlem

@cnohall: batteri tid.

Finns inget värre än när halva batteriet går för att du spelade ett spel på tåget / bussen i 10 minuter.

Helst ska den ha SD kort slot så man inte behöver bry sig om utrymme.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Shit, svårt att bara välja ett val ju.... Men högst väger nog batteritid som föregående nämnde.

Annat är väl prestandan i sig. Hatar verkligen när saker och ting segar och laggar/hackar.

Sen spelar skärm storleken en viktig roll då jag inte vill springa runt med en padda i fickan..
Så mitt val har hamnat på iPhone SE. 🙂

När denna inte längre klarar med eller går sönder har jag ingen aning om vad det blir... Om det inte kommer en SE 2....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd

Sen jag skaffade min Huawei Mate 10 Pro har jag börjat uppskatta 2 dagars batteritiden den leverar, den har ett 4000 mAh batteri, samt att den har en Kirin 970 CPU som har fantastisk låg energi konsumtion, ännu till AI som stänger appar enligt ditt typiska användningsmönster.

Kameran och minne är en annan del jag uppskattar med min telefon, 128 GB och kamera med Leica objektiv och sensor från Sony ger väldigt krispiga bilder och 128 GB räcker och blir över haha.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ren Android utan bloatware(det gäller även Google bloatware), kontinuerliga säkerhetsuppdateringar, systemuppdateringar minst 2 år (gärna längre).

Nästa mobil blir kanske en Nokia från HMD.

Permalänk
Medlem

Det finns inget jag värderar högst men jag köper inte en mobil utan trådlöst laddning, Amoled skärm, SDkort stöd, vattentät, BT 5.0 och minst 5.5 tum stor skärm.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Uppdateringar och batteritid.
Min nuvarande u11+ levererar endast på den sistnämnda, säkerhetspatchen ligger kvar på december liksom.
Sista gången det vart HTC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

precis köpt ny telefon, en xiaomi Mi A1, ren android, android one telefon, och min prio när jag köpte, bortsätt från priset, var just OS.

brukar roota telefonen och installera någon custom rom för att få så ren android som möjligt, och att få tag i en telefon med ren android (8.1 just nu) och två års uppdateringar för 2500:- låg precis i vad jag ville ha.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Kamera, batteritid, prestanda, uppdateringar, små bexels, ungefär i den ordningen, ganska nöjd med nuvarande Huawei Mate 10 pro även om de är sega ut med uppdateringar, ingen katastrof som HTC, ligger på Juni månands säkerhetspatch idag men kunde önska att det gick fortare.

Permalänk
Medlem

Benägenheten att telefonen hoppar ur handen pga storlek, utformning och materialval/finish. Jämförs i samband med hur lätt det är att använda telefonen med en hand (utan att tappa den). Lägre är bättre.

Valde mellan två modeller av samma tillverkare, och valde den lite billigare och mindre efter att storebror hade tappats en gång för mycket. Har aldrig tappat den mindre varianten på två år.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Batteritid är givetvis viktigt men även uppdateringar och ett minimum av bloatware. Förutom detta tycker jag att IP-certifiering och stöttålighet är viktiga faktorer att ha med i beräkningen.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag värdesätter gränssnittet vilket inte finns som val

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För mig är det snarare ett flertal saker som värderas lika högt.. Batteritid, prestanda, ljud (med hörlurar) och gränssnitt.

Utan det ena så fallerar det andra, t.ex. en telefon med grym prestanda men kass batteritid så blir man arg för den dör innan arbetsdagen är slut. Men det är lika irriterande att ha en telefon som håller sig vid liv i 2 dagar men det tar en evighet att starta appar, surfa etc.

Kamera brukade betyda mycket men nu för tiden är de absolut flesta så jäkla bra så det är knappt något jag tittar på så noga längre.

Permalänk
Keeper of Traditions

Kamera, skulle jag tro... Allt annat är redan "tillräckligt bra" i premiumtelefonerna idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Storlek. Mobilen ska vara mobil och inte kräva en kran för att hantera. Tyvärr är valet iphone SE eller Xperia zx1 compact (zx2 har sony förstört helt åt hållet). :/

Permalänk
Proffsmoddare

Helt klart storlek. Allt över 4.7 tum (16:9) går bort

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Storlek. Mobilen ska vara mobil och inte kräva en kran för att hantera. Tyvärr är valet iphone SE eller Xperia zx1 compact (zx2 har sony förstört helt åt hållet). :/

Skrivet av SleepstreameR:

Helt klart storlek. Allt över 4.7 tum (16:9) går bort

Man ser ju inget på under 5"

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Går inte att värdera delarna i en telefon utan det är allt sammantaget som bildar helhetsupplevelsen som spelar roll. Att t.ex. ha ett batteri på 5000 mAh men att mjukvaran är så dåligt optimerad att den ändå har medioker batteritid gör ingen glad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

I dagsläget är mina prioriteringar i följande ordning:

1) OS - Rent Android utan bloatware/tunga skins
2) En bra AMOLED skärm
3) Kamera - helst Google Camera då deras postprocessing HDR+ är superb
4) CPU & batteristorlek
5) Storlek på minnet samt lagringsutrymme
6) Resten

Valet beror givetvis på en kombination av ovan, men jag börjar oftast ovanifrån och jobbar neråt (d.v.s. väljer telefoner med så rent Android som möjligt, sorterar bort telefoner som inte har AMOLED skärmar, kollar på kameran o.s.v. o.s.v.).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Pris måste väl även finnas med som en faktor?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Man ser ju inget på under 5"

Har inte ögonproblem och jag använder mobilen bara när jag är på väg någonstans. Det betyder att den måste passa i en normal ficka och kunna användas med en hand då den andra antingen släpar på en väska eller håller i något.

Permalänk
Skrivet av cnohall:

Är på jakt efter en ny telefon. Bor för tillfället i Kina och är ett myller av telefoner på marknaden. För att förenkla vill jag välja ut några faktorer som vägleder mitt val. Pris är inte en del av ekvationen då tanken är att prisklassen redan är vald.

Tänkte därför höra vilka faktorer ni värderar högst vid telefonköp. Skriv gärna om det är något jag bör lägga till i omröstningen.

saker som jag prioriterar.. enkelt få tag på reservdelar, stor marknad av Skydd/plånboksfodral. Trådlös laddning.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Har inte ögonproblem och jag använder mobilen bara när jag är på väg någonstans. Det betyder att den måste passa i en normal ficka och kunna användas med en hand då den andra antingen släpar på en väska eller håller i något.

Har en 6" telefon, passar bra i fickan och går snabbare att använda då man ser bättre, sköter dessutom räkningar, nätbeställningar och dylikt via telefonen så jag inte behöver ta mig till PCn bara för de :P. Vill man använda med en hand är det bara att svepa åt höger över nedre delen så blir den mindre än 5".

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Helst att det är en iPhone med mer än 32GB lagringsutrymme.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

Mitt korta svar blir batteritid.

Dem krav som jag hade på den senaste telefonen jag köpte var följande.

1. Bang for the buck & så mycket som möjligt för pengarna.
2. Stock Android med så ny version som möjligt.
3. Stort batteri > 3000
4. Ok processor som klarar dagliga uppgifter.
5. Android uppdateringar garanterat minst 1 år till.
6. Ok Kamera.
7. Minst 1920x1080.
8. Stor skärm.
9. Bra ljusstyrka på skärmen.
10. Telefon måste kosta under 1500 Kr ink frakt.
11. Inte för tjock.
12. Gärna gorilla glass
13. Minst 3 Gb i ram
14. Minst 32 gb lagring

Telefonen som checkade alla ovanstående krav var
Cubot X18 Plus.

Får se om den är bra om PostMord lyckas leverera någon gång 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Att det går att ringa tycker jag är viktigast, sen om batteriet varar ett tag så är ju det också bra. Vattentålighet glömde jag ju.

Permalänk
Medlem

Pris
SD-kort
Storlek
Prestanda

Letar jag efter en mobil ska den ha ett pris jag tycker är värt att spendera på en mobil, max 2500;- kanske.
Storlek runt 5" passar mitt användande, kanske för att jag haft den storleken i ca 4år.
Löst minneskort är krav om mobilen kraschar och jag vill rädda något.
Sist kommer prestandan, den ska klara av de saker jag gör, surfa, Twitch/YouTube osv utan att minnet tar slut eller den blir seg. även batteritid på 12-14h ska den ha, ska räcka över hela arbetsdagen och lite till, men bluetooth och Spotify

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ett lättanvänt OS som inte har massa skit och flera knapptryckningar bort till det man vill åt är min PRIO nr 1.

Avskyr att sitta och flippa och leta i flera steg när man bara ska ringa upp någon t.ex.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |