Nvidia arrangerar Geforce-överraskning inför Gamescom den 20 augusti

Permalänk
Medlem
Citat:

Kinesiska Pconline rapporterar att tredjepartstillverkaren Inno3D nyligen presenterade en vattenkylare ämnad för Nvidias kommande grafikkort,

hmm, Om dom ligger så pass framme med vattenkylning så finns det ju en viss risk för att kommande high-end kort blir varma. låter ju... inte alls lovande. så vi får hoppas att det inte är så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eken:

Jag menar, 1080 är ju typ 30%snabbare än 980ti. Uppgraderade från 980ti,som natt och dag i prestanda

Så stor skillnad är det inte, överklockad 980ti är nära 1080:

Permalänk
Medlem

@Србо: Varför jämföra standardklocka mot överklockat...? 1080 kan väl överklockas med?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

@Србо: Varför jämföra standardklocka mot överklockat...? 1080 kan väl överklockas med?

Båda överklockade och blev inte megastor skillnad överlag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Båda överklockade och blev inte megastor skillnad överlag:
https://www.youtube.com/watch?v=7NcsNeAWKYw

Testet du länkade till visar ca 20% skillnad i de flesta spelen det är hyfsat mycket GTX 1070 är en bättre jämförelse.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Överraskningen blir att 1100-serien är en rebrand av 1000-serien.

hahaha lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

överklockad 980ti är nära 1080

Överklockningen kommer dock inte ge mer VRAM. Jag har ett Asus 980 Ti STRIX DC3 OC, och det ligger konstant på gränsen till thermal throttling även när man kör med öppet chassi, så det finns absolut inget utrymme för mer överklockning utan att byta kylaren. Det är betydligt enklare att bara köpa ett nytt, snabbare, kort.

Permalänk

3000kr för 1160 hoppats jag på..
Och att 1160 är bättre än ett 1080..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Överklockningen kommer dock inte ge mer VRAM. Jag har ett Asus 980 Ti STRIX DC3 OC, och det ligger konstant på gränsen till thermal throttling även när man kör med öppet chassi, så det finns absolut inget utrymme för mer överklockning utan att byta kylaren. Det är betydligt enklare att bara köpa ett nytt, snabbare, kort.

Har ett 1070 och det är just vram som 980ti saknar i en del spel. Kommer ihåg när 1070 och 1080 lanserades, det enda som var betydlig skillnad mot förra generationer är bärbara, har 1070 bärbar speldator och det är knappt någon skillnad mot stationär. Tidigare var grafikkorten till bärbara betydligt svagare och fick m beteckning. Skulle vara trevligt om det skedde minst 40% ökning mot 1080 ti. Blir väl max 30%, vilket är godkänd ökning men under 30% är inte något vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Så stor skillnad är det inte, överklockad 980ti är nära 1080:
https://www.youtube.com/watch?v=3TH5ILBc_5g

Jag vet inte vad detta är för skit benchmarks, har själv haft ett 980ti och ligger 120 fps på witcher 3 med high settings och ultra texture med mitt 1080

https://www.youtube.com/watch?v=N2ZmvI2Ucpg, hade 980ti sc 1200mhz får lätt 20+ fps i bf1 tex. 980ti låg på 95-100 och 1080 115-130.

Jag menar om ett 1070 presterar en smula bättre, så lär 1080 göra sin del. Sålde mitt 980ti för 3k köpte 1080 för 5k, den var rätt så stor skillnad inte bara fps utan mer smooth med att den var mycket bättre med att rendera med gsync

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Så stor skillnad är det inte, överklockad 980ti är nära 1080:

Det här flamset igen, ena kortet överklockat är nästan lika bra som andra kortet utan överklockning. Om man ska jämföra två kort ska man jämföra båda överklockade eller båda stock. Att det ska vara så svårt. Och vem kör ens ett 10xx-kort stock? De överklockar sig själva, du får aktivt stänga av det om du vill köra stock.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Ja precis, men för mig är det alldeles för lite skillnad för att lägga 7-8k på ett nytt kort.

Ett 980 Ti är ju fortfarande LÅNGT ifrån att trycka ut några vettiga framerates i 1440p (ALDRIG under 60 FPS d.v.s. aldrig två frames med mer än ~16,7 ms mellan dem) med maximala grafikinställningar i ett såpass gammalt spel som GTA V, så det finns ju rätt mycket att göra bara för att dra runt gårdagens spel i vanilla med fullt ögongodis. Utan att ha benchat det så ser man ju tendenser till rejält grafiklagg när man börjar skruva upp saker på fliken Advanced Graphics med ett 980 Ti.

Det blir som sagt mer vänta för min del om inte 1180 minst tangerar 1080 Ti.

Aa exakt, den presterar bra från spel från sin tid. Jag menar far cry 5 ligger den på 70-80 fps. Vilket inte var tillräckligt för mig, när man sitter på en 165hz skärm, allt under 100 fps känns som lagg.Men la bara 2k emellan korten. Ok deal iaf värd. håller längre

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/IeUyvEVB984
Istället för å gissa å hitta på så kam man ju se hur de är... med 980ti osv
De här forumet kryllar av folk som bara hittar på fakta efter vad som passar dem.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Jag menar far cry 5 ligger den på 70-80 fps.

Säkert i snitt, men när man använder något program som visar den längsta renderingstiden så kommer du se att "70-80" är långt ifrån minimum.

Jag behöver inte ha vrålhög medel-FPS, däremot måste jag ha en minimum-FPS på typ 60.

Permalänk
Medlem

Fan vad folk blir uppjagade! De bjuder väl på kaffe och kaka i montern eller så får man köpa nvidia klistermärken billigt.

Gtx 1180... För fan skärp er.. 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag tror att NVIDIA kommer visa upp nästa GeForce. Om de lanseras samma dag vågar jag inte gissa på. Men något som troligtvis är mer säkert är att grafikkorten lär ta slut direkt vid lanseringen, med andra ord så lär de se ut som en papperslansering pga de. Jag är helt övertygad av att de sitter en ovanligt stor skara människor som väntar på nästa GeForce.

Det ska bli intressant att se hur de säljer med tanke på all nerd-rage över att nVidia väntat med att lansera nästa generation.

För egen del lär jag sitta kvar på mitt 1080Ti ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

med tanke på all nerd-rage

Tyvärr har ju den ragen en tendens att växla från "REEEE" till "TAKE MY MONEY" på rekordkort tid.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att denna nya serie kommer bli en stor besvikelse prismässigt. Rykten säger att den nya serien ska samexistera med Pascal och placeras ovanför prismässigt. GTX 1160 för 6000kr kanske inte är så kul. Nvidia kan sätta vilka priser de vill efter att ha varit den enda riktiga aktören på grafikkortsmarknaden i över 2 år nu.
Vi kommer nog däremot få se utmärkt prestanda på nya serien.

Permalänk
Skrivet av circedge:

Förstår inte varför man ska köpa ett grafikkort vid lansering. Vissa saker visst, men det tar nog ett halvår innan drivrutinerna slutar suga följt av år av optimering som aldrig lyckas. Sitta med ett nytt 1180 med 1050 prestanda och buggar.

Håller inte med där. Köpte mitt 1070 precis när det släpptes och priserna gick upp efter det. Har inte kollat så noga på slutet men jag tror inte att det går att köpa så mycket billigare nu än vid lanseringen.

När det gäller drivrutiner har jag inte haft ett enda problem.
När det gäller Nvidias grafikkort så håller "värdet" rätt bra. Det dröjer lääänge innan man kan köpa mer prestanda för mindre pengar och då är det bäst att köpa tidigt än strax innan det kommer en ny generation. Tänk de som köpte 980ti eller titan strax innan 1000 serien stackare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr har ju den ragen en tendens att växla från "REEEE" till "TAKE MY MONEY" på rekordkort tid.

Det är lustigt hur nVidia är ondskan själv men när de lanserar något nytt är folk som pundare i behov av crack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det är lustigt hur nVidia är ondskan själv men när de lanserar något nytt är folk som pundare i behov av crack.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja hämska företag som har som huvuduppgift att tjäna pengar. Buhu

Permalänk
Medlem

Allt jag vill är att kunna spela, säg, 2018 års AAA-titlar i 2560p och 60 fps på High så billigt som möjligt, och jag hoppas att lanseringen av den nya serien hjälper med det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är lustigt hur nVidia är ondskan själv men när de lanserar något nytt är folk som pundare i behov av crack.

Skickades från m.sweclockers.com

Speciellt som en av dom som brukar hoppa över 1-2 generationer så börjar det kännas att det verkligen är dags för nytt kort
Förväntade mig att se 1100-serien i Mars-April-Maj någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Ja hämska företag som har som huvuduppgift att tjäna pengar. Buhu

Fruktansvärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är lustigt hur nVidia är ondskan själv men när de lanserar något nytt är folk som pundare i behov av crack.

Skickades från m.sweclockers.com

Det faktiskt helt konsekvent att å ena sidan tycka att ett företag beter sig slemmigt på olika sätt, och samtidigt sukta efter företagets produkter.

Sätten som Nvidia beter sig slemmigt på är många, allt från förvirrande produktmärkning (senast GT 1030 DDR4, men även bland annat GTX 1060 3GB, GTX 970 "4 GB" etc), till det numera nedstängda Geforce Partner Program, till de olika uppgifterna om att distributörer tvingas bygga upp lager av produkter de inte kan sälja, till Nvidias vägran att stödja den öppna VESA Adaptive Sync-standarden (som AMD kallar för FreeSync) för att istället pusha deras mycket dyrare lösning G-sync. Det är mer än att bara vara ett företag som vill tjäna pengar, det handlar snarare om att utnyttja en monopolställning.

Samtidigt har Nvidia de bästa grafikkorten på marknaden just nu om vi tittar på pris/prestanda. AMD:s grafikkort är inte billigare någonstans. Vega-serien är vettiga konkurrenter till 1070/1080, men går alldeles för varmt i förhållande till Pascal. RX570/580 är det inget större fel på, det är en vettig konkurrent till GTX 1060 3GB/6GB. Problemet är att AMD-korten är för dyra i förhållande till Nvidia. (Möjligen kan man motivera det om man kan spara en massa pengar på en FreeSync-skärm istället för G-sync.) Samtidigt som AMD inte är billigare är de inte heller bättre på Top end, de har inget som slår ett 1080 Ti.

Utifrån det perspektivet tycker jag faktiskt att det är helt logiskt att tycka att Nvidia är ondskan själv, men trots detta köpa produkterna för att det inte finns något vettigt alternativ, annat än att köpa ett stödköpa ett dyrare grafikkort från konkurrenten, eller att inte köpa ett grafikkort alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det faktiskt helt konsekvent att å ena sidan tycka att ett företag beter sig slemmigt på olika sätt, och samtidigt sukta efter företagets produkter.

Sätten som Nvidia beter sig slemmigt på är många, allt från förvirrande produktmärkning (senast GT 1030 DDR4, men även bland annat GTX 1060 3GB, GTX 970 "4 GB" etc), till det numera nedstängda Geforce Partner Program, till de olika uppgifterna om att distributörer tvingas bygga upp lager av produkter de inte kan sälja, till Nvidias vägran att stödja den öppna VESA Adaptive Sync-standarden (som AMD kallar för FreeSync) för att istället pusha deras mycket dyrare lösning G-sync. Det är mer än att bara vara ett företag som vill tjäna pengar, det handlar snarare om att utnyttja en monopolställning.

Samtidigt har Nvidia de bästa grafikkorten på marknaden just nu om vi tittar på pris/prestanda. AMD:s grafikkort är inte billigare någonstans. Vega-serien är vettiga konkurrenter till 1070/1080, men går alldeles för varmt i förhållande till Pascal. RX570/580 är det inget större fel på, det är en vettig konkurrent till GTX 1060 3GB/6GB. Problemet är att AMD-korten är för dyra i förhållande till Nvidia. (Möjligen kan man motivera det om man kan spara en massa pengar på en FreeSync-skärm istället för G-sync.) Samtidigt som AMD inte är billigare är de inte heller bättre på Top end, de har inget som slår ett 1080 Ti.

Utifrån det perspektivet tycker jag faktiskt att det är helt logiskt att tycka att Nvidia är ondskan själv, men trots detta köpa produkterna för att det inte finns något vettigt alternativ, annat än att köpa ett stödköpa ett dyrare grafikkort från konkurrenten, eller att inte köpa ett grafikkort alls.

Det är samma sak som att sitta hemma, iklädd Che Guevara-tröja och Converse, framför sin nya iMac Pro - allt medan AC;n fläktar skönt mot pungen - och skriva inlägg på Facebook om att krossa kapitalismen.

Permalänk
Medlem

Ge mig 1080ti prestanda för 4990kr på nya generationen så jag kan klicka på köpknappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är samma sak som att sitta hemma, iklädd Che Guevara-tröja och Converse, framför sin nya iMac Pro - allt medan AC;n fläktar skönt mot pungen - och skriva inlägg på Facebook om att krossa kapitalismen.

Alla revolutioner börjar med en idé och ord. Även om killen i Che Guevara-tröjan och pung-AC framstår som patetisk i sammanhanget så uppnår han ändå något med sitt agerande: att påminna om att det finns alternativ till vår nuvarande världsordning. (Nej, jag är inte kommunist. Nej, jag tänker inte utveckla, det hör inte till den här tråden.)

Det är viktigt att folk vet att Nvidia är ett skitföretag, så att när det kommer konkurrerande kort som är värda att köpa, så köper man dem istället för att gör vad man historiskt gjort, köpt Nvidia även när konkurrerande kort varit bättre.

Permalänk

själv väntar man ändå på TI versionen min plånka har ändå mått sämst ett tag nu den kan lika bra återhämta sig ett tag till. kommer dock beställa ett direkt för det är med nöd o näppe man når 100 fps på sin skärm med dagens TI kort

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

@Icte:
Du missade att den även har stöd for svartbit bild, samt liknande dito i RGB. Men i hopp med g-synk. Men då reduceras RBG till halva färgbilden då man behöver två nyanser för att göra bilden i bara två färger.

Så du kan t.ex ha 255 28 33 samt 255 36 41 och bara njuta av det röda laget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.