Nvidia arrangerar Geforce-överraskning inför Gamescom den 20 augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sveriges statsskuld har gått nedåt de senaste åren (sedan 2015). Källa: Riksgälden.

Sverige har inga skenande offentliga utgifter. Faktum är att utgifter som andel av BNP har minskat varje år sedan 2013. Källa: Statskontoret (se diagram Offentliga sektorns utgifter 2007-2017, som andel av BNP).

Let's agree to disagree.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallet...

Permalänk
Medlem

Efter GPP så är jag ärligt talat inte så sugen på detta.
Om nu AMDs motsvarighet gör att jag får lägre FPS så får jag ta det. Är dock extremt sugen på att köpa grafikkort då jag enbart kör Ryzen grafik just nu - så AMD får gärna snabba på lite...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kronan är på väg ner, snarare. Kolla priser på valutakänsliga grejer som t.ex. drivmedel, eller hur kronan står i förhållande till euron. Så kan det gå när man har skenande offentliga utgifter som "betalas" genom att ta lån och trycka pengar att betala dem med.

Det här håller jag inte med om riktigt. Eller nä det är rätt att kronan bara blir svagare och svagare. Och jag håller med om att det är trist.
Men analysen om varför stämmer inte.

Det här med kronans falll handlar inte om offentliga utgifter. Det handlar inte heller om att trycka extra mycket pengar.
Sverige är för övrigt ett av världens lägst belånade västländer med en belåning på ca 35% av BNP (den här siffran sticker faktiskt ut lite i hur lågt belånade vi är).
Det här är inte ett område som regeringen styr direkt över.

Så vem styr över kronans värde jämte andra valutor? Jo det gör riksbanken. Eller ja styr och styr. Det är en öppen marknad. Men det är riksbanken som har styrmedel att påverka det här. Det är Stefan Ingve som är chef över riksbanken som fortsätter hålla ett konservativt läge för reporäntan.
Det beror antagligen på att han är rädd för att inflationen kommer gå ner under deras 2%mål om de höjer reporäntan i nuläget. Sedan finns det väl en del skepsis till om det verkligen skulle hända och dessutom tror väl en del att det kan vara mer skadligt med det här stora fallet i kronan än att inte nå 2%målet. Jag instämmer i kritiken mot Ingves här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Sidan du länkar visar hur Sveriges bruttonationalprodukt har ökat.

Bruttonationalprodukt är i ett nötskal hur mycket pengar vi producerar i Sverige. En hög BNP är ett tecken på att vi har bra ekonomi.

Det har inget att göra med statsskulder, att trycka pengar, eller lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sveriges statsskuld har gått nedåt de senaste åren (sedan 2015). Källa: Riksgälden.

Sverige har inga skenande offentliga utgifter. Faktum är att utgifter som andel av BNP har minskat varje år sedan 2013. Källa: Statskontoret (se diagram Offentliga sektorns utgifter 2007-2017, som andel av BNP).

Nä staten lägger över kostnader och därmed låneoket på kommunerna istället:
https://www.di.se/nyheter/hela-listan-sa-skuldsatt-ar-din-kom...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Lite osäker på exakt vilken del du vill belysa i artikeln, men den motsäger väl inte inlägget du svarade vad jag kan se. Snarare visar den på en ordentlig jäkla tillväxt för BNP i landet vilket ju är trevligt att se. Men så kan jag ha missat något i din länk också

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Nä staten lägger över kostnader och därmed låneoket på kommunerna istället:
https://www.di.se/nyheter/hela-listan-sa-skuldsatt-ar-din-kom...

Jag tycker det är jättebra om vi försöker hålla oss till ämnet. Här ska vi prata om Nvidia-grafikkort. Priserna på grafikkortet är relevanta till ämnet. Och om man kommer med påstående om att priserna är höga nu på grund av låg valuta, så är hör det också till ämnet. Någolunda.

När man börjar prata om att valutan är låg för att staten lånar upp och trycker en massa pengar så är det egenligen ämnesflykt det hamnar om. Men jag var ändå tvungen att korrigera ett felaktigt påstående med en saklig informationskälla.

Men nä. Hit men inte längre. Hur högt skuldsatta kommunerna är påverkar inte valutan. Kommunerna kan inte trycka pengar. Vad kommunerna gör påverkar alltså inte priset på grafikkort. Alltså är det offtopic, och jag tycker vi bör dra ett streck i diskussionen där innan någon annan gör det åt oss.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir en hösten 2010 era back fast det NVIDIA som lanserar och AMD där efter.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sveriges statsskuld har gått nedåt de senaste åren (sedan 2015). Källa: Riksgälden.

Sverige har inga skenande offentliga utgifter. Faktum är att utgifter som andel av BNP har minskat varje år sedan 2013. Källa: Statskontoret (se diagram Offentliga sektorns utgifter 2007-2017, som andel av BNP).

Statsskulden är lägre ja men sen har kommunerna skuldsatt sig desto mer när staten skjuter över ansvar.

Edit: såg att du redan svarat tidigare

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Avstängd

Undrar vad det är för överraskning.
En brun överraskning månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tycker det är jättebra om vi försöker hålla oss till ämnet. Här ska vi prata om Nvidia-grafikkort. Priserna på grafikkortet är relevanta till ämnet. Och om man kommer med påstående om att priserna är höga nu på grund av låg valuta, så är hör det också till ämnet. Någolunda.

När man börjar prata om att valutan är låg för att staten lånar upp och trycker en massa pengar så är det egenligen ämnesflykt det hamnar om. Men jag var ändå tvungen att korrigera ett felaktigt påstående med en saklig informationskälla.

Men nä. Hit men inte längre. Hur högt skuldsatta kommunerna är påverkar inte valutan. Kommunerna kan inte trycka pengar. Vad kommunerna gör påverkar alltså inte priset på grafikkort. Alltså är det offtopic, och jag tycker vi bör dra ett streck i diskussionen där innan någon annan gör det åt oss.

Bara svarade på ditt off-topic inlägg som inte visar hela bilden på offentliga sektorns skulder, naturligtvis så påverkar kommunala och statliga medel värdet på kronan, valutamarknaden bedömer landets ekonomi ur ett helhetsintryck där även privata sidan ingår, export och import situationen, sysselsättningen, vad man spenderar skatteintäkter på och kanske viktigast hur det kan tänkas komma att se ut framöver, för att hålla sej till ämnet så är det bara att titta på föregående års prisbild på nya kortgenerationer som visar vad priset kommer hamna på (det kommer att gå upp).

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bigganum:

Känner man Nvidia rätt så är det nu dom kommer visa att de verkligen bryr sig om oss gamers.
Troligen något i stil med att de toksänker priset på pascalkort såklart.
Alla ska ju kunna spela.
Vilket party det ska bli.

Nvidia har inte höga tankar om gamers. Dem ser gamers som kossor som skall mjölkas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Undrar vad det är för överraskning.
En brun överraskning månntro?

Är ju rätt uppenbart de kommer visa GTX 1080 ti med 22GB minne.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag tror att NVIDIA kommer visa upp nästa GeForce. Om de lanseras samma dag vågar jag inte gissa på. Men något som troligtvis är mer säkert är att grafikkorten lär ta slut direkt vid lanseringen, med andra ord så lär de se ut som en papperslansering pga de. Jag är helt övertygad av att de sitter en ovanligt stor skara människor som väntar på nästa GeForce.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska köpa ett grafikkort vid lansering. Vissa saker visst, men det tar nog ett halvår innan drivrutinerna slutar suga följt av år av optimering som aldrig lyckas. Sitta med ett nytt 1180 med 1050 prestanda och buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Förstår inte varför man ska köpa ett grafikkort vid lansering. Vissa saker visst, men det tar nog ett halvår innan drivrutinerna slutar suga följt av år av optimering som aldrig lyckas. Sitta med ett nytt 1180 med 1050 prestanda och buggar.

Jag har senaste åren ägt GTX 1060 GTX 1080 RX vega 64.
GTX 1060 och RX vega 64 köpte jag tätt inpå de kom till Sverige (någon månad efter kanske) De presterade som de skulle och hade inga problem med drivrutinerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag tror att NVIDIA kommer visa upp nästa GeForce. Om de lanseras samma dag vågar jag inte gissa på. Men något som troligtvis är mer säkert är att grafikkorten lär ta slut direkt vid lanseringen, med andra ord så lär de se ut som en papperslansering pga de. Jag är helt övertygad av att de sitter en ovanligt stor skara människor som väntar på nästa GeForce.

Fortfarande kul att se hur de presterar och så även om vi måste vänta.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Överraskad Nu kommer belysningen lysa ännu starkare så att man bara ser grönt i lådan och inte "rött". xD

Får hoppas att dom visar upp sitt bästa kort om inte så får jag hoppas att det blir en bra överraskning.

Om det är någon som kommer blir överraskad så är det AMD.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Förstår inte varför man ska köpa ett grafikkort vid lansering. Vissa saker visst, men det tar nog ett halvår innan drivrutinerna slutar suga följt av år av optimering som aldrig lyckas. Sitta med ett nytt 1180 med 1050 prestanda och buggar.

Så extremt har det väl inte varit sen GCN-introducerades (som iof kompenserade släpande prestanda med brute-force men som led av framepacing problem rätt länge) eller typ att gtx 590 började brinna.

Senaste generation var det väl till och med så att de som var på tidigt fick ett bättre pris än de som vänta. AMD har haft dålig yield på flera serier som gjort att priserna stickigt iväg iom att de vart brist på kort, samma gäller de flesta kort när mining åt upp alla kort. Har nvidia dålig yield på dessa kort behöver det inte alls vara dåligt att vara tidigt ute.

Skrivet av sKRUVARN:

...och dollarn är väl på väg upp igen

Skrivet av Sveklockarn:

Kronan är på väg ner, snarare.

Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det ser ut som USD stärkts lika mycket mot EURO som mot SEK sen våras.

Skrivet av Sveklockarn:

Så är det, men det beror på God Emperor Trump.

gg

Permalänk
Medlem

@Söderbäck
Tack för dina svar. Jag gillar dina inlägg även om vi har olika åsikter om vissa detaljer. För att inte gå mer off topic så kan vi nog vara överens om att framförallt stark dollarkurs kommer att påverka komponentpriserna negativt för svenska konsumenters del.

Skrivet av sKRUVARN:

ggwp

Permalänk
Medlem

1180 kommer kosta 8 500kr MEN du får rabatt på 7 000kr när du köper ett BFG display! vilken deal alltså!!!

BFG Displayen kommer däremot kosta 40 000 kr dock.... men åndå! Du får ju "bara" betala 1 500kr för det snabbaste kortet Jensen har skapat.
Sa jag om att ett nytt tegra ingår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Förstår inte varför man ska köpa ett grafikkort vid lansering. Vissa saker visst, men det tar nog ett halvår innan drivrutinerna slutar suga följt av år av optimering som aldrig lyckas. Sitta med ett nytt 1180 med 1050 prestanda och buggar.

Lever du kvar på 2000-talet? Det var länge, länge sen både AMD och Nvidia hade några större problem med drivrutiner.

Dessutom så har nästa generations Geforce redan släppts för *8 månader sen*. Titan V drivrutiner är nog rätt så mogna vid det här laget och det är högst sannolikt att 11 serien baseras på Volta designen med borttagna tensor cores och GDDR6 minneskontroller.

Skrivet av Vangen:

Hoppas det blir en hösten 2010 era back fast det NVIDIA som lanserar och AMD där efter.

Ja AMD skulle väl releasa 32gb 7nm Radeon Instinct typ nu... Har du 150,000kr eller vad det nu kommer kosta kanske det blir en sweet gaming rig av det

Det som har oroat mig är det senaste ryktena om att splitta dom enligt TDP, sen rykten om hur många cuda cores i top end. Eftersom 12nm ("16nm+") är bara lite bättre än 16nm så borde det engentligen bara vara mer cuda cores som trycker upp prestandan. Jag tror inte volta cores är SÅ mycket mer effektiva än pascal cores... Men jag har inte kollat så mycket på tester av Titan V. Drar GDDR6 så pass mycket mindre watt att ett 180W 1180 skulle kunna matcha ett 250W 1080Ti?

Dessutom så var det ett annat rykte om cuda cores att det skulle finnas ett med ~2900 och ett med ~4300 cores... Det senare skulle vara ett monster men det låter FÖR mycket för att vara "bara" 1180... Kanske det 1180+ som det snackats om? Men då skulle jag lätt kunna tänka mig monster pris för det ($1000-1500), i princip ett svindyrt 1180Ti. Vilket inte heller går ihop eftersom det inte borde släppas nu. Och om 1180 bara har 2900 cores borde det prestera nånstans mittemellan ett 1080 och ett 1080ti. Kan vara att det finns ett steg emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Lever du kvar på 2000-talet? Det var länge, länge sen både AMD och Nvidia hade några större problem med drivrutiner.

Är inte det här 2000-talet? Vart fan har jag hamnat?

Jag är faktiskt nyfiken på vad deras överraskning kan vara. Dåligt med (seriösa) gissningar i tråden också. Jag hade gärna gett en gissning men vet i fan vad det kan vara överhuvudtaget.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte det här 2000-talet? Vart fan har jag hamnat?

Det här är 2010-talet. Tiden går snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag är faktiskt nyfiken på vad deras överraskning kan vara. Dåligt med (seriösa) gissningar i tråden också. Jag hade gärna gett en gissning men vet i fan vad det kan vara överhuvudtaget.

Finns en möjlighet att det bara är lanseringen av 1100-serien som är överraskningen, VDn för Nvidia gick ju ut för ett par månader sen och sa att 1100-serien var "långt iväg", och det spekulerades mycket kring att han sa så för att hålla försäljningen uppe av 1000-serien för att förhindra massa osålda kort pga. krypto brytningen som tappade profitability. Så "SURPRISE", det var inte "långt iväg" trots allt, här är 1100-serien, är ju en möjlighet.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Känner man Nvidia rätt så är det nu dom kommer visa att de verkligen bryr sig om oss gamers.
Troligen något i stil med att de toksänker priset på pascalkort såklart.
Alla ska ju kunna spela.
Vilket party det ska bli.

Du känner tyvärr inte Nvidia.

Men man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Du känner tyvärr inte Nvidia.

Men man kan alltid hoppas.

givaway.. (gäller överallt utom sverige

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Kosta vad det kosta vill. 1180+ och 9900k hade varit fint till höst

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Blev snurrig i värmen men nu ändrade jag till mer realistiska minst 50% snabbare.

4K är många generationer bort för att orka driva i några tyngre spel med singel-GPU.

Jag menar, 1080 är ju typ 30%snabbare än 980ti. Uppgraderade från 980ti,som natt och dag i prestanda

https://www.youtube.com/watch?v=N2ZmvI2Ucpg

Jag hade Evga 980ti SC, gick i 1300mhz

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Jag menar, 1080 är ju typ 30%snabbare än 980ti. Uppgraderade från 980ti,som natt och dag i prestanda

Ja precis, men för mig är det alldeles för lite skillnad för att lägga 7-8k på ett nytt kort.

Ett 980 Ti är ju fortfarande LÅNGT ifrån att trycka ut några vettiga framerates i 1440p (ALDRIG under 60 FPS d.v.s. aldrig två frames med mer än ~16,7 ms mellan dem) med maximala grafikinställningar i ett såpass gammalt spel som GTA V, så det finns ju rätt mycket att göra bara för att dra runt gårdagens spel i vanilla med fullt ögongodis. Utan att ha benchat det så ser man ju tendenser till rejält grafiklagg när man börjar skruva upp saker på fliken Advanced Graphics med ett 980 Ti.

Det blir som sagt mer vänta för min del om inte 1180 minst tangerar 1080 Ti.