varför är alla så jäkla nojiga över köpare/säljare nu för tiden? vad har hänt med att stå vid sitt ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det komiska är att jag googlade på vaddet-nuvar för att kolla vad det var som du sålde ^^

Säg till om du är intresserad. Jag kan ha både några vaddetnuvar och ett par stycken minnsintevaddethette kvar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och sålt säkert 100ggr genom blocket, ebay, tradera, swec, med förskottsbetalningar och generellt sätt så har jag haft tur och allt har gått väl, hänger förmodligen ihop med att om det är för bra för att vara sant så är det inte sant

Enda gången det inte gick bra var här på Swec.
Jag blev lurad av en långvarig sweclockare här på forumet, vi kom överens om ett pris för 2st AP och ett grafikkort, jag fick bara ett grafikkort med ursäkten att han glömt att han redan hade sålt AP till någon annan och glömt det.

Permalänk
Medlem

@JeanC: Om du inte har råd att ligga ute med pengarna för en pryl du får om 2-3 dagar kanske du inte borde köpa prylen alls...

Visa signatur

CPU: i5 4690k @ 4.2ghz | Kylare: Hyper 212 EVO | MB: MSI Z97-G45 | RAM: Corsair 16GB | GPU: Asus 760 2GB | OS SSD: Intel 530 120GB | HDD: Seagate 1TB | SSD: Samsung EVO 250GB | PSU: CX600M | Chassi: Define R4 window | Fläktar: 4x140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej det är inget bevis på om man är eller inte är en bedragare. Endast ett bevis på om du hade tillgång till varan vitt fototillfället.

Jag har aldrig använt mig av mitt namn eller dagens tidning när jag har sålt saker online, det jag däremot har förlitat mig på helt är mina omdömen från tidigare affärer (ca150st). Eller det är väl mer köparen i detta fall då.

Men vad jag menar är att historik över tidigare affärer är den enligt mig bästa metoden för att inte bli blåst, dock ingen garanti, så man bör fortfarande inte skicka iväg för stora summor pengar. Allt du skickar iväg kan bli förlorat. Dock har tradera tex börjat hålla pengarna några dagar mellan köpare och säljare, jag vet dock inte om de kan hjälpa en få tillbaka pengarna om man blir lurad.

Japp jag är helt med dig.
Tidigare omdömen med viss statistisk signifikans eller annat som att en annan betrodd medlem har köpt något irl av personen t. Ex. Det är det mest värdefulla och säkraste IMO.

Men tycker det verkar som att några I tråden anser att det inte är värt något utan det ska finnas foto på prylen i första prioritet. Tycker det känns enkelt att manipulera sådant eller bild på körkort som nån nämnde..
Är ju bra mycket svårare att få till bra referenshistoria med bra affärer än att ta en bild på en pryl med lite text bredvid..

Edit:
Tycker som någon nämnt ovan att annonsystemet här borde hänga ihop med marknadsreferenser på något sätt... Uppenbarligen sker det mer bluffande här på swec marknad än jag var medveten om.
Vi borde kanske gå ihop och föreslå till admins.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har blivit lurad några gånger under en 10 års period, bland annat ett par 22" fälgar till en bil och en telefon som "försvann" på posten.

Efter att förlorat nästan 10 000kr på detta känner man "aldrig mer", och därför gör jag inga osäkra affärer längre, inte ens för några hundralappar. Alla hundralappar räknas, testa att räkna om dem till arbetat tid istället så får man lite annat perspektiv.

Säljer jag något ska jag ha pengarna först, sen skickar jag produkten. Köper jag något är det antigen nytt från ett företag eller hämtas på plats.

Trygghetsnarkoman, javisst. Samtidigt är det jävligt surt att bli av med sina slantar och känna sig dum för att blivit blåst.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Dåliga nyheter sprids lättare än goda nyheter.
Alla har "hört" om flertalet personer som blivit blåsta på blandade belopp, vilket leder till att paranoian ökar.

Tippar på att många som säljer eller köper mycket begagnat har blivit blåsta vid åtminstone ett tillfälle. Själv blev jag blåst på Blocket en gång av en köpare, och sambon blev blåst på Tradera av en säljare.

Skrivet av henkiii:

Att polisen inte kan prioritera vardagsbrott så att ingen får upprättelse spelar nog även in till viss del.

Det spelar helt klart en stor roll. Sambon förlorade över två tusen och polisen sa i princip "Aha, ja det var ju synd, hejdå!" trots att hon hade gott om bevis och uppgifter om säljarfanskapet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kort svar till topic: för att folk är oärliga, det är inte krånligare än så.
Tycker det är komiskt att en del här inne har inställningen "äsch det är bara några hundralappar" oavsett vilken summa det handlar om, många bäckar små.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Är ju bra mycket svårare att få till bra referenshistoria med bra affärer än att ta en bild på en pryl med lite text bredvid..

De är ju helt separata från varandra och det ena exkluderar inte det andra. Båda kan väl vara viktiga?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De är ju helt separata från varandra och det ena exkluderar inte det andra. Båda kan väl vara viktiga?

Jag är personligen lite skeptiskt till det just.. Om det poängteras för mycket så kanske man ger falska förhoppningar till okunniga att det är nån slags försäkring.. Det enda det säger är ju att personen har tillgång till en vara.. Inget mer.

Jag argumenterar inte emot att det inte ska finnas alls men det läggs för myckrt fokus på det IMO. Mer fokus borde vara på referenshistorik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För mig handlar det om en kombination av att jag har dålig ekonomi, och att jag vet om att ifall någon får för sig att lura mig så är pengarna kastade i sjön.
Oavsett bevisning kommer polisen bara lägga ner det.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooD:

@JeanC: Om du inte har råd att ligga ute med pengarna för en pryl du får om 2-3 dagar kanske du inte borde köpa prylen alls...

Vilket var min poäng; man ska inte förvänta sig att få varan skickad först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Kort svar till topic: för att folk är oärliga, det är inte krånligare än så.
Tycker det är komiskt att en del här inne har inställningen "äsch det är bara några hundralappar" oavsett vilken summa det handlar om, många bäckar små.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart vill ingen bränna upp pengar.. Men ja ser det som en eBay handel.
Första gången kanske du köper en superbillig kabel eller nåt och lär dig fort att den inte höll länge.
Nästa gång lär du dig att det är bättre att köpa en lite dyrare för bättre kvalitet.
Men det var bara bullshit den höll inte längre ändå. Så nu lär du dig att nästa gång läsa på lite mer om ditt köp. Bara köpa av trusted resellers och tillslut har du kanske förlorat några kronor på vägen men du har vunnit kunskap för framtiden om hur, var och med vem du gör bra affärer med.

Vet inte on liknelsen med ebay var vettig men jag tycker temat gäller i livet generellt.. Samma med flickvänner.. Man lär sig på vägen av sina misstag men man hittar ju aldrig guldkornen om man inte vågar bli lite bränd på vägen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Självklart vill ingen bränna upp pengar.. Men ja ser det som en eBay handel.
Första gången kanske du köper en superbillig kabel eller nåt och lär dig fort att den inte höll länge.
Nästa gång lär du dig att det är bättre att köpa en lite dyrare för bättre kvalitet.
Men det var bara bullshit den höll inte längre ändå. Så nu lär du dig att nästa gång läsa på lite mer om ditt köp. Bara köpa av trusted resellers och tillslut har du kanske förlorat några kronor på vägen men du har vunnit kunskap för framtiden om hur, var och med vem du gör bra affärer med.

Vet inte on liknelsen med ebay var vettig men jag tycker temat gäller i livet generellt.. Samma med flickvänner.. Man lär sig på vägen av sina misstag men man hittar ju aldrig guldkornen om man inte vågar bli lite bränd på vägen

Det håller jag med dig om, men jag tolkade det som att de flesta var ok med att kasta bort några hundralappar i god tro vid ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Jag har säkert gjort ett par hundra köp/försäljningar genom åren. Är hittils uppe i i en cpu för 1200kr (blocket)som aldrig dök upp, samt en tomte som sålde ett grafikkort som hade trasiga fläktar (tradera) och några hårddiskar här som rent tekniskt fungerade, men fy faan va risiga merparten var.

Permalänk
Medlem

I mitt huvud så betalar man först och så skickar säljaren varan sen. Så har et alltid varit.
Handlar det om en större summa kan jag föreslå hälften nu, hälften sen. Kanske be om bild på körkort, adress eller någon annan handfast info som säkerhet. Typ info jag kan behöva vid en polisanmälan om det skulle behövas.

Helst om det är en dyr grej så kör jag hem till köparen. Då vet man var dem bor och kan återkomma om det är fuffens för sig, och då är det liten sannolikhet att det blir just fuffens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Har inga problem med att betala i förväg om säljaren verkar reko. Typ använder en avslappnad ton och inte särskriver 😎

Jag avböjde en affär rätt nyligen dock där en säljare ville ha betalt genom att jag skulle betala någon Klarna-faktura, eller via Paypal och då 5% extra för att täcka avgifter. Allt detta förmedlades i ett meddelande på en A4-sida. Så krånglig behöver inte en affär på 500kr vara så av den anledningen blev jag misstänksam. Det luktade desperation och jag tror Paypal lades fram för få första alternativet mer attraktivt.

Ja fy för alla dessa särskrivare!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Jag är personligen lite skeptiskt till det just.. Om det poängteras för mycket så kanske man ger falska förhoppningar till okunniga att det är nån slags försäkring.. Det enda det säger är ju att personen har tillgång till en vara.. Inget mer.

Jag argumenterar inte emot att det inte ska finnas alls men det läggs för myckrt fokus på det IMO. Mer fokus borde vara på referenshistorik

Skickades från m.sweclockers.com

Med samma logik kan man förkasta referenshistoriken

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Självklart vill ingen bränna upp pengar.. Men ja ser det som en eBay handel.
Första gången kanske du köper en superbillig kabel eller nåt och lär dig fort att den inte höll länge.
Nästa gång lär du dig att det är bättre att köpa en lite dyrare för bättre kvalitet.
Men det var bara bullshit den höll inte längre ändå. Så nu lär du dig att nästa gång läsa på lite mer om ditt köp. Bara köpa av trusted resellers och tillslut har du kanske förlorat några kronor på vägen men du har vunnit kunskap för framtiden om hur, var och med vem du gör bra affärer med.

Vet inte on liknelsen med ebay var vettig men jag tycker temat gäller i livet generellt.. Samma med flickvänner.. Man lär sig på vägen av sina misstag men man hittar ju aldrig guldkornen om man inte vågar bli lite bränd på vägen

Dude.... Det finns inget felsäkert sätt att inte bli lurad. Du kan blåsa någon hur många bra referenser du än har.

Det gäller bara att en säljare slutar bli kränkt över att en köpare insisterar på att få något som gör att denne känner sig lite tryggare även om det kanske bara är en falsk trygghet.

Men ge de personerna det då utan att klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Med samma logik kan man förkasta referenshistoriken

Hör gärna en djupare förklaring till det resonemanget. För ja kan inte riktigt se det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Hör gärna en djupare förklaring till det resonemanget. För ja kan inte riktigt se det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda historiken säger är att du inte lurat någon än, eller att ditt konto inte blivit kapat än.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@aragon: jag har blivit lurad säkert 3 gånger som säljare, totalt ca 7000:-, och två som köpare...
Jag har gett upp och börjat köpa nya saker om det inte finns bra bevis på vem personen är... Säljer endast mot förskott numera

Ena gången så tog polisen in killen på förhör, han lovade att betala och då la de ner åtalet innan jag fått några pengar (och fick inte senare heller)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det enda historiken säger är att du inte lurat någon än, eller att ditt konto inte blivit kapat än.

Okej om vi bortser en stund från kapade konton och går på det där som några andra nämnt med "inte lurat någon än".

Inte lurat någon än betyder ju även att man gjort det motsatta ett antal gånger först. En riktig ärlig affär. Eller hur?
det innebär att du sålt saker enligt beskrivning. Skickar pengar skickat grejer upprätthålligt avtal, packat varor bra. Fixat saker i efterhand som alltid dyker upp när man säljer mycket, ibland hjälpa med support i efterhand..
det innebär att folk kommit hem till dig och vet var du bor vem du är osv. Sett dig i ögonen. Läst av dig som människa osv..
Allt för att hålla sitt ord och status som en bra säljare..
Sen får du referenser på det och du gör såhär under en längre period kanske några år?

Det är detta som referenser säger... Inte "bara" att du inte lurat någon än.

Medan vad säger en bild på en pryl med nickname och dagens datum? Det säger _bara_ att någon har en pryl I sin ägo eller en polare har prylen i sin ägo..

Kapat konto? Aldrig riktigt hört om det här själv.. Har det hänt här på swec ens? Att en snubbe som har massa bra säljreferenser och aktivitet på kontot under ett par års tid fått sitt konto kapat och nån lyckats blåsa någon på en försäljning innan kontot stängdes ner osv..
Och därför borde vi nu räkna alla referenser som lika mycket värda som en bild på en iphone med en bit papper bredvid. För det kan ju vara ett kapat konto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Okej om vi bortser en stund från kapade konton och går på det där som några andra nämnt med "inte lurat någon än".

Inte lurat någon än betyder ju även att man gjort det motsatta ett antal gånger först. En riktig ärlig affär. Eller hur?
det innebär att du sålt saker enligt beskrivning. Skickar pengar skickat grejer upprätthålligt avtal, packat varor bra. Fixat saker i efterhand som alltid dyker upp när man säljer mycket, ibland hjälpa med support i efterhand..
det innebär att folk kommit hem till dig och vet var du bor vem du är osv. Sett dig i ögonen. Läst av dig som människa osv..
Allt för att hålla sitt ord och status som en bra säljare..
Sen får du referenser på det och du gör såhär under en längre period kanske några år?

Det är detta som referenser säger... Inte "bara" att du inte lurat någon än.

Medan vad säger en bild på en pryl med nickname och dagens datum? Det säger _bara_ att någon har en pryl I sin ägo eller en polare har prylen i sin ägo..

Kapat konto? Aldrig riktigt hört om det här själv.. Har det hänt här på swec ens? Att en snubbe som har massa bra säljreferenser och aktivitet på kontot under ett par års tid fått sitt konto kapat och nån lyckats blåsa någon på en försäljning innan kontot stängdes ner osv..
Och därför borde vi nu räkna alla referenser som lika mycket värda som en bild på en iphone med en bit papper bredvid. För det kan ju vara ett kapat konto

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte riktigt vad det är du argumenterar för?

Självklart är referenser viktiga, se bara på Ebay t.ex., men varför skulle en bild på varan inte vara viktig? Jag hade aldrig handlat från någon som är så motvillig att visa en bild på det dem säljer, då börjar man ju på riktigt misstänka något fuffens.

Det känns som en riktig ickediskussion

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ptja en anhörig till mig skulle köpa båt i Göteborg i somras.

Bilar 50 mil från Stockholm och precis när de når GBG kommer ett sms "Den är såld".

Vänder på klacken vid Liseberg för att åka 50 mil hem direkt igen.

Fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det enda historiken säger är att du inte lurat någon än, eller att ditt konto inte blivit kapat än.

Skrivet av Dunder:

Jag vet inte riktigt vad det är du argumenterar för?

Detta.. Och din tidigare post om att referenser kan "förkastas" på samma sätt som jag ville "förkasta" att en bild på en vara är någon slags trygghet, vilket jag kan tycka är lite farligt.
Men visst det ena behöver inte utesluta det andra men de är ju långt ifrån lika signifikanta tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ptja en anhörig till mig skulle köpa båt i Göteborg i somras.

Bilar 50 mil från Stockholm och precis när de når GBG kommer ett sms "Den är såld".

Vänder på klacken vid Liseberg för att åka 50 mil hem direkt igen.

Fy fan.

Segt men tror inte det räknas som bedrägeri direkt :o.. Men bra jävla störande är det såklart.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Segt men tror inte det räknas som bedrägeri direkt :o.. Men bra jävla störande är det såklart.

Nej såklart inte, men det påverkar ju tilliten överlag.

Permalänk
Medlem

Jag tror att många började bli "nojiga" i samband med att de blev lurade allt oftare. Det som hände var en upplevelse av att folk slutade stå vid sitt ord. Det finns säkerligen förklaringar att finna i en kulturell förändring.

För mig går gränsen vid en krona. Jag tänker inte bli lurad på en spänn! Tanken att någon omoralisk jävel duperar mig gör mig vansinnig.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Detta.. Och din tidigare post om att referenser kan "förkastas" på samma sätt som jag ville "förkasta" att en bild på en vara är någon slags trygghet, vilket jag kan tycka är lite farligt.
Men visst det ena behöver inte utesluta det andra men de är ju långt ifrån lika signifikanta tycker jag.

Nej, det jag skrev var att samma logik du använde för att förkasta det ena, kan användas för att förkasta det andra. Ser inte hur det skulle vara farligt. Sunt förnuft, skulle jag säga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det jag skrev var att samma logik du använde för att förkasta det ena, kan användas för att förkasta det andra. Ser inte hur det skulle vara farligt. Sunt förnuft, skulle jag säga.

precis... Detta jag tyckte att jag argumenterade emot med.. Eftersom det är väldigt stor skillnad på de olika faktorerna tycker jag inte man kan använda samma simpla algoritm på båda två.. Den ena är väldigt komplex medan den andra är en simpel bild..

Visa signatur

Citera för svar!