Ny speldator klarar ej av spelen? Hjälp med irriterande problem..

Permalänk
Medlem

Ny speldator klarar ej av spelen? Hjälp med irriterande problem..

Hej!
Bestämde mig för ca 6 månader sedan att byta ut min 7år gamla speldator till en ny då lagget & segheten blev extremt irriterande.
Datorn används till mycket annat än just gaming så därav sökte ja mig till något som var bra i dem mesta situationerna.

Men! Nu har jag ett problem.. Jag märkte redan för ca 2 veckor sedan att datorn stod helt fryst när jag startade skärmen, klockan i hörnet sa 14:10 medans klockan egentligen var 21:00.. ( Datorn står mestadels igång 24/7 alt i viloläge )
Jag har tidigare spelat spel som tex pubg och cs source, men nu när jag spelar Cs GO så märker jag lagg, det hackar när jag kör på en server där det är mer än 5 pers osv.. Jag har kollat fps och i menyerna får jag 150/160, medans jag i ett spel ligger runt 50/60.. Jag hade bättre fps och flyt på min gamla burk än detta.
Det känns som något är väldigt fel, därav sträcker jag nu ut min hand till någon som kanske varit med om ett liknande problem eller som kan hjälpa mig klura ut vad som hänt?
Jag har tidigare (ca 7-8 år sedan) byggt datorer så är inte helt ny på ämnet, men just nu är jag helt lost och vet ej vad ja ska göra.

Operativsystem: Microsoft Windows 10, 64 med senaste uppdateringen
Processor: Intel Core i7-7700K Kaby Lake Processor
Processorkylare: Fractal Design Celsius S24 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
Minne: Corsair Vengeance LED DDR4 2666MHz 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming
Hårddisk: Kingston KC1000 480GB M.2 PCIe SSD
Nätaggregat: Corsair RM650x 650W PSU
Övrig kylning: Fractal Design Define R5 Titanium
Övriga komponenter: ASUS BD-Reader/DVD-Writer BC-12D2HT
Temperaturer: 33 på moderkort & 34 på processor.

Har provat installera nya drivrutiner osv till grafikkort, ingen skillnad.
Om någon har nått tips så är jag evigt tacksam, snabb hjälp belönas! Vet inte vart jag ska börja och detta känns lite hopplöst.. Tycker en dator med dessa komponenter inte bör lagga.

Permalänk
Medlem

Anledning: PUBG och CS är helt värdelösa prestandamässingt.
Lösning: Spela bättre spel.

Permalänk
Skrivet av DjJoakim:

Hej!
Bestämde mig för ca 6 månader sedan att byta ut min 7år gamla speldator till en ny då lagget & segheten blev extremt irriterande.
Datorn används till mycket annat än just gaming så därav sökte ja mig till något som var bra i dem mesta situationerna.

Men! Nu har jag ett problem.. Jag märkte redan för ca 2 veckor sedan att datorn stod helt fryst när jag startade skärmen, klockan i hörnet sa 14:10 medans klockan egentligen var 21:00.. ( Datorn står mestadels igång 24/7 alt i viloläge )
Jag har tidigare spelat spel som tex pubg och cs source, men nu när jag spelar Cs GO så märker jag lagg, det hackar när jag kör på en server där det är mer än 5 pers osv.. Jag har kollat fps och i menyerna får jag 150/160, medans jag i ett spel ligger runt 50/60.. Jag hade bättre fps och flyt på min gamla burk än detta.
Det känns som något är väldigt fel, därav sträcker jag nu ut min hand till någon som kanske varit med om ett liknande problem eller som kan hjälpa mig klura ut vad som hänt?
Jag har tidigare (ca 7-8 år sedan) byggt datorer så är inte helt ny på ämnet, men just nu är jag helt lost och vet ej vad ja ska göra.

Operativsystem: Microsoft Windows 10, 64 med senaste uppdateringen
Processor: Intel Core i7-7700K Kaby Lake Processor
Processorkylare: Fractal Design Celsius S24 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Prime Z270-P, Socket-1151
Minne: Corsair Vengeance LED DDR4 2666MHz 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming
Hårddisk: Kingston KC1000 480GB M.2 PCIe SSD
Nätaggregat: Corsair RM650x 650W PSU
Övrig kylning: Fractal Design Define R5 Titanium
Övriga komponenter: ASUS BD-Reader/DVD-Writer BC-12D2HT
Temperaturer: 33 på moderkort & 34 på processor.

Har provat installera nya drivrutiner osv till grafikkort, ingen skillnad.
Om någon har nått tips så är jag evigt tacksam, snabb hjälp belönas! Vet inte vart jag ska börja och detta känns lite hopplöst.. Tycker en dator med dessa komponenter inte bör lagga.

Hej,
Jobbigt att ha problem med en ny dator.

Jag undrar:
Temperatur CPU när du spelar?
Är datorn helt ny? Inget kvar frün din gamla dator i denna? Typ gammal Windows installation?
Är den överklockad?

MVH

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Anledning: PUBG och CS är helt värdelösa prestandamässingt.
Lösning: Spela bättre spel.

Ha ha ha! Bästa! (stämmer rätt bra iofs...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Jobbigt att ha problem med en ny dator.

Jag undrar:
Temperatur CPU när du spelar?
Är datorn helt ny? Inget kvar frün din gamla dator i denna? Typ gammal Windows installation?
Är den överklockad?

MVH

Hej!

Tempen rör sig inte speciellt mycket, den håller sig runt 33/34 på både cpu och moderkortet.
Allting är nytt i datorn förutom grafikkortet, det flyttade jag över från den gamla då det var 1 år gammalt.
Annars är allt nytt.

Har ej överklockat.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Anledning: PUBG och CS är helt värdelösa prestandamässingt.
Lösning: Spela bättre spel.

Men om min dator ej klarar av dessa dåliga spel, så kommer den ju inte klara bättre heller

Permalänk
Skrivet av DjJoakim:

Hej!

Tempen rör sig inte speciellt mycket, den håller sig runt 33/34 på både cpu och moderkortet.
Allting är nytt i datorn förutom grafikkortet, det flyttade jag över från den gamla då det var 1 år gammalt.
Annars är allt nytt.

Har ej överklockat.

Mvh

Att datorn låser sig låter skumt som tusan och kan bero på en hel del olika saker.
Om du har datorn på 24/7 så ha igång HWmonitor eller liknande så att du kan se vilken max temp som varit när den låst sig?

Ang. prestandan så är ju inte direkt ett 1050 kort något i prestanda segmentet... Vad hade du för spec innan?
Har du skärmkabeln ikopplad i grafikkortet och inte i moderkortet?

MVH

Permalänk
Skrivet av DjJoakim:

Men om min dator ej klarar av dessa dåliga spel, så kommer den ju inte klara bättre heller

Kör du på samma grafikinställningar och upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Att datorn låser sig låter skumt som tusan och kan bero på en hel del olika saker.
Om du har datorn på 24/7 så ha igång HWmonitor eller liknande så att du kan se vilken max temp som varit när den låst sig?

Ang. prestandan så är ju inte direkt ett 1050 kort något i prestanda segmentet... Vad hade du för spec innan?
Har du skärmkabeln ikopplad i grafikkortet och inte i moderkortet?

MVH

Skrivet av Cypress_86:

Kör du på samma grafikinställningar och upplösning?

Ja det tycker jag med.. Jag har numera HWmonitor igång men den har ej låst sig efter det.
Det hände även att den låste sig mitt i ett spel, och enda lösningen var hårdboot med knappen..

Absolut inte, men jag tycker det borde vara tillräckligt bra.. Jag vet folk som kör med sämre kort och som ej har samma problem.
Mina specs innan kommer jag knappt ihåg, men den datorn köpte jag ny för 7-8 år sen, så processorn var något 4 kärningt på 3ghz och 8gb ram, ingenting att jämföra med denna.
Skärmen är ansluten genom hdmi i grafikkortet.

Alla inställningar är så högt ställda som det går, samma upplösning.

Permalänk
Medlem

Och efter ca 1 timmes spelande fick jag nu upp detta härliga meddelande...

https://imgur.com/UbF2fX7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

SSD-strul kan leda till blåskärm vet jag, en bekants samsung ssd var defekt och hade den typen av problem (dvs sporadiska driftstopp). Men det är klurigt då det kan vara mycket annat också. Har du möjlighet att testa en annan hårdisk/ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

SSD-strul kan leda till blåskärm vet jag, en bekants samsung ssd var defekt och hade den typen av problem (dvs sporadiska driftstopp). Men det är klurigt då det kan vara mycket annat också. Har du möjlighet att testa en annan hårdisk/ssd?

Ja de har jag hört också, men har tyvärr inte möjlighet att prova annan SSD. Tycker det känns lite långsökt då denna endast är 5 månader gammal, men man vet ju aldrig.. :/

Permalänk

Något verkar vara galet då din dator bör prestera fint i csgo ivarjefall 250fps+. Kolla i manualet så du har lagt minnena i rätt slots så de körs i dual channel, du kan även kolla detta med t.ex. cpu-z. Dra även ner hwinfo64 och spela en stund och tabba ut och kolla vad max temp ligger på gpu samt cpu. Finns en hel del det kan bero på men du kan ju börja testa med det.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Med det felmeddelandet så är det så vitt jag kan googla mjukvarurelaterat.
Återställ Windows och dra ner alla de senaste drivrutinerna på nytt. Det skulle jag testat fört innan jag gått på hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Något verkar vara galet då din dator bör prestera fint i csgo ivarjefall 250fps+. Kolla i manualet så du har lagt minnena i rätt slots så de körs i dual channel, du kan även kolla detta med t.ex. cpu-z. Dra även ner hwinfo64 och spela en stund och tabba ut och kolla vad max temp ligger på gpu samt cpu. Finns en hel del det kan bero på men du kan ju börja testa med det.

Ja det tycker jag också..
Yes, minnena är lagda dual, vet att ja va noga med det när jag monterade.. Ja har kört programmet nu, bifogar bild på resultatet efter ca 30 min spelande.

https://imgur.com/5xQuIye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Med det felmeddelandet så är det så vitt jag kan googla mjukvarurelaterat.
Återställ Windows och dra ner alla de senaste drivrutinerna på nytt. Det skulle jag testat fört innan jag gått på hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är dock första gången jag får det meddelandet, men det känns som något inte stämmer i Windows.
Det lutar åt en återställning och hoppas problemet löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjJoakim:

Ja, det är dock första gången jag får det meddelandet, men det känns som något inte stämmer i Windows.
Det lutar åt en återställning och hoppas problemet löser sig.

Gör inte en återställning utan formatera och installera om från början istället.

Permalänk
Medlem

minnes-fel kan ge skitkonstiga felbeteenden - och kan se ut just som programvarufel.

försök hitta program som stressar minnen ordentligt - kanske halvera din RAM-bank (om du har 4 slot RAM isatta) och kör på en halva i taget och se om ena eller andra paret tenderar att krascha.

Permalänk
Medlem

Jag har haft aningen liknande problem och mitt råd är att du provar att byta mus och tangentbord för att se om det inte är något galet med det. Jo det låter lite konstigt men är värt att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Gör inte en återställning utan formatera och installera om från början istället.

Ja var lite för snabb bara, självklart skall ja formatera om allting

Skrivet av xxargs:

minnes-fel kan ge skitkonstiga felbeteenden - och kan se ut just som programvarufel.

försök hitta program som stressar minnen ordentligt - kanske halvera din RAM-bank (om du har 4 slot RAM isatta) och kör på en halva i taget och se om ena eller andra paret tenderar att krascha.

Jag fick tips från en kompis om Memtest, och skall köra det efter jag formaterat om allting (om det ej blir någon skillnad). Ja har bara 2 kort i, 2x8.

Skrivet av hypermode:

Jag har haft aningen liknande problem och mitt råd är att du provar att byta mus och tangentbord för att se om det inte är något galet med det. Jo det låter lite konstigt men är värt att prova.

Tangentbord och mus köptes nytt också i samband med datorn, men jag kan pröva att byta till det gamla. Tack för tipset

Permalänk

Nu får andra slå mig på fingrarna men jag gissar på att denna går varm: Kingston KC1000 480GB M.2 PCIe SSD.

Anledning till att du inte haft problemet förut är att din rumstemperatur har varit lägre vilket har hållit den precis innanför temperaturer den klarar av.
Det är min teori och kan vara helt felaktig i så fall skyller jag på min rumstemp som nu ligger och ballanserar runt 29 C

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjJoakim:

Tangentbord och mus köptes nytt också i samband med datorn, men jag kan pröva att byta till det gamla. Tack för tipset

Mest troligt är det inte detta men ibland kan man ju få helknepiga samband vad gäller datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightbubble:

Nu får andra slå mig på fingrarna men jag gissar på att denna går varm: Kingston KC1000 480GB M.2 PCIe SSD.

Anledning till att du inte haft problemet förut är att din rumstemperatur har varit lägre vilket har hållit den precis innanför temperaturer den klarar av.
Det är min teori och kan vara helt felaktig i så fall skyller jag på min rumstemp som nu ligger och ballanserar runt 29 C

Min tanke var det också.. Men enligt spec så arbetar disken runt 70 grader, den ligger stadigt mellan 60-65 både i standby och under belastning..

Jag tror dock jag har hittat en bov i dramat, efter formateringen så hänger sig datorn konstant, under spelande så kan jag spela ca 20 min innan det låser sig, jag har tidigare spelat enbart kväll/natt, när jag har 25 grader inomhus. Nu under dagtid ligger tempen mellan 30-34 ca. När datorn frös senast så drog ja upp chassit för att känna om något var överhettat, och jäklar va varmt grafikkortet var.. och det bästa av allt, ingen fläkt på kortet gick.. När jag startar datorn snurrar fläktarna tills ja loggat in, då dör dom. Jag kan tvångsköra dom i MSI programmet, men då går dom endast en kort stund. Min gissning är att kortet varit problemet, och blivit överhettat. Vet dock inte om de är någon config som är dåligt ställd eller om kortet är kört.

Permalänk
Medlem

Nvm... Körde ett klocktest på grafikkortet och det visade sig att fläktarna endast startar när kortet kommer upp i 63 grader, dock tycker jag att kortet kändes mer mot 90 då jag inte kunde ta på det utan att bränna mig.

Någon som har mer tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjJoakim:

Nvm... Körde ett klocktest på grafikkortet och det visade sig att fläktarna endast startar när kortet kommer upp i 63 grader, dock tycker jag att kortet kändes mer mot 90 då jag inte kunde ta på det utan att bränna mig.

Någon som har mer tips?

Vad är det du pillar på när du uppskattar 90 grader, även 63 grader kan kännas väldigt varmt, och är det nån backplate eller liknande du pillar på så är det VRMs som värmer upp och dessa blir utan problem 100+ i många lägen.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Vad är det du pillar på när du uppskattar 90 grader, även 63 grader kan kännas väldigt varmt, och är det nån backplate eller liknande du pillar på så är det VRMs som värmer upp och dessa blir utan problem 100+ i många lägen.

Det var ”röret” som går mellan kylflänsarna jag rörde på.
Jag körde ett stresstest på grafikkortet och när det nådde 65 grader och fläktarna va på 20% så fick ja bluescreen.. så det kanske är där boven ligger.
Jag kör just nu ett memtest för att se om den hittar något fel i minnena.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börjar tappa hoppet.. efter formatering & uppdatering av bios, kört memtest utan fel, nya drivrutiner och inga ”onödiga” program som snor minne eller processorn installerade, så får jag bluescreen & frysningar hela tiden.

Ja har nu beställt nytt Windows, ifall min usb veriation är korrupt eller något, men det känns som felet ligger i min hårdvara..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

65 grader på ett grafikkort är ju "ingenting", vet inte när ditt kort börjar throttla men lär väl vara runt 90 grader eller så känns knappast som att överhettning är ett problem(förutsatt att givarna visar rätt).
Bluescreen är väl sällan bra och i mina fall när jag har bråkat med det så har det alltid varit hårdvarufel(moderkort 1 gång och ett trasigt minne en annan gång).
Om du har kvar din gamla burk så kan du ju testa att peta i ditt nya grafikkort i den och köra ett tag. Om den gamla burken börjar strula så vet du ju att det förmodligen beror på grafikkortet.
Var noga med att rensa de gamla drivisarna och ta ner de senaste etc..
Har man en fullt fungerande "2:a"-burk så kan man ju lite metodiskt byta hårdvara för att tillslut hitta felet.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av DjJoakim:

Börjar tappa hoppet.. efter formatering & uppdatering av bios, kört memtest utan fel, nya drivrutiner och inga ”onödiga” program som snor minne eller processorn installerade, så får jag bluescreen & frysningar hela tiden.

Ja har nu beställt nytt Windows, ifall min usb veriation är korrupt eller något, men det känns som felet ligger i min hårdvara..

Skickades från m.sweclockers.com

Ta ur grafikkortet och kör med det integrerade. Eller om du har ett annat grafikkort att låna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

65 grader på ett grafikkort är ju "ingenting", vet inte när ditt kort börjar throttla men lär väl vara runt 90 grader eller så känns knappast som att överhettning är ett problem(förutsatt att givarna visar rätt).
Bluescreen är väl sällan bra och i mina fall när jag har bråkat med det så har det alltid varit hårdvarufel(moderkort 1 gång och ett trasigt minne en annan gång).
Om du har kvar din gamla burk så kan du ju testa att peta i ditt nya grafikkort i den och köra ett tag. Om den gamla burken börjar strula så vet du ju att det förmodligen beror på grafikkortet.
Var noga med att rensa de gamla drivisarna och ta ner de senaste etc..
Har man en fullt fungerande "2:a"-burk så kan man ju lite metodiskt byta hårdvara för att tillslut hitta felet.

Pascal GPUerna throttlar väl GPUboosten vid typ 75 om jag inte missminner mig. Däremot borde kortet rulla bättre än hans gör.