Läcka anger 30 augusti som lanseringsdatum för Geforce GTX 1180

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"dom måhända låter lite mindre än ett blowerkort på full fart men dom kyler inte lika bra som blowerkorten"

Hur får du ihop den logiken när aftermarket har kort som klarar av kyla 400W typ?

"För mig personligen är det strunt samma hur mycket ett kort låter när jag belastar det eftersom jag då sitter med lurar på och spelar."

Där har du svaret, du kan liksom inte säga att det kyler bättre för det gör det inte.

Det vet du som har testat flera olika?

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

tror det är någ du som hitta på.

https://i.imgur.com/nxXV54C.png

Titan använder fortfarane Game Ready drivers och inte Quadro drivers. men så är det när man dricker all nvidia's kool-aid.
Titan ÄR ett spelkort. det är fullstora gpu'n. det som nvidia sälja idag till "high end och enthusiaster" med xx80/xx80ti korten är nerklippta kort som är "tillräckligt bra".
Du se det ju själv här på forumet hur många springer ut och köper en xx80 bara för att köpa några månader senare ett xx80ti eller till och med en titan. klart att nvidia gör så mycket vinst när folk gör sådär.

För de första så skrev jag aldrig att Titan är ett Quadro kort. De är en egen serie bredvid GeForce och Quadro.
Bara för att själva drivrutinen fortfarande är samma som för övriga GeForce kort gör inte ett Titan V per automatik till ett spelkort. Från och med Titan V så har NVIDIA valt att marknadsföra de som något helt annat. Närmare bestämt ett prisvärt WS kort med inriktning mot avancerad inlärning. Även en hel del annat som jag i nuläget inte har i huvudet. Jag blir inte direkt förvånad heller om NVIDIA kommer plocka bort GeForce drivrutinen från Titan i framtiden. Mest logisk vore när NVIDIA slutar stödja dom gamla grafikkorten med nya drivrutiner.

Skrivet av tvelander:

Titan alltid varit spelkort perse av Nvidia, sen va folk använder dom till är helt ointressant.

Deras driver har alltid varit standard GeForce INGEN special ens på Titan V, sen har dom lagt in stöd för tensor core inget annat.

Titan serien var typ ett hybridspelkort. Numera marknadsför inte NVIDA längre Titan som ett spelkort. Titan är idag en egen serie. Men jag står faktiskt lite kluven till varför Titan är en egen serie. Hur som haver så är de bara å klicka in på deras hemsida så ser du direkt att de är en egen serie. Tensor Cores är inget som dom lagt till, de är en del av själva GPUn eftersom Titan V är ett stryp Tesla V100 och använder en variant av just GV100 GPUn. Men man kan ju såklart spela spel på de, precis som att man kan spela spel på ett Quadro kort också. För övrigt så sitter även GV100 GPUn även i Quadro V100 serien.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asus kör säkert 60c på första temptarget på max BOOST.
Det finns 6 boost steg i BIOS som du kan ändra / stänga av.

FE kort kör 85c temp target om du går över 85c klockar den ner sig för hålla samma temp.

Tror det är 85c på mitt med, går dock ställa till 90c om man vill. Men menar du att FE-korten kör på max boost ända upp till 85c?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HC-8315:

För de första så skrev jag aldrig att Titan är ett Quadro kort. De är en egen serie bredvid GeForce och Quadro.
Bara för att själva drivrutinen fortfarande är samma som för övriga GeForce kort gör inte ett Titan V per automatik till ett spelkort. Från och med Titan V så har NVIDIA valt att marknadsföra de som något helt annat. Närmare bestämt ett prisvärt WS kort med inriktning mot avancerad inlärning. Även en hel del annat som jag i nuläget inte har i huvudet. Jag blir inte direkt förvånad heller om NVIDIA kommer plocka bort GeForce drivrutinen från Titan i framtiden. Mest logisk vore när NVIDIA slutar stödja dom gamla grafikkorten med nya drivrutiner.

Titan serien var typ ett hybridspelkort. Numera marknadsför inte NVIDA längre Titan som ett spelkort. Titan är idag en egen serie. Men jag står faktiskt lite kluven till varför Titan är en egen serie. Hur som haver så är de bara å klicka in på deras hemsida så ser du direkt att de är en egen serie. Tensor Cores är inget som dom lagt till, de är en del av själva GPUn eftersom Titan V är ett stryp Tesla V100 och använder en variant av just GV100 GPUn. Men man kan ju såklart spela spel på de, precis som att man kan spela spel på ett Quadro kort också. För övrigt så sitter även GV100 GPUn även i Quadro V100 serien.

Fast det är en jävla skillnad man kan spela på när Quadro kör ECC och helt annan drivare och har massor av icke stöd för spel.

Geforce drivaren är likadan sedan första titan, sen att Titan V har tensor är helt ointressant den är still i geforce drivaren.
Jag sa la till stöd för det va det som ändrades över gamla Titan.
Sen att NVIDIA klassar det som AI kort det är helt ointressant.
Vill dom skapa helt egen serie, skapa separat drivare.

Och Titan har varit topkort sedan första kom, till spel. sen att dom hade bra stöd för Double precision spelar ingen roll, då den är still topkortet.

Titan V toppar typ alla spel benchmarks där utvecklaren inte sabbat till det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Tror det är 85c på mitt med, går dock ställa till 90c om man vill. Men menar du att FE-korten kör på max boost ända upp till 85c?

Ja om du inte ändrar något.
Sen beror allt på belastning, program etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Henry Rollins II:

Det vet du som har testat flera olika?

Behöver inte testa för att veta det.

Och ja jag har testat över 40 + GPUs
Om det nu skulle vara någon fakta.
Det är ren fakta och logik en FE kort inte kyler lika bra som ett 3e part strix kort etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Behöver inte testa för att veta det.

Och ja jag har testat över 40 + GPUs
Om det nu skulle vara någon fakta.
Det är ren fakta och logik en FE kort inte kyler lika bra som ett 3e part strix kort etc.

Jag har testat 5 olika 1080 Ti i min burk, MSI Aero, Armor, X Trio samt Asus ROG Strix och Turbo. Väldig liten skillnad på hur de korten presterar förutom Aerokortet som är en aning varmare. Förutom nu när det är så varmt som det är, då håller sig blowerkorten en bra bit svalare då de får ut luften ur lådan snarare än bara rör runt luften i lådan.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Henry Rollins II:

Jag har testat 5 olika 1080 Ti i min burk, MSI Aero, Armor, X Trio samt Asus ROG Strix och Turbo. Väldig liten skillnad på hur de korten presterar förutom Aerokortet som är en aning varmare. Förutom nu när det är så varmt som det är, då håller sig blowerkorten en bra bit svalare då de får ut luften ur lådan snarare än bara rör runt luften i lådan.

Du kan inte resonera så där för korten är gjorda gå i temptarget 85c på GPU BOOST 2.0.
Nej dom kyler inte sämre än blowerkort punkt, det är tekniskt omöjligt.

Du kan inte jämföra blowkort i sjuka ljudnivåer mot ett strix som knappt låter.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kan inte resonera så där för korten är gjorda gå i temptarget 85c på GPU BOOST 2.0.
Nej dom kyler inte sämre än blowerkort punkt, det är tekniskt omöjligt.

Du kan inte jämföra blowkort i sjuka ljudnivåer mot ett strix som knappt låter.

Beroende på chassi samt övrig ventilation givetvis.

Sätter du ett så kallat "hårfönskort" i ett chassi där du inte monterat in någon extra fläkt utöver den som sitter monterad i bakkanten, samt använder originalkylaren till cpun... ja då kyler det avsevärt mycket bättre än de andra modellerna av kylanordningar som bara vispar omkring luften inuti chassit.

Detta har jag varit med om otaliga gånger när man fått bygga ihop alla möjliga konfigurationer till folk. Har försökt förklara för många hur man enkelt kan få en tystare och svalare dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fast det är en jävla skillnad man kan spela på när Quadro kör ECC och helt annan drivare och har massor av icke stöd för spel.

Geforce drivaren är likadan sedan första titan, sen att Titan V har tensor är helt ointressant den är still i geforce drivaren.
Jag sa la till stöd för det va det som ändrades över gamla Titan.
Sen att NVIDIA klassar det som AI kort det är helt ointressant.
Vill dom skapa helt egen serie, skapa separat drivare.

Och Titan har varit topkort sedan första kom, till spel. sen att dom hade bra stöd för Double precision spelar ingen roll, då den är still topkortet.

Titan V toppar typ alla spel benchmarks där utvecklaren inte sabbat till det.

Så vitt jag vet fanns inte Tensor Cores förens GV100 GPUn kom till världen. Men de vart inte heller poängen. Jag finner de så konstigt att en så stor skara går emot både NVIDIA och även den media som förmedlar infon vad Titan är numera. Man kan köpa en Xeon och använda den för spel också precis som att man kan köpa ett Titan V och använda de spel. Både Xeon och Titan V är dock väldigt dyra sett till vad man får. Jag argumenterar verkligen inte emot att Titan V är de bästa kortet som finns ute i handeln när de kommer till spel. Men de ändrar fortfarande inte de faktum att NVIDIA drar Titan bort från den marknaden och att NVIDA skapar en ny marknad som Titan korten skall fylla ut. De finns hur mycke info som helst om de.
Hur som haver, Titan serien är inte längre ett entusiast kort som de tidigare var!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja om du inte ändrar något.
Sen beror allt på belastning, program etc.

OK sorry om jag är trög men... Du menar att där Strix-korten kan hålla 2100Mhz till 60c, alltså förmodligen boost-nivå ett, så kan FE-korten hålla boost-nivå ett upp till 85c, dvs frekvensen ligger klistrad vid max upp till 85c i superposition? Att säga att "allt beror på program" är rätt luddigt då just Superposition ger väldigt hård belastning. Om jag spelar typ GTA V eller liknande så kan kortet ligga på max upp till typ 70c, men det var ju inte det mitt påstående gick ut på utan jag sa att allt norr om 60c straffar sig, om man tittar på hur det ser ut i t. ex superposition. Sedan kan man väl tycka att 2088Mhz vs 2100Mhz inte är något att bråka om men det var inte det det handlade om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Beroende på chassi samt övrig ventilation givetvis.

Sätter du ett så kallat "hårfönskort" i ett chassi där du inte monterat in någon extra fläkt utöver den som sitter monterad i bakkanten, samt använder originalkylaren till cpun... ja då kyler det avsevärt mycket bättre än de andra modellerna av kylanordningar som bara vispar omkring luften inuti chassit.

Detta har jag varit med om otaliga gånger när man fått bygga ihop alla möjliga konfigurationer till folk. Har försökt förklara för många hur man enkelt kan få en tystare och svalare dator.

Så istället suger du varm luft från CPU/HDD/VRMer in i GPUn och försöker kyla med det istället?

Logiken ovan är väldigt konstig... Är som att säga att tornkylare banne mig är sämre än AIO, bara för blir varma om du inte har chassifläktar. Testa sätt båda så deras luft blåser i ett stängt skåp för chassit, och se vilken som vinner.

Problemet med just blower designen är att flödet i lådan blir uselt, då dessa inte kan ventilera nog med volym av luft för hela datorn genom springan av en PCI-E plats. Så moderkortet, SSDn under GPUn och VRMer vid CPUns AIO får alla sämre kylning, och du får andra problem istället.

Samma med PSUn. Den ska inte suga ut varm chassiluft, om du bryr dig om dens livslängd eller effektivitet, för värme sänker båda dessa. Många gånger säger spec på budget agg max 30 ambient, och normala är 40 graders max. Det fanns en tid där dessa ansvarade för att ventilera chassit, men det är på tok för mycket effekt i samtliga maskiner för att göra det bra idag, utan att påverka.

3:e part kylare har alltid bättre kylförmånga än alla blower style kort jag sett (iaf om de är vettiga ska tilläggas), även med 4000+ RPM. Men självklart mister du funktionen att du inte få ut lite luft bakom chassit. Så du måste komplettera detta med chassifläktar, som dock kan vara väldigt tysta de med. Men som sagt ovan, dessa borde du ha ändå, om du ens kör med en GPU som kräver PCI-E ström eller har något mer än en low-end CPU.

Så felet är snarare att man tror att oavsett kylare, kan man klara sig utan bra chassi flöde... Speciellt nu när CPUer på 100W+ är så vanliga, samt SSDer som throttlar är vanligare. Visst... du kan, men du kan räkna med sämre livslängd och mer throttle.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

OK sorry om jag är trög men... Du menar att där Strix-korten kan hålla 2100Mhz till 60c, alltså förmodligen boost-nivå ett, så kan FE-korten hålla boost-nivå ett upp till 85c, dvs frekvensen ligger klistrad vid max upp till 85c i superposition? Att säga att "allt beror på program" är rätt luddigt då just Superposition ger väldigt hård belastning. Om jag spelar typ GTA V eller liknande så kan kortet ligga på max upp till typ 70c, men det var ju inte det mitt påstående gick ut på utan jag sa att allt norr om 60c straffar sig, om man tittar på hur det ser ut i t. ex superposition. Sedan kan man väl tycka att 2088Mhz vs 2100Mhz inte är något att bråka om men det var inte det det handlade om.

Allt handlar om va nästa Boost nivå säger i bios jag kan inte power target och boost nivå på det kortet.
Jag har 1080 med custom bios och har Max boost på 2172 och den uppnås direkt från stock.

Men hur GPU Boost funkar är som jag sa sen kan alla tillverkare ändra boost steg i bios
Din 2100 vs 2088 kan bero på ej stabilt i det programmet i 2100 tycker kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det klarar moderna spel i 4K/60fps stabilt, och att AMD kommer med en riktigt bra kort...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hoppas på att det klarar moderna spel i 4K/60fps stabilt, och att AMD kommer med en riktigt bra kort...

1180 bör vara 20-25% snabbare än 1080Ti. Väntar man sig mer kanske man blir besviken.
Personligen skulle jag vilja se 1170 kort som klockar riktigt bra och har rimlig pris.

Att AMD skulle komma med konkurrenskraftiga grafikkort för highend marknaden är föga troligt. Inte det närmaste året iaf.
Hoppas dock både på Intel och AMD i framtiden så Nvidia får svettas lite igen.

Permalänk
Medlem

1080 gick ju in på 699$ vid lansering för FE då, ska bli intressant att se vad dom lägger sig på den här gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

1080 gick ju in på 699$ vid lansering för FE då, ska bli intressant att se vad dom lägger sig på den här gången.

Skickades från m.sweclockers.com

De 3 senaste generationerna har ökat med runt 1000kr per generation, så med det i tanke borde man kunna gissa priset hyfsat precist.
1080 lanserades för 7 699 kronor.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Allt handlar om va nästa Boost nivå säger i bios jag kan inte power target och boost nivå på det kortet.
Jag har 1080 med custom bios och har Max boost på 2172 och den uppnås direkt från stock.

Men hur GPU Boost funkar är som jag sa sen kan alla tillverkare ändra boost steg i bios
Din 2100 vs 2088 kan bero på ej stabilt i det programmet i 2100 tycker kortet

Skickades från m.sweclockers.com

MSI AB har en rätt smart funktion som låter dig klocka kortet med vilken volt du vill att det ska vara i. Du kan t.ex om du kör en aggressiv överklock välja att det ligger på en rätt hög spänning när du startar spelet så det inte kraschar när du väl börjar spela. Fungerar bäst om du moddar bios dock men det är riktigt effektivt på pascal enligt mina erfarenheter. Det tar lite tid men i slutändan är det värt det. Ett 1080 kan prestera otroligt bra med den metoden.

edit: Jag hade lite fel. Det är ett moddat MSI AB jag har men det är ändå fritt för alla och skaffa. Men ett kort som har en duglig fläkt kan skicka på rätt bra prestanda om du verkligen tar dig tiden till att göra det. Jag har ett luftkylt kort och inga problem än så länge.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De lär sälja det svindyrt för att kunna fortsätta sälja Pascal. Gissar att det kommer hamna över GTX 1080 Ti i pris, trots att 1180 egentligen är upper midrange.
Lär vänta på Navi, har inga jättestora förhoppningar att det kan konkurrera men har ingen lust att betala femsiffriga belopp för ett mid-range grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De lär sälja det svindyrt för att kunna fortsätta sälja Pascal. Gissar att det kommer hamna över GTX 1080 Ti i pris, trots att 1180 egentligen är upper midrange.
Lär vänta på Navi, har inga jättestora förhoppningar att det kan konkurrera men har ingen lust att betala femsiffriga belopp för ett grafikkort.

femsixiga belopp? Vad tror du Navi kommer kosta om du är lite realistisk? Det är tamejfan folk som hypar AMD till skyarna och sen får folk att bli besvikna för att sen klaga på dom samma. AMD kommer inte släppa ett kort med 1080 prestanda för priset av ett 580/570. Inte på flera år vågar jag påstå.

edit: Ber om ursäkt pepsin. Läste nog ditt inlägg fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att priserna skulle ligga långt under nuvarande generation iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så istället suger du varm luft från CPU/HDD/VRMer in i GPUn och försöker kyla med det istället?

Logiken ovan är väldigt konstig... Är som att säga att tornkylare banne mig är sämre än AIO, bara för blir varma om du inte har chassifläktar. Testa sätt båda så deras luft blåser i ett stängt skåp för chassit, och se vilken som vinner.

Problemet med just blower designen är att flödet i lådan blir uselt, då dessa inte kan ventilera nog med volym av luft för hela datorn genom springan av en PCI-E plats. Så moderkortet, SSDn under GPUn och VRMer vid CPUns AIO får alla sämre kylning, och du får andra problem istället.

Samma med PSUn. Den ska inte suga ut varm chassiluft, om du bryr dig om dens livslängd eller effektivitet, för värme sänker båda dessa. Många gånger säger spec på budget agg max 30 ambient, och normala är 40 graders max. Det fanns en tid där dessa ansvarade för att ventilera chassit, men det är på tok för mycket effekt i samtliga maskiner för att göra det bra idag, utan att påverka.

3:e part kylare har alltid bättre kylförmånga än alla blower style kort jag sett (iaf om de är vettiga ska tilläggas), även med 4000+ RPM. Men självklart mister du funktionen att du inte få ut lite luft bakom chassit. Så du måste komplettera detta med chassifläktar, som dock kan vara väldigt tysta de med. Men som sagt ovan, dessa borde du ha ändå, om du ens kör med en GPU som kräver PCI-E ström eller har något mer än en low-end CPU.

Så felet är snarare att man tror att oavsett kylare, kan man klara sig utan bra chassi flöde... Speciellt nu när CPUer på 100W+ är så vanliga, samt SSDer som throttlar är vanligare. Visst... du kan, men du kan räkna med sämre livslängd och mer throttle.

Nej, jag ville bara framföra poängen att det finns scenarier där hårfönskylarna presterar bättre än den annars vanligaste kyldesignen.

Permalänk
Medlem

Fortsatta rykten i artikeln men tror fortfarande att nVidias vanliga grafikkort kommer att baseras på arkitekturen Ampere och inte Touring då namnet bryter mot identifierings regler som dom använt bra länge nu... om dom nu inte ändrar allt förstås.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

äh vad ska man sitta o vänta på den nya 1180 när man inte ens kan spela alla dagens spel på 4k 144hz om man inte har 2 o vissa spel klarar inte ens av sli ens idag!