Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har inte lirat på ett par månader men tänkte ta tag i det igen. Har några nya questmods kommit? Beyond Skyrim är typ det larvigaste fail någonsin men gärna något nytt att utforska

Jag har säkert inte lirat på nåt år tack vare SKSE SE. har ingen koll alls längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Semesterläge och passade då på att ta upp Skyrim. Lirar nu The Second Great War och behöver få fram ett quest id och vilka stages som finns - nån som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Semesterläge och passade då på att ta upp Skyrim. Lirar nu The Second Great War och behöver få fram ett quest id och vilka stages som finns - nån som vet hur man gör?

Min semester börjar på måndag. Jag önskar att jag också kunde lira men mitt bästa grafikkort (Radeon R290 4GB RAM) har gett upp. Får lira lättare spel med mitt GForce 560Ti 1280 MB RAM

Det du söker kan jag inte nåt om tyvärr

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Inte för att jag heller kan svara, men jag byggde om hela min dator efter lång tids sparande i våras så att den klarar dagens grafikstandard något bättre än mitt gamla Diamond Sparkle...

För att krypa till korset och erkänna så har jag fastnat i AoC och exiles långa perioder, men snackade nyligen med Fireman och predcaliber på hodiltons kanal, fireman håller på med en serie nya ENBs för SE som jag anmält mig som testpilot till, samt några nya stemoddar som såg lovande ut. Verkar som att han håller på att få grepp om mekaniken bakom KMC ENBs för SE. Det skall onekligen bli väldigt intressant!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte för att jag heller kan svara, men jag byggde om hela min dator efter lång tids sparande i våras så att den klarar dagens grafikstandard något bättre än mitt gamla Diamond Sparkle...

För att krypa till korset och erkänna så har jag fastnat i AoC och exiles långa perioder, men snackade nyligen med Fireman och predcaliber på hodiltons kanal, fireman håller på med en serie nya ENBs för SE som jag anmält mig som testpilot till, samt några nya stemoddar som såg lovande ut. Verkar som att han håller på att få grepp om mekaniken bakom KMC ENBs för SE. Det skall onekligen bli väldigt intressant!

Predcaliber har en strålande grafik i sina uppvisningar. Vet inte hur han gör för att få så snyggt med Skyrim SE

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Predcaliber har en strålande grafik i sina uppvisningar. Vet inte hur han gör för att få så snyggt med Skyrim SE

Han (Predcaliber) har lagt ut ett par videos där han berättar om principerna och visar listor, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Vilken mod program använder man nu förtiden till Skyrim och Oblivion? Jag läste för inte så längesedan att man hade problem med kompatibilitetsproblem med Nexus mod manager eller vad det hette.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vilken mod program använder man nu förtiden till Skyrim och Oblivion? Jag läste för inte så längesedan att man hade problem med kompatibilitetsproblem med Nexus mod manager eller vad det hette.

Problemet med den är egentligen det att den lägger allt sas i en stor hög utan urskiljning.

Mod Organizer gör i stället kopia och lägger allt i prydliga mappar, jag vet inte varför modmanager inte gör det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vilken mod program använder man nu förtiden till Skyrim och Oblivion? Jag läste för inte så längesedan att man hade problem med kompatibilitetsproblem med Nexus mod manager eller vad det hette.

GamerPoets har gjort 5 videos hur man ska använda ModOrganizer 2 för Skyrim SE på hans kanal på youtube

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Semesterläge och passade då på att ta upp Skyrim. Lirar nu The Second Great War och behöver få fram ett quest id och vilka stages som finns - nån som vet hur man gör?

Ifall questen redan finns i Journal, så brukar man kunna få fram dom genom att skriva sqt i konsolen.

Sedan skriver man getstage "quest-namn" dock utan " " för att få fram stages.

Avslutningsvis skriver man setstage "quest-namn" "nummer" även nu utan " "

Exempelvis
sqt
getstage mq101
setstage mq101 20

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Ifall questen redan finns i Journal, så brukar man kunna få fram dom genom att skriva sqt i konsolen.

Sedan skriver man getstage "quest-namn" dock utan " " för att få fram stages.

Avslutningsvis skriver man setstage "quest-namn" "nummer" även nu utan " "

Exempelvis
sqt
getstage mq101
setstage mq101 20

Ah precis, så långt är jag med. Men det jag vill veta är hur man vet vilka stages som finns i ett quest. Men jag gjorde den manuella varianten och stegade mig uppåt så det har löst sig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet med den är egentligen det att den lägger allt sas i en stor hög utan urskiljning.

Mod Organizer gör i stället kopia och lägger allt i prydliga mappar, jag vet inte varför modmanager inte gör det.

Nu vet jag inte vilken av dem som syftades på men det snackades om att någon av dem skulle läggas ned pga alla kompabilitetsproblem.

Skrivet av AMD-FX:

GamerPoets har gjort 5 videos hur man ska använda ModOrganizer 2 för Skyrim SE på hans kanal på youtube

Tack ska kolla på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu vet jag inte vilken av dem som syftades på men det snackades om att någon av dem skulle läggas ned pga alla kompabilitetsproblem.

Tack ska kolla på den!

Mod Organizer togs väl över av en annan person vad jag vet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Ah precis, så långt är jag med. Men det jag vill veta är hur man vet vilka stages som finns i ett quest. Men jag gjorde den manuella varianten och stegade mig uppåt så det har löst sig

När man skriver

getstage mq101

så får man fram en lista
0 1
10 1
20 0
30 0
40 0
50 0

Där 0 eller 1 anger vilken stage som är aktiv.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Nu vet jag inte vilken av dem som syftades på men det snackades om att någon av dem skulle läggas ned pga alla kompabilitetsproblem.

Tack ska kolla på den!

Killen som gjort ModOrganizer håller väl på med nya Nexus wortex vad jag förstod.

Hursom, Nexus Modmamager har en tendens att lämna kvar skräp eller underliga strukturer i load order när man ändrar i moddarna då det verkar som att den bara lägger allt i mapparna direkt, vilket innebär att det enda sättet att åtgärda sådana problem är att manuellt gå igenom allt innehåll i samtliga dessa mappar, vilket är i praktiken en omöjlig uppgift om man har många moddar med unika bilder och annat... Därför rekommenderar jag den inte även om den är ganska enkel att lära sig i jämförelse.

Edit, det är i allafall min rent praktiska erfarenhet när jag testade den för länge sedan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Killen som gjort ModOrganizer håller väl på med nya Nexus wortex vad jag förstod.

Hursom, Nexus Modmamager har en tendens att lämna kvar skräp eller underliga strukturer i load order när man ändrar i moddarna då det verkar som att den bara lägger allt i mapparna direkt, vilket innebär att det enda sättet att åtgärda sådana problem är att manuellt gå igenom allt innehåll i samtliga dessa mappar, vilket är i praktiken en omöjlig uppgift om man har många moddar med unika bilder och annat... Därför rekommenderar jag den inte även om den är ganska enkel att lära sig i jämförelse.

Edit, det är i allafall min rent praktiska erfarenhet när jag testade den för länge sedan.

Kan vara en huvudvärk, ibland kommer man till installationer där man ska skriva över filer som man inte vet om dessa ska vara kvar eller inte från en annan mod . MO är överlägsen Nexus version. Vortex har jag inte textat men gopher på youtube vet jag har testat det och det är väl mer för nybörjare?

Går inte att skriva länken direkt i forumet. Kopiera och klistra in i webbläsaren. Byt ut ** mot tt h**ps://www.youtube.com/playlist?list=PLE7DlYarj-DfYgxma5znKGYEqAHDU_WU-

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Om man har problem med "inkompatibilitet" brukar de två vanligaste felen bero på,

Ett, load order (dvs i vilken ordning de ligger när de läses in).

Två, Ovan nämnda kollision med objekt från andra moddar, oftast aktiva moddar men det kan även gälla "kvarlämnade rester" eller andra ändringar som raderade moddar har gjort.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om man har problem med "inkompatibilitet" brukar de två vanligaste felen bero på,

Ett, load order (dvs i vilken ordning de ligger när de läses in).

Två, Ovan nämnda kollision med objekt från andra moddar, oftast aktiva moddar men det kan även gälla "kvarlämnade rester" eller andra ändringar som raderade moddar har gjort.

Man bör även rensa sparfiler med nåt program då det ligger info om en raderad mod som kanske orsakar krascher

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Man bör även rensa sparfiler med nåt program då det ligger info om en raderad mod som kanske orsakar krascher

Det är kanske Fallrim tools du tänker på men det finns dock fler, t ex SKYRIM Save Cleaner
och Save game script cleaner. Jag vet inte vilket av dessa som är det bästa.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Det är kanske Fallrim tools du tänker på men det finns dock fler, t ex SKYRIM Save Cleaner
och Save game script cleaner. Jag vet inte vilket av dessa som är det bästa.

Det är den sista jag använde när jag rensade filerna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@landahl: Här har du topplistan från Nexus! Bara att rocka loss!

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/top/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denne_Syd:

@landahl: Här har du topplistan från Nexus! Bara att rocka loss!

https://www.nexusmods.com/skyrim/mods/top/

OP skapade tråden 2011, tror op har hittat sina moddar

Permalänk
Avstängd

Moderator får väl bryta loss den annars, om det ser rörigt ut nuförtiden... Tror den kokat ihop till en liten skara proffsmoddare samt en och annan indykare som söker nybörjartips, rätt skön blandning tycker jag.

-----
Såg att Pred och Fireman fortsatt arbetet med ENB serien för SE, han har lagt ut en ny "betaversion" som har litet mer old scool färger vad det såg ut. Ser fram mot att testa dessa mer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tror ni det blir något mer med Beyond Skyrim? Tyckte det var överhypat och ganska mediokert när det kom och... sen har det inte hänt mycket. Alls.

Permalänk
Medlem

Skyrim together verkar också ha fastnat.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Tror ni det blir något mer med Beyond Skyrim? Tyckte det var överhypat och ganska mediokert när det kom och... sen har det inte hänt mycket. Alls.

Inte hänt så mycket? Vart tittar du då? Dom släppte en trailer sist för en vecka sedan för området runt Kvatch, och har även visat en andra trailer på Atmora samt avslöjat Iliac Bay och Morrowind senaste halvåret. Vill du se aktivitet så får du lurka på deras forum, discord, och Twitch.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Mr. Bravo:
Jag är företagare och pratar aldrig om "vi ska göra detta" utan om "vi gör detta".
Att visa upp några sega filmklipp är som att lyssna på lat anställd som säger "det kommer imorgon". Detta är i princip allt som kommit sedan släppet av Bruma första juli för ett år sedan. Bruma var bra, på sann Bethesda manér buggigt, men inte så stort. Visst jobbar folk med detta på sin fritid men fortfarande inte särskilt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det är den sista jag använde när jag rensade filerna

Vill man verkligen komma någon vart är det mycket bättre att rensa sina master filer med TES5Edit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vill man verkligen komma någon vart är det mycket bättre att rensa sina master filer med TES5Edit.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du från dirty edits nu så är det det första jag gör när jag installerat mods

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@Mr. Bravo:
Jag är företagare och pratar aldrig om "vi ska göra detta" utan om "vi gör detta".
Att visa upp några sega filmklipp är som att lyssna på lat anställd som säger "det kommer imorgon". Detta är i princip allt som kommit sedan släppet av Bruma första juli för ett år sedan. Bruma var bra, på sann Bethesda manér buggigt, men inte så stort. Visst jobbar folk med detta på sin fritid men fortfarande inte särskilt imponerande.

Vad du som företagare tycker är helt obetydligt, för det är en helt annan värld. Om du inte tycker att det dom åstadkommit är särskilt imponerande så förstår du inte hur mycket jobb det kräver, hur deras utveckling fungerar med olika teams för olika områden, eller det massiva jobbet med att organisera och se till att det hela tiden finns kunnigt folk på olika områden som jobbar ihop (folk kan försvinna när som helst, med eller utan förvarning). Bruma var bara menat att vara en försmak av Cyrodiil, och är inte tänkt att uppdateras mer förrän nästa del av landskapet är tillräckligt färdigt. Faktum är att dom i alla fall har släppt något, och har skött det bra, till skillnad från många andra stora projekt, särskilt med tanke på att det även innebar en övergång till SE som har väldigt struliga verktyg och uppdateras fortfarande sporadiskt av Bethesda. Det är ju i alla fall ett tecken på att dom vet vad dom sysslar med och att det faktiskt händer mer än landscaping.

Dom är ju ganska transparenta om vad dom sysslar med, och visar mycket aktivitet på sina sociala kanaler, plus att det är enkelt att hjälpa till om man känner att man vill delta, vilket ger ännu mer insikt i det hela. Dom försöker inte sälja dig en produkt, så det är helt upp till dig själv hur mycket du vill följa och engagera dig i det hela. Har du inte tålamodet så släpp det bara och bli överraskad om ett år eller två istället.

Personligen så lirade jag inte Bruma förrän i vintras (SE), och då upplevde jag det inte som särskilt buggigt alls, trots en mängd moddar och ca 130 timmars spelande med samma saves i Skyrim och Dawnguard innan jag passerade över bergen. Man förväntar sig självklart lite strul med sådana här stora projekt, men det funkade över förväntan. Förvånansvärt bra och jämn kvalité på allt från nya modeller till quests, dialoger (med några undantag), musik, och tolkningen av Bruma i tidslinjen som Skyrim utspelas i samt hur det smälter ihop med resten av spelet. Redigt med nostalgi från Oblivion. Kan bara rekommenderas!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro