Permalänk
Medlem

Bildskärmsglasögon/Terminalglasögon?

Var precis hos optikern och undersökte synen, beställde hem ett par nya privata glasögon hos Lensway(dessa för daglig bruk). Men såg också att de hade terminalglasögon/bildskärmsglasögon för bågarna jag var intresserad av, tänkte man kanske kan ha två brillor en för daglig bruk och en till datoranvänding. Någon som vet om man behöver en ny synundersökning för just denna typ av glas?

Jag sitter med cirka 50-70cm ifrån dataskärmen, någon som har bildskärmsglasögon/terminalglasögon och kan ge sina synpunkter? Blockerar de blåa ljuset som kommer från skärmen? Lensway hade inte särskilt mycket info om dem.

"Terminalglasögon
Terminalglasögon är glas som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre."
https://www.lensway.se/faq/glasogontyper

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Var precis hos optikern och undersökte synen, beställde hem ett par nya privata glasögon hos Lensway(dessa för daglig bruk). Men såg också att de hade terminalglasögon/bildskärmsglasögon för bågarna jag var intresserad av, tänkte man kanske kan ha två brillor en för daglig bruk och en till datoranvänding. Någon som vet om man behöver en ny synundersökning för just denna typ av glas?

Jag sitter med cirka 50-70cm ifrån dataskärmen, någon som har bildskärmsglasögon/terminalglasögon och kan ge sina synpunkter? Blockerar de blåa ljuset som kommer från skärmen? Lensway hade inte särskilt mycket info om dem.

"Terminalglasögon
Terminalglasögon är glas som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre."
https://www.lensway.se/faq/glasogontyper

De är som läsglasögon fast med aningen längre avstånd till läget där saker blir tydliga. De är helt enkelt ett mellanting mellan läsglasögon och "långdistansglasögon". Tanken är att ögonen inte blir lika ansträngda av att fokusera på skärmen med denna typ av glasögon.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Tack för svaret, jag som inte behöver läsglasögon och endast glasögon för avstånd så är terminal/bildskärmglasögon inget för mig då?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Terminalglasögon har fokus på typ 60cm, dvs man ser dåligt på håll. Ser du bra med dina allround även på bildskärm finns ingen anledning till dubbla par.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@Frispel: Tack för svaret, jag som inte behöver läsglasögon och endast glasögon för avstånd så är terminal/bildskärmglasögon inget för mig då?

Beror ju på vad du menar med avstånd Men om just du behöver terminalglasögon måste du prata med optikern om. Krävs en synundersökning för att fastställa.

Själv har jag progressiva glas, alltså med i detta fallet 3 olika styrkor. Nära (pyttetext), mittemellan (normalt) och oändligt (fågelskådning). Har även terminalglas just för att få ett större (bredare) synomfång framför min 27" skärm, man behöver ju inte direkt oändlig syn framför skärmen

Bestämde sen med optikern att jag ville ha maximalt seende på 60-70 cm ifrån skärmen eftersom det är avståndet jag normalt sitter ifrån skärmen. Riktigt nöjd med detta. Men som sagt var prata med optikern, det är det bästa.

Permalänk

Glasögon för olika uppgifter

@57josa:
Jag använder progressiva glas all vaken tid utom framför datorskärmen och vid läsning av tryckt skrift.
Progressiva glas framför datorskärmen och vid läsning ger mig snabbt huvudverk genom att huvudet fixeras.
Har därför även ett par för maximalt seende på 60-70 cm ifrån skärmen, samt ett par läsglasögon för tryckt skrift.
Och slutligen det jag kallar "meckarglasögon" , extra starka för ynkligt små saker och pytteliten skrift.

Alla glasögonen beställdes när optikern gjorde synundersökningen för progressiva glasögon, alla uppgifter
för olika glasögon gick snabbt att läsa in när optiker och undersökningsutrustning ändå var igång

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fixat terminalglasögon hos optiker och upplevt avsevärd skillnad framför datorn?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlashGordon:

Är det någon som har fixat terminalglasögon hos optiker och upplevt avsevärd skillnad framför datorn?

Jag kör Terminalglasögon till och från vi datorn. Har inga glasögon i vanliga fall men om jag sitter långa dagar på jobb/skola framför en skärm och sedan skall sitta hemma så är det behagligt att kunna ta på sig terminalglasögon. Det är rätt stor skillnad i mitt tycke om man sitter en längre stund.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör Terminalglasögon till och från vi datorn. Har inga glasögon i vanliga fall men om jag sitter långa dagar på jobb/skola framför en skärm och sedan skall sitta hemma så är det behagligt att kunna ta på sig terminalglasögon. Det är rätt stor skillnad i mitt tycke om man sitter en längre stund.

Tack för svar, har bokat tid hos optikern imorgon så får vi se vart det slutar. Jobbar framför datorn så min arbetsgivare är skyldig att finansiera spektaklet. Sitter med solglasögonen just nu

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlashGordon:

Tack för svar, har bokat tid hos optikern imorgon så får vi se vart det slutar. Jobbar framför datorn så min arbetsgivare är skyldig att finansiera spektaklet. Sitter med solglasögonen just nu

Brukar vara så att man måste vända sig till företagets utsedda optiker och ibland måste man även ha en rekvisitationslapp med sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@Frispel: Tack för svaret, jag som inte behöver läsglasögon och endast glasögon för avstånd så är terminal/bildskärmglasögon inget för mig då?

Alla optiker bekämpar mig stenhårt när jag föreslår dylikt. Tycker ju de ska vilja sälja. Men kan väl hålla med om att jag inte har behov.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheBodyLotion:

@Frispel: Tack för svaret, jag som inte behöver läsglasögon och endast glasögon för avstånd så är terminal/bildskärmglasögon inget för mig då?

Skrivet av oqvist:

Alla optiker bekämpar mig stenhårt när jag föreslår dylikt. Tycker ju de ska vilja sälja. Men kan väl hålla med om att jag inte har behov.

Jag har inga glasögon annars. Men mycket handlar om att jag själv märker att ögonen inte orkar fokusera mer och då väljer att ta på mig glasögonen då eller precis innan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har inga glasögon annars. Men mycket handlar om att jag själv märker att ögonen inte orkar fokusera mer och då väljer att ta på mig glasögonen då eller precis innan.

Jag kör med glasögon och jag har således bättre syn än vad som anses perfekt. Jag får köra bil utan men det är borderline så där finns de ju ofta vits ändå att skaffa glasögon för att se än bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Brukar vara så att man måste vända sig till företagets utsedda optiker och ibland måste man även ha en rekvisitationslapp med sig.

Terminalglasögon +1 blev domen. Kommer jag bli som en ny människa nu?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlashGordon:

Terminalglasögon +1 blev domen. Kommer jag bli som en ny människa nu?

Kommer vara lika stor skillnad som från Stålmannen till Clark Kent.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kommer vara lika stor skillnad som från Stålmannen till Clark Kent.

Fast förhoppnigsvis tvärt om då

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kommer vara lika stor skillnad som från Stålmannen till Clark Kent.

Fick glasögonen idag och fy fan vilken skillnad. Visst det känns lite konstigt men all text är skarp och ögonen känns fullständigt avslappnade!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@FlashGordon:
Härligt att höra!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin