Corsair H115i Pro RGB - sluten vattenkylare med RGB-belysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har två frågor.

1. Vad hittar man en AIO-kylare som knappt håller ett år? Man ska inte ta ut AIO-kylaren efter 11 månader och hoppa på den.
2. Varför skulle en GPU throttla om man har AIO-kylare i fronten? Nu har jag förvisso inte min AIO-kylare kvar i fronten utan flyttade tillbaka till taket då jag sålde min gamla AIO-kylare och köpte ny. Tycker fläkten i sidoplåten (som blåser rätt in på grafikkortet och fläkten i botten blåste på rätt bra. Då körde jag ändå ganska hård OC på mitt grafikkort (980 Ti).

  1. Kan börja med att faktiskt läsa det jag skrev. Vissa modeller har haft extrema problem, med speciellt pumpar som ger upp.
    Skillnaden är fail-rate som på en tornkylare är i princip noll om man räknar bort fläkten som du kan byta på några sekunder.
    Jag räknar in min AIO i den statistiken och enda orsaken den inte åkte på tippen direkt var snålhet.

    • Antec Kühler H2O 620 "prisjakten"
      "Men nu är det andra gången på under ett år pumparna lägger av och får CPUn att (självklart) bli glödhet och
      slutligen stängs datorn av för att förhindra någon skada på CPUn."

      "Den har nu rasat efter 1,5 år. pumpen stanna."

      "La av efter nån månad, sen har jag bara struntat i att byta ut den."

      "Utöver detta så låter CPU-kylaren betydligt mer än min originalkylare på grund av fläkten, och pumpen låter som att den
      brygger kaffe."

      "Det andra exemplaret som jag fick i utbyte nu i veckan höll i 5-10 min efter montering sen lade radiatorn/pumpen av och jag
      får därför köra med stockkylaren nu istället..."[/b]

    • Tänkte göra fler exemple men orkade inte

  2. Var ett allmänt tips, för att de flesta inte har en sido-inblås och större majoriten kör på ungefär de fläktarna som följer
    med Chassit.
    Även med andra fläktar puttar du in varm luft i chassit och gör man inga extrema OC så är det i princip alltid GPUn
    som är känsligast för att trottla och spinna upp fläkten till några tusen varv.

Du kan fråga grabbarna på Sweclockers vad de tycker om AIO och de är nog ännu mer kritisk överlag än mig.
Tekniken har blivit bättre på senare år, men marginalerna är extremt låga och det kommer att komma nya AIO som kommer att ha problem pga genvägar och sämre kvalité.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:
  1. Kan börja med att faktiskt läsa det jag skrev. Vissa modeller har haft extrema problem, med speciellt pumpar som ger upp.
    Skillnaden är fail-rate som på en tornkylare är i princip noll om man räknar bort fläkten som du kan byta på några sekunder.
    Jag räknar in min AIO i den statistiken och enda orsaken den inte åkte på tippen direkt var snålhet.

    • Antec Kühler H2O 620 "prisjakten"
      "Men nu är det andra gången på under ett år pumparna lägger av och får CPUn att (självklart) bli glödhet och
      slutligen stängs datorn av för att förhindra någon skada på CPUn."

      "Den har nu rasat efter 1,5 år. pumpen stanna."

      "La av efter nån månad, sen har jag bara struntat i att byta ut den."

      "Utöver detta så låter CPU-kylaren betydligt mer än min originalkylare på grund av fläkten, och pumpen låter som att den
      brygger kaffe."

      "Det andra exemplaret som jag fick i utbyte nu i veckan höll i 5-10 min efter montering sen lade radiatorn/pumpen av och jag
      får därför köra med stockkylaren nu istället..."[/b]

    • Tänkte göra fler exemple men orkade inte

  2. Var ett allmänt tips, för att de flesta inte har en sido-inblås och större majoriten kör på ungefär de fläktarna som följer
    med Chassit.
    Även med andra fläktar puttar du in varm luft i chassit och gör man inga extrema OC så är det i princip alltid GPUn
    som är känsligast för att trottla och spinna upp fläkten till några tusen varv.

Du kan fråga grabbarna på Sweclockers vad de tycker om AIO och de är nog ännu mer kritisk överlag än mig.
Tekniken har blivit bättre på senare år, men marginalerna är extremt låga och det kommer att komma nya AIO som kommer att ha problem pga genvägar och sämre kvalité.

Kan faktiskt inte se nånstans i det inlägg jag svarade på att du ens nämnt nån specifik AIO-kylare utan du benämner just tekniken AIO. Min erfarenhet av de AIO-kylare jag har haft är att de håller betydligt längre än ett år. Är inte så intresserad av vad "grabbarna på Sweclockers" tycker, för det förkortar inte funktionaliteten på de AIO jag tidigare haft. Nu är jag inne på min tredje AIO-kylare och den funkar klockrent den med.

Om du kommer med ett allmänt tips gällande throttling och AIO-kylare i fronten så vore det nog bra att säga att det antagligen inte gäller de chassin med fläktar i sidoplåt och botten. Bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har två frågor.

1. Vad hittar man en AIO-kylare som knappt håller ett år? Man ska inte ta ut AIO-kylaren efter 11 månader och hoppa på den.
2. Varför skulle en GPU throttla om man har AIO-kylare i fronten? Nu har jag förvisso inte min AIO-kylare kvar i fronten utan flyttade tillbaka till taket då jag sålde min gamla AIO-kylare och köpte ny. Tycker fläkten i sidoplåten (som blåser rätt in på grafikkortet och fläkten i botten blåste på rätt bra. Då körde jag ändå ganska hård OC på mitt grafikkort (980 Ti).

Om man ska tro forum och trådar. Vilket märke som helst. Finns bokstavligen tusentals personer som har haft problem med AIOs. Oberoende av märke.

Dessutom.. om man lägger ut mellan 800 och 1300:- på en pump och denna går sönder inom ett år så är det inget bra köp direkt. AIOs failrate är skyhöga i jämförelse med tornkylare vars failrate är så nära noll man kan komma.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Om man ska tro forum och trådar. Vilket märke som helst. Finns bokstavligen tusentals personer som har haft problem med AIOs. Oberoende av märke.

Dessutom.. om man lägger ut mellan 800 och 1300:- på en pump och denna går sönder inom ett år så är det inget bra köp direkt. AIOs failrate är skyhöga i jämförelse med tornkylare vars failrate är så nära noll man kan komma.

Allting kan gå sönder och AIO-kylarna blir bara bättre och bättre generation för generation. Dock så har jag aldrig hört talas om att de flesta AIO-kylare går sönder före ett års ålder. Det betyder inte att de inte kan gå sönder, men självklart blir man nyfiken på såna påståenden du kommer med.

Undrar om det finns nåt sammanhang med trasiga AIO-kylare och undermålig kvalitet av moderkort och PSU samt ohälsosam OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Kan faktiskt inte se nånstans i det inlägg jag svarade på att du ens nämnt nån specifik AIO-kylare utan du benämner just tekniken AIO. Min erfarenhet av de AIO-kylare jag har haft är att de håller betydligt längre än ett år. Är inte så intresserad av vad "grabbarna på Sweclockers" tycker, för det förkortar inte funktionaliteten på de AIO jag tidigare haft. Nu är jag inne på min tredje AIO-kylare och den funkar klockrent den med.

Om du kommer med ett allmänt tips gällande throttling och AIO-kylare i fronten så vore det nog bra att säga att det antagligen inte gäller de chassin med fläktar i sidoplåt och botten. Bara en tanke.

1 Gjorde jag inte heller, för hur ska du veta att Corsair H115i Pro RGB inte är en av dem, hur ska den vanliga idioten eller "experten" veta vilken som har problem när statistiken inte existerar. Sen finns det alltid en grund procent för alla AIO, så det är fortfarande ett lotteri, spelar ingen roll vilken du köper.
Jag använde exemplet för en orsak, Antec Kühler H2O 620 hade en 8a på prisjakten och hade nog 9+ det första året, vilket är högre än den absoluta majoriteten av alla AIO på prisjakten.

Visst har man inte levt med en perkulator i datorn eller felsökt på en dator som överhettas efter ett par minuter.
Du har förmodligen sannolikhet på din sida till den dagen du inte har det , men jämför vi äpplen mot äpplen (pris) så har AIO inga direkta fördelar förutom storlek, men desto fler nackdelar.

2 Du tillför fortfarande varm luft till chassit och idag "glasrutornas tid" existerar knappt ett chassi med sido-fläkt och bottenfläkten sitter ofta så lång bak att dess betydelse är oftast minimal.
Tycker fortfarande det är ett vettigt allmänt tips, eller om du tycker den här är bättre, sätt skräpet i taket!!!
LOL

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

1 Gjorde jag inte heller, för hur ska du veta att Corsair H115i Pro RGB inte är en av dem, hur ska den vanliga idioten eller "experten" veta vilken som har problem när statistiken inte existerar. Sen finns det alltid en grund procent för alla AIO, så det är fortfarande ett lotteri, spelar ingen roll vilken du köper.
Jag använde exemplet för en orsak, Antec Kühler H2O 620 hade en 8a på prisjakten och hade nog 9+ det första året, vilket är högre än den absoluta majoriteten av alla AIO på prisjakten.

Visst har man inte levt med en perkulator i datorn eller felsökt på en dator som överhettas efter ett par minuter.
Du har förmodligen sannolikhet på din sida till den dagen du inte har det , men jämför vi äpplen mot äpplen (pris) så har AIO inga direkta fördelar förutom storlek, men desto fler nackdelar.

2 Du tillför fortfarande varm luft till chassit och idag "glasrutornas tid" existerar knappt ett chassi med sido-fläkt och bottenfläkten sitter ofta så lång bak att dess betydelse är oftast minimal.
Tycker fortfarande det är ett vettigt allmänt tips, eller om du tycker den här är bättre, sätt skräpet i taket!!!
LOL

Alltså beroende på vilken AIO-kylare man har så skiljer det i pumphuset och version på pumpmotor mm. Jag brukar inte ha värmeproblem i min dator men det beror på att jag dimensionerar luftflödet efter innehållet i chassit. Att ha min AIO-kylare i fronten som jag hade ett tag gjorde knappt märkbar skillnad på hårdvarans temperaturer. Man måste se till så man har god ventilation i burken, annars är det rätt rökt.

Vem faen har sidoglas på ett chassi om man önskar god kylning? Sidofläkt är AO dels för grafikkortet och dels för de SSD man har i PCIE. Beroende på storlek på sidoplåtsfläkten och vart den är monterad så kan man även kyla komponenter som sitter ovanför grafikkortet. Men nu har jag ju en dedikerad fläkt just för VRM mm.

Inget fel på ditt tips om du hade förklarat varför, så den extreme nybörjaren förstår vad du menar. Att skriva så som du gjorde blir ju felaktig information. Chassi utan sidofläkt eller bottenmonterad fläkt och jag håller med dig gällande AIO-kylare i fronten.

Hur som, dags att släppa detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hyggligt resultat, men efter min förra AIO som lät som en kaffebryggare efter ett år går jag aldrig tillbaka. Har man plats för en tornkylare så är det i princip alltid ett bättre alternativ, pris, ljudnivå, pris/prestanda och kanske det viktigaste en Noctua-kylare kommer garanterat att fungera i ett par årtionden, en AIO kanske inte håller ett år.

Ska ni köpa en AIO sätt den aldrig i fronten, att trottla GPUn för att kyla CPUn är idiotiskt.

Placering av radiator påverkar inte temperaturen inne i chassit nämnvärt och inte heller GPUns temperatur.

https://youtu.be/xNAMxZgvves

https://youtu.be/YCZ5iP5cu8g

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Intressant att återuppta tråden då Elgiganten har utförsäljning på den för tillfället. Är lite orolig för hållbarheten bara. Tycker man borde skapa en tråd bara för det. Båda mina tidigare AIO har gått sönder efter ett par år. De kanske var för billiga? Det jobbiga är dock att man inte förstår riktigt vad som händer eftersom dom bara slutar kyla CPU:n. Fläkten snurrar på och man får ingen varning. Ganska komplicerat och jobbigt också. Det slutar ju förmodligen med att man får slänga alltihop.