Problem med Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Telenor säger att de inte kan avsluta då ärendet fortfarande är öppet och finns rum för att åtgärda problemet, de sa att jag ska avvakta till slutet av veckan och därefter kan jag avsluta det. Men litar int een sekund på det de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer du få göra, om de inte kan lösa problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Börja först med att öppna cmd/kommandoprompten och skriv ipconfig /release och därefter ipconfig /renew

Därefter
Öppna cmd / kommandoprompten och skriv ipconfig
Där borde du få en default gateway IP
Testa kör ping "defualt gateway IP" Får du svar?

För att din tjänst ska fungera som den ska borde du få en publik Telenor IP från antingen iponlys eller Telenors DHCP server beroende på hur avtalet mellan de två parterna ser ut.

Men nåt är.helt klart galet om du får en privat 172.18 adress.

Det blir samma som Google.com

Request timed out

Sent 4 received 0 Lost 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Oj. Det låter som ett liknande case jag hade med Telenor/Bredbandsbolaget. Beställde i maj och men ville ha igång det från juni och de aktiverar det från beställningsarbeten. Boxen fungerade ej och det dröjde till juli innan de fick igång det. Som kompensation fick jag 6 månader Viasat gratis. Debitering av tjänst påbörjas i augusti. Så det gäller att bli kopplad till winback-avdelningen. Gällande ditt bredband så gissar jag att du har öppen fiber och då ska du felanmälan till tjänsteleverantören. Så får de lösa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@danpan:

Som någon innan skrev så får du en 172.x.x.x som är en privat adress.
Kan det vara så att du har en statisk adress? om inte så får du kontakt med någon dhcp som delar ut en privat adress.. vilket är väldigt konstigt om du är inkopplad direkt till nätet....

lathund
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15089/windows-change...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Oj. Det låter som ett liknande case jag hade med Telenor/Bredbandsbolaget. Beställde i maj och men ville ha igång det från juni och de aktiverar det från beställningsarbeten. Boxen fungerade ej och det dröjde till juli innan de fick igång det. Som kompensation fick jag 6 månader Viasat gratis. Debitering av tjänst påbörjas i augusti. Så det gäller att bli kopplad till winback-avdelningen. Gällande ditt bredband så gissar jag att du har öppen fiber och då ska du felanmälan till tjänsteleverantören. Så får de lösa problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kontaktat ip only vilket skyfflar allt ansvar på telenor.

Permalänk
Skrivet av danpan:

Har kontaktat ip only vilket skyfflar allt ansvar på telenor.

Du ska inte kontakta någon annan än Telenor som sagts tidigare
Oavsett vart felet ligger är det Telenors ansvar att lösa det.

När du testar med dator mot cpe, har du andra grejer inkopplade i cpe? Typ Felvänd router som delar ut 172 IP till din dator
Testa en annan dator direkt mot cpe(bara dator i kopplad) funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Du ska inte kontakta någon annan än Telenor som sagts tidigare
Oavsett vart felet ligger är det Telenors ansvar att lösa det.

När du testar med dator mot cpe, har du andra grejer inkopplade i cpe? Typ Felvänd router som delar ut 172 IP till din dator
Testa en annan dator direkt mot cpe(bara dator i kopplad) funkar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar ha IP-TV ikopplat till medieomvandlaren och IP-TV fungerar som det ska. Har testat dator kopplat direkt till medieomvandlaren både med och utan ip-tv och det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@danpan: Låter som du har satt ett statiskt IP på ditt ethernet kort? Du måste nog använda DHCP.

Edit: Förstår jag rätt att IPTV fungerar på din telenorkoppling men datorn gör det inte? I sådana fall kan jag nästan garantera att felet ligger i din dator.

Permalänk
Skrivet av danpan:

Brukar ha IP-TV ikopplat till medieomvandlaren och IP-TV fungerar som det ska. Har testat dator kopplat direkt till medieomvandlaren både med och utan ip-tv och det gör ingen skillnad.

Koppla ur allt ur cpe och testa en annan dator mot internetporten på cpe om det finns dedikerade portar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av Reves:

@danpan: Låter som du har satt ett statiskt IP på ditt ethernet kort? Du måste nog använda DHCP.

Edit: Förstår jag rätt att IPTV fungerar på din telenorkoppling men datorn gör det inte? I sådana fall kan jag nästan garantera att felet ligger i din dator.

Iptv går troligtvis i ett egen vlan i iponlys nät och inte ut på internet
Eventuellt kanske hans dator får en stb IP. Brukar vara privata adresser.

Är du säker på att din dator sitter i rätt port på cpe/tjänstefördelaren?
Är den rätt kopplad, testa för säkerhets skull med en annan dator direkt mot cpe och ingenting annan inkopplat. Gör en omstart av cpe efter du kopplat ur allt,sen koppla datorn bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danpan:

Har kontaktat ip only vilket skyfflar allt ansvar på telenor.

Du ska bara kontakta telenor. Kräv att få hem ett mobilt bredband med frisurf hemskickat tills de har löst problemet med internet. Du måste ju ha tillgång till nätet och då blir det lite eld i baken på de. Ur deras perspektiv så drabbas du mer av att sakna internet än att de saknar din betalning. Försök inte att ge de lösningen utan va en vanlig kund så får de kämpa för att fixa ditt nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reves:

@danpan: Låter som du har satt ett statiskt IP på ditt ethernet kort? Du måste nog använda DHCP.

Edit: Förstår jag rätt att IPTV fungerar på din telenorkoppling men datorn gör det inte? I sådana fall kan jag nästan garantera att felet ligger i din dator.

Varken dator eller router fungerar när jag kopplar till medieomvandlaren så jag tvekar att datorn är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av danpan:

Varken dator eller router fungerar när jag kopplar till medieomvandlaren så jag tvekar att datorn är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

..och vad säger Telenor? Vart ligger bollen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Iptv går troligtvis i ett egen vlan i iponlys nät och inte ut på internet
Eventuellt kanske hans dator får en stb IP. Brukar vara privata adresser.

Är du säker på att din dator sitter i rätt port på cpe/tjänstefördelaren?
Är den rätt kopplad, testa för säkerhets skull med en annan dator direkt mot cpe och ingenting annan inkopplat. Gör en omstart av cpe efter du kopplat ur allt,sen koppla datorn bara

Skickades från m.sweclockers.com

Har provat med att koppla datorn till de olika portarna på medieomvandlaren (finns 4) inget fungerar har även gjort det utan något annat ikopplat. Har resetat både router och medieomvandlare flera gånger och provat olika sladdar. Ska prova med en annan dator men om inte dator får något nät eller router då lär problemet inte ligga i min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

..och vad säger Telenor? Vart ligger bollen?

Bollen ligger hos ip-only för tredje gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Du ska bara kontakta telenor. Kräv att få hem ett mobilt bredband med frisurf hemskickat tills de har löst problemet med internet. Du måste ju ha tillgång till nätet och då blir det lite eld i baken på de. Ur deras perspektiv så drabbas du mer av att sakna internet än att de saknar din betalning. Försök inte att ge de lösningen utan va en vanlig kund så får de kämpa för att fixa ditt nät.

Orkar inte ha med de att göra om jag ska vara ärlig. Är rädd att om jag skulle begära något så skulle det orsaka massa komplikationer med tanke på att inget har gått rätt med detta företag. Värt att tillägga är att jag ringt de kanske 15 gånger så jag har varit på de så gott som det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på är att OM (har skumläst tråden och läste inget om något konstaterat fel, ber om ursäkt ifall jag missat) felet ligger innan CPE/omvandlare så kommer det inte att hjälpa att byta från Telenor.

Något som kan vara värt att testa är att be om att få prata med chef/reklamationsavdelning hos Telenor för att få fart på dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danpan:

Orkar inte ha med de att göra om jag ska vara ärlig. Är rädd att om jag skulle begära något så skulle det orsaka massa komplikationer med tanke på att inget har gått rätt med detta företag. Värt att tillägga är att jag ringt de kanske 15 gånger så jag har varit på de så gott som det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Ny leverantör hjälper inte om det är fel på den tekniska biten, från fiberomvandlaren/tjänstefördelaren till switchen i källaren. Kontentan är att du tappar tid med ytterligare en leverantör. Du behöver inte ringa de 15 ggr. Du behöver nåt som funkar tills de fixar det och sen kräver du kompensation. Men som sagt, ring winback-avdelningen och kräv lite.

Permalänk
Medlem

Det blir alltid fart på grejerna när man tar till sociala medier, såsom facebook t.ex. Då visas det utåt till alla andra och de vill inte visa sig dålig utåt. Så skapa ett inlägg på deras facebook om vad som hänt och inte hänt osv så ska du se att du får fart på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Orkar inte ha med de att göra om jag ska vara ärlig.[…]

Det är nog tyvärr bara Telenor som kan hjälpa dig. De har det yttersta ansvaret och som måste lösa problemet genom att felsöka tillsammans med IP-Only. Det borde inte ta mer än 5 minuter, bildligt talat, att lösa om man gör det tillsammans. I semestertider är det dessvärre kanske mer en resursfråga.

Mitt tålamod hade nog sinat för länge sedan och även om ångerrätten upphört så hade jag sagt upp avtalet med hänvisning till avtalsbrott. Det är kanske något som kan få fart på dem?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gjorde 6 juli första felanmälan hos telenor vilket skickade vidare problemet till ip only 7 juli. Nu visar det sig att ip only skickat tillbaka felanmälan till telenor samma dag och telenor har inte gjort något sedan 7 juli. Hur ska jag lösa detta, inte haft internet sedan 29 juni.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur gick det när du kopplade in den Andra datorn? Om det är "fel" på din primära dator hjälper det inte att sätta in en router imellan. Vad får din router för WAN-IP? Får den också 172.18? Fungerar telefonen mot routern när den är inkopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Hur gick det när du kopplade in den Andra datorn? Om det är "fel" på din primära dator hjälper det inte att sätta in en router imellan. Vad får din router för WAN-IP? Får den också 172.18? Fungerar telefonen mot routern när den är inkopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Har provat koppla flera datorer direkt till fibermottagaren och routern och inget har fungerat. Routern får samma wan-ip som när jag kopplar i datorn. Har ingen ip telefon så har ingen telefon kopplad till routern. Däremot har jag IP-TV som är direkt kopplad till fibermottagaren som fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danpan:

Har provat koppla flera datorer direkt till fibermottagaren och routern och inget har fungerat. Routern får samma wan-ip som när jag kopplar i datorn. Har ingen ip telefon så har ingen telefon kopplad till routern. Däremot har jag IP-TV som är direkt kopplad till fibermottagaren som fungerar som det ska.

Nu tänkte jag på mobiltelefonen ansluten vi WIFI. Mest som ett alternativ till en annan dator. Men när du nu har testat med flera datorer så känns det som att du har uteslutit ev. fel i din ända.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara något så enkelt som att nätverkskabeln du testar med är trasig/glapp? Troligen inte, det var bara en spontan tanke.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@danpan:

Funkar denna? Är förmodligen Telenor som har problem, har flera i vänskapskretsen som haft stora problem i början med dem tyvärr.

https://portal.ip-only.se/

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Det hela slutade med att vi nu avslutat bredband hos telenor. Dock har det visat sig att de lyckats lösa problemet idag och nu har vi internet. Vi planerar ändå att teckna bredband hos något annat företag. Dock kunde vi inte avsluta IP-TV med de och det har visat sig att de höjt avgiften på vår tv med 50kr per månad. Märkligaste företaget. Önskade att man kunde slippa de helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

BBB vs Telenor

Sedan BBB vart Telenor upplever jag uppkopplingen som väldigt svajig på ett sätt det inte var under BBB tiden. Inte att internet kopplas ner men att hastigheten kan vara skitbra en minuten för att sedan nästan försvinna. Någon som har samma upplevelse?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Sedan BBB vart Telenor upplever jag uppkopplingen som väldigt svajig på ett sätt det inte var under BBB tiden. Inte att internet kopplas ner men att hastigheten kan vara skitbra en minuten för att sedan nästan försvinna. Någon som har samma upplevelse?

Så du har haft problem i 13 år alltså? Måste vara enormt irriterande!
Skämt å sido, Jag har också Telenor och har inte märkt av några bekymmer alls.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Så du har haft problem i 13 år alltså? Måste vara enormt irriterande!
Skämt å sido, Jag har också Telenor och har inte märkt av några bekymmer alls.

Nä vad jag menade var att sedan min räkning började gå till Telenor istället för BBB så har det varit svajigt funderar om det finns ett samband?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|