Läcka anger 30 augusti som lanseringsdatum för Geforce GTX 1180

Permalänk
Inaktiv

Det folk glömmer är de enorma mängder 1060 och 1070 som köptes för mining. När det inte är lönt längre så kommer de att släppas ut på begagnatmarknaden. Gissar hur priset på korten kommer vara då.

Permalänk
Medlem

Inte nog med att de har mage att först höja priserna som satan och sedan gnälla om överfulla lager... Nu ska de släppa en ny serie kort som återigen kommer börja med deras dåliga lövblås-modeller som ytterst få personer egentligen vill ha. Att de orkar.

Buildzoid som är välrenomerad och kunnig kritiserar ju jämt korten för deras kassa VRM och lödkvalitet med mera. Det är förjävligt att vi tvingas vänta på partnerkorten. Blä!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte nog med att de har mage att först höja priserna som satan och sedan gnälla om överfulla lager... Nu ska de släppa en ny serie kort som återigen kommer börja med deras dåliga lövblås-modeller som ytterst få personer egentligen vill ha. Att de orkar.

Buildzoid som är välrenomerad och kunnig kritiserar ju jämt korten för deras kassa VRM och lödkvalitet med mera. Det är förjävligt att vi tvingas vänta på partnerkorten. Blä!

Att de orkar? Nvidia har monopol på högpresterande grafikkort. De gör precis som de vill och tjänar grova pengar. Det är därför vi får vänta på ny generation av grafikkort. De vill ju bara bli av med lager av gamla kretsar först. Hade vi haft konkurrens så skulle Nvidia varit tvungna att ta förlusten och släppa nya kort annars hade de förlorat marknadsandelar till konkurrenterna...

Det är som det är...inget vi vanliga konsumenter kan göra något åt och ja du har helt rätt angående lövblås modeller men som sagt Nvidia gör allt för att maximera vinsten och struntar både i partnertillverkare samt konsumenter när de vet att efterfrågan på deras produkter är enorm.

Permalänk
Medlem

I like high five! Kostar ett 1180 åtminstone 799 dollares tar jag två!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

När tror ni att 1070 kostar 3000kr?
Eller ska man vänta tills 1160 (ca 3500kr)
Spelar i 1080p och 60 Hz

Och jag köper inte begagnat för stor risk för att det används för mining

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket bättre 1180Ti presterar över 1080TI?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Priserna måste ner 30% för det hela ska vara resonabelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Situationen med 1k-korten blir intressant att följa. Jag tror förvisso inte att det är de högpresterande korten som ligger och samlar damm på lagerhyllorna utan mellanklasskorten, men krypto-trendens tillfälliga avsvalnande kanske gjorde att även 1080Ti överproducerades mot slutet.

Oavsett kommer ju distarna och ÅF vilja bli av med de kort som nVidia vägrar ta i retur. Sälja till nollvinst är väl första draget, därefter sälja med en mindre förlust eftersom lagret ändå måste omsättas och kostnaden redan är tagen.

nVidia borde ta korten i retur eftersom det blir ekonomiskt fördelaktigare att återanvända kretsarna på något sätt än att de kommer ut på en redan mättad marknad. Trycket efter en ny generation minskar ju om det plötsligt går att fynda 1k-korten till lägre pris. Samtidigt är det långt ifrån next gen konsolerna, så ett 1080Ti kommer klara av att driva runt det mesta ganska bra fram till nästa höst. Entusiaster som alltid skall ha det senaste (och helst i SLI med vatten) lär ju inte stå för ens 1% av försäljningen, så att släppa nytt nu har väl bara att göra med PR i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte nog med att de har mage att först höja priserna som satan och sedan gnälla om överfulla lager... Nu ska de släppa en ny serie kort som återigen kommer börja med deras dåliga lövblås-modeller som ytterst få personer egentligen vill ha. Att de orkar.

Buildzoid som är välrenomerad och kunnig kritiserar ju jämt korten för deras kassa VRM och lödkvalitet med mera. Det är förjävligt att vi tvingas vänta på partnerkorten. Blä!

Jag tänkte att jag uppdaterar dig lite grann på vad buildzoid sagt om senare referens-PCBn

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vänta nu här... har inte sagt att akut brist ligger bakom förseningarna, jag sa att brist på kort på marknaden gör att priset på de nya kommer vara högre än rimligt.

Och jag bryr mig inte om lagren hos Nvidia sett till antal kort på marknaden. För tills de är ute på marknaden, gör de ingen nytta, oavsett din åsikt om lagret.

Skrivet av Paddanx:

Vi har akut brist på kort sedan länge.

Du kan ju försöka slingra dig gott du vill, men detta är inte "vi har brist på olika typer av kort och därmed ingen konkurrens", detta betyder exakt vad som står; akut brist på kort. Vilket vi inte har. Och marknaden har inte heller någon brist på kort, jag vet inte exakt vad du dillar om. Antal kort på marknaden är höga, precis som på lagren. Det är inte min åsikt, det är fakta. Att Inet inte sitter med en massa 1080Ti i affärerna har inget med brist på antal kort att göra, utan mer med att det knappt säljs mer att göra, kallas för smart lagerhållning (vilket ironiskt nog är just för att folk INTE vill betala 10k för en 1080Ti, tvärtemot vad du försöker hävda att folk betalar vad som helst för extra FPS)

Om det är så att du tänker på bristen som rådde för 6-10 månader sedan pga. kryptoboomen så är det sedan länge över. Det var längesen som det var brist på något kort överhuvudtaget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Minst 50% högre prestanda vid varje byte av grafikkort tycker jag, så jag är skeptisk till att byta mitt 1080Ti mot ett 1180.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

" Lanseringen för flaggskeppsmodellen GTX 1180"
Och efter någon månad visar det sig att 1180 är midrange och ti är den riktiga high end och Titan är flaggskeppet.
Och basmodellen(FE) prissatt löjligt högt "för att inte konkurrera med partners"

Du vet väl om att Titan inte längre är ett GeForce GTX kort. Titan är sedan Titan V en egen serie och klass som inte har något med spel att göra längre. Sista Titan kortet som var riktad för gamers var Titan Xp.
Sen så har NVIDIA fyra klasser när de kommer till grafikkort för spel, alltså GeForce serien. Av någon anledning så stör jag mig på folk som hittar på egna klasser för grafikkort istället för att gå på vad i de här fallet NVIDIA själva har klassat produkterna som.

Entry: GTX 1050, GTX 1050 Ti
Midrange: GTX 1060 3GB, GTX 1060 6GB
High End: GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080
Enthusiast: GTX 1080 Ti

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Då kanske både Threadripper 2 och GTX 1180 kommer ut i Augusti.
Ska bli spännande att läsa recensioner.

Sen blir det nog varken Threadripper eller GTX 1180 för mig i år.
Men kanske GTX 1170 eller GTX 1160 beroende på priser, prestanda, strömförbrukning, ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inte nog med att de har mage att först höja priserna som satan och sedan gnälla om överfulla lager... Nu ska de släppa en ny serie kort som återigen kommer börja med deras dåliga lövblås-modeller som ytterst få personer egentligen vill ha. Att de orkar.

Jag begriper inte riktigt varför folk ogillar blower style kylare? Haft en massa olika kort och tycker de med blower är de som presterar bäst. Det gäller i synnerhet om man kör med mer än ett kort i samma burk, då finns det knappt nåt annat val än blower om man inte vill att burken ska bli varm så in i h-vete.

Den enda blowerkylare jag har hört som "låter för mycket" är den som sitter på AMD's Vegakort, men den kyler ju jäkligt bra med.

Plus att det är nice att korten inte är så satans stora!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kan ju försöka slingra dig gott du vill, men detta är inte "vi har brist på olika typer av kort och därmed ingen konkurrens", detta betyder exakt vad som står; akut brist på kort. Vilket vi inte har. Och marknaden har inte heller någon brist på kort, jag vet inte exakt vad du dillar om. Antal kort på marknaden är höga, precis som på lagren. Det är inte min åsikt, det är fakta. Att Inet inte sitter med en massa 1080Ti i affärerna har inget med brist på antal kort att göra, utan mer med att det knappt säljs mer att göra, kallas för smart lagerhållning (vilket ironiskt nog är just för att folk INTE vill betala 10k för en 1080Ti, tvärtemot vad du försöker hävda att folk betalar vad som helst för extra FPS)

Om det är så att du tänker på bristen som rådde för 6-10 månader sedan pga. kryptoboomen så är det sedan länge över. Det var längesen som det var brist på något kort överhuvudtaget.

Wow... en som kan läsa två ord, men inte inlägget. Ett inlägg jag dessutom förtydligade väldigt snabbt.
Men är man på krigsstigen så...

Och ja, vi är nästan tillbaka på 2017s nivå nu... nästan. 1070 för strax under 5000, som då gick för 4500kr, 1060 3GB som går för 2500kr, som var nere på strax över 2000kr då. Vi pratar om en marknad där man ska ta igen 1 års brist, och du tror det sker på så kort tid. Om det du säger varit så, hade priserna också varit under 2017 nivå, då ett konstant pris på 1+ år, är tecken på brist, oavsett hur du väljer att märka ord.

Och du kan se prisjakts valfria kort och se att det var inga 6-10 månader... Det är var toppen är, men precis som vattenbristen i Sverige, räcker det inte med en veckas regn för att bota den.

Min poäng kvarstår dock... Nvidia har ingen anledning att sänka något pris, då folk köper det gamla än. Vare sig de har lagerna fulla eller inte... så länge de kan sälja 2 år gamla kort för priser över vad man gjorde för 1 år sedan.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt helt otroligt hur mitt 980Ti fortfarande klarar av 1440p spel än idag, 3 år senare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

ännu mer fake news

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

1180 ute på födelsedagen, hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du vet väl om att Titan inte längre är ett GeForce GTX kort. Titan är sedan Titan V en egen serie och klass som inte har något med spel att göra längre. Sista Titan kortet som var riktad för gamers var Titan Xp.
Sen så har NVIDIA fyra klasser när de kommer till grafikkort för spel, alltså GeForce serien. Av någon anledning så stör jag mig på folk som hittar på egna klasser för grafikkort istället för att gå på vad i de här fallet NVIDIA själva har klassat produkterna som.

Entry: GTX 1050, GTX 1050 Ti
Midrange: GTX 1060 3GB, GTX 1060 6GB
High End: GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080
Enthusiast: GTX 1080 Ti

tror det är någ du som hitta på.

Titan använder fortfarane Game Ready drivers och inte Quadro drivers. men så är det när man dricker all nvidia's kool-aid.
Titan ÄR ett spelkort. det är fullstora gpu'n. det som nvidia sälja idag till "high end och enthusiaster" med xx80/xx80ti korten är nerklippta kort som är "tillräckligt bra".
Du se det ju själv här på forumet hur många springer ut och köper en xx80 bara för att köpa några månader senare ett xx80ti eller till och med en titan. klart att nvidia gör så mycket vinst när folk gör sådär.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du vet väl om att Titan inte längre är ett GeForce GTX kort. Titan är sedan Titan V en egen serie och klass som inte har något med spel att göra längre. Sista Titan kortet som var riktad för gamers var Titan Xp.
Sen så har NVIDIA fyra klasser när de kommer till grafikkort för spel, alltså GeForce serien. Av någon anledning så stör jag mig på folk som hittar på egna klasser för grafikkort istället för att gå på vad i de här fallet NVIDIA själva har klassat produkterna som.

Entry: GTX 1050, GTX 1050 Ti
Midrange: GTX 1060 3GB, GTX 1060 6GB
High End: GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080
Enthusiast: GTX 1080 Ti

Nvidia står självklart fritt att klassa sina produkter, det ändrar inte att lägsta kortet med den kraftigaste chippet är 1080ti och är därmed "high end", att dom klarar att få folk att betala high end pris för vad som borde vara mid range är beundransvärt.

Alla kort nvidia vill klassa som high end använder en begränsad krets, GP104, traditionellt har den kraftigaste kretsen (GP102) varit high end, nvidia har helt enkelt i brist på konkurrens flytt upp alla sina kort ett steg och prisat det efter.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

När tror ni att 1070 kostar 3000kr?
Eller ska man vänta tills 1160 (ca 3500kr)
Spelar i 1080p och 60 Hz

Och jag köper inte begagnat för stor risk för att det används för mining

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tänka mig om 4-5 år. Återförsäljare har hellre kvar grafikkort i lager än att sänka priset verkar det som. Grafikkort säljer som in i helvete så Pascal lär vara slutsålt då. Jag hade köpt ett 1160 när de väl lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Jag begriper inte riktigt varför folk ogillar blower style kylare? Haft en massa olika kort och tycker de med blower är de som presterar bäst. Det gäller i synnerhet om man kör med mer än ett kort i samma burk, då finns det knappt nåt annat val än blower om man inte vill att burken ska bli varm så in i h-vete.

Den enda blowerkylare jag har hört som "låter för mycket" är den som sitter på AMD's Vegakort, men den kyler ju jäkligt bra med.

Plus att det är nice att korten inte är så satans stora!

Så som GPU Boost fungerar nuförtiden så bestraffas allt norr om 60c, så det borde ligga i folks intresse att ha så svala kort som möjligt. Har man SLI så kan det såklart finnas en kraftig poäng i lövblås, men när SLI är påväg ut så känns inde det framtidssäkert direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Inte nog med att de har mage att först höja priserna som satan och sedan gnälla om överfulla lager... Nu ska de släppa en ny serie kort som återigen kommer börja med deras dåliga lövblås-modeller som ytterst få personer egentligen vill ha. Att de orkar.

Buildzoid som är välrenomerad och kunnig kritiserar ju jämt korten för deras kassa VRM och lödkvalitet med mera. Det är förjävligt att vi tvingas vänta på partnerkorten. Blä!

Nvidia har inte höjt MSRP på sina kort det är alla tillverkare av kort som höjt priserna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Så som GPU Boost fungerar nuförtiden så bestraffas allt norr om 60c, så det borde ligga i folks intresse att ha så svala kort som möjligt. Har man SLI så kan det såklart finnas en kraftig poäng i lövblås, men när SLI är påväg ut så känns inde det framtidssäkert direkt.

Fel stock bios Temp target är 85c för GPU BOOST 2.0 sen va MSI eller EVGA ASUS lägger för BIOS är en helt annan sak.

Stock temp target är 85c up till det så klockar den så mycket den kan + vcore och pascal älskar höga temps i form av klocka högt på luft.
75c - 80c är perfekt för maxa kort på luft på pascal utan byta bios.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HC-8315:

Du vet väl om att Titan inte längre är ett GeForce GTX kort. Titan är sedan Titan V en egen serie och klass som inte har något med spel att göra längre. Sista Titan kortet som var riktad för gamers var Titan Xp.
Sen så har NVIDIA fyra klasser när de kommer till grafikkort för spel, alltså GeForce serien. Av någon anledning så stör jag mig på folk som hittar på egna klasser för grafikkort istället för att gå på vad i de här fallet NVIDIA själva har klassat produkterna som.

Entry: GTX 1050, GTX 1050 Ti
Midrange: GTX 1060 3GB, GTX 1060 6GB
High End: GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080
Enthusiast: GTX 1080 Ti

Titan alltid varit spelkort perse av Nvidia, sen va folk använder dom till är helt ointressant.

Deras driver har alltid varit standard GeForce INGEN special ens på Titan V, sen har dom lagt in stöd för tensor core inget annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så som GPU Boost fungerar nuförtiden så bestraffas allt norr om 60c, så det borde ligga i folks intresse att ha så svala kort som möjligt. Har man SLI så kan det såklart finnas en kraftig poäng i lövblås, men när SLI är påväg ut så känns inde det framtidssäkert direkt.

Mja, men min poäng är var/är att jag tycker inte dom feta tredjepartskylarna är bättre än blowerkorten, snarast tvärt om. Testat 1080ti's med ett gäng olika kylare, bland annat Asus ROG Strix och MSI Trio X, dom måhända låter lite mindre än ett blowerkort på full fart men dom kyler inte lika bra som blowerkorten, sett till samma frekvens på gpu o ram. För mig personligen är det strunt samma hur mycket ett kort låter när jag belastar det eftersom jag då sitter med lurar på och spelar.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Henry Rollins II:

Mja, men min poäng är var/är att jag tycker inte dom feta tredjepartskylarna är bättre än blowerkorten, snarast tvärt om. Testat 1080ti's med ett gäng olika kylare, bland annat Asus ROG Strix och MSI Trio X, dom måhända låter lite mindre än ett blowerkort på full fart men dom kyler inte lika bra som blowerkorten, sett till samma frekvens på gpu o ram. För mig personligen är det strunt samma hur mycket ett kort låter när jag belastar det eftersom jag då sitter med lurar på och spelar.

"dom måhända låter lite mindre än ett blowerkort på full fart men dom kyler inte lika bra som blowerkorten"

Hur får du ihop den logiken när aftermarket har kort som klarar av kyla 400W typ?

"För mig personligen är det strunt samma hur mycket ett kort låter när jag belastar det eftersom jag då sitter med lurar på och spelar."

Där har du svaret, du kan liksom inte säga att det kyler bättre för det gör det inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så äntligen kommer de nya korten från Nvidia....uuuhh de kommer kosta skjortan!!

...Ja en sak e säker....Inget av 11x0 korten kommer få PRISVÄRT som egenskap 🤣

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fel stock bios Temp target är 85c för GPU BOOST 2.0 sen va MSI eller EVGA ASUS lägger för BIOS är en helt annan sak.

Stock temp target är 85c up till det så klockar den så mycket den kan + vcore och pascal älskar höga temps i form av klocka högt på luft.
75c - 80c är perfekt för maxa kort på luft på pascal utan byta bios.

Nu har jag bara mitt 1070 strix oc och frugans 1070 ti strix att gå på, men kör man exempelvis Superposition så ligger frekvensen klistrad vid 2100Mhz under 60c, sedan går det utför, visst, det är långt över 1866 som är den boost som anges, och kortet går inte under 2Ghz ens vid högre temperaturer, men vill man att kortet ska gå på MAX så verkar det i alla fall som att man bör hålla sig under 60c.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Nu har jag bara mitt 1070 strix oc och frugans 1070 ti strix att gå på, men kör man exempelvis Superposition så ligger frekvensen klistrad vid 2100Mhz under 60c, sedan går det utför, visst, det är långt över 1866 som är den boost som anges, och kortet går inte under 2Ghz ens vid högre temperaturer, men vill man att kortet ska gå på MAX så verkar det i alla fall som att man bör hålla sig under 60c.

Asus kör säkert 60c på första temptarget på max BOOST.
Det finns 6 boost steg i BIOS som du kan ändra / stänga av.

FE kort kör 85c temp target om du går över 85c klockar den ner sig för hålla samma temp.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240