Permalänk
Medlem

Oxygen OS 5.0 med Android Oreo (v8.0) har börjat rullat ut OTA för Oneplus 5.
https://forums.oneplus.net/threads/oxygenos-5-0-first-officia...

Permalänk
Medlem

@Buio: Och äntligen fungerar nu LDAC så jag slipper vara irriterad över att aptX-HD hackar i mina Sony Bluetooth hörlurar

Bluetooth verkar nu stabilare överlag med Android Oreo. Kanske för att Android Oreo har stöd för BT-5 alla funktioner, eller nästan alla, jag vet inte?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Önskar hjälp med detta.
1. Måste en byta från bokstavstangentbordet till siffertangenterna för att nå utropstecken och frågetecken? På min ga HTC var det bara att hålla ner K en stund så kom ? upp som alternativ. Mycket lättare och snabbare.
2. Fingeravtrycksläsaren fungerar bra när jag använder olika applikationer. Men just vid uppstart kräver telefonen kod. Kan man säga till den att jag vill identifiera mig med fingeravtrycket även då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjon00:

Önskar hjälp med detta.
1. Måste en byta från bokstavstangentbordet till siffertangenterna för att nå utropstecken och frågetecken? På min ga HTC var det bara att hålla ner K en stund så kom ? upp som alternativ. Mycket lättare och snabbare.
2. Fingeravtrycksläsaren fungerar bra när jag använder olika applikationer. Men just vid uppstart kräver telefonen kod. Kan man säga till den att jag vill identifiera mig med fingeravtrycket även då?

1. Om du inte har det redan så ladda ner googles tangentbord:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...
När du väl gjort detta går du in i inställningar -> språk och inmatning -> virtuellt tangentbord -> Gboard -> inställningar -> skrolla ner -> aktivera "tryck länge för att visa symboler" -> enjoy.

2. Går ej, det är säkerhet i android att när telefonen startas måste du låsa upp den med något annat än fingeravtryck.
Efter den första så gäller alltid fingeravtrycket.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

@Lehto: Tack för hjälpen. Nu har jag nära till frågetecknet! Å fattar att jag får komma ihåg koden. Men tänker på Christian Fredriksson han som är VD för Fingerprint Cards, han säger "I hate pincodes". Det är FPC:s läsare som sitter i Onplus 5T men lik förbannat måste jag använda pidkod! Gillar inte det men vad skall jag göra...

Permalänk
Medlem

5T kör väl med en (ganska snabb) ansiktsigenkänning?
Pinkod lär ju vara ett krav från SIM-kortets sida. Stäng av koden, så slutar den fråga, men om det går att se till så att den kräver fingeravtryck / ansiktsigenkänning för att släppa in dig då, eller om telefonen helt enkelt är vidöppen vid omstart får man ju prova...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fler som märkt att gratis Spotify inte längre spelar reklam med OnePlus 5?

Inga andra Premium-tjänster som download, hoppa i spellistorna eller hög musik-kvalitet fungerar men reklamen är puts väck.

Eller är det så att Spotify slutat med reklamen?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Buio: Och äntligen fungerar nu LDAC så jag slipper vara irriterad över att aptX-HD hackar i mina Sony Bluetooth hörlurar

https://s5.postimg.org/wbc1czaon/LDAC.jpg

Bluetooth verkar nu stabilare överlag med Android Oreo. Kanske för att Android Oreo har stöd för BT-5 alla funktioner, eller nästan alla, jag vet inte?

Jag har också skaffat ett par likadana Sony lurar. Väldigt nöjd med LDAC-stödet och Bluetooth i och med nya mjukvaran i Oneplus 5. Mycket bra ljud och har inte haft problem med Bluetooth. Visar bara hur viktigt det är med rätt mjukvara och uppdateringar för mobiler.

Dock en gång lyckades jag få ljudet att bugga ur när jag testate en hel del grejer och kopplade ur och in mig flera gånger. Ljudet började hacka enormt. Men det var bara att stänga av och koppla upp dem en gång till så fungerade det som vanligt igen. Jag har aldrig haft det under normal användning.

I övrigt så är Sony WH-1000XM2 kanon, mycket nöjd med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

5T kör väl med en (ganska snabb) ansiktsigenkänning?
Pinkod lär ju vara ett krav från SIM-kortets sida. Stäng av koden, så slutar den fråga, men om det går att se till så att den kräver fingeravtryck / ansiktsigenkänning för att släppa in dig då, eller om telefonen helt enkelt är vidöppen vid omstart får man ju prova...

Ansiktsigenkänningen på vanliga 5 är väldigt snabb. Vet inte om den är ännu snabbare på 5T men borde vara samma.

Permalänk
Medlem

Har haft fler problem med mobilen nu med Oreo-uppdateringen på min OP5.
Appar som slutar svara/fryser, segar upp sig och krascher. Gjorde för inte så länge sedan en återställning för att se om de hjälpte. Men icke det.
Ibland när man t.ex. skriver i appar som Messenger så slutar tangentbordet att svara och allting fryser sig, man är då tvungen att klicka lås/stängav-knappen för att släcka skärmen och starta upp igen.

Pisstråkigt när t.ex. även Messenger helt från ingenstans kraschar, när man har skrivit ett längre meddelande och får börja om från scratch igen...
Nu de senaste dagarna så kraschar kamera-appen bara så där. Och ett "toast"-meddelande kommer upp och det står bara "Okänt fel".
Enda bra med uppdateringen var förbättrade ansiktsupplåsningen.

Blir nog en iPhone nästa gång, tyvärr. Upplevde betydligt mindre problem med min 4S som jag hade innan LG G3:n.
Upplevt problem på alla mina android-lurar. Där några av dom är LG G3, Galaxy S7, nu på min OP5. :/
Vet inte om man alltid får tag på måndags-ex eller vad det är fråga om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

@davvarn
Tråkigt att höra, det låter inte normalt. Jag har inte haft några problem direkt med Oreo, förutom enstaka app som kraschat. Kanske prova skicka den på service om du har en reservmobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

@davvarn
Tråkigt att höra, det låter inte normalt. Jag har inte haft några problem direkt med Oreo, förutom enstaka app som kraschat. Kanske prova skicka den på service om du har en reservmobil?

Nä vet inte om det är lönt att skicka den på service, lär vara dökrånligt. Och har dessutom tyvärr inte någon reservmobil. Har min iPhone 4S liggandes i någon låda, men den är låst till fel operatör.
Eftersom de allra flesta problemen kom vid uppdateringen från Nougat till Oreo, så måste de i min mening vara mjukvarurelaterat.
Sjukt tråkigt är det iallafall. :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Eftersom de allra flesta problemen kom vid uppdateringen från Nougat till Oreo, så måste de i min mening vara mjukvarurelaterat.
Sjukt tråkigt är det iallafall. :/

Eftersom det inte verkar vara ett vitt spritt problem, så skulle jag tro att det är din telefon, och inte mjukvaran i sig. Räcker ju att något blivit fel när den skrev den nya firmware till telefonen. Det kanske går att lösa hemma, genom att skriva om telefonens firmware?
Här är en guide som jag tror skulle funka till det, men som vanligt, det finns vissa risker när man pysslar med sådant. Är du inte bekväm med att göra det själv, så hade jag lånat en telefon av någon, och skickat den gamla på service.
Hur gammal är din 4S? Den borde väl kvalificera för gratis upplåsning sedan länge?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det inte verkar vara ett vitt spritt problem, så skulle jag tro att det är din telefon, och inte mjukvaran i sig. Räcker ju att något blivit fel när den skrev den nya firmware till telefonen. Det kanske går att lösa hemma, genom att skriva om telefonens firmware?
Här är en guide som jag tror skulle funka till det, men som vanligt, det finns vissa risker när man pysslar med sådant. Är du inte bekväm med att göra det själv, så hade jag lånat en telefon av någon, och skickat den gamla på service.
Hur gammal är din 4S? Den borde väl kvalificera för gratis upplåsning sedan länge?

4S:en är väl inköpt någon gång i mitten av 2012 har jag för mig, så snart 6 år gammal.
Aldrig hört om att man kan låsa upp gratis. Den är köpt genom Comviqs sida, så den är låst till Comviq/Tele2-nätet.
Står så här på deras sida ang. låsa upp mobilen.
https://www.comviq.se/kundservice/artikel/33

Att tänka på! För att vi ska kunna låsa upp din mobil, försäkra dig om att följande punkter stämmer in på din mobil: • Mobilen är köpt via Comviq • iPhone-mobil köptes före 2013-11-13 (mobiler köpta efter det datumet är inte operatörslåsta) • Övriga mobiler köpta efter 2014-05-01 låses upp kostnadsfritt men ska generellt inte vara låsta på någon operatör • Du har ett abonnemang/kontantkort hos Comviq

Så kanske inte är möjligt för min del?

Och vad skulle hända om OnePlus inte hittar några problem med min lur?
Är inte risken stor att jag får råka på någon avgift?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Är det nån som lämnat in sin enhet för att få den uppdaterad med stöd för Netflix HD stöd? http://www.swedroid.se/du-behover-lamna-oneplus-5-och-5t-att-...
Känns dock aningen konstigt att uppdateringen inte kan göras själv utan kräver att man skickar in sin telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

4S:en är väl inköpt någon gång i mitten av 2012 har jag för mig, så snart 6 år gammal.

Då är den för gammal, synd.

Skrivet av davvarn:

Aldrig hört om att man kan låsa upp gratis. Den är köpt genom Comviqs sida, så den är låst till Comviq/Tele2-nätet.
Står så här på deras sida ang. låsa upp mobilen.
https://www.comviq.se/kundservice/artikel/33

Att tänka på! För att vi ska kunna låsa upp din mobil, försäkra dig om att följande punkter stämmer in på din mobil: • Mobilen är köpt via Comviq • iPhone-mobil köptes före 2013-11-13 (mobiler köpta efter det datumet är inte operatörslåsta) • Övriga mobiler köpta efter 2014-05-01 låses upp kostnadsfritt men ska generellt inte vara låsta på någon operatör • Du har ett abonnemang/kontantkort hos Comviq

Så kanske inte är möjligt för min del?

Jag hoppades att din lur var gammal nog att lagen skulle kräva en fri upplåsning, men ny nog för att vara såld efter 2014-05, då lagen kräver att man får just en fri upplåsning efter den initiala bindningstiden. Tyvärr är din så pass gammal att det kräver ett samtal till Comviq, och möjligen vill de ha betalt för det. Vill de inte ha betalt, hade jag lånat ett Comviq kontant/abonnemang, fått den upplåst, och gjort en fabriksåterställning. Troligtvis behöver man egentligen inte ha det faktiska SIM kortet i telefonen, bara WiFi, och IMEI nummer, så kan de fixa låset, och en fabriksåterställning överför det sen till telefonen rent fysiskt.

Skrivet av davvarn:

Och vad skulle hända om OnePlus inte hittar några problem med min lur?
Är inte risken stor att jag får råka på någon avgift?

Fråga dem? Jag misstänker att du får stå för frakten till dem, och att de bara flashar om den, och skickar tillbaka den, om du har felbeskrivningen att den verkar buggig och kraschar lite då och då. Visst, de kör säkert någon diagnostik på den med, men har man ett rent mjukvarufel och en firmware flash förmodas fixa det, så gör de rimligtvis flashningen. Det står dock på deras hemsida att garanti och reklamationsrätt inte gäller mjukvara. Inte helt säker på om de kan friskriva sig från firmware / OS, och en omflashning är rutin, så de har garanterat rutiner för att göra det. Och har du rätt, telefonen är annars 100% ok, då är det ju värt fraktkostnaden på båda hållen, lätt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu kommer Android 8.1 snart som uppdatering även för OP5 ägarna.
http://www.swedroid.se/oneplus-5-och-5t-uppdateras-till-andro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nu kommer Android 8.1 snart som uppdatering även för OP5 ägarna.
http://www.swedroid.se/oneplus-5-och-5t-uppdateras-till-andro...

Har uppdaterat nu. Ingen märkbar visuell skillnad.
Använde VPN-appen som det tipsades om på länken du skicka. Snap VPN och valde Tyskland som land, uppdateringen kom upp direkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Har uppdaterat nu. Ingen märkbar visuell skillnad.
Använde VPN-appen som det tipsades om på länken du skicka. Snap VPN och valde Tyskland som land, uppdateringen kom upp direkt.

Nä, det är verkligen inga stora grejer. Fick googla för att få fram en lista med saker som ändrats och det var mest under huven. Tydligen ska batterinivå visas för anslutna Bluetooth-enheter, men det fanns redan i 8.0 för OP5. Misstänker att de lagt dit det själva tidigare.

Permalänk
Medlem

Laddade också hem 8,1 via vpn och installeras nu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa ett nytt skärmskydd till sin Oneplus 5? Hittar endast till 5T på deras hemsida?
Mitt skydd som medföljde börjar bli lite repig.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag fick Android 8.1 uppdateringen idag via normal uppkoppling. De hade lagt till en fix sen första 8.1 så det kommer nog för andra som uppdaterade via VPN också.
https://forums.oneplus.com/threads/oxygenos-5-1-1-ota-for-the...

Såg en grej som jag har nytta av 8.1 förutom säkerhetsfixarna. "Applications are restricted to pushing one notification chime per second – and can, of course, be muted altogether.". Outlook appen kunde för mig ibland låta som den hakat upp sig med bi..bi..bi..bing om det kom in fler än ett mail under en period. Nu är det bara ett bing istället.

Permalänk
Medlem

Såg att Oneplus kommer ha ett trade-in program för 3, 3T och 5. Dessa ger rabatt mot att köpa en ny Oneplus 6. Enligt nyheten gäller det bland annat för Europa.

OnePlus 5 med 8GB RAM och 128GB lagring ger €264
OnePlus 3T med samma ger €201

https://wccftech.com/oneplus-6-easier-to-upgrade-through-trad...

Edit: Här är svenska sidan för detta. Man kan tydligen få cash-back senare också (inte aktivt nu).
https://www.oneplus.com/se/trade-in

Permalänk
Medlem

Dudes - jag har förstört min laddkabel. Kidsen har Oneplus men de drog till Spanien i tre veckor med sin mor igår, så jag har en situation. Kan man köpa laddkabel till OnePlus i Teliabutiker i Stockholm?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Dudes - jag har förstört min laddkabel. Kidsen har Oneplus men de drog till Spanien i tre veckor med sin mor igår, så jag har en situation. Kan man köpa laddkabel till OnePlus i Teliabutiker i Stockholm?

Du kan använda en vanlig USB C kabel och laddare, men du får inte snabbladningen (Dash Charge).

Oneplus säger förstås att de inte rekommenderar använda andra laddare under längre tid (se en bit ner i deras FAQ)
https://www.oneplus.com/se/support/faq#85000006+GD00000060

Permalänk
Medlem

Dash charge är ju hela grejen. Köpte en Xqisit laddare på lunchen, men jag kom precis på att tills originalladdaren anländer kan jag ju faktiskt använda tantens laddare som hon fick med Pixeltelefonen. Lämnar tillbaka laddaren jag köpte på lunchen, jag vill ju köra med originalgrejer.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Dash charge är ju hela grejen. Köpte en Xqisit laddare på lunchen, men jag kom precis på att tills originalladdaren anländer kan jag ju faktiskt använda tantens laddare som hon fick med Pixeltelefonen. Lämnar tillbaka laddaren jag köpte på lunchen, jag vill ju köra med originalgrejer.

Jo, det håller jag med om. Laddar väldigt snabbt. Jag köpte faktiskt en extraladdare till min bara för att ha som reserv (har behövt den en gång när jag glömde laddaren). Har tyvärr inga tips för att köpa extra laddare snabbt.

Såg att de behöver byta namn på Dash Charge, tydligen Amazon och något annat bolag som har intressekonflikt med namnet. Enligt en nyhet kan nya namnet vara "Warp Charge"
https://www.androidpolice.com/2018/07/17/warp-charge-may-onep...

Permalänk
Medlem

Såg att den senaste uppdateringen som inte innehåller massor med nytt också lägger till Treble support för Oneplus 5/5T. Därav är uppdateringen rejält stor, ungefär 1,5GB.
https://www.xda-developers.com/oneplus-5-oneplus-5t-oxygenos-...
https://www.androidpolice.com/2018/08/21/oxygenos-5-1-5-onepl...

Jag har inte fått den än, det brukar dröja några dagar. Nu betyder det egentligen ingenting för oss som slutanvändare. Tanken är att Treble ska underlätta för Oneplus att göra uppdateringar till mobilen. Då Oneplus tidigare sagt att deras befintliga mobiler inte skulle få Treble är det ändå positivt att det ändras.

Permalänk
Medlem

Någon som upplevt att USB-type C laddningen börjat glappa?
De är de enda problemet jag har med min telefon. Fungerar iövrigt utmärkt. Men när de är dags och ladda så blir de problem.

Jag får trycka in laddaren och trycka till ganska hårt för att luren ska börja "Dash charga". Då ska telefonen helt ligga still, och om jag trycker på on/off-knappen för att släcka skärmen så går den ur dashcharg av den lilla rörelsen. Om jag trycker till kablen ordentligt i uttaget utan att röra telefonen så dashar den. Men lite tråkigt såklart. Vanligt på USB-type C?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: Har exakt samma problem, trodde de va att jag kört över sladden med datorstolen eller något, Började för någon/några veckor sedan, då mobilen måste ligga helt still och man tryckt in hårt annars fungerar inte dash charge.