Läcka anger 30 augusti som lanseringsdatum för Geforce GTX 1180

Permalänk
Melding Plague

Läcka anger 30 augusti som lanseringsdatum för Geforce GTX 1180

I vad som påstås vara e-postkommunikation mellan Nvidia och en partner avslöjas lanseringsdatumen för Geforce GTX 11-serien, där GTX 1180 inleder i slutet av augusti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

MSRP på 1000$ och när sedan Ti-versionen lanseras så kanske 1200$

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Trött på alla rykten som svänger fram och tillbaka..... först va det i ett officiellt uttalande att kortet inte skulle släppas 2018 och nu detta. Aja den som lever får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

MSRP på 1000$ och när sedan Ti-versionen lanseras så kanske 1200$

Nej, en MSRP på 599$ för non-founders-edition, vilket lär motsvara upp mot 10 000kr i butik

Skämt å sido så tror jag det kommer bli lika konstigt som förra gången att alla kort går för typ samma pris som FE, trots lägre MSRP. Runt 8k hade inte förvånat mig.

Permalänk

Kollar man historiskt sett så ser det ut att vara rimligt att anta ett listpris på 699$, + modellen lär väl kanske motsvara nuvarande Ti och i så fall känns väl 999$ inte helt omöjligt.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Avstängd

Jag väntar en generation till, men hoppas att 1180 blir åtminstone 40% bättre än 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden att det börjar röra på sig ang. nästa generation, OM detta inte nu är fejk.

Verkar troligt att de släpper 1180 först och senare 1170 samt 1160.

Vad som gör mig lite fundersam är namnet 1180+, mycket tveksam att nVidia skulle döpa ett kort till detta.

O andra sidan kan det vara en "place holder" för ett ännu icke bestämt namn så de bara kallar det 1080+ så länge.

Hörde där emot att det kanske skulle ske lite re-brand på överskottet av Pascal chip, att 1160 skulle få GP104 och prestera som ett 1080.

Denna läckan säger att 1160 ska komma bara en månad efter 1170, xx60 serien brukar inte släppas så snabbt, men om de ska köra på GP104 re-brand så kan det stämma för de vill få bort lagret av Pascal chip så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

" Lanseringen för flaggskeppsmodellen GTX 1180"
Och efter någon månad visar det sig att 1180 är midrange och ti är den riktiga high end och Titan är flaggskeppet.
Och basmodellen(FE) prissatt löjligt högt "för att inte konkurrera med partners"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det var på tiden att det börjar röra på sig ang. nästa generation, OM detta inte nu är fejk.

Verkar troligt att de släpper 1180 först och senare 1170.

Vad som gör mig lite fundersam är namnet 1180+, mycket tveksam att nVidia skulle döpa ett kort till detta.

O andra sidan kan det vara en "place holder" för ett ännu icke bestämt namn så de bara kallar det 1080+ så länge.

Jag avvaktar tills nvidia själva går ut med information i klartext. Fram tills dess så väntar jag på att nästa tekniska pryl lanseras, bara för att..

https://arstechnica.com/science/2018/01/with-ingestible-pill-...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Denna läcka baseras på Gamer Melds video som släpptes igår varifrån diverse redaktioner tagit information och därefter citerat varandra:

https://www.youtube.com/watch?v=TNksuz1Qz3U

Jag hade definitivt tagit denna nyhet med en nypa salt då ingen vet om Gamer Meld har skrivit ihop mailet själv eller om han verkligen fått det från en person som i sin tur har korrekt information från NVIDIA. Väldigt roligt för oss alla om 1180 släpps redan mot slutet av augusti, men det jag finner mest intressant är hur redaktion efter redaktion skriver om denna läcka efter att denna YouTuber släppte videon ovan.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Jag väntar en generation till, men hoppas att 1180 blir åtminstone 40% bättre än 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

40%? Tror att 1180 kommer prestrra 20-30% bättre än nuvarande 1080. Nvidia hade säkert kunna göra ett kort som presterar 50-70% bättre än nuvarande topp kort men de väljer säket att hålla tillbaka prestandan på korten av ekonomiska skäl. Ja jag vet det är lite foliehatts varning på mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

MSRP på 1000$ och när sedan Ti-versionen lanseras så kanske 1200$

Glöm inte att Founders edition är +200$ och det tar 2 månader innan partnerkorten kommer ut på marknaden i någon större mängd.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Lanseringsdag 30 aug, 30 sep, 30 okt? Brukar de släppa produkter på söndagar som 30 sep är?

Permalänk
Medlem

Nu finns det ingen anledning att köpa nya Nvidia 1000serie kort när kommande serie i 7nm är så nära. Då hoppet är från 14 till 7nm så kommer de nya korten vara betydligt svalare/ta mindre ström upp till 60% mindre ström pratar man om vid samma prestanda. 1070ti prestanda utan extra strömkontakt. Alla komponenter i din dator kommer att bli svalare och må mycket bättre.
(även rummet du har datorn i blir svalare)

Vi får hoppas att AMD snart släpper nya kort som är tillverkade med 7nm så även de får ner sin strömförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Kollar man historiskt sett så ser det ut att vara rimligt att anta ett listpris på 699$, + modellen lär väl kanske motsvara nuvarande Ti och i så fall känns väl 999$ inte helt omöjligt.

Om vi frågar så här... vad för anledning har Nvidia att inte ta ut betydligt högre pris än rimligt?

Folk köper ju det oavsett pris nästan, så klart de kommer maxa priset. Historiskt sett skulle 1180 redan varit lanserat. Jag sa för länge sedan också att vi lär vänta till nästan 2019 på nya kort, 2020 minst för Ti... folk skrattade och vägrade tro på det, och titta var vi är... Q4 2018 för lansering.

Både kortpris och datum är ju till 90% påverkat av konkurrens... och den är bristfällig idag, så det är som systembolaget. Ta vilket pris man vill... med ursäkter. Och korten som lanseras kommer vara de snabbaste på marknaden, så folk tvekar inte ens för fler FPS. Vi har akut brist på kort sedan länge. Priserna är redan höga som tusan, och vi är idag över MSRP pris på 2 år gamla kort...

Skulle inte förvåna mig om vi ser rekommenderat pris på minst $899...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

Trött på alla rykten som svänger fram och tillbaka..... först va det i ett officiellt uttalande att kortet inte skulle släppas 2018 och nu detta. Aja den som lever får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan vara ganska säker på att det uttalandet gjordes för att försöka stimulera marknaden att köpa fler GTX10XX-kort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om vi frågar så här... vad för anledning har Nvidia att inte ta ut betydligt högre pris än rimligt?

Folk köper ju det oavsett pris nästan, så klart de kommer maxa priset. Historiskt sett skulle 1180 redan varit lanserat. Jag sa för länge sedan också att vi lär vänta till nästan 2019 på nya kort, 2020 minst för Ti... och titta var vi är. Vi har akut brist på kort sedan länge. Priserna är redan höga som tusan, och vi är idag över MSRP pris på 2 år gamla kort...

Både kortpris och datum är ju till 90% påverkat av konkurrens... och den är bristfällig idag, så det är som systembolaget. Ta vilket pris man vill... med ursäkter. Och korten som lanseras kommer vara de snabbaste på marknaden, så folk tvekar inte ens för fler FPS.

Skulle inte förvåna mig om vi ser rekommenderat pris på minst $899...

Akut brist på kort?

En av de största anledningarna till varför nästa gen är försenade, är ju för att de ligger på överskott. Som det står i artikeln.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Akut brist på kort?

En av de största anledningarna till varför nästa gen är försenade, är ju för att de ligger på överskott. Som det står i artikeln.

Ja.. för Nvidia vill inte sänka priset.
Och ÅF vill inte ta förlusten.

Och folk vill inte handla kort för så högt pris, så nära innan ny generation.
Och åter... priserna på beg kort är fortsatt skyhöga.

Permalänk

När ska de svenska återförsäljarna anpassa sig till de nya lager priserna? Utomlands har priserna rasat markant, 1060 6GB Palit. 2479kr utomlands, 2999kr Sverige.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aines:

40%? Tror att 1180 kommer prestrra 20-30% bättre än nuvarande 1080. Nvidia hade säkert kunna göra ett kort som presterar 50-70% bättre än nuvarande topp kort men de väljer säket att hålla tillbaka prestandan på korten av ekonomiska skäl. Ja jag vet det är lite foliehatts varning på mig.

beror nog mindre på ekonomiska skäl än avsaknad av konkurrens. pengar har dom då dom dominerar stor del av marknaden. tror faktiskt inte 1180 blir ett så stort hopp i prestanda alls.
skulle inte bli förvånad om det handlar om 5-10% och det beror på AMD som halkat efter, kolla på intel när AMD försvann och se vad som hände när dom återkom då vaknade intel till liv ur dvalan.

AMD ska väll släppa nytt under slutet av året och DET kan göra att 1180 presterar bättre, men troligvis håller nvidia på sitt topp kort tills efter AMD lanserar sitt så dom kan utklassa, eller hoppas göra det iallafall.

bara vad jag tror.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Icte: Det är så klart ingen av oss som vet om Gamer Melds skärmdump kommer från ett faktiskt mail eller inte, utöver sagd Youtubare själv då förstås. Det som gör att vi rapporterar om det är att informationen matchar väl med övriga rykten och läckor, om exempelvis presentation under Gamescom och överskott av GTX 10-generationen. Men, det är en påstådd läcka och därför väljer vi just orden "påstådd" och "läcka" för att klargöra att det inte handlar om bekräftad information.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja.. för Nvidia vill inte sänka priset.
Och ÅF vill inte ta förlusten.

Och folk vill inte handla kort för så högt pris, så nära innan ny generation.
Och åter... priserna på beg kort är fortsatt skyhöga.

Jag bryr mig inte om anledningarna.

Att hävda att det är akut brist som ligger bakom förseningarna när det är precis tvärtom är helt enkelt fel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Själv ser jag fram emot när 1070 kostar runt 1000Kr så jag kan få en dator som drar med ström och få svära över hur kasst sli är

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Själv ser jag fram emot när 1070 kostar runt 1000Kr så jag kan få en dator som drar med ström och få svära över hur kasst sli är

Heh du får vänta en tag till.... Gtx 970 kort kostar typ 1000 begagnad nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Icte: Det är så klart ingen av oss som vet om Gamer Melds skärmdump kommer från ett faktiskt mail eller inte, utöver sagd Youtubare själv då förstås. Det som gör att vi rapporterar om det är att informationen matchar väl med övriga rykten och läckor, om exempelvis presentation under Gamescom och överskott av GTX 10-generationen.

Sant! Mycket pekar på en lansering mot hösten, iaf sett till all information som poppar upp på nätet under den senaste tiden. Jag hade dock gärna sett att ni varit lite mer transparenta och skrivit om att informationen kommit från just YouTubaren Gamer Meld som tidigare inte är direkt känd för att läcka information som visat sig vara korrekt (nu har f.ö. denne stängt av sina Ads på just videon ovan som kan ses om sett ärligt försök om att få ut sanningen och inte tjäna pengar genom att hypa om läckor vilket tillsammans med det välskrivna mailet ökar trovärdigheten).

Skrivet av loevet:

Men, det är en påstådd läcka och därför väljer vi just orden "påstådd" och "läcka" för att klargöra att det inte handlar om bekräftad information.

Mycket cred till er för detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Väntar på 1180Ti innan jag överväger köp. Har inte behövt uppgradera från ett 980Ti på ett bra tag så klarar mig än. Det brukar bli varannan generation för min del.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag bryr mig inte om anledningarna.

Att hävda att det är akut brist som ligger bakom förseningarna när det är precis tvärtom är helt enkelt fel.

Vänta nu här... har inte sagt att akut brist ligger bakom förseningarna, jag sa att brist på kort på marknaden gör att priset på de nya kommer vara högre än rimligt.

Och jag bryr mig inte om lagren hos Nvidia sett till antal kort på marknaden. För tills de är ute på marknaden, gör de ingen nytta, oavsett din åsikt om lagret.

Permalänk
Medlem

Sugen på ett 1180 TI, eller "+" som de verkar kalla det. Sitter på 2st 980TI så känns väl inte som en megaupdate kanske, men vill helst slippa allt vad SLI-config heter.

Permalänk

Väntar nog på 1380 Ti innan jag uppgraderar...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Nä, det blir nog att vänta till 1280Ti eller vad det kommer att heta. Får även se vad AMD kommer att släppa, men där har man ju inga större förhoppningar tyvärr.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU