Vardagsidioter (saker du stör dig på)

Permalänk
Medlem

Vardagsidioter (saker du stör dig på)

Tjenare! Tänkte göra en tråd där vi alla kan delge saker som vi stör på oss i vardagen som andra folk gör. Jag kan börja. Jag stör mig enormt mycket på folk som inte lägger en pinne efter sina varor på rullbandet i kassan, hur svårt ska det vara att lägga en pinne efter sin varor för att skilja på deras och mina varor. Varje gång detta sker så brukar jag bara lägga mina varor direkt efter kunden framförs varor och varje gång så scannar kassören in mina saker och kunden framför säger "Nej, det där är inte mina!" då säger jag lite snyggt "det finns pinne av en anledning"

Man kan tycka att jag gör en stor grej av det och är larvig, men fan kan inte låta bli....

Vad har ni för saker ni stör er på i vardagen?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Stör mig på bilister som sitter och kör 60 på en 80/100-väg när väglaget är perfekt eller i det närmaste perfekt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tjenare! Tänkte göra en tråd där vi alla kan delge saker som vi stör på oss i vardagen som andra folk gör. Jag kan börja. Jag stör mig enormt mycket på folk som inte lägger en pinne efter sina varor på rullbandet i kassan, hur svårt ska det vara att lägga en pinne efter sin varor för att skilja på deras och mina varor. Varje gång detta sker så brukar jag bara lägga mina varor direkt efter kunden framförs varor och varje gång så scannar kassören in mina saker och kunden framför säger "Nej, det där är inte mina!" då säger jag lite snyggt "det finns pinne av en anledning"

Man kan tycka att jag gör en stor grej av det och är larvig, men fan kan inte låta bli....

Vad har ni för saker ni stör er på i vardagen?

Du inser att för kassörskan så är det två personer som glömde lägga pinnen och ur hens perspektiv så är det skit samma om det är person nummer 1 eller 2 som lägger ut pinnen.

Själv stör jag mig på folk som ligger för nära när man kör bil, det är så nonchalant beteende och man utsätter bilen framför för stora risker ifall den måste av en eller annan anledning tvärnita.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Japp, håller med! Och för att inte tala om alla som köper bilar som tillverkas utan blinkers..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Folk som ökar farten när man försöker köra om.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på folk som känner att de måste ventilera om saker de stör sig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du inser att för kassörskan så är det två personer som glömde lägga pinnen och ur hens perspektiv så är det skit samma om det är person nummer 1 eller 2 som lägger ut pinnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag lägger pinnen efter mina varor, då är det bara den framför mig som inte lagt pinne efter sina varor. Sen givetvis skulle jag kunna lägga en pinne bakom den andra kundens varor innan jag lägger dit mina, men jag anser att man själv lägger pinne bakom sina egna varor, likadant som att man slänger sitt eget skräp osv.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Jag stör mig på folk som känner att de måste ventilera om saker de stör sig på

Haha! Alla stör vi oss på nåt

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Folk som stannar och blockerar dörröppningar för de möter någon de börjar prata med.
Gäller trånga gångar i affärer etc också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Absolut är det så, vore en rätt trist värld om alla var nöjda och belåtna alltid

Permalänk
Medlem

Vad stör man sig inte på egentligen? Två av mina pet peeves är barnvagnsmaffian och PK-maffian... Att gå 3 dubbelkärror i bredd och ta upp hela trottoaren för att sedan skälla ut folk som försynt försöker klämma sig förbi utan att bli mosad av mötande trafik är nästan brottsprovokation. Och alla dessa ''PK'' individer som hävdar att man inte får säga någonting för att någon KAN ta illa upp är så himla nedlåtande. Att hävda att man för någon annans talan utan att stämma av med den individen/gruppen är att vägra låta denna/dessa ha en egen åsikt, och därmed minska deras mänskliga värde.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Galningar som kör EU-moped på cykelbanan, detta är faktiskt olagligt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på folk som tror att dom äger hela trottoaren och inte gör det minsta lilla för att försöka ge plats, möter jag såna så går jag bara och i värsta fall så slår vi i axlarna på varann..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

Va har de återinfört kassan nu i butikerna? Jag störde mig ej på det beteende då det bara att lägga dit en pinne själv.

Det jag stör mig på är alla empatilösa personer jag stöter på, empatibrist är visserligen en sjukdom så det är nog mig det är mest fel på.
Säg att jag är med och handlar, vi äter dagens, jag äter normalsnabb kanske lite fortare. Personer äter långsammare än en sengångare, jag sitter tålmodigt och väntar 15minuter på att han ska bli klar. Då säger han att han vill beställa en efterrätt och det är över 10 minuter kö. Kunde personen ej tala om detta tidigare?
Såhär råkar jag ut för hela tiden och det gör mig förbannad. Sist var vi ett arbetslag som hade bestämt att vi skulle bada efter jobbet, en sengångare skickade vi iväg 1h tidigare. Alla var klara och vi mötes vid sengångaren som inte ens hade förberett sig, vi väntade på denna snabb skulle göra sig i ordning, tiden gick och sengångaren kom aldrig. Då visade det sig att personen både hade passat på och rakat sig och duschat under tiden vi 4 andra satt utanför i en bil och väntade på honom.

Nå som sagt bristande empati är en sjukdom och det är mig det är fel på när jag stör mig på såna.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag har också brist på empati eftersom att jag inte bara lägger dit en pinne själv utan måste visa personen i fråga att hen gjort fel.

Själva grejen som stör mig är att personen tänker "ähh jag skiter i att lägga pinne så får någon annan göra det" och den attityden klarar jag inte av

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag lägger pinnen efter mina varor, då är det bara den framför mig som inte lagt pinne efter sina varor. Sen givetvis skulle jag kunna lägga en pinne bakom den andra kundens varor innan jag lägger dit mina, men jag anser att man själv lägger pinne bakom sina egna varor, likadant som att man slänger sitt eget skräp osv.

Ja alltså för att förklara det enklare. Jag har jobbat i kassa och om person nummer ett glömt lägga pinne efter sig så är det enkelt löst genom att person nummer 2 lägger en pinne framför sina varor och efter sina varor. Pinnens enda uppgift är att göra det enkelt för den i kassan att veta vilka varor som skall skannas per köp.

Noterar du att det saknas en pinne mellan ditt och någons annans köp så ställer du ju till det för den i kassan om du skiter i att lägga dit en. Även om jag förstår hur du tänker. Men ibland istället för hävda sig så kan man ju vara lite smidig och underlätta för de i sin omgivning. Kasörskan blir ju även meddrabbad utan att hen har gjort något så om det inte är för personen framför så kan man enkelt lägga dit en pinne för kassörskans skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på alla som förstör min tidseffektivisering.

Men mest av allt så stör jag mig på alla som inte har lärt sig kasta skräp i soptunnan.
Varför skall alla slänga allt på marken i parken eller fimpen på trottoaren?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ja du har verkligen rätt i det du säger och jag borde egentligen bara lägga en pinne efter den som har "glömt" och sedan fortsätta, men ibland är det svårt... beror lite på vem som inte lagt pinnen, ibland kan man se om dom faktiskt bara glömde om dom har barn med sig eller liknande, men ibland är dom bara dryga och skiter i det och då måste jag hävda mig, håller med om att det är riktigt onödigt och orsakar strul för den som sitter i kassan, men men ingen är perfekt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Jimemy: Ja du har verkligen rätt i det du säger och jag borde egentligen bara lägga en pinne efter den som har "glömt" och sedan fortsätta, men ibland är det svårt... beror lite på vem som inte lagt pinnen, ibland kan man se om dom faktiskt bara glömde om dom har barn med sig eller liknande, men ibland är dom bara dryga och skiter i det och då måste jag hävda mig, håller med om att det är riktigt onödigt och orsakar strul för den som sitter i kassan, men men ingen är perfekt.

Det är ingen fara det finns värre problem för kassörskor. Tex kunder som skäller ut kassörskor för att priset har gått upp eller att köerna är långa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Japp eller folk som ska börja rota efter sin plånbok i ryggsäcken/handväskan när det är deras tur.. gör det innan för att inte orsaka kö.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är kul med folk som stör sig på massa småsaker. Det är så kul att observera. De lägger en massa energi på att bli förbannade och förstör sin vardag istället för att vara smidig och fortsätta vara glad.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här klassas som en vardagsidiot men jag stör mig något enormt på folk med dåligt bordsskick.

Tänker på vuxna människor som smaskar, sörplar, stönar och slafsar som grisar vid matborden.
Hur svårt ska det vara att bara äta normalt, stänga munnen, vara tyst och tugga ordentligt??
Ibland blir det nästan för mycket så att jag måste lämna lunchrummet eller byta plats med någon.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Jimemy: Japp eller folk som ska börja rota efter sin plånbok i ryggsäcken/handväskan när det är deras tur.. gör det innan för att inte orsaka kö.

Hellre en långsam kund än en otrevlig.
Men på samma spår som du skriver så har jag stött på flera som skall föra över pengar när de skall betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Jag stör mig på folk som känner att de måste ventilera om saker de stör sig på

Förlåt Vi kan inte sluta.

Permalänk
Medlem

Människor som inte kan ge en riktig vägbeskrivning när de sitter bredvid en i bilen!

Min erfarenhet är att det kvinnliga släktet är helt värdelösa på det! En grov generalisering dock då jag efter blott 4 försök med kvinnliga kartläsare gav upp och numera vägrar jag låta nån ny försöka. Waze FTW!

Permalänk
Medlem

Jag är ganska ljudkänslig så stör mig framförallt på diverse oljud folk gör. Några exempel som jag kommer på nu:
- Folk som smaskar när de äter (som naglar mot en griffeltavla för mig).
- Ansträngda/oregelbundna/högljudda andetag på bio eller när man ska sova i samma rum.
- Folk som gör ljud med munnen eller busvisslar när de vill få uppmärksamhet (det senare är dessutom ganska respektlöst).
- Personer som vrålar ut sina gäspningar. Visst, det låter lite när man gäspar men lägg inte till extra ljud tack!
- När folk skriker på varandra mellan rum istället för att gå till samma rum och konversera med en "normal" ljudnivå.

Permalänk
Avstängd

Finns massor att välja på men ska inte bli för långrandig

Dom som inte blinkar i rondeller så man får stanna i onödan - hur jävla svårt ska det vara
Dom som inte bländar av i tid
Väg sniglar som inte kan hålla hastigheten

Nån miljöpartist som tror dom äger vägen för dom cyklar
Människor som försöker pracka på en religion som t.e.x jehovas
korkade vänster människor som försöker rättfärdiga saker med skitsnack
alla former av extremister som fastnar i sin form av ideologi och ska skicka den vidare

Människor som sitter och gnäller om allt och är som ett vandrande cancer för sinnet
gamlingar som står med en näve kuponger på affären kan göra mig galen men säger inget av respect
Människor som smaskar med öppen mun när dom äter

Finns massa mer men är första sakerna som poppar upp i skallen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Funiculus:

Jag är ganska ljudkänslig så stör mig framförallt på diverse oljud folk gör. Några exempel som jag kommer på nu:
- Folk som smaskar när de äter (som naglar mot en griffeltavla för mig).
- Ansträngda/oregelbundna/högljudda andetag på bio eller när man ska sova i samma rum.
- Folk som gör ljud med munnen eller busvisslar när de vill få uppmärksamhet (det senare är dessutom ganska respektlöst).
- Personer som vrålar ut sina gäspningar. Visst, det låter lite när man gäspar men lägg inte till extra ljud tack!
- När folk skriker på varandra mellan rum istället för att gå till samma rum och konversera med en "normal" ljudnivå.

Vad kallas den diagnosen?

Stör mig på köpare som avbryter i sista stund när man nekat flertal andra personer vilket gör försäljning av saker mödosamt.

Folk som prakar på någon form utav religion eller försvarar sina handlingar med den.

Folk som inte ser skillnaden på mitt och ditt.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

- Folk på flygplatsen som tror att deras bagage kommer snabbare om de ställer sig 1 cm från bandet och blockerar vyn för de resterande 240 passagerarna.

- Smaskande och folk som pratar när de har mat i munnen.

- Folk som sorterar sopor åt helvete, släng dem i vanliga soptunnan om man inte fattar hur man läser vad som ska var.

Permalänk

Har egentligen bara hänt en gång men körde om en kille med familj i en totalt överlastad bil på en 11 mila smal, väldigt kurvig vägsträcka som jag har kört tusentals gånger, jag kan varenda kurva i ryggmärgen.

Efter omkörningen hakade han på och han såg upprörd ut, såg i backspegeln att han var utanför vägen i kurvorna flera gånger och efter ca två mil blev jag orolig att han skulle köra i diket så jag saktade ner och lät honom köra om.

När det var ca 3 mil kvar orkade jag inte ligga bakom honom längre så jag gasade på och körde om honom, såg att han också gav gasen i botten men med en så överlastad bil och förmodligen för lite hästkrafter så var det inga problem.

Under omkörningen såg jag att hans sidoruta åkte ner och ut kom armen med "långfingret", både jag och min sambo blev lite ställda först men efter en stund började vi gapskratta.

Höll uppsikt bakåt för att se om han skulle haka på igen men det gjorde han inte förmodligen hade hans fru fått "ordning" på honom.

PS

Jag är inte ens i närheten av en rallyförare i körskicklighet men jag kunde vägen bra och hans bil var rejält överlastad. Sen förstår jag inte varför vissa ser en omkörning som en kränkning det är ju livsfarligt att börja tävla i semestertrafiken.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB