World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Permalänk
Inaktiv

Så varför saknar folk Fullscreen?

Har man en klient som krashar, då råder jag till att uppdatera drivers / rensa gamla addons som ligger kvar i WTF katalogen!
Jag gjorde en helt ny installation en gång, gav utdelning, problemet försvann!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

3 CD's som skall stackas = 4.5s total GCD innan du kan göra annat än sitta och vänta.

Och hur det var i vanilla är ju inte poängen.

Jag tror hans poäng var att du verkar gärna spela classic med allt på GCD men inte live med allt på GCD. Du skrev ovan att du väntar på classic (och där är ju allt på GCD).

Så det var du som drog in Vanilla i detta och nog därför han fortsatte på det spåret. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

3 CD's som skall stackas = 4.5s total GCD innan du kan göra annat än sitta och vänta.

Och hur det var i vanilla är ju inte poängen.

finns inte ett enda spec som stackar 3 cds som alla är på global vad jag vet. kan du nämna ett exempel? om du kan det så är det verkligen undantaget, inte regeln.

dessutom har ingen 1,5s global i praktiken. alla specs som har 1,5s får kortare global med haste, de andra har fast global på 1s.

gällande vanilla tyckte jag att det var roande att du pratar om hur du ser fram emot vanilla eftersom att de har lagt till gcd på några knappar samtidigt som samma sak finns i mycket större utsträckning i vanilla.

Permalänk
Medlem

Spelar inte WoW, men lite intressant detta med fullscreen vs borderless window. Förstår att det är sämmre prestanda i borderless, men att det i ex. WoW och Diablo3 inte spelar någon större roll. Är det dock krävande spel (även WoW och D3 om man har sämre dator) så lär man ju vilja köra fullscreen. Kör själv fullscreen när det går trots bra dator.

Mycket har troligtvis förbättrats i borderless window som har gjort att man inte velat köra det tidigare. Men vad finns det för nackdelar nu?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det som avses är att tidigare expansioner numera är gratis uppdateringar för alla prenumeranter. Det gäller dock inte nya Battle for Azeroth!

Man kan också tolka det (som jag gjorde först) att tidigare expansioner varit gratis för prenumeranter när de kom. Att Blizzard helt enkelt inte längre släpper senaste expansionen gratis för prenumeranter. Vilket är fel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Shudnawz Håller med dig med aktiv speltid. Det hade varit underbart!
Just nu blir det ju bara att man spelar intensivt i 1-2 månader och sen slutar. Mestadels för att det är en ganska dyr tjänst. 130kr/månaden + att du måste köpa expansioner för att kunna komma vidare.
Jag får ju ut betydligt mer av mitt Spotify Premium än med WoW.

Antar att dom lever på folk som bara låter sin prenumeration rulla året runt och inte bryr sig/kommer ihåg

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Så du tycker hela spelet är förstört för att dom ändrat på GCD?

Som många andra säger så var Vanilla egentligen hemskt att spela. Det är bara nostalgiminnena som "glorifierar" spelet. Det var hemskt, allting tog absurt lång tid och alla system var bedrövliga. Sen ska vi inte prata om hur obalanserat det var....

Men men, du gör naturligtvis som du vill

Tror det är både och. Det gick ju att dö mot vanliga mobs etc i vanilla som är så sjukt underbart. Spelen får mer inlevelse och blir faktiskt lite mer utmanande.

Senaste åren av wow är ju en walk in the park som kräver verkligen 0. Går ju inte att dö mot mobs på samma level ens om du försöker.

Så bara nostalgi tror jag inte att det är.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

finns inte ett enda spec som stackar 3 cds som alla är på global vad jag vet. kan du nämna ett exempel? om du kan det så är det verkligen undantaget, inte regeln.

dessutom har ingen 1,5s global i praktiken. alla specs som har 1,5s får kortare global med haste, de andra har fast global på 1s.

gällande vanilla tyckte jag att det var roande att du pratar om hur du ser fram emot vanilla eftersom att de har lagt till gcd på några knappar samtidigt som samma sak finns i mycket större utsträckning i vanilla.

Allt är på GCD iom. BFA.
T.o.m. emotes: http://www.darklegacycomics.com/629

Och Vanilla är ett helt annat spel i allt förutom namnet.
Ingen förväntar sig ett balanserat spel med relevanta färdigheter.
Det är ju det som är hela poängen.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från äldre expansioner inte vara gratis?
Jag vill minnas att varenda expansion kostat pengar.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

Nja alltså varje expansion har kostat pengar, men du har faktiskt inte behövt köpa alla expansioner till och med den senaste för att få allt däremellan, utan det räcker med senaste expansionen. Och förresten så har de ju höjt priset på aktuell expansion så det gör ju detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Gillade verkligen Legion, men tror jag passar på denna expansion i alla fall första året. Så mycket snnat man vill spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon114264:

När jag spelade wow: EU-beta, Vanilla, BC, WOTLK samt MOP så var det endast PVP jag spelade... (Cata lirade jag aldrig)

Orkade knappt questa eller köra instancer så jag grindande upp min Rogue varje gång, spelade endast Rogue också, men storyn var jag aldrig intresserad av faktisk.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Så varför saknar folk Fullscreen?

Har man en klient som krashar, då råder jag till att uppdatera drivers / rensa gamla addons som ligger kvar i WTF katalogen!
Jag gjorde en helt ny installation en gång, gav utdelning, problemet försvann!

Har inte jättestora problem med det, men brukar köra det för att få mig själv att inte tabba ut och in hela tiden då jag är rätt dålig på att fokusera på en enda sak på min fritid. Inlevelse, typ? I windowed fullscreen så tabbar jag ut och börjar slösurfa istället, men i fullscreen så tänker jag "vill inte tabba ut, tar så lång tid" ungefär

Sen handlar det om prestanda också. Generellt så får man avsevärt högre framerate i äkta fullscreen gentemot borderless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@makarickiri:
På mig hade dom tjänat pengar, punkt. Just nu gör dom det inte, jag lirar bara på gratis upp till lvl 20 när jag får suget, men kommer inte lägga pengar på ett game card/månadsprenumeration när jag vet att jag bara spelar sporadiskt och inte kommer få valuta för pengarna.

Hade de däremot tillåtit mig att köpa, säg 100 timmars aktiv speltid som är giltig under ett år, så hade jag lätt gjort det.

Inga pengar vs. några pengar? Vissa är dumsnåla, tydligen.

Intressant tanke, men är nog rätt svårt att prissätta. Risken är ju att tappa fullprisspelare till quotan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Detta kan vara droppen.
Körde betan ett tag och konstaterade att GCD på alla CD's helt förstörde spelet.
Men jag hoppades på att dom skulle fatta sans och korrigera felet.
Men näpp.
För första gången på 12 år bryr jag mig inte i nästa exp.
Nästa WoW spelande blir när dom får tummen ur och släpper classic, förutsatt att dom inte även förstör det helt.

Om GCD ändringen var så jobbig lär du ju verkligen stortrivas i classic...var inte det mesta på GCD under vanilla? Vill minnas det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vänta, varför dissar så många spel exclusive fullscreen!?
Enligt min erfarenhet kan man ofta få problem med vsync, shadowplay, och fps caps etc, när man inte kör spelet i vettig fullscreen.

But then again, har alltid spelat wow i windowed

Permalänk
Medlem

Som vanligt var man en jubelidiot som förköpte. Förköp är dumheter.

Edit: GCD förändringen är bra. Kanske slipper man va en macro-tomte för att göra nytta. Det behövs mer tanke bakom varje manöver.

Permalänk
Hjälpsam

har de uppdaterat motorn?
Är det fortfarande en stark tråd som gäller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ja pvp kommer ju bli lättare med GCD-förändringen.
Man lär göra bättre moves och mindre felsteg.
Frågan är om det kommer bli för lätt.
Det ska ändå gå lite snabbt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Dx12-läget i WoW är bara att undvika i nuläget om man sitter med Nvidia-kort. Prestandan är på sin höjd likadan. Amd och Intel gpuer verkar dra någon nytta av det dock.

Fps är upp allmänt vare sig man kan nyttja dx12 eller inte. Men det finns en del som pekar på att de offrat objekt draw distance för att uppnå det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Inte ett enda ord i nyheten om vad som är fördelarna med nya Directx 12. Märkligt, när det ändå är datorsida för oss tekniskt intresserade.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det som avses är att tidigare expansioner numera är gratis uppdateringar för alla prenumeranter. Det gäller dock inte nya Battle for Azeroth!

Alla expansioner utom den senaste har väl varit inkluderade i bas-spelet sedan flera år tillbaka?

Enda skillnaden verkar vara att bas-spelet nu är gratis, men eftersom det bara kostade dryga hundralappen tidigare så känns det inte som någon större skillnad.

Permalänk

@tumvanten:

Jag gör det kollar nästan alltid på dom så det ska blir skönt för mig iallafall

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Vad finns det för tekniska anledningar till att byta över till DX12 för ett så pass gammalt spel?

Flyter det bättre på ny hårdvara?

Undrar jag också

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@versions: Sorry tänker vara den som är den, allt var inte på GCD i Vanilla.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

"Battle for Azeroth släpps den 14 augusti och kommer till skillnad från äldre expansioner inte vara en gratis uppdatering för prenumeranter."

Vad menas med detta stycket? Man har väl alltid behövt köpa senaste expansionen för att dra nytta av den?
Vad är det som har varit gratis tidigare för prenumeranter?

@Shudnawz Det tjänar dom ju inga pengar på

Skrivet av Masyve:

Låter som att de menar att från och med Battle for Azeroth så kommer tidigare expansioner vara gratis för prenumeranter, men den här är inte det.

Skrivet av MrAdde:

Det som avses är att tidigare expansioner numera är gratis uppdateringar för alla prenumeranter. Det gäller dock inte nya Battle for Azeroth!

Ni svarar inte på frågan ändå.

"Battle for Azeroth släpps den 14 augusti och kommer till skillnad från äldre expansioner inte vara en gratis uppdatering för prenumeranter."

Jag tror han menar att man alltid fått köpa senaste expansionen, det är väl ingen som har fått den gratis bara för man pröjsar varje månad? Alltså inte BFA utan de andra, t.ex Legion.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Ni svarar inte på frågan ändå.

"Battle for Azeroth släpps den 14 augusti och kommer till skillnad från äldre expansioner inte vara en gratis uppdatering för prenumeranter."

Jag tror han menar att man alltid fått köpa senaste expansionen, det är väl ingen som har fått den gratis bara för man pröjsar varje månad? Alltså inte BFA utan de andra, t.ex Legion.

Det är i förhållande till övriga texten. Att alla gamla expor är gratis numer men att den nya inte är det. Typ så, man måste se det ur dagens perspektiv och inte för 2 år sedan när legion släpptes.

Permalänk
Medlem

Vadå ändrar betalmodellen? Dom har ju haft det ett tag nu att alla expansioner förutom den senaste ingår när du startar en prenumeration, inget nytt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Svensktiger:

3 CD's som skall stackas = 4.5s total GCD innan du kan göra annat än sitta och vänta.

Och hur det var i vanilla är ju inte poängen.

Det blir ju ändå en poäng då Vanilla Classic togs upp i samma veva.

Jag förstår inte alls folk som klagar på GCD's säger att dom väntar in VC-releasen där allt är(var) segare än vad dagens BfA kommer vara. Personligen vill jag inte alls gå tillbaka till Vanilla WoW, kan lista några anledningar:

  • Som Druid får du vara glad att komma med i en normal dungeon om du kör Feral/Boomkin

  • Klasser i Raids är otroligt "limited" bland annat p.g.a. "Max DoT per mob"

  • Det tar VÄLDIGT lång tid att lvla, betydligt mer än vad folk klagar över nu med 7.3.5+ patcherna

  • Class inbalance i PvP, permastun Rogues/permafear Locks, någon?

  • Behöva springa till varje Dungeon, Raid eller BG till fots

  • Guld farming för mounts, för varje karaktär

  • Crafting systemet där man får göra ibland vecko-långa quests för ett recept

  • Flera ranker av samma spells för mana management (4-6 olika Frostbolts om någon kommer ihåg)

  • 1-3 spells för fulla rotationer för caster klasser

  • Resto Shamans vars enda jobb i MC är att hålla sig utanför combat så dom kan ressa

Listan kan göras otroligt lång på saker jag aldrig vill se i spelet igen... Jag respekterar folk som faktiskt genuint tycker spelet var bäst i sitt Vanilla utförande, men personligen tycker jag att WotLK/Legion har varit dom bästa expansionerna utan tvekan, BfA återstår att se hur det landar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Underligt att de ej gjort detta redan, expansions borde ses som en patch bara.. Som de flesta mmo gör.

Skickades från m.sweclockers.com