Utannonsering av avstängningar?

Permalänk
Medlem

Utannonsering av avstängningar?

På en del andra forum som t.ex. Flashback utannonseras alla avstängningar med att användare X är avstängd si och så länge på grund av brott mot regel Y. Är det något som ni har funderat på att implementera här på Sweclockers eller anser ni att vi inte har med saken att göra? Jag har för mig att jag någon gång hörde av mig om en avstängning och fick ett konkret svar men det kanske är lite hysch-hysch kring det ändå.

Den senaste tiden har jag sett flera välkända och, av mig åtminstone, väl omtyckta medlemmar som blivit avstängda och jag har även sett ett flertal kommentarer i forumet där folk undrade varför en viss användare blev avstängd. Det verkar ändå finnas ett visst intresse i att veta varför eller åtminstone hur länge användare är avstängda från forumet och även om det säkert finns legitima skäl verkar det märkligt att ordentliga medlemmar som skriver välkomponerade inlägg plötsligt blir avstängda.

Att ha en publik tråd där man informerar om avstängningarna handlar inte på något sätt om att hänga ut folk utan snarare bringa klarhet i varför de är avstängda och för att öka transparensen gentemot användarna.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

På en del andra forum som t.ex. Flashback utannonseras alla avstängningar med att användare X är avstängd si och så länge på grund av brott mot regel Y. Är det något som ni har funderat på att implementera här på Sweclockers eller anser ni att vi inte har med saken att göra? Jag har för mig att jag någon gång hörde av mig om en avstängning och fick ett konkret svar men det kanske är lite hysch-hysch kring det ändå.

Den senaste tiden har jag sett flera välkända och, av mig åtminstone, väl omtyckta medlemmar som blivit avstängda och jag har även sett ett flertal kommentarer i forumet där folk undrade varför en viss användare blev avstängd. Det verkar ändå finnas ett visst intresse i att veta varför eller åtminstone hur länge användare är avstängda från forumet och även om det säkert finns legitima skäl verkar det märkligt att ordentliga medlemmar som skriver välkomponerade inlägg plötsligt blir avstängda.

Att ha en publik tråd där man informerar om avstängningarna handlar inte på något sätt om att hänga ut folk utan snarare bringa klarhet i varför de är avstängda och för att öka transparensen gentemot användarna.

Detta har diskuterats ett flertal gångar, men vi anser fortfarande att nackdelarna överskuggar de eventuella fördelarna med en sådan lösning. Ett par exempel:

Den avstängda medlemmen känner sig uthängd och väljer därför att skapa nya konton eller i värsta fall lämna forumet för gott.

Information kan missbrukas som bollträ i forumet=urspårade trådar, otrevligheter och meningslöst tjafs.

En sådan lösning skulle även innebära ytterligare jobb för våra moderatorer och webbutvecklare.

Citat:

Det verkar ändå finnas ett visst intresse i att veta varför eller åtminstone hur länge användare är avstängda från forumet och även om det säkert finns legitima skäl verkar det märkligt att ordentliga medlemmar som skriver välkomponerade inlägg plötsligt blir avstängda.

Det händer en del bakom kulisserna så även om en avstängning vid första anblicken kan te sig lite märklig kan det bero på tidigare redigerade eller borttagna inlägg, tillsägelser som inte gett önskad effekt osv.

Jag kan hålla med om att en tidsangivelse kan vara användbar, men det finns ingen sådan teknisk lösning i dagsläget. Dessutom kan avstängningar ibland upphävas eller tidsbestämmas efter att medlemmen har hört av sig till oss, vilket teoretiskt skulle kunna leda till förvirring bland övriga medlemmar.

Det kan även hända att vi använder oss av avstängningsfunktionen för att påkalla medlemmens uppmärksamhet, dvs. en avstängning behöver inte nödvändigtvis att bero på regelbrott eller liknande.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@ågren: Jag tror att största problemet skulle vara att medparten av avstängningarna skulle hänvisa till gummiparagrafen 1.6 som i praktiken betyder att inlägg tas bort och avstängningar delas ut godtyckligt. I övrigt delar jag uppfattningen om att en ökad transparens och tydlighet vore bra.