Permalänk
Medlem

Spelar du bara onlinespel eller händer det även i spel som inte är online?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Endast spelat onlinespel, så det vågar jag faktiskt inte svara på.
Men vad tänker du är felet ifall det inte skulle hända i offlinespel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zoth:

Endast spelat onlinespel, så det vågar jag faktiskt inte svara på.
Men vad tänker du är felet ifall det inte skulle hända i offlinespel?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du bara testat online spel kan det mycket väl vara din internetanslutning som krånglar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det känns mer som när ”nätet” hackar till än hårdvara. Hade det varit hårdvara skulle du antagligen ha det hela tiden och inte bara vissa dagar.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Det känns mer som när ”nätet” hackar till än hårdvara. Hade det varit hårdvara skulle du antagligen ha det hela tiden och inte bara vissa dagar.

Det är ju hela tiden jag har dessa problem, men kan ju testa något offlinespel för att utesluta det

Men vad bör jag göra isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta ser ut att vara precis samma skit som jag har...

Detta löste mina problem.

http://www.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-4-wind...

How to : https://www.youtube.com/watch?v=7XnMc3haf0k

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

Detta ser ut att vara precis samma skit som jag har...

Detta löste mina problem.

http://www.thewindowsclub.com/ultimate-windows-tweaker-4-wind...

How to : https://www.youtube.com/watch?v=7XnMc3haf0k

Jag har testat det där, samma problem kvarstår. Även vid överklocking av processorn blir det inte någon skillnad.
Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja i nu.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zoth:

Jag har testat det där, samma problem kvarstår. Även vid överklocking av processorn blir det inte någon skillnad.
Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja i nu.

Har du provat med något offline/singel player spel ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoth:

Jag har testat det där, samma problem kvarstår. Även vid överklocking av processorn blir det inte någon skillnad.
Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja i nu.

Tråkigt att problemet kvarstår!
Skulle du kunna skriva exakt vad du använder för hårdvara och hur din uppställning ser ut.
Som t.ex vilken router använder du och kör du på trådlöst nätverk, samt vad har du för nätverkskort installerat?
Använder du dig av de integrerade ljudkortet eller ett annat via PCI/USB?

Skrivet av Xyborg:

Har du provat med något offline/singel player spel ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zoth:

1.Lås uppdateringsfrekvensen till 60Hz i Nvidias kontrollpanel, se om det gör någon skillnad.

2.Kanske testa utan dedikerat grafikkort, testa att köra med den integrerade kretsen som sitter inbyggd i CPU.
Sedan kör du något lättare spel och skalar ned grafik.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Har du provat med något offline/singel player spel ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, kan du tipsa om något jag bör testa?

Skrivet av b0tman:

Tråkigt att problemet kvarstår!
Skulle du kunna skriva exakt vad du använder för hårdvara och hur din uppställning ser ut.
Som t.ex vilken router använder du och kör du på trådlöst nätverk, samt vad har du för nätverkskort installerat?
Använder du dig av de integrerade ljudkortet eller ett annat via PCI/USB?

Intel Core i5 8600k @stock.
MSI Z370-A Pro, kör med det standardinbyggda nätverkskortet.
Dessa ram minnen
EVGA Supernova G2 850W
Asus ROG Strix-GTX1070 Gaming OC
OCZ-ARC100 som jag kör windows på, sen en Samsung SSD 850 EVO 500GB med spelen på.

Spelar ingen roll ifall jag kör med ena eller andra, problemet är detsamma.

Kör med Telias standardrouter med kabel.

Jag kör med ett Steelseries arctic 7.

Har bytt ut moderkortet, samt testat ett annat grafikkort.

Har jag missat något så får du gärna hojta till!

Skrivet av Persikan:

@pettiz:

1.Lås uppdateringsfrekvensen till 60Hz i Nvidias kontrollpanel, se om det gör någon skillnad.

2.Kanske testa utan dedikerat grafikkort, testa att köra med den integrerade kretsen som sitter inbyggd i CPU.
Sedan kör du något lättare spel och skalar ned grafik.

1. Har faktiskt inte testat låsa uppdateringsfrekvensen på 60Hz, men kanske bör testas. Om jag nu inte ser några fler problem, vad är problemet då? skärmen? Har faktiskt inte testat en annan skärm.. Men med tanke på att det även laggar till med ljud osv så ser jag det som att det är ganska långsökt, men jag är villig att testa allt!

2. Jag har testat med ett annat grafikkort, tycker det borde vara löst då om det nu skulle vara grafikkortrelaterat.
Även bytt moderkort om det nu skulle vara så att PCI-E porten har tagit stryk, men samma problem kvarstår..

Menar inte att jag inte bör testa det du skriver, men känns fortfarande långsökt.
Uppskattar all hjälp för att lösa det här, snart blir jag nästan tvungen att skrota datorn och köpa mig AMD istället då detta är något som förstör min spelupplevelse något enormt!

Permalänk
Master of Overkill

Det är W10 som har problemet, med minnes läckor i W10 senda 1803.

Jag kör W7 pga det atm sålänge.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Mini fix inte säkert det funkar.

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Samma här över 300 sidor.

Jag orkade inte mer körde på W7 på en extra disk.

@Zoth

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är W10 som har problemet, med minnes läckor i W10 senda 1803.

Jag kör W7 pga det atm sålänge.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Mini fix inte säkert det funkar.

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Samma här över 300 sidor.

Jag orkade inte mer körde på W7 på en extra disk.

@Pettiz

Testade med windows 8, samma problem där.

Lyckades aldrig kunna installera windows 7 av någon skum anledning, så jag orkade inte hålla på mer så jag testade windows 8.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zoth:

Testade med windows 8, samma problem där.

Lyckades aldrig kunna installera windows 7 av någon skum anledning, så jag orkade inte hålla på mer så jag testade windows 8.

Tvek w8 löser det samma grund som W10

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är W10 som har problemet, med minnes läckor i W10 senda 1803.

Jag kör W7 pga det atm sålänge.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/7a0763/standby_me...

Mini fix inte säkert det funkar.

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Samma här över 300 sidor.

Jag orkade inte mer körde på W7 på en extra disk.

@Pettiz

Wow! Men vad innebär det om man inte upplever dessa problem själv med W10 och senaste patcharna?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tvek w8 löser det samma grund som W10

Lite det jag var orolig för, haha...
Kanske ska ge mig på att installera w7 igen då..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Joppis:

Wow! Men vad innebär det om man inte upplever dessa problem själv med W10 och senaste patcharna?

Då har du inte det problemet, jag har det på 4a datorer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zoth:

Nej, kan du tipsa om något jag bör testa?

Intel Core i5 8600k @stock.
MSI Z370-A Pro, kör med det standardinbyggda nätverkskortet.
Dessa ram minnen
EVGA Supernova G2 850W
Asus ROG Strix-GTX1070 Gaming OC
OCZ-ARC100 som jag kör windows på, sen en Samsung SSD 850 EVO 500GB med spelen på.

Spelar ingen roll ifall jag kör med ena eller andra, problemet är detsamma.

Kör med Telias standardrouter med kabel.

Jag kör med ett Steelseries arctic 7.

Har bytt ut moderkortet, samt testat ett annat grafikkort.

Har jag missat något så får du gärna hojta till!

1. Har faktiskt inte testat låsa uppdateringsfrekvensen på 60Hz, men kanske bör testas. Om jag nu inte ser några fler problem, vad är problemet då? skärmen? Har faktiskt inte testat en annan skärm.. Men med tanke på att det även laggar till med ljud osv så ser jag det som att det är ganska långsökt, men jag är villig att testa allt!

2. Jag har testat med ett annat grafikkort, tycker det borde vara löst då om det nu skulle vara grafikkortrelaterat.
Även bytt moderkort om det nu skulle vara så att PCI-E porten har tagit stryk, men samma problem kvarstår..

Menar inte att jag inte bör testa det du skriver, men känns fortfarande långsökt.
Uppskattar all hjälp för att lösa det här, snart blir jag nästan tvungen att skrota datorn och köpa mig AMD istället då detta är något som förstör min spelupplevelse något enormt!

Prova vilket nyare spel som helst med singelplayer. Far Cry 5 eller Battlefield 1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ja, nu drar jag igång denna tråd igen.

Har inte prövat någonting nytt igen, förutom en formatering av burken.
Testat diverse inställningar, olika drivrutiner, olika grafikkort, olika moderkort.
Så nästa steg är att testa andra ram-minnen, CPU, men tycker det känns långsökt att detta skulle ha något med det hela att göra...

Har ni några andra idéer?

Permalänk
Medlem

Oftare än aldrig är det mjukvara som spökar, jag föreslår att du resettar allt på den sidan.
Formatera och installera endast grafikdrivrutinerna och inte geforce experience, återkom med resultat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zoth:

Du måste utesluta ditt nätverk.
Gör något så enkelt som att ansluta din telefon med usb, sedan internetdelar du via usb-sammanlänkning (dra ur nätverkskabeln)
Kvarstår problemet?

Kan du inte internetdela via telefonen, ta datorn till valfri vän och prova där (ta inte med den nätverkskabel du använder fn)

Sedan skulle jag vilja veta vilken skärm du använder, upplösning samt hz.

Samt skulle jag vilja veta om du har problem med ljud-drivrutinen fortfarande eller om du löste det på något sätt.
Syftar på: https://imgur.com/a/shDfcPh

Återkom

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Oftare än aldrig är det mjukvara som spökar, jag föreslår att du resettar allt på den sidan.
Formatera och installera endast grafikdrivrutinerna och inte geforce experience, återkom med resultat

Datorn har varit nyformaterad, med endast drivrutinen installerade utan GeForce Experience utan någon skillnad alls.

Skrivet av milkab:

@pettiz:

Du måste utesluta ditt nätverk.
Gör något så enkelt som att ansluta din telefon med usb, sedan internetdelar du via usb-sammanlänkning (dra ur nätverkskabeln)
Kvarstår problemet?

Kan du inte internetdela via telefonen, ta datorn till valfri vän och prova där (ta inte med den nätverkskabel du använder fn)

Sedan skulle jag vilja veta vilken skärm du använder, upplösning samt hz.

Samt skulle jag vilja veta om du har problem med ljud-drivrutinen fortfarande eller om du löste det på något sätt.
Syftar på: https://imgur.com/a/shDfcPh

Återkom

Jag ska testa det där med att internetdela via telefon och återkomma.

Skärmen jag använder är en Asus ROG Swift PG279Q, 144hz, prövat med g-sync på och av, ingen skillnad.

Ja, jag har avinstallerat hela ljud-drivrutinen och kört på nytt. Sedan dess har inte det programmet visat något.

Permalänk
Medlem

Jag har testat utan nät, helt och hållet. Kör single player spel men dessa smålagg finns kvar, testade även med att internetdela via telefon utan någon förbättring.

Kan ett dåligt nätaggregat påverka detta?

Grafikkortet som sitter i burken nu satt i min gamla dator som fungerade utan problem, samma med SSD-diskarna.
Nätaggregatet är dock nytt, samt moderkort, CPU och ram.

Permalänk
Medlem

Testat stänga av pagefilen?
Har du kollat så inga processer sitter och kör?
Stäng av services i Windows som inte används.

Jag är intresseead av lösningen av detta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Testat stänga av pagefilen?
Har du kollat så inga processer sitter och kör?
Stäng av services i Windows som inte används.

Jag är intresseead av lösningen av detta problem.

Inget arbetar ovanligt högt, så inget som spikar där.
Pagefilen har jag inte testat att stänga av, får testa det.

Alla onödiga services är avstängda.

Ja, en lösning vore toppen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova stänga av HPET.

Det finna två olika sätt. Att stänga av i BIOS och att stänga av i Windows.
Testa stänga av i BIOS först och sen även i Windows.

Har du installerat alla drivers till moderkortet?
Hittade på MSI för MSI Z370-A Pro dessa drivrutiner:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z370-A-PRO

Intel Chipset Driver
Intel Rapid Storage Technology Driver
Realtek PCI-E Ethernet Drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Prova stänga av HPET.

Det finna två olika sätt. Att stänga av i BIOS och att stänga av i Windows.
Testa stänga av i BIOS först och sen även i Windows.

Har du installerat alla drivers till moderkortet?
Hittade på MSI för MSI Z370-A Pro dessa drivrutiner:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z370-A-PRO

Intel Chipset Driver
Intel Rapid Storage Technology Driver
Realtek PCI-E Ethernet Drivers

Alla drivrutiner installerade, även prövat utan osvosvosv.
HPET avstängt i BIOS, ingen skillnad, även testat att stänga av i Windows, men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner har du testat? Det kom ett gäng versioner som hade problem med "Using power monitoring in GPU monitor tools causes micro stutter.". Jag hade problem med det i slutet av sommaren när jag uppdaterade från drivare från januari.

Tror dock det är fixat nu om du kör senaste drivrutinerna, vilket jag antar att du gör. Men lika bra att ge alla möjliga relaterade lösningar för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Vilka drivrutiner har du testat? Det kom ett gäng versioner som hade problem med "Using power monitoring in GPU monitor tools causes micro stutter.". Jag hade problem med det i slutet av sommaren när jag uppdaterade från drivare från januari.

Tror dock det är fixat nu om du kör senaste drivrutinerna, vilket jag antar att du gör. Men lika bra att ge alla möjliga relaterade lösningar för säkerhets skull.

Antar att du syftar på grafikdrivrutinen? Isåfall är det den senaste. Är ganska noga med att uppdatera så fort en ny kommer ut.

Permalänk
Medlem

@Zoth: Vilken skärm kör du? Tänker om du kör med gsync eller 144hz osv