World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Inför kommande Battle for Azeroth tillkommer flera betydande förändringar till World of Warcraft. Främst ingår alla expansioner till och med Legion vid prenumeration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

man kan ju hoppas att någon kan få DX12 att funka klokt snart. varje spel som jag testat DX12 med kraschar väldigt ofta för mig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

man kan ju hoppas att någon kan få DX12 att funka klokt snart. varje spel som jag testat DX12 med kraschar väldigt ofta för mig.

Jag kör DX12 i wow och har inte märkt av några problem än iaf.

Permalänk
Avstängd

21:9 i i filmsekvenser tror jag inte det är många som bryr sig om. Man klickar ju bara förbi filmsekvenserna. Jag spelade wow i 5 år men tittade aldrig på en enda filmsekvens.

Permalänk
Medlem

Är inget större fan av att de har tagit bort fullscreen, nog för att det kommer med nackdelen att uttabbande tar lång tid, men det finns många prestandafördelar med exclusive fullscreen, något som bland annat streamers uppskattar.

Inte ett större bekymmer för min del, men hade hellre kört exclusive fullscreen än borderless window.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

21:9 i i filmsekvenser tror jag inte det är många som bryr sig om. Man klickar ju bara förbi filmsekvenserna. Jag spelade wow i 5 år men tittade aldrig på en enda filmsekvens.

Tragiskt, många är verkligen skitsnygga och berättar en hel del om storyn.

Skrivet av Ninjaflipp:

Är inget större fan av att de har tagit bort fullscreen, nog för att det kommer med nackdelen att uttabbande tar lång tid, men det finns många prestandafördelar med exclusive fullscreen, något som bland annat streamers uppskattar.

Inte ett större bekymmer för min del, men hade hellre kört exclusive fullscreen än borderless window.

Det är för att i DX12 så finns inte exklusiv fullscreen på samma sätt som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

21:9 i i filmsekvenser tror jag inte det är många som bryr sig om. Man klickar ju bara förbi filmsekvenserna. Jag spelade wow i 5 år men tittade aldrig på en enda filmsekvens.

Ja WoW är inte något undantag där. Tyvärr finns det många spel där man inte kan skippa filmsekvenserna... fruktansvärt irriterande. Men man kan ju passa på att göra något annat under tiden.

Permalänk
Lego Master

Meeeen, vafan!
När jag läste "ändringar i betalmodellen" så hoppades jag att de skulle börja sälja aktiv speltid istället, så jag slipper lägga ut 130kr för att spela en helg var tredje månad. Blä.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"Battle for Azeroth släpps den 14 augusti och kommer till skillnad från äldre expansioner inte vara en gratis uppdatering för prenumeranter."

Vad menas med detta stycket? Man har väl alltid behövt köpa senaste expansionen för att dra nytta av den?
Vad är det som har varit gratis tidigare för prenumeranter?

@Shudnawz Det tjänar dom ju inga pengar på

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

"Battle for Azeroth släpps den 14 augusti och kommer till skillnad från äldre expansioner inte vara en gratis uppdatering för prenumeranter."

Vad menas med detta stycket? Man har väl alltid behövt köpa senaste expansionen för att dra nytta av den?
Vad är det som har varit gratis tidigare för prenumeranter?

Låter som att de menar att från och med Battle for Azeroth så kommer tidigare expansioner vara gratis för prenumeranter, men den här är inte det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makarickiri:

"Battle for Azeroth släpps den 14 augusti och kommer till skillnad från äldre expansioner inte vara en gratis uppdatering för prenumeranter."

Vad menas med detta stycket? Man har väl alltid behövt köpa senaste expansionen för att dra nytta av den?
Vad är det som har varit gratis tidigare för prenumeranter?

@Shudnawz Det tjänar dom ju inga pengar på

Det som avses är att tidigare expansioner numera är gratis uppdateringar för alla prenumeranter. Det gäller dock inte nya Battle for Azeroth!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

21:9 i i filmsekvenser tror jag inte det är många som bryr sig om. Man klickar ju bara förbi filmsekvenserna. Jag spelade wow i 5 år men tittade aldrig på en enda filmsekvens.

Du spelar WOW men är inte ett dugg intresserad av dess lore?

Permalänk
Keeper of Traditions

Vad finns det för tekniska anledningar till att byta över till DX12 för ett så pass gammalt spel?

Flyter det bättre på ny hårdvara?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Du spelar WOW men är inte ett dugg intresserad av dess lore?

Tror det gäller en vädligt stor del av spelarbasen, i alla fall bland de som fokuserar på raiding. Har inte tittat igenom en enda cinematic sen TBC (frivilligt). Lyckas allt som oftast inte skippa end-boss cinematics på mythic första gången, men tittar ju inte heller aktivt s.a.s.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Detta kan vara droppen.
Körde betan ett tag och konstaterade att GCD på alla CD's helt förstörde spelet.
Men jag hoppades på att dom skulle fatta sans och korrigera felet.
Men näpp.
För första gången på 12 år bryr jag mig inte i nästa exp.
Nästa WoW spelande blir när dom får tummen ur och släpper classic, förutsatt att dom inte även förstör det helt.

Permalänk
Medlem

Spelar inte WOW, men att ta bort exclusive fullscreen? Visst, i DX12 som en annan sa så förstår jag att det tas bort, men i DX11 (som jag förstod finns kvar som alternativ) så hoppas jag det finns kvar för dom som vill ha det. Det finns fortfarande fördelar med exclusive fullscreen, framför allt får man något högre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Detta kan vara droppen.
Körde betan ett tag och konstaterade att GCD på alla CD's helt förstörde spelet.
Men jag hoppades på att dom skulle fatta sans och korrigera felet.
Men näpp.
För första gången på 12 år bryr jag mig inte i nästa exp.
Nästa WoW spelande blir när dom får tummen ur och släpper classic, förutsatt att dom inte även förstör det helt.

Så du tycker hela spelet är förstört för att dom ändrat på GCD?

Som många andra säger så var Vanilla egentligen hemskt att spela. Det är bara nostalgiminnena som "glorifierar" spelet. Det var hemskt, allting tog absurt lång tid och alla system var bedrövliga. Sen ska vi inte prata om hur obalanserat det var....

Men men, du gör naturligtvis som du vill

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Så du tycker hela spelet är förstört för att dom ändrat på GCD?

Som många andra säger så var Vanilla egentligen hemskt att spela. Det är bara nostalgiminnena som "glorifierar" spelet. Det var hemskt, allting tog absurt lång tid och alla system var bedrövliga. Sen ska vi inte prata om hur obalanserat det var....

Men men, du gör naturligtvis som du vill

Men när dina CD's varar i 8 sekunder och du spenderar 4.5 av dom i GCD är det inte så roligt längre.
Bara ett exempel, verkar som bliz helt tappat greppet om sin community den här gången.
Släpp WoW 2 istället för att sakta men säkert förstöra allt som gjorde WoW så bra.

Och jag VET hur classic var, och tar gladeligen dess fel och brister istället för dagens konsollifiering som sprider sig som pesten över spel.

Permalänk
Avstängd

Bra att dom förnyat betalmodellen. Den var ju väldigt underlig.

Undra om WoW ska få Vulkan stöd också. Det vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Slutligen försvinner läget för Exclusive Fullscreen, en äldre metod för fullskärmsläge som bland annat kan ge bekymmer när spelaren tabbar ut ur spelet. Istället återfinns enbart Borderless Window och Windowed.

Detta är väll lite missvisande?

Exclusive Fullscreen är inte en "äldre modell för fullskärmsläge". Det är mera att lika vid Windows "riktiga" fullskärmsläge och har hängt med länge, vilket även borderless window gjort. Borderless Window är inget nytt och magiskt påhitt som är bättre än Exclusive Fullscreen. Vad som skiljer de två är istället "vilken väg" anropen för att rita grafiken behöver gå. I Borderless WIndow så är själva window hanteraren av WIndows inblandad vilket gör att det, precis som med andra window, går snabbt att alt-tabba. Men det är också extra overhead, samt att resurser delas med alla andra aktiva window, som gör att det ofta resulterar i sämre prestanda att köra Borderless Window över Exclusive Fullscreen.

I ett spel som WoW så är dock knappast denna lilla extra kostnad något bekymmer och möjligheten till att snabbt och lätta kunna alt-tabba är värd mer i spelarnas ögon.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men när dina CD's varar i 8 sekunder och du spenderar 4.5 av dom i GCD är det inte så roligt längre.
Bara ett exempel, verkar som bliz helt tappat greppet om sin community den här gången.
Släpp WoW 2 istället för att sakta men säkert förstöra allt som gjorde WoW så bra.

Och jag VET hur classic var, och tar gladeligen dess fel och brister istället för dagens konsollifiering som sprider sig som pesten över spel.

ge ett enda realisitiskt konkret exempel på när man skulle spendera 4,5 sekunder i global med 8s lång cooldown.

för övrigt var allt på global i vanilla, inkluderande interrupts och sådant.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ninjaflipp:

Är inget större fan av att de har tagit bort fullscreen, nog för att det kommer med nackdelen att uttabbande tar lång tid, men det finns många prestandafördelar med exclusive fullscreen, något som bland annat streamers uppskattar.

Inte ett större bekymmer för min del, men hade hellre kört exclusive fullscreen än borderless window.

Det är fan sjukt dom tog bort fullscrenn......

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag trodde freesync fungerade enbart i fullscreen mode?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rubriken fick mig att tro att de skulle fixa free to play och köra mer mikrotransaktioner eller liknande. Men det var bara att sluta ta betalt för gamla expansioner. Känns som en liten nyhet då de borde ha gjort det för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ge ett enda realisitiskt konkret exempel på när man skulle spendera 4,5 sekunder i global med 8s lång cooldown.

för övrigt var allt på global i vanilla, inkluderande interrupts och sådant.

3 CD's som skall stackas = 4.5s total GCD innan du kan göra annat än sitta och vänta.

Och hur det var i vanilla är ju inte poängen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Du spelar WOW men är inte ett dugg intresserad av dess lore?

Klart man inte är intresserad av dess lore?
Du menar att du går runt i wow med din gubbe och läser alla böcker som ligger runt om kring i wow-världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Rubriken fick mig att tro att de skulle fixa free to play och köra mer mikrotransaktioner eller liknande. Men det var bara att sluta ta betalt för gamla expansioner. Känns som en liten nyhet då de borde ha gjort det för länge sen.

Håller med, det här har fått oförtjänt mkt positiv PR.
Till saken hör ju att Battle Chest som nu är det som blir kostnadsfritt, kostade typ som en månad speltid, så inte direkt några större förändringar.

Ekonomerna hos blizzard har nog räknat på att dom nu kommit till ett läge där ”alla” som kan tänkas betala för Battle Chest har gjort det.
PR kring att släppa det gratis + förhoppningen om stt vaska in en ny vända betalande spelare som sen även köper nya expen överväger nog den marginellt minskade intäkten från Battle Chest försäljning...

Spelet blir ju mer eller mindre oanvändbart utan nya expen om en månad då end game flyttas dit...

Att även ge bort nya expen, det hade varit att ”byta betalmodell”....

Permalänk
Lego Master

@makarickiri:
På mig hade dom tjänat pengar, punkt. Just nu gör dom det inte, jag lirar bara på gratis upp till lvl 20 när jag får suget, men kommer inte lägga pengar på ett game card/månadsprenumeration när jag vet att jag bara spelar sporadiskt och inte kommer få valuta för pengarna.

Hade de däremot tillåtit mig att köpa, säg 100 timmars aktiv speltid som är giltig under ett år, så hade jag lätt gjort det.

Inga pengar vs. några pengar? Vissa är dumsnåla, tydligen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tumvanten:

Klart man inte är intresserad av dess lore?
Du menar att du går runt i wow med din gubbe och läser alla böcker som ligger runt om kring i wow-världen?

Warcraft har en fantastisk lore om man är fantasy-intresserad. Har snart tagit igenom mig alla böckerna (de riktiga alltså, inte in-game), men inte orkat spela WoW, tyvärr.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

@Swedman18: Borderless window och freesync har fungerat ihop sedan dec 2016. I början var det dock en hel del problem med det, men i dagsläget är det för det mesta felfritt.