Nintendo Mini NES Classic är på lager igen. Köper ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört att Wii Classic och Wii Classic Pro - handkontroller också ska funka på NES mini och SNES mini. Då funkar också Home-knappen för att gå ur ett spel och tillbaks till menyn. Men man kan behöva montera bort en grej på kontakten först (obs: triwing-skruvar) för att två kontakter ska få plats i uttagen då de sitter för nära varandra.

Vill bara påpeka som en anekdot att 8bitdo:s trådlösa handkontroller även dom har en genväg för att gå ur spel och gå tillbaka till menyn.

de jag har trycker man "select + styrkors ned" och på nya modeller från 8bitdo som kommer till butiker i höst finns det en dedikerad knapp - Engadget Länk

Permalänk
Medlem

Jag beställde en för någon dag sen, Men den fanns inte i lager där ännu.
Men skulle ha lite annat så tänkte jag beställer från samma ställe. Får se när det kommer

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Avstängd

NES Classic borde få säljstopp då den inte har USB.
Bort med proprietära kontaktdon och protokoll, dom borde köpa på standardiserade gränssnitt som USB.

Permalänk

Redan gjort en RetroPie!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför kan folk inte hålla sig från att dra upp sina raspberry pi i dessa diskussioner? Det är off topic. Alla vet att man kan emulera skiten. Här pratar vi om en produkt från Nintendo, inte din hobbylåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste ju få slänga fram e-penisen när det finns tillfälle till att mäta....

Skämt åsido så stör jag mig också på det. Har både Raspberry Pi med RetroPie (i ett NESPi chassi dessutom), men jag tycker ändå att Nintendos Classic-konsoler är värda att köpa. Autentiska handkontroller, snabbt och simpelt gränssnitt, och dessutom 100% lagligt, vilket man inte direkt kan kalla RetroPie där piratkopierade ROM's är det vanligaste och smidigaste sättet att fylla spelbiblioteket på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Varför kan folk inte hålla sig från att dra upp sina raspberry pi i dessa diskussioner? Det är off topic. Alla vet att man kan emulera skiten. Här pratar vi om en produkt från Nintendo, inte din hobbylåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för produkten är ganska lik det från hobbylådan och man även emulera nes snes you name it från ett wii om det känns bättre men problemet mini lider av är det emulator är bra på annars som är mängden med spel och är ett vettigt alternativ att jämföra mot och mini modellerna kör väll även dom emulator ?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Visst är det en emulator.

Har köpt trots att den kostar mer än 100 kronor.
Spelkonsoll, extra handkontroll och AC adapter allt från Nintendo.
Har provat en piratkontroll hos en kompis och var inte nöjd med kvalitén.

Köpte även Famicom Classic Mini på semester i Soluppgångens land förra året.

Permalänk
Medlem

Beställt! Kommer bli kul! ehm.. för barnen alltså menar jag naturligtvis, ja..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk

Köpte också när clasohlson hade 15% på nintendo tog en extra handkontroll och hamnade på ca 806kr har jag för mig. Men jag stod och vela länge.. Trodde även folk överdrev om sladd längden men den är ju löjlig! helt sjukt dåligt och finns det ens sladdar att köpa nu för tiden?

Klippa av och skarva med xbox sladd? den är ju ca 3m längre...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Jag tyckte ett NESPi-case var en mycket bättre investering

Wow. Coolt! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Alla gör självklart som de själva vill - personligen tycker jag det verkar dumt att köpa extra kontroll och förlängningssladd när en trådlös kontroll som håller lika hög kvalitet som original kostar ungefär lika mycket.

(mellan 149:- till 199:- för en extra NES-kontroll + 99:- för förlängningssladd)

Köpte min trådlösa 8bitdo för 229:- på cdon.se

Permalänk
Medlem

En mer NES-anpassad trådlös handkontroll släpps om drygt en månad, kanske kan vara intressant. 8bitdo N30 2.4G
Jag tvivlar dock på att 8bitdo skulle ha Nintendokvalitet när man läser recensionerna.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite off-topic med en diskussion om 8bitdo, men jag har sett mycket "skräp" bland handkontroller och 8bitdo är definitivt inte skräp

Nördig jämförelse mellan SNES original och 8bitdo

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

En mer NES-anpassad trådlös handkontroll släpps om drygt en månad, kanske kan vara intressant. 8bitdo N30 2.4G
Jag tvivlar dock på att 8bitdo skulle ha Nintendokvalitet när man läser recensionerna.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41OdO6fJydL._AC_US327_FMwebp_QL65_.jpg

Det finns förövrigt en "gammal" trådlös 8bitdo kontroll för NES classic också (kit med sändare hos webhallen)

Men denna nya är både bättre och billigare - kostar 25$ vilket förhoppningsvis innebär ca 250:- i svenska butiker med sändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det är ju lite off-topic med en diskussion om 8bitdo, men jag har sett mycket "skräp" bland handkontroller och 8bitdo är definitivt inte skräp

Nördig jämförelse mellan SNES original och 8bitdo

8bitdo är väl bäst bland tredjepartskontroller antar jag, så inte skräp och där är en som t.o.m. är imponerad. Men sedan finns det recensioner som tyder på att de inte går hela vägen i mål tyvärr.

My biggest issue is the dpad. It is incredibly easy to accidentally press the wrong direction. --SF30 recension

I was all ready to give a 5-star review, then I started having issues. The D-Pad has a precision problem - not sure if it's lag or just the way it's made, but things that require directional precision (e.g. Sabin's Blitz attacks in FF III) are pretty much impossible. This is a nice controller, but not perfect. --SF30 recension

- D-pad doesn't quite nail the original SNES controller feel. At first, mine really favored the down direction - it was much easier to press down than up. I decided to open it up and swap the d-pad cross plastic piece and rubber membrane for one from an original SNES controller. This noticeably helped with that issue. However, it still just doesn't seem to do diagonals quite as well as the originals - which I have since found other people commenting on in various forums (claiming it's due to these having different contact points on the PCB than what nintendo used). Most people, in most games won't even notice this though, so don't let this scare you away from the controller if you're more of a casual gamer or just arent as picky. --SN30 recension

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Varför kan folk inte hålla sig från att dra upp sina raspberry pi i dessa diskussioner? Det är off topic. Alla vet att man kan emulera skiten. Här pratar vi om en produkt från Nintendo, inte din hobbylåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla vad jag har gjort själv! Det här är mycket bättre! Fast jag använder den inte... fan. Måste...motivera...mitt...köp!!! Gah!!!

Permalänk
Medlem

Angående 8bitdos handkontroller. Jag läste en recension om den svarta varianten nu och det är tydligt att styrkorset är feldesignat.

8bitdo gör kontakterna stora och runda, medan Nintendos är långsmala. Pga det ger 8bitdos styrkors felutslag. Typiskt tredjepartsföretag att göra en sådan miss, de skulle ha kollat in Nintendos grejer mer noggrant. Köparen på Amazon har fixat problemet mha eltejp. SN30 svart recension

Permalänk
Avstängd

Köpte en SNES Mini på Webhallen och följde någon guide på internet. 1337% nöjd nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Angående 8bitdos handkontroller

8bitdo säljer kit för att göra om befintliga orginal-kontroller till trådlösa

https://www.engadget.com/2018/07/17/8bitdo-diy-bluetooth-game...

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att köpa, har redan en SNES mini och den har högre nostalgifaktor då jag är (hör och häpna) lite för ung för att ha riktiga nostalgi känslor för NES trots att jag ägde ett back in the days.
Dessutom blev den ju mycket trevligare när man kunde lägga in egna spel, fanns ju ett par man saknade. Barnen spelar mycket på den i båten och rätt mycket hemma också, även om de föredrar Switch konsollen allt som oftast.
Jag håller på att köra igenom alla gamla RPGS man växte upp med samt Metroid. Tycker den var ett klockrent köp om man rundade Bergsalas ocker priser.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför kan folk inte hålla sig från att dra upp sina raspberry pi i dessa diskussioner? Det är off topic. Alla vet att man kan emulera skiten. Här pratar vi om en produkt från Nintendo, inte din hobbylåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att den är ett lite vettigare alternativ jämfört med Nintendos överprisade modell.

Permalänk

@tBiorrith: Vet du om det är möjligt på något sätt att starta Raspberryn från sin handkontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

@tBiorrith: Vet du om det är möjligt på något sätt att starta Raspberryn från sin handkontroll?

Nej inte vad jag vet. Det lättaste i min mening är en Borkin Button Mod.
ETAPrime på Youtube har gjort en fantastiskt guide.
(Alla hans guider är fenomenala)

Allt man behöver är att lödda en kabel och sätta en knapp i 3.5mm uttaget, samt installera ett script lite kvickt.

I grund och botten är det samma tillvägagångssätt som en vanligt start-knapp, men istället för att jorda i en dedikerat jord-pinout så jordar man i 3.5mm uttaget med knappen som brytare.

Skicka mig ett PM om du behöver en sådan knapp. Jag beställde ett 5-pack från Kina så jag har några över