Permalänk
Desk Master

Mahogany Desk av Husky Bongs/Khezan

Hej, 4 år har gått och projektet är i mål. Nu med dugliga fotografier var det dags att göra ett galleri. Jag vill tacka alla som hjälpt till med smått och gått under bygget och även under Dreamhack. Ni var alla vänliga och detta var ett kul äventyr. Stort tack till Singularity Computers för att de fräste ut reservoaren åt mig!

Idén var från början att göra ett datorbord som stod ut lite med en minimalistisk design som skulle emulera de saker jag älskar mest träbåtsracers från första hälften av 1900 talet och lite Art Deco element. Sen tycker jag om saker som håller och tror och hoppas att bordets skrud och ram har en livslängd på 50-100 år utan större problem om man sköter lacken.

Lite info om bordet.

Specs:

Processor: i7-3930k
GPU(s): 2 x Asus Strix GTX 980 i SLI
RAM: 32gb ddr3 Corsair Vengeance cl 9 1600 Mhz
PSU: Corsair HX1000i

Vattenkylningen:

- 7.5 liter vatten i 2 loops på var sin Mainframe M7 pump
- Krommade glödgade kopparrör hela vägen
- Custom dual loop reservoar utfräst hos Singularity Computers. (finns bara en )
- 2 stycken 560mm monstah radiatorer 80mm tjocka + en 360mm 60mm tjock alphacool radiator
-Vattenskurna förstärkningar av maskinstål som brännungsmålats för att förstärka vattenkylningen så bordet klarar långa transporter.
- Fittings av EK med undantag för några bitspower flowmeters osv.
- 25 Noiseblockerfläktar totalt, alla styrda av en Lamptron FC3v5.

Metallarbetet:

Allt är custom/scratchbyggt. Enda stockdelen i bygget förutom moderkort etc. är en avsågad Caselabs moderkortsplåt i aluminium.

- Fläkt/radiatorgallrena är vattenskurna sedan handpolerade och nickelpläterade.
- Benen är svetsade och sedan handpolerade och nickelpläterade.
- Skärmstödet är gjort med hydraulisk press och rymmer även skärmens kablar. Fästet för detta
är svarvat. Sedan blankpolerat och nickelpläterat.
- Inne i bordet finns en fullstor ram som håller allt ihop. Gjord av möbelstål sedan svetsad nersandat och brännungsmålad svart.
- Special fästanordningar för skärmen.
- Annat i metall är custom(midplate, usb /dac/amp plåt,nyckelhållare, psu fäste, ssd fästen, reservoar stödplåt mm)
- Dessutom 2 specialgjorda saxgångärn för det nerfasade glaset. Även dessa polerade och nickelpläterade.

Träarbete:

Yttre skalet av bordet är massiv åländsk kvistfri björk. Torkad möbeltorr sedan limmat och torkad 2 år till. Sedan fräst och formad för hand nerslipat och limmad.
Björken har efter det fått bli betsad med 2 kulörer och sedan sprutlackad 13 gånger med klarlack.

Inne i bordet har ett båtdäck emulerats med Teak och Ask som sedan fått 8 lager 2 komponents diamantlack (samma som man har ute på båten).

Startnyckeln är gjord av åländsk flambjörk från Vårdö.

Totalt gick det lite pengar, ca 1500 timmar arbete och ganska mycket nerver innan det var klart och dreamhack vart besökt och vunnet.

Sist vill jag tacka min partner in crime under stor del av bygget som verkligen hjälpte mig och tog bygget till den nivån som den behövde vara. Tack Mikael Lindholm.

Bygget lämnar efter sig blodad tand och det kommer mera byggen i framtiden. Hemsida finns på www.Huskybongs.com och bordet kommer figurera på finska Assembly och inredningsmässan Habitare innan den är helt hemma för gott.

Tack till läsarna som stod ut med en logg i över 4 år

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

En fröjd för ögat.... Jag vill ge mer än 5 stjärnor!
Det är ett sant hantverk, mycket bra jobbat!

Mvh
Tobias

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Wow.

Tar du emot beställningar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

3/5 stjärnor, bristande speclista, inga temps.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt hantverk och även roligt att följa byggloggen genom åreb. Toppklass rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

3/5 stjärnor, bristande speclista, inga temps.

Då får du titta på själva byggloggen om du vill ha det. Se byggloggen för mer info.

Detta bygge har lyfts flera gånger bara senaste månaden som nyhet på startsidan, har du missat det kanske?

EDIT: Åtgärdade länken, var fel först

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Container:

Då får du titta på själva byggloggen om du vill ha det. Se byggloggen för mer info.

Detta bygge har lyfts flera gånger bara senaste månaden som nyhet på startsidan, har du missat det kanske?

EDIT: Åtgärdade länken, var fel först

Inte sett det, tar några minuter för galleriskaparen att göra det, man verkar lite lat när man lämnar bort detta på ett teknik forum, annat om detta vore träsnickers.se

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:
Det kan ju ha utelämnats för att det som är i centrum är datorbordsbygget, inte datorn inuti.
Själv tycker jag det är fantastiskt

Permalänk
Medlem

Onekligen ett arbete gjort med passion!

5/5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Snyggt projekt verkligen dock gillar jag inte tanken att ha allt inbyggt i skrivbordet men smaken är ju som baken..

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Galet, äntligen klart Smygkikat lite på det då och då. Hur mycket lyser det om det är kvällstid och mörkare i rummet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Snuggt. Vackert hantverk.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Snyggt bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐

Missa inte när vi träffade galleriskaparen på Dreamhack i somras

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oerhört snyggt och pråligt - även om jag personligen gärna sett ben även i mahogny, och då i barock stil, något sådant här:

Men det är ju kanske något att jobba vidare på, när andan faller in

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Grymt att bli klar med ett sådant långt projekt!

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

Inga dammfilter på den pjäsen? Hua! Lycka till med städningen. Hur som helst riktigt snyggt bygge.

Permalänk
Desk Master

@Esseboy: Delarna som är i är ganska irrelevanta. Det är relativt gamla grejer, 3930k @ 4.4, 2 gtx 980 osv. Målet med bygget var att bygga någonting estetiskt vackert och kvalitativt. Det är kanske inte för alla mitt bygge men jag såg inte delarna som en hemskt hög prioritet.

De byts då det kommer tid och råd. Datorn har en kyleffekt på 1.4kW så man kan sätta i vad man vill för delar på sikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så magiskt vackert! Hantverket är exceptionellt!

Stort grattis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Khezan:

@Esseboy: Delarna som är i är ganska irrelevanta. Det är relativt gamla grejer, 3930k @ 4.4, 2 gtx 980 osv. Målet med bygget var att bygga någonting estetiskt vackert och kvalitativt. Det är kanske inte för alla mitt bygge men jag såg inte delarna som en hemskt hög prioritet.

De byts då det kommer tid och råd. Datorn har en kyleffekt på 1.4kW så man kan sätta i vad man vill för delar på sikt.

Delarna vill jag veta för att veta effekten, temps för att få veta hur bra kylningen fungerar 😋 Mest intresserad av hur låga temps man får med större radiatorer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Gillar starkt detaljen att träet är åländskt.

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk

Extremt vackert, så man blir tårögd

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vackert - hatten av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

@Esseboy: Delarna som är i är ganska irrelevanta. Det är relativt gamla grejer, 3930k @ 4.4, 2 gtx 980 osv. Målet med bygget var att bygga någonting estetiskt vackert och kvalitativt. Det är kanske inte för alla mitt bygge men jag såg inte delarna som en hemskt hög prioritet.

De byts då det kommer tid och råd. Datorn har en kyleffekt på 1.4kW så man kan sätta i vad man vill för delar på sikt.

Snyggt gjort! Du menar alltså att man kan uppgradera datorn inuti trots att bordet är rätt så skräddarsytt? Det passar alltså helt fysiskt in (jag tänker inte på kylning etc. nu)? Detta gör ju det hela ännu mera imponerande.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Frazeur:

Snyggt gjort! Du menar alltså att man kan uppgradera datorn inuti trots att bordet är rätt så skräddarsytt? Det passar alltså helt fysiskt in (jag tänker inte på kylning etc. nu)? Detta gör ju det hela ännu mera imponerande.

Ja den äter upp alla moderkort gpun etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sjukaste skiten jag sett. 10 av 5 stjärnor.

Permalänk
Medlem

Otroligt imponerande! Grymt bra jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sanslöst fint jobb! Vilket slit du har lagt ner! Du får inga betyg av mig för allt skulle bara vara för lågt.

Sedan är det helt fantastiskt att någon kan gnälla på bristande spec-lista när det är helt irrelevant i sammanhanget. Det är ju chassit/bordet som det handlar om.

När man tror att det knappt kan bli finare saker så är det hela tiden någon som drämmer till med något ännu värre

Permalänk
Medlem

@Khezan Sjukt imponerande bygge! Nådde du #1 på r/all?