Del 2: Så fungerar internet – hos Ownit

Permalänk
Melding Plague

Del 2: Så fungerar internet – hos Ownit

Hur hittar egentligen trafiken från SweClockers server till våra datorer? Det undersöker Karl Emil Nikka när han besöker internetoperatören Ownits huvudkontor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@nikka

700101-1234
3 = kille
Är Alice kille?

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av MarcusHuddinge:

@nikka

700101-1234
3 = kille
Är Alice kille?

Jag säger som uppfinnaren från Sundbyberg... "tänkte inte på det".

Permalänk
Medlem

Tack för ännu en trevlig video.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför så långa filmer? Mitt fan är fortfarande Linus https://www.youtube.com/watch?v=WXt2gD4fS_k

Varför gör ni inte nå liknande?

Dom åker från Canada till Sverige? Borde inte då Sweclockers som finns i Sverige göra bättre videor på hemmaplan?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Jag betvivlar att macadtresserna är så unika, då det finns så otroligt många tillverkare där vissa tillverkare är riktigt skumma. Men behovet att ha ett unikt macadress är dock inte så stort, föutom på samma switch och direkt kommunikation mellan datorer. Men det finns tillfällen att bryta emot detta som labb med system, där man endast har igång en maskin i taget där flera delar macadress och man vill behålla hårdvarukonfig för att slippa söka nya licensnycklar stup i kvarten. För mycket trixande med liknande fulheter kan resultera att den lokala dns/dhcp servern får fnatt.

Nå om man och ens polare har samma macadress på ens datorer och båda har sina datorer i sina hem genom en router ut emot samma ISP, så ska inte samma macadress göra något. Det enda jag kan komma på är att om man själv startar en vpn server och ens polare loggar in, så blir det kanske två datorer inom samma subnät med samma macadress. (jag är osäker på detta)

Permalänk
Medlem

Fortsatt bra initiativ och bra liknelse med posten men tycker att du skenar iväg efter du benämnt Mac som personnummer och Ip som Postadress, Jag tycker då går händelserna i förväg genom att börja prata om att IP används som lokalisering och att man kan se vilken stad den finns i, utan här känns det som att du ska fortsätta med grundläggande dvs skillnaden mellan L2/L3 och betydelsen med nätmask och gateway,när man inte behöver en gateway alls och hur det funkar och hur datorn vet när den ska använda gateway dvs Routing Tabeler. Du nämner heller inte att Mac är det som faktiskt används för själva Transporten.

Postsorteringsterminalerna hade då kunnat förklarar att de har Routing Tabeler och att de är distrikt styrda och även de har en Default Gateway när adressen som söks inte finns hos dem och kanske tex bara nämna ett det finns dynamiska och statiska routes där ISP:er främst kör dynamiska.

Sen känns det som du gör skillnad på Internet och Nätverk, Internet är som vilket "Lan" som helst bara större.

Nu blev det kanske mycket kritik så förstå mig rätt jätte kul att du delar med dig till swec men med tanke på hur mycket tid du lägger in så känns det som du kan vara grundläggande.

Oavsett. Snyggt jobbat!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nå om man och ens polare har samma macadress på ens datorer och båda har sina datorer i sina hem genom en router ut emot samma ISP, så ska inte samma macadress göra något. Det enda jag kan komma på är att om man själv startar en vpn server och ens polare loggar in, så blir det kanske två datorer inom samma subnät med samma macadress. (jag är osäker på detta)

VPN "Nätverkskorten" har en egen Mac så nej det är inget problem. Mac går dessutom att byta men kommer alltid gå tillbaka till det hårdvarusatta vid ominstallation / reset. Detta används tex flitigt vid router Byten där ISP kör mac-adress lås på tex 24h.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@crew seven: Håller med dig, Linus gör har med väldigt bra content på kort tid.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag betvivlar att macadtresserna är så unika, då det finns så otroligt många tillverkare där vissa tillverkare är riktigt skumma.

Det finns utrymme för att de skulle kunna vara unika iom att det finns 281,474,976,710,656 kombinationer. Även om vi kopplar upp allt från databaser till våra tandtrådar så finns det lite att ta av. Självklart förutsatt att alla använder de adresser som man blivit tilldelade och inter återanvänder.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Palme_570:

Fortsatt bra initiativ och bra liknelse med posten men tycker att du skenar iväg efter du benämnt Mac som personnummer och Ip som Postadress, Jag tycker då går händelserna i förväg genom att börja prata om att IP används som lokalisering och att man kan se vilken stad den finns i, utan här känns det som att du ska fortsätta med grundläggande dvs skillnaden mellan L2/L3 och betydelsen med nätmask och gateway,när man inte behöver en gateway alls och hur det funkar och hur datorn vet när den ska använda gateway dvs Routing Tabeler. Du nämner heller inte att Mac är det som faktiskt används för själva Transporten.

Postsorteringsterminalerna hade då kunnat förklarar att de har Routing Tabeler och att de är distrikt styrda och även de har en Default Gateway när adressen som söks inte finns hos dem och kanske tex bara nämna ett det finns dynamiska och statiska routes där ISP:er främst kör dynamiska.

Sen känns det som du gör skillnad på Internet och Nätverk, Internet är som vilket "Lan" som helst bara större.

Nu blev det kanske mycket kritik så förstå mig rätt jätte kul att du delar med dig till swec men med tanke på hur mycket tid du lägger in så känns det som du kan vara grundläggande.

Oavsett. Snyggt jobbat!

Stort tack för välskriven och utförlig feedback! Det är mycket uppskattat. I denna serie har jag försökt att hålla mig, i största möjliga utsträckning, till de delar som läsarna har direktkontakt med (kunskaperna och insikterna som krävs för konfiguration och felsökning). Jag har därför fått ta vissa genvägar och utlämnat information som i mångas ögon är högst väsentlig. Bra att du lyfter upp det här i forumet!

Bakgrunden till denna prioritering är den stora spridningen i förkunskaper och faktumet att avsnitten inte får bli för långa (några tycker att dessa 20-minutersavsnitt är för långa i sig). Jag försöker därför balansera fram till en gyllene medelväg som ska vända sig till största möjliga målgrupp. Med det sagt tycker jag ändå att du gör helt rätt i att poängtera utelämnandet av väsentlig information. Det ger är värt mycket, både för mig som producerar och för alla som vill lära sig mer.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av crew seven:

Varför så långa filmer? Mitt fan är fortfarande Linus https://www.youtube.com/watch?v=WXt2gD4fS_k

Varför gör ni inte nå liknande?

Dom åker från Canada till Sverige? Borde inte då Sweclockers som finns i Sverige göra bättre videor på hemmaplan?

Att hitta den optimala längden per avsnitt är inte enkelt. Vi har lyft frågan internt och följer den feedback vi får.

Permalänk
Medlem

Smaken är olika men jag föredrar alla dar i veckan Sweclockers videos över LTT. Känns inte som att Swec nämnvärt bryr sig på samma sätt om youtubes algoritmer som Linus vilket jag bara ser som positivt. Finns tillräckligt många som slänger ihop kortare dagliga klipp om allsköns saker. Jag konsumerar i större utsträckning mer utförliga/mindre tempofyllda längre klipp likt de Swec eller Level1Techs står för. Bra jobbat i vanlig ordning @nikka. När jag läst rubrikerna på dina alster på Swec har jag initialt inte känt mig speciellt intresserad men varje gång strecktittat igenom hela klippen med intresse.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk

Nördgaten 52 är det Sweclockers HQ?

123 G/B på 125 000 kunder låter inte det lite? Vad skulle hända om alla som satt på sin 1 G/B bestämde sig för att ladda ner samtidigt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nördgaten 52 är det Sweclockers HQ?

123 G/B på 125 000 kunder låter inte det lite? Vad skulle hända om alla som satt på sin 1 G/B bestämde sig för att ladda ner samtidigt?

Det är så hela internet är uppbyggt, efter faktiskt belastning med viss marginal. Än så länge har det inte breakat internet )

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av blue eyed devil:

Nördgaten 52 är det Sweclockers HQ?

123 G/B på 125 000 kunder låter inte det lite? Vad skulle hända om alla som satt på sin 1 G/B bestämde sig för att ladda ner samtidigt?

Nja. Den adressen hittade jag på.

Dimensioneringen i operatörernas nät bygger på att inte alla abonnenter maxar sin uppkopplingshastighet mot internet samtidigt. Även om du kan ladda ned i 1 Gbit/s är det sällan du gör det konstant. Skulle alla abonnenter försöka göra det hade de inte kommit upp i 1 Gbit/s.

Jag kollade hur mycket trafik som gått genom min brandvägg de senaste 24 timmarna. Det var totalt 9,8 GB. Även om jag haft toppar på 100 Mbit/s, är min genomsnittliga belastning på nätet ynka 0,9 Mbit/s.

Ownit och de andra operatörerna monitorerar sina nät för att säkerställa att alla kunder får den hastighet de betalar för. Ifall kapaciteten in i Ownits nät blir otillräcklig får de köpa in ytterligare kapacitet från sin leverantör (Telenor). Som Jörgen berättade i filmen ligger Ownits historiska toppbelastning på 130 Gbit/s och de har kapacitet att leverera 240 Gbit/s.

Permalänk
Skrivet av nikka:

Nja. Den adressen hittade jag på.

Dimensioneringen i operatörernas nät bygger på att inte alla abonnenter maxar sin uppkopplingshastighet mot internet samtidigt. Även om du kan ladda ned i 1 Gbit/s är det sällan du gör det konstant. Skulle alla abonnenter försöka göra det hade de inte kommit upp i 1 Gbit/s.

Jag kollade hur mycket trafik som gått genom min brandvägg de senaste 24 timmarna. Det var totalt 9,8 GB. Även om jag haft toppar på 100 Mbit/s, är min genomsnittliga belastning på nätet ynka 0,9 Mbit/s.

Ownit och de andra operatörerna monitorerar sina nät för att säkerställa att alla kunder får den hastighet de betalar för. Ifall kapaciteten in i Ownits nät blir otillräcklig får de köpa in ytterligare kapacitet från sin leverantör (Telenor). Som Jörgen berättade i filmen ligger Ownits historiska toppbelastning på 130 Gbit/s och de har kapacitet att leverera 240 Gbit/s.

Jo jag förstår, men har bara så svårt att greppa det, kapaciteten låter så lite i mina öron. Många med onwit sitter på gig lina och räcker med att 250 stycken laddar ner en patch samma sekund den släpps för att deras nät ska maxas.

Vore intressant att veta vilken kapacitet Telia har. Måste ju vara en helt galen kapacitet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av blue eyed devil:

Jo jag förstår, men har bara så svårt att greppa det, kapaciteten låter så lite i mina öron. Många med onwit sitter på gig lina och räcker med att 250 stycken laddar ner en patch samma sekund den släpps för att deras nät ska maxas.

Vore intressant att veta vilken kapacitet Telia har. Måste ju vara en helt galen kapacitet.

Jag förstår, men det förutsätter också att servern som patchen laddas ned från kan ladda upp till alla abonnenter i 1 Gbit/s. Låt oss ponera att servern kan göra det och att patchen är 3 GB stor. Då kommer abonnenterna med 1 Gbit/s-linor att ladda ned den på 24 sekunder (teoretiskt), det vill säga att de maxar sin kapacitet i mindre än en halv minut.

Permalänk
Medlem

Lättbegripligt och konkret👍🏻
Skulle du kunna förklara hur subnet fungerar när du går igenom hem routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Stort tack för välskriven och utförlig feedback! Det är mycket uppskattat. I denna serie har jag försökt att hålla mig, i största möjliga utsträckning, till de delar som läsarna har direktkontakt med (kunskaperna och insikterna som krävs för konfiguration och felsökning). Jag har därför fått ta vissa genvägar och utlämnat information som i mångas ögon är högst väsentlig. Bra att du lyfter upp det här i forumet!

Bakgrunden till denna prioritering är den stora spridningen i förkunskaper och faktumet att avsnitten inte får bli för långa (några tycker att dessa 20-minutersavsnitt är för långa i sig). Jag försöker därför balansera fram till en gyllene medelväg som ska vända sig till största möjliga målgrupp. Med det sagt tycker jag ändå att du gör helt rätt i att poängtera utelämnandet av väsentlig information. Det ger är värt mycket, både för mig som producerar och för alla som vill lära sig mer.

Jo jag förstår varför du gör som du gör men tror det finns många nyfikna som vill förstå.

Du kanske kunde avrunda så fungerar internet med detta, en sista lite mer avancerad del som avslutning där du pratar om Routing och kanske nämner nätmask lite lätt, när datorer kan prata med varandra utan router och inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hade man scrollat ner man lite på iplocation i videon står det faktiskt att datorn är i Malmö, inte Åhus.

Intressant video, känns lite skurt över det hela

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Fortsatt bra initiativ och bra liknelse med posten men tycker att du skenar iväg efter du benämnt Mac som personnummer och Ip som Postadress, Jag tycker då går händelserna i förväg genom att börja prata om att IP används som lokalisering och att man kan se vilken stad den finns i, utan här känns det som att du ska fortsätta med grundläggande dvs skillnaden mellan L2/L3 och betydelsen med nätmask och gateway,när man inte behöver en gateway alls och hur det funkar och hur datorn vet när den ska använda gateway dvs Routing Tabeler. Du nämner heller inte att Mac är det som faktiskt används för själva Transporten.

Postsorteringsterminalerna hade då kunnat förklarar att de har Routing Tabeler och att de är distrikt styrda och även de har en Default Gateway när adressen som söks inte finns hos dem och kanske tex bara nämna ett det finns dynamiska och statiska routes där ISP:er främst kör dynamiska.

Sen känns det som du gör skillnad på Internet och Nätverk, Internet är som vilket "Lan" som helst bara större.

Nu blev det kanske mycket kritik så förstå mig rätt jätte kul att du delar med dig till swec men med tanke på hur mycket tid du lägger in så känns det som du kan vara grundläggande.

Oavsett. Snyggt jobbat!

Jag tycker inte du har belägg för din kritik.

Jag uppfattar dessa videor som guider gjorda för nyfikna personer utan några större tekniska kunskaper om hur Internet fungerar. Tycker inte det är fel att @nikka jämför IP adresser med postadresser, det gör det lätt att förstå.

Att han inte tar upp vissa aspekter av hur lokala nätverk fungerar är också försvarbart med att han pratar om hur Internet fungerar. Han har inte ens ett eget lokalt nätverk i denna videon, datorn är direkt kopplad till Internetleverantören. (Och nej, WAN och LAN är två olika saker).

För att folk utan tekniska kunskaper ska förstå vad en router ÄR och vad den GÖR så är just en postsorteringsterminal ett ypperligt exempel från vardagen. Säger du routing tabell till gemene man så har han/hon förmodligen inte en aning vad du menar.

Du får se videon och låtsas att du är Agda född 1944, eller Maja född 2006. De har förmodligen noll koll på hur en dator fungerar och säkerligen absolut noll koll på hur Internet fungerar, men de använder förmodligen både en dator och Internet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Jag tycker inte du har belägg för din kritik.

Jag uppfattar dessa videor som guider gjorda för nyfikna personer utan några större tekniska kunskaper om hur Internet fungerar. Tycker inte det är fel att @nikka jämför IP adresser med postadresser, det gör det lätt att förstå.

Att han inte tar upp vissa aspekter av hur lokala nätverk fungerar är också försvarbart med att han pratar om hur Internet fungerar. Han har inte ens ett eget lokalt nätverk i denna videon, datorn är direkt kopplad till Internetleverantören. (Och nej, WAN och LAN är två olika saker).

För att folk utan tekniska kunskaper ska förstå vad en router ÄR och vad den GÖR så är just en postsorteringsterminal ett ypperligt exempel från vardagen. Säger du routing tabell till gemene man så har han/hon förmodligen inte en aning vad du menar.

Du får se videon och låtsas att du är Agda född 1944, eller Maja född 2006. De har förmodligen noll koll på hur en dator fungerar och säkerligen absolut noll koll på hur Internet fungerar, men de använder förmodligen både en dator och Internet.

Du läser/förstår uppenbarligen inte det jag skriver eftersom jag skrev att det var bra liknelse med posten, "datorn är direkt kopplad till Internetleverantören. (Och nej, WAN och LAN är två olika saker)." Detta har ingen betydelse rent tekniskt, WAN är ett Stort Lan inget annat. Internet och det du har hemma fungerar i basen på exakt samma sätt.

Sen är Swec en sida för teknikintresserade.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Du läser/förstår uppenbarligen inte det jag skriver eftersom jag skrev att det var bra liknelse med posten, "datorn är direkt kopplad till Internetleverantören. (Och nej, WAN och LAN är två olika saker)." Detta har ingen betydelse rent tekniskt, WAN är ett Stort Lan inget annat. Internet och det du har hemma fungerar i basen på exakt samma sätt.

Sen är Swec en sida för teknikintresserade.

Internet är inte ett stort LAN. Internet är många stora LAN sammankopplade. Och på Internet används det helt andra tekniska lösningar och funktioner än vad som finns och används i ett litet hemma-LAN, just för att göra det möjligt att koppla ihop dessa stora LAN med varandra. Punkt.

SweC är en sida för alla möjliga människor.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Internet är inte ett stort LAN. Internet är många stora LAN sammankopplade. Och på Internet används det helt andra tekniska lösningar och funktioner än vad som finns och används i ett litet hemma-LAN, just för att göra det möjligt att koppla ihop dessa stora LAN med varandra. Punkt.

SweC är en sida för alla möjliga människor.

Om du har ett par vlan eller flera interface mm så har du i teorin flera "LAN" men inte kommer du benämna det så. Internet är som vilket stort nätverk som helst.

Nej, det finns tekniska lösningar för att minska administration ge högresäkerhet och underlätta ja, men i slutänden fungerar det likadant mellan 2 routrar hemma som det gör ute i världen. Att ISP:er använder Auth och BGP mm har ingen betydelse, i slutändan kommer det ner till en Routingtabel och ett interface.

"Just för att göra det möjligt att koppla ihop dessa stora LAN med varandra"

Detta är vad en Router är till för, men internet består just av många.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant, på lagom nivå! Tycker förresten inte det är något fel på filmernas längd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

Underbart avsnitt som vanligt.
När du kommer ta upp routern finns det utrymme att ta med skillanden på en router och en firewall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neggard:

Underbart avsnitt som vanligt.
När du kommer ta upp routern finns det utrymme att ta med skillanden på en router och en firewall?

En router dirigerar trafik, en brandvägg är en sluss som inspekterar och släpper in / blockerar trafik vilket du även kan se på namnen. Med det sagt så kan en router utan brandvägg ändå reglera trafik med hjälp av ACL eller Accesslista men enkelt sagt är detta inte lika djupgånde / smart som en riktigt brandvägg (en router är "stateless" och en brandvägg är "stateful"). Dessa kommer allt som oftast i samma packet dock och routern har även brandväggs funktionalitet integrerad.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9