Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron

Hej funderar starkt på att köpa en sådan stol,har en 20 år gammal Kinnarp stol som jag inte sitter så skönt i längre.
Så jag tänkte fråga om någon har den och vad ni tycker? ska man köpa en en ny eller begagnad? funderar starkt på att köpa en helt ny och ta det på 24 månaders avbetalning det är ju ändå en investering i min rygg som börjar bli rätt kass.
Med vänlig hälsning Hondaxl

Permalänk
Medlem

@Hondaxl:
Jag har haft den på 2 arbetsplatser och den är enormt skön att sitta i. Dock så har jag på dessa arbetsplatser ändå haft mer problem med musarm än vad jag haft på andra arbetsplatser med andra stolar.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

@Mats76: jag va nere och testade en nu på gamla "bafab" rekomo heter dom nu,och man satt skönt i den men dom ville ha närmare 8000 för den och då va det snikmodellen och han visste inte hur gammal den är :).

Permalänk
Medlem

Om du ändå är uppe i de summorna och funderar på avbetalning så finns ju alltid stressless.
https://www.nilssonsisvedala.se/fler-rum/kontorsmobler/kontor...

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Hej funderar starkt på att köpa en sådan stol,har en 20 år gammal Kinnarp stol som jag inte sitter så skönt i längre.
Så jag tänkte fråga om någon har den och vad ni tycker? ska man köpa en en ny eller begagnad? funderar starkt på att köpa en helt ny och ta det på 24 månaders avbetalning det är ju ändå en investering i min rygg som börjar bli rätt kass.
Med vänlig hälsning Hondaxl

Nuförtiden finns det ju en o annan gamingstol som ska vara riktigt bra också, och då kommer du ju ned till en bråkdel av priset. Denna har t.ex. fått uteslutande goda kommentarer och är på nedsatt pris plus fraktfritt just nu:

https://secretlab.eu/products/titan

Permalänk
Medlem

uppdatering! fick tag på en helt oanvänd Rh logic 400 på blocket för 2000kr!! ibland har man tur hehe.
liten skillnad mot min gamla 15 år gamla Kinnarp kan man ju säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

@Hondaxl:
Jag har haft den på 2 arbetsplatser och den är enormt skön att sitta i. Dock så har jag på dessa arbetsplatser ändå haft mer problem med musarm än vad jag haft på andra arbetsplatser med andra stolar.

Törs man fråga vad du jämför den med då? Har själv aldrig suttit i någon Aeron (någon längre tid) så har inte riktigt någon egen uppfattning, men att en stol är skön behöver ju inte betyda så mycket om man jämför den typ med en pinnstol eller nåt

Permalänk

Kört Aeron själv sen 5+ år tillbaka och är väldigt nöjd. Så nöjd att jag fått min bror att köpa en. Har köpt stolarna "refurbished" från Tyskland samt England. Skicket på stolarna har varit jättebra. Enda negativa med Aeron är avsaknaden av huvudstöd men kan lösas med eftermarknads tillbehör.

Har ingen åsikt om man skall köpa nytt eller refurbished.

Företagen jag handlat från:

https://www.designcabinet.biz/en/
https://www.2ndhnd.com/collections/herman-miller

Permalänk
Skrivet av viktoreld:

Kört Aeron själv sen 5+ år tillbaka och är väldigt nöjd. Så nöjd att jag fått min bror att köpa en. Har köpt stolarna "refurbished" från Tyskland samt England. Skicket på stolarna har varit jättebra. Enda negativa med Aeron är avsaknaden av huvudstöd men kan lösas med eftermarknads tillbehör.

Har ingen åsikt om man skall köpa nytt eller refurbished.

Företagen jag handlat från:

https://www.designcabinet.biz/en/
https://www.2ndhnd.com/collections/herman-miller

Vilken av butikerna skulle du säga skötte affären bäst?

Permalänk

@KOOL-AID JAMMER: Skulle säga Designcabinet hade aningen bättre kvalite/skick på stolen. Man hade bytt dämpmaterialet vid den främre kanten i stolsdynan till något som var väldigt likt orginalmaterialet. 2ndhnd hade använd ett aningen mjukare material med öppna celler istället för stängda. När jag beställde från designcabinet så skickade de inte direkt utan kontaktade mig och undrade ifall jag behövde justeringar/ändringar. Vilken typ av fötter jag önskade osv. 2ndhnd skickade stolen direkt, ingen kontakt.

Har inga problem att rekommendera båda butikerna men skulle jag handla igen så skulle det nog uteslutande handla om vilken som är billigast just då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktoreld:

@KOOL-AID JAMMER: Skulle säga Designcabinet hade aningen bättre kvalite/skick på stolen. Man hade bytt dämpmaterialet vid den främre kanten i stolsdynan till något som var väldigt likt orginalmaterialet. 2ndhnd hade använd ett aningen mjukare material med öppna celler istället för stängda. När jag beställde från designcabinet så skickade de inte direkt utan kontaktade mig och undrade ifall jag behövde justeringar/ändringar. Vilken typ av fötter jag önskade osv. 2ndhnd skickade stolen direkt, ingen kontakt.

Har inga problem att rekommendera båda butikerna men skulle jag handla igen så skulle det nog uteslutande handla om vilken som är billigast just då.

Lagt en beställning på en refurbisht Herman Miller Aeron nu,hittade ett ställe i Sverige som säljer.
Kollade in dom sidorna som du visade och 2ndhnd hade en för runt 6000 inklusive frakt men skicket på stolen va svårt att se.Och det andra stället skulle ha närmare 8000 för stolen och stället i Sverige skulle ha 9000 för stolen så jag körde på den svenska istället.Hoppas man blir nöjd;)

https://aerons.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KOOL-AID JAMMER:

Vilken av butikerna skulle du säga skötte affären bäst?

Jag har köpt från 2ndhnd och jag fick en i (ganska) risigt skick. Dessutom hade dom sprutat parfym på den??! Luktade fan.. Fick dock tillbaka en del pengar. Annars verkar folk vara nöjda vad jag har läst, så dom skicka väl skitstolen så långt bort som möjligt så dom slapp få tillbaka den igen. :/ Liten varning iaf.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Jag har köpt från 2ndhnd och jag fick en i (ganska) risigt skick. Dessutom hade dom sprutat parfym på den??! Luktade fan.. Fick dock tillbaka en del pengar. Annars verkar folk vara nöjda vad jag har läst, så dom skicka väl skitstolen så långt bort som möjligt så dom slapp få tillbaka den igen. :/ Liten varning iaf.

Ok hehe.Den storlekan jag ville ha hade dom bara 1 kvar av med så kände inte för att ta risken även om den kostar 3000 spänn mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Jag har köpt från 2ndhnd och jag fick en i (ganska) risigt skick. Dessutom hade dom sprutat parfym på den??! Luktade fan.. Fick dock tillbaka en del pengar. Annars verkar folk vara nöjda vad jag har läst, så dom skicka väl skitstolen så långt bort som möjligt så dom slapp få tillbaka den igen. :/ Liten varning iaf.

Tråkigt att höra. Beställde just en Embody via dom, dock via Ebay / Paypal så om det blir något tjafs brukar det vara ganska enkelt att göra en claim.

2nd-hnd har fri frakt första 30 dagarna om det går under deras garanti tillbaka till dom, Hur "trasig" var den? Eller var den mest skitig och använd så att säga?

EDIT : Såg nu att garantin bara gäller inom UK, vi får väl se om det blir bekymmer helt enkelt..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

uppdatering! fick tag på en helt oanvänd Rh logic 400 på blocket för 2000kr!! ibland har man tur hehe.
liten skillnad mot min gamla 15 år gamla Kinnarp kan man ju säga.

Grattis till fyndet!

Jag hade föregångaren Logic 4 i en herrans massa år som jag köpte som demostol (hade varit på en mässa i två dagar) för en tredjedel av nypriset. Nu skulle jag köpa en Kinnarps 8784, och samma dag som jag kommer in och ska lägga ordern så säger försäljaren att "precis en sån med det tyget har vi som demostol". En tredjedel av nypriset kändes helt OK!

Jag skulle säga att en Kinnarps 8784 är väldigt prisvärd även vid nypris, men skulle aldrig betala de pengarna för en stol utan fullhögt ryggstöd och nackstöd. Jag har också nack- och ryggproblem efter en trafikolycka, och andra stolar går inte sitta vid datorn med någon längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Grattis till fyndet!

Jag hade föregångaren Logic 4 i en herrans massa år som jag köpte som demostol (hade varit på en mässa i två dagar) för en tredjedel av nypriset. Nu skulle jag köpa en Kinnarps 8784, och samma dag som jag kommer in och ska lägga ordern så säger försäljaren att "precis en sån med det tyget har vi som demostol". En tredjedel av nypriset kändes helt OK!

Jag skulle säga att en Kinnarps 8784 är väldigt prisvärd även vid nypris, men skulle aldrig betala de pengarna för en stol utan fullhögt ryggstöd och nackstöd. Jag har också nack- och ryggproblem efter en trafikolycka, och andra stolar går inte sitta vid datorn med någon längre tid.

Jo fast tänkte uppgradera till en herman miller nu;) är inte riktigt nöjd med denna,köpte den enbart pga det låga priset och testade den aldrig hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Tråkigt att höra. Beställde just en Embody via dom, dock via Ebay / Paypal så om det blir något tjafs brukar det vara ganska enkelt att göra en claim.

2nd-hnd har fri frakt första 30 dagarna om det går under deras garanti tillbaka till dom, Hur "trasig" var den? Eller var den mest skitig och använd så att säga?

EDIT : Såg nu att garantin bara gäller inom UK, vi får väl se om det blir bekymmer helt enkelt..

Rent funktionellt är den ok och sits/ryggstöd är ju typ oförstörbart på Aeron. Men stativet är sönderskavt, vita missfärgningar på plastkåpan under stolen, hjulen rullade dåligt och den var allmänt skitigt/dammig + parfymerad.. Som sagt klagade och fick tillbaka en del pengar så det känns väl ok men inte mycket mer. Stolen borde sålts som Grade C eller nått.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Jo fast tänkte uppgradera till en herman miller nu;) är inte riktigt nöjd med denna,köpte den enbart pga det låga priset och testade den aldrig hehe

Vad är det du inte gillar med RH-stolen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du inte gillar med RH-stolen då?

För varm,för hård känns som jag ska glida ur den med hehe.

Sen tycker jag att armstöden är för små och hårda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Rent funktionellt är den ok och sits/ryggstöd är ju typ oförstörbart på Aeron. Men stativet är sönderskavt, vita missfärgningar på plastkåpan under stolen, hjulen rullade dåligt och den var allmänt skitigt/dammig + parfymerad.. Som sagt klagade och fick tillbaka en del pengar så det känns väl ok men inte mycket mer. Stolen borde sålts som Grade C eller nått.

Ah, jag förstår. Jag beställde med nytt tyg så den biten är förhoppningsvis reko. I värsta fall kanske man får bättra på färgen om den ser helt förjäklig ut - men tråkigt att höra att du var tvungen att bråka med dom. Bra att du fick tillbaka en slant som plåster på såren iaf.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

För varm,för hård känns som jag ska glida ur den med hehe.

Sen tycker jag att armstöden är för små och hårda.

Alla dom punkterna är bättre på en sån Kinnarps jag köpte, men alla kan ju inte gilla samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Lagt en beställning på en refurbisht Herman Miller Aeron nu,hittade ett ställe i Sverige som säljer.
Kollade in dom sidorna som du visade och 2ndhnd hade en för runt 6000 inklusive frakt men skicket på stolen va svårt att se.Och det andra stället skulle ha närmare 8000 för stolen och stället i Sverige skulle ha 9000 för stolen så jag körde på den svenska istället.Hoppas man blir nöjd;)

https://aerons.se/

Tja!

Väcker liv i den här tråden igen. Tänkte bara höra om du är nöjd med aeron.se och stolen du beställde därifrån? Hur var skicket?

Jag funderar själv på att beställa en refurbished därifrån..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogburn:

Tja!

Väcker liv i den här tråden igen. Tänkte bara höra om du är nöjd med aeron.se och stolen du beställde därifrån? Hur var skicket?

Jag funderar själv på att beställa en refurbished därifrån..

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag är nöjd,skicket är nästan nyskick måste jag säga:) Och leveransen och supporten funkade klockrent.
Ända nackdelen är väl priset men ville beställa från Sverige så jag tog den smällen:)
Visst det dyker upp en och annan på blocket ibland men då måste man ju ha lite tur med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Jo jag är nöjd,skicket är nästan nyskick måste jag säga:) Och leveransen och supporten funkade klockrent.
Ända nackdelen är väl priset men ville beställa från Sverige så jag tog den smällen:)
Visst det dyker upp en och annan på blocket ibland men då måste man ju ha lite tur med.

Låter ju lockande! Förutom priset då Måste ju lägga till lumbar support och hjul för hårda golv också..

Jag tror jag behöver storlek C och de flesta på blocket verkar vara B så det här är väl kanske bästa sättet att hitta en utan att köpa en ny..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej,

Nu sitter jag och trånar efter denna Aeron stolen

Jag har testat många stolar genom åren men får alltid så satans ont i röven efter ett tag (sittbenet typ) kanske måste lägga på mig några kilon så röven blir större haha.
Idag har jag både en Kinnarps med synkro gunga (tror det är en 6000) och en lite billigare stol jag inte vet namnet på men får ont av båda.

Ni som skaffat denna fantastiska å dyra stol, är det värt det?
Tänker att sitsen borde vara skonsammare mot min ömma röv, vad tror ni som har en?

Skulle ju vilja bli kvitt mitt problem då det blir 2-4 timmars sittande per dag.

Permalänk
Medlem

Sitter på Aeron på jobbet sen 5 år tillbaka, det är den bästa jag använt och jag har också en del problem med ändan.

Inga stolar med traditionella dynor (typ Kinnarps) jag testat har riktigt fungerat för mig. Är dynan för tunn eller hård får jag ont, är den för tjock eller mjuk blir det för instabilt, som att försöka sitta på en badboll.

Extrastödet bak på Aeron är dock ett måste för mig, använder PostureFit men den sitter egentligen lite för lågt, och det andra svankstödet känns inte riktigt bra. Båda är helt omdesignade för den nya uppdaterade Aeron och skulle vilja testa dessa, men de verkar inte vara kompatibla med den äldre modellen av stolen.

Permalänk

Tack för snabbt svar😊
Kanske måste inhandla en begagnad Aeron och testa.
Eftersom dom verkar stå sig så bra i pris får jag väl sälja om den inte passar men det är klart den gör!
Känns ändå lite blodigt att hosta upp typ 9 papp puh...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hanSSon11:

Hej,

Nu sitter jag och trånar efter denna Aeron stolen

Jag har testat många stolar genom åren men får alltid så satans ont i röven efter ett tag (sittbenet typ) kanske måste lägga på mig några kilon så röven blir större haha.
Idag har jag både en Kinnarps med synkro gunga (tror det är en 6000) och en lite billigare stol jag inte vet namnet på men får ont av båda.

Ni som skaffat denna fantastiska å dyra stol, är det värt det?
Tänker att sitsen borde vara skonsammare mot min ömma röv, vad tror ni som har en?

Skulle ju vilja bli kvitt mitt problem då det blir 2-4 timmars sittande per dag.

Tycker du ska ta kontakt med nån inhemsk tillverkare eller en tapetserare och fråga om hjälp, de kan nog tillverka en dyna som passar dig om du har nått udda/speciellt behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo det är ju ett alternativ men det känns som jag provat så många stolar å sitsar samt dynor utan resultat. Dynan i denna är ju unik då det är nät och inget som liksom bottnar och blir stumt. Det jag inte testat än är memoryfoam typ tempur hmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Lagt en beställning på en refurbisht Herman Miller Aeron nu,hittade ett ställe i Sverige som säljer.
Kollade in dom sidorna som du visade och 2ndhnd hade en för runt 6000 inklusive frakt men skicket på stolen va svårt att se.Och det andra stället skulle ha närmare 8000 för stolen och stället i Sverige skulle ha 9000 för stolen så jag körde på den svenska istället.Hoppas man blir nöjd;)

https://aerons.se/

Tack. Är också intressad av en Aeron.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.