Inget ljud när jag streamar från webbläsare men från andra appar

Permalänk
Medlem

Inget ljud när jag streamar från webbläsare men från andra appar

Sitter på en gammal stationär dator från 2011, Win10.

Ljudet lade av för ett tag sedan, oklart varför. Möjligen i samband med överslag i eluttag (om en dator delvis kan påverkas) då en adventsljusstake gick sönder men ingen annan elektronik sönder.

Körde sedan utan ljud tills behover pockade på igen. Testade att köpa ett externt ljudkort via USB (Asus Xonar U3). Det funkar bra, i vissa delar. Spotifyappen t.ex. i windows levererar ljud.

Men när jag streamar från youtube eller annan webbsida via webbläsare (Chrome och Firefox testade, samma resultat). Rött kryss över högtalaren nere till höger (inga högtalare eller hörlurar inkopplade), men det funkar uppenbarligen via spotifyappen så ljud finns ju.

Kan man på något sätt styra ljud från webbläsare till viss ljudenhet (tänker att man skulle kunna välja usb-ljudkortet då)?

Eller förslag på vad som kan vara fel? Felsökning i ljudhanteraren slutar bara med att den kraschar pga ngt scriptfel som jag inte begriper heller.

Permalänk
Inaktiv

Kan vara nåt knas med flashplayer

Permalänk
Medlem

@anon179202: Tack för förslag!

Gått igenom checklistorna och har de senaste versionerna. Hittar inget i övrigt på sidorna som hjälper.

Permalänk
Inaktiv

Vid konstiga såna här fel skulle jag prova avinstallera allt och köra cc-cleaner eller något liknande

Permalänk
Medlem

@anon179202: Tack. Avinstallera allt som i ett installera om allt, eller allt med ljud? Tänker att det är ett integrerat ljudkort på moderkortet, spelar det roll?

Det röda krysset nere på ljudsymbolen stör mig mest egentligen, då den säger att sakerna inte finns men ändå uppenbart hittar dem i en lista.

Skall kolla på CC-cleaner. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

Sitter på en gammal stationär dator från 2011, Win10.

Ljudet lade av för ett tag sedan, oklart varför. Möjligen i samband med överslag i eluttag (om en dator delvis kan påverkas) då en adventsljusstake gick sönder men ingen annan elektronik sönder.

Körde sedan utan ljud tills behover pockade på igen. Testade att köpa ett externt ljudkort via USB (Asus Xonar U3). Det funkar bra, i vissa delar. Spotifyappen t.ex. i windows levererar ljud.

Men när jag streamar från youtube eller annan webbsida via webbläsare (Chrome och Firefox testade, samma resultat). Rött kryss över högtalaren nere till höger (inga högtalare eller hörlurar inkopplade), men det funkar uppenbarligen via spotifyappen så ljud finns ju.

Kan man på något sätt styra ljud från webbläsare till viss ljudenhet (tänker att man skulle kunna välja usb-ljudkortet då)?

Eller förslag på vad som kan vara fel? Felsökning i ljudhanteraren slutar bara med att den kraschar pga ngt scriptfel som jag inte begriper heller.

Det låter som att du har slagit av ljudet för webbläsare i volume mixer/volymkontrollen , dvs. klickat på högtalaren så det blir ett rött kryss nedanför exempelvis Chrome.

Permalänk
Medlem

Tack för era inputs. Har inte hittat någon lösning så får väl se om det blir ominstallation av skiten helt enkelt.