Microsoft ryktas arbeta på nytt operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ryktas arbeta på nytt operativsystem

I ett pressmeddelande från Synaptics nämns ett okänt operativsystem från Microsoft ett flertal gånger, vilket ska utgöra nästa generation av Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så oväntat kanske

Permalänk
Medlem

Är det så att man måste köpa ny licens till sin befintliga dator blir jag förbannad. Jag gillar ju att Windows 10 uppdateras med jämna mellanrum med bibehållen licens. Jag gillade inte alls när det var helt nya versioner med nya licenser hit och dit. Det gör att folk sitter kvar med gammal skiit för att det är jobbigt och ibland dyrt att uppgradera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det så att man måste köpa ny licens till sin befintliga dator blir jag förbannad. Jag gillar ju att Windows 10 uppdateras med jämna mellanrum med bibehållen licens. Jag gillade inte alls när det var helt nya versioner med nya licenser hit och dit. Det gör att folk sitter kvar med gammal skiit för att det är jobbigt och ibland dyrt att uppgradera.

Tror faktiskt inte det kommer ske, det var ju gratis att gå från W7/8 till 10 och jag kan tänka mig att man fortfarande har som intresse att alla sitter på det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Tror faktiskt inte det kommer ske, det var ju gratis att gå från W7/8 till 10 och jag kan tänka mig att man fortfarande har som intresse att alla sitter på det senaste.

Men det var väl bara gratis under förutsättning att ens retail licens gjordes om till en OEM licens knuten till hårdvaran, så man inte kunde lyfta den med sig vidare till nästa dator?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Tror faktiskt inte det kommer ske, det var ju gratis att gå från W7/8 till 10 och jag kan tänka mig att man fortfarande har som intresse att alla sitter på det senaste.

Får hoppas det. Den segmentering som annars uppstår är ju precis det de jobbat för att få bort, så det vore synd om det blir så igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Typiskt vagt marknadsföringsprat, men kan det inte lika gärna vara så att de menar kommande versioner av Windows 10?

Permalänk

Tycker man borde få liknande alternativ vid installationen som det var med Windows 95, dvs man får själv välja bort massor med saker man inte ville ha med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Men det var väl bara gratis under förutsättning att ens retail licens gjordes om till en OEM licens knuten till hårdvaran, så man inte kunde lyfta den med sig vidare till nästa dator?

Jag uppdaterade från Windows 8.1 till 10 och det är fortfarande en retail licens. Har även bytt moderkort och det var inga problem att få det att aktiveras på nytt, efter någon minuts googlande (och då är jag en värdelös googlare).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Men det var väl bara gratis under förutsättning att ens retail licens gjordes om till en OEM licens knuten till hårdvaran, så man inte kunde lyfta den med sig vidare till nästa dator?

Men man kan ta den med sig. Bara ringa Ms så fixar dem det. Snabbt och enkelt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att det nya operativsystemet inte kallas Windows. Isåfall blir ju Windows 10 sista Windows. Man får väl se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Alltså att arbeta om Windows ifrån grunden utan deadline och återlansering under nytt namn kan blåsa liv i operativsystemet. Få bort den förbaskade speghettikoden, sparka klossen som kom på att W10 ska ha både inställningar och kontrollpanel, och kolla hur andra OS är uppbyggda. Finns oerhört mycket att tjäna på den ansträngningen även om den tar tid och lär kosta stora summor.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Såvitt jag minns rätt om alla rykten om polaris så är det mer eller mindre Windows 10 fast med modern design och UWP till 100%, Win32 är helt borta. Inte ett OS som är gjort för gaming med andra ord, utan mer för bärbart och mobiler.

Permalänk
Medlem

Hoppas på mer stil av Windows 7. Windows idag har sån tråkig, livslös och platt layout.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

@Vangen: Tycker det ser rätt bra ut. Vad är det som är "platt och livlöst"?

Permalänk

Tolkar det inte alls som att det kommer ett nytt OS till desktop. Fortsatta uppdateringar som vanligt.

Skrivet av nipe:

Men det var väl bara gratis under förutsättning att ens retail licens gjordes om till en OEM licens knuten till hårdvaran, så man inte kunde lyfta den med sig vidare till nästa dator?

Min 10:a blev i alla fall en retail vid bytet.
Den var även knuten till mitt konto så vid byte av dator så behövdes ingen kontakt med MS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Hoppas på mer stil av Windows 7. Windows idag har sån tråkig, livslös och platt layout.

https://www.stardock.com/

Fett bra grejer till att liva upp Windows.

Jag har Stardock, perfekt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Vi kan ju alltid hoppas på en ny windows phone

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

För mig verkar det nästan som Windows verkar vara på väg mot att bli en Linuxdistribution. Känslan jag får är att de inte längre säljer ett operativsystem utan de säljer ett gränssnitt som bygger ovanpå något annat.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att Microsoft tidigare sagt att Windows 10 är det sista Windowset de någonsin släpper. Vi får se om de håller sitt ord, kanske blir ett helt nytt OS.

Spännande!

Permalänk
Medlem

Windows 365, 99 kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korkskruv:

För mig verkar det nästan som Windows verkar vara på väg mot att bli en Linuxdistribution. Känslan jag får är att de inte längre säljer ett operativsystem utan de säljer ett gränssnitt som bygger ovanpå något annat.

Uh? Lite konstigt påstående tycker jag eftersom M$ mer och mer bygger sin business på tjänster, och använder Windows som ett sätt att locka folk till dessa tjänster och låsa in dem i stängda proprietära ekosystem, typ "walled gardens". Om något så är det mer som Apple, och snarare raka motsatsen till Linux och övrig FLOSS som helt bygger på att användaren ska ha full frihet och kontroll över sitt eget system.

Permalänk
Medlem

Hoppas det nya OSet kommer att vara bättre, har inte kunnat installera uppdateringar till 10an nu på mer än ett år. :/

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 kommer Microsofts desktop-system i många, många år. Det som kommer lanseras kommer absolut inte ersätta Windows 10.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

kan bli så i framtida operativsystem att man kan inte vara anonym,kommer att krävas fingeravtryck och liknande att ens starta dator, samma med spel och appar ,storebror vill se alt

Permalänk
Inaktiv

@Jake61: Då är det bara att välja ett annat system.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Uh? Lite konstigt påstående tycker jag eftersom M$ mer och mer bygger sin business på tjänster, och använder Windows som ett sätt att locka folk till dessa tjänster och låsa in dem i stängda proprietära ekosystem, typ "walled gardens". Om något så är det mer som Apple, och snarare raka motsatsen till Linux och övrig FLOSS som helt bygger på att användaren ska ha full frihet och kontroll över sitt eget system.

Så som jag ser det så sker en stor del av inlåsningen av användarna genom gränssnitten som operativsystemet använder. Trots att kärnan för Linux är öppen så har det aldrig hindrat stora slutna system från att utvecklas. Se bara på Android, (Apple) samt all de stora molntjänsterna. Många molntjänster tillhandahåller ett gränssnitt men samtidigt behöver ingen veta vilken typ av kärna som det körs på i botten. Linux "bygger" inte på något alls, utan det är fritt att använda i allt från datorer till brödrostar. Microsoft borde inte ha något behov av att lägga extra resurser på en egen kärna när de ändå redan lägger ner stora resurser på Linux. Anledningen att de fortfarande stödjer både sin egen kärna samt Linux är att de har enorma resurser att tillgå så de har råd att spendera pengar på att utveckla sina tjänster på många olika baser. (Naturligtvis så pengarna de spenderar på projekt relaterade till Linux ger inte så mycket synbart tillbaka till utvecklingen av Linux).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Men det var väl bara gratis under förutsättning att ens retail licens gjordes om till en OEM licens knuten till hårdvaran, så man inte kunde lyfta den med sig vidare till nästa dator?

Det går fint att föra licensen vidare till en ny dator eller efter större maskinvaruförändringar, som byte av MB/CPU.
Du behöver inte heller kontakta MS om du kopplat din licens till ditt MS konto innan du ändrar i maskinvaran.
Du behöver dessutom bara vara inloggad på ditt MS konto för att göra dessa två steg ( se länk).
Därefter kan du lugnt gå tillbaka till ditt lokala adminkonto (så MS inte behöver veta när du ska gå på toaletten mm ).

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Synaptics menar nästa Windows uppdatering?