Vågar man beställa en TV via nätet?

Permalänk
Medlem

Vågar man beställa en TV via nätet?

Jag är lite småsugen på en ny TV och hittade en intressant modell på nätet men är oerhört skeptisk till att beställa den här typen av produkter via nätet och tänkte därför be er dela med er av era erfarenheter, såväl positiva som negativa. Vågar man verkligen beställa en TV via nätet?

Baserat på vad jag har sett och läst verkar de flesta skickas löst i kartong vilket låter ganska riskabelt men det kanske finns vissa nätbutiker som bandar på pall osv.?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Baserat på vad jag har sett och läst verkar de flesta skickas löst i kartong vilket låter ganska riskabelt men det kanske finns vissa nätbutiker som bandar på pall osv.?

Hur tror du det skickas från fabrik, inte sjuttsingen är det på pall...
Nä, det är i regel löst, kartongerna är gjorda för detta, och om de inte handhas väldigt illa, så händer det inget.

De flesta fraktbolag transporterar saker i burar idag, och skulle det skickas en TV ensam på en pall, så kan jag garantera att du inte vill betala den fraktkostnaden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Hur tror du det skickas från fabrik, inte sjuttsingen är det på pall...
Nä, det är i regel löst, kartongerna är gjorda för detta, och om de inte handhas väldigt illa, så händer det inget.

De flesta fraktbolag transporterar saker i burar idag, och skulle det skickas en TV ensam på en pall, så kan jag garantera att du inte vill betala den fraktkostnaden.

Jag har fått båda min tv-apparater på pall från komplett (299:- första gången och fraktfritt andra gången). Båda har fungerat hur bra som helst faktiskt. Jag kommer nog bara köpa från nätet för man får ju oftast bäst deals därifrån!

Permalänk

Köpte en TV från Netonnet, orkade inte bära själv så beställde leverans till dörren.
Kom efter en vecka iofs men när den kom så var den fastbunden på en pall och han levererade den till dörren och lämnade den där med pall och allt.
Allt var kostnadsfritt och de använde sig av Postnord. Vet inte om det är postnords rutiner eller Netonnets men jag är nöjd med hur de löste det.

Är kartongen stödd i hörnen så är det bara att dokumentera det och kontakta försäljaren eller inte acceptera varan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Hur tror du det skickas från fabrik, inte sjuttsingen är det på pall...
Nä, det är i regel löst, kartongerna är gjorda för detta, och om de inte handhas väldigt illa, så händer det inget.

De flesta fraktbolag transporterar saker i burar idag, och skulle det skickas en TV ensam på en pall, så kan jag garantera att du inte vill betala den fraktkostnaden.

Min TV från NetOnNet kom fraktfritt fastsurrad på halvpall. Tror inte det är jätteovanligt.

Angående OPs fråga så har mina två senaste TV varit beställda online och det har varit noll problem med det.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag är lite småsugen på en ny TV och hittade en intressant modell på nätet men är oerhört skeptisk till att beställa den här typen av produkter via nätet och tänkte därför be er dela med er av era erfarenheter, såväl positiva som negativa. Vågar man verkligen beställa en TV via nätet?

Baserat på vad jag har sett och läst verkar de flesta skickas löst i kartong vilket låter ganska riskabelt men det kanske finns vissa nätbutiker som bandar på pall osv.?

beror inte det på vilken butik som du beställer från ?
nån av dom större el-kedjorna så är det väl inga problem. sen vad har du att förlora då?

om du däremot köper den hos EyeBhoshan.billigasteTV där huvudkontoret ligger i estland/polen ja då kan det ju bli lite jobbigare med garanti/retur..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Hur tror du det skickas från fabrik, inte sjuttsingen är det på pall...
Nä, det är i regel löst, kartongerna är gjorda för detta, och om de inte handhas väldigt illa, så händer det inget.

De flesta fraktbolag transporterar saker i burar idag, och skulle det skickas en TV ensam på en pall, så kan jag garantera att du inte vill betala den fraktkostnaden.

Att de levereras på en mindre pall ut till kund är bara för att underlätta hanteringen. När de skickas från fabrik/distributör levereras de fastspända på en måttanpassad pall och är i stort sett omöjliga att välta då uppåt 4-5 TV-apparater bandas och plastas in på samma måttanpassade pall där inga delar skjuter ut.

Samma sak kan inte sägas om hur ÅF levererar enstaka TV-apparater ut till kund och även om de visserligen står på pall så föreligger risk för tippning, stötar osv. då de sällan skyddas över huvud taget samtidigt som halva TVn hänger utanför.

Om man nu inte köper i bulk så klart...

Skrivet av ILTotoRiina:

Är kartongen stödd i hörnen så är det bara att dokumentera det och kontakta försäljaren eller inte acceptera varan?

Naturligtvis. Vid distanshandel har man i regel bättre villkor än vid köp i butik men det är ju lite bökigt att boka returfrakt, lagra en gigantisk TV-kartong i hemmet osv. så det är mest det praktiska jag tänker på.

Det finns kanske risk för icke synliga skador från stötar osv. men det gäller ju även om man köper i butik.

Skrivet av Grönahunden:

beror inte det på vilken butik som du beställer från ?
nån av dom större el-kedjorna så är det väl inga problem. sen vad har du att förlora då?

om du däremot köper den hos EyeBhoshan.billigasteTV där huvudkontoret ligger i estland/polen ja då kan det ju bli lite jobbigare med garanti/retur..

Jag är som sagt mest orolig för det praktiska och ville därför höra andras erfarenheter om hur leverans har skötts, hur eventuella reklamationer hanteras osv. och tackar ödmjukast för att ni delar med er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Köpte en Panasonic 50" plasma 2014 från Komplett och den skickades stående och bandad på en engångspall, vill minnas att det var Postnord som levererade och dom ringde för att bestämma tid för leverans. Fick dessutom hjälp att bära upp pjäsen till tredje våning som jag bodde på då

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Det är ett lotteri, jag fick beställa 2 TVs på black friday innan jag fick en som kom fram hel

Permalänk
Avstängd

Köpte en 60'' plasma från Netonnet (tror jag, det var några år sedan). Inga problem. Den kom på en pall och det ingick inte uppbärning utan det hade kostat typ en femhundring extra som vi valde att inte betala, men som tur var så hjälpte chauffören till med det ändå. Den kom på dagen när jag jobbade så det var bara min tjej hemma och en så stor plasma är inte så lätt att bära.

Permalänk
Medlem

Har beställt 3 tv-apparater från nätet, funkat problemfritt även med Plasman. Med *led apparater skulle jag inte vara orolig. Som sagt ser du något galet på kartongen när den levereras så ser du bara till att chaffisen skriver under på att emballaget var skadat vid leverans eller så tar du inte emot den.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Det fungerar jättebra,

Dock jätteviktigt, att du när du får paketet kollar efter eventuella skador på emballaget (kartongen).

Är det tex en skada på kartongen, så accepterar du den skadan när du tar emot kolli:t. Och kan då ej i efterhand komma och reklamera skadan,

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Köpte min från Webhallen förra veckan och det var inga större problem. Kom på måttanpassad pall, skulle ha varit hemleverans, men en miss i angiven adress ledde till att PostMord kallt vägrade att köra ut den ens efter att Webhallen ändrat adressen (skitkul när man inte har bil ...). Men att jag fick lösa frakten hem själv var ju i ursprungsfrågan irrelevant då jag fått göra det ändå om jag köpt i butik.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Hur tror du det skickas från fabrik, inte sjuttsingen är det på pall...
Nä, det är i regel löst, kartongerna är gjorda för detta, och om de inte handhas väldigt illa, så händer det inget.

De flesta fraktbolag transporterar saker i burar idag, och skulle det skickas en TV ensam på en pall, så kan jag garantera att du inte vill betala den fraktkostnaden.

Klart de fraktas på pall från fabrik... De två tv apparaterna jag köpt på nätet 51 och 55" kom ensamt på pall utan extra fraktkostnad. Ena hade krossad glaspanel ändå och andra inbränningar då de var demoex men var inget bråk om att skicka tillbaks. Visst är de smidigt att bara kunna åka till butik om du har bil men de behöver ju inte automatiskt erbjuda bättre service automatiskt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Varför i hela friden skulle det vara riskabelt att beställa en TV från nätet precis som vilken annan produkt som helst?
Är det skador på emballage/vara så anmäler man ju oavsett vilken typ av produkt det är

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Varför i hela friden skulle det vara riskabelt att beställa en TV från nätet precis som vilken annan produkt som helst?
Är det skador på emballage/vara så anmäler man ju oavsett vilken typ av produkt det är

För att jag vet hur de transporteras och har hanterat ett antal TV-apparater men aldrig fått följa dem ut till slutkund s.a.s.

Belzader påstod tidigare i tråden att distributörer/tillverkare skickar sina varor i burar vilket är en gissning och även en rätt befängd sådan, det är bara att besöka valfri elektronikkedja om man vill få bekräftat att TV-apparaterna skickas på måttanpassade pallar där TV-apparaterna står tätt packade och är både fastspända och inplastade.

Däremot skickar ÅF ut mindre paket i paketburar precis som med PC-monitorer men det vi diskuterar här är hemleverans av TV även om jag var lite otydlig med detta. De skickas som sagt ensamma på en pall som knappt täcker halva TVn (>46tum) och har vanligtvis inte heller något skyddande emballage att tala om, därför ville jag höra lite personliga erfarenheter och se om det är lika riskfyllt som jag befarar.

Lyckligtvis vekar de flesta som svarat i tråden ha haft goda erfarenheter så det är väl bara att hålla tummarna och se om min TV kommer fram hel eller om det bara rasslar i kartongen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tv är rätt så bra packade idag från fabrik, du ska självklart inte beställa från nån suspekt sida, väljer du nån av dom större som har massa omdömen på prisjakt ser jag inte problemet ?

Permalänk
Medlem

Köpt en TV på Netonnet som kom på halvpall. Chauffören plockade loss den från pallen och hjälpte att bära in den eftersom jag bor på bottenvåning och det var bara att dra den några meter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Beställde en Samsung 49" från Webhallen, inga problem alls, levererad av Postnord.

\\Rhames

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig köpt TV någon annanstans än på nätet. Aldrig några problem.

Permalänk

@ågren: är det verkligen hela världen om det är nåt fel på TV'n pga av transportskada..?
sen om du är så orolig, köp i butik och ta med dig den i en taxi ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@ågren: är det verkligen hela världen om det är nåt fel på TV'n pga av transportskada..?
sen om du är så orolig, köp i butik och ta med dig den i en taxi ?

Det är väl mest att det är ganska omständigt att skicka tillbaka en 65-tummare och att handla i butik är inte heller aktuellt då utbudet inte är i närheten av lika brett samtidigt som priserna är betydligt högre. Jag kan passa på att uppdatera tråden med att jag beställde inte bara en utan två 65-tummare från Komplett som kom fram hela och rena.

Den ena skickades som en lös kartong och den andra stod bandad på pall (dock ej måttanpassad) men de var som sagt oskadda så jag får hålla med om att jag kanske var lite överdrivet orolig för transportskador och skulle absolut kunna tänka mig att beställa på nätet i fortsättningen. Jag har handlat datorskärmar tidigare men det känns som att de dels är bättre förpackade och även hanteras på ett annat sätt, stora TV-apparater är ju rätt bökiga och handskas av naturliga skäl på ett mer oaktsamt sätt enligt min uppfattning även om de sällan verkar gå sönder.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz