Klassiska Notepad omdanas – får modern design och stöd för Bing

Permalänk
Relik 📜

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Har använt Notepad++ i princip sedan den lanserades. I början främst för "översättning" mellan Unix och Windows-filer.
Notepad(Microsofts variant) har "för alltid" varit eftersatt Att Bing skulle göra någon skillnad finner jag skrattretande

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Avstängd

Dom borde släppa Notepad som open source!

Permalänk
Medlem

Men jag gillar Notepad som det är. Ett anteckningsblock utan krussiduller.
Vill jag ha det mer fancy finns det Wordpad, eller Word.

Permalänk
Medlem

Wait what? Finns fortfarande Bing? Trodde det var ett test att konkurrera mot google med misslyckades
Synd att de ändrar notepaden. Det jag gillade med den var att en var så simpel FInns ju andra program såsom Word osv om man vill ha mer avancerat.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

UWP är som en zombie invasion. Rätt som det är så har ett program gjorts om till en UWP app. Det enda man kan göra är att försöka hejda den med de medel man har. Försöka få bort det och ersätta det med tredje part.

Min Win10 installation börjar blir rena frankenstein jobbet. Inte så farligt just nu förvisso då jag bara kör Start10 och nedladdad kalkylator från WinAero. Men.......

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fast onenote känns ju ändå smidigare för de två fallen.

Men visst. Gamla rutiner sitter djupt.

Skickades från m.sweclockers.com

Notepad finns i alla windows... från Win 95 till Win 10 och fungerar på samma sätt på samtliga.
Så det är väldigt universalt att veta att den gör detta varje gång.

Just att det varit extremt basalt och enkelt är ju vad som faktiskt gjort den bra här, för det finns ju gott om alternativ med funktioner hit och dit.

Permalänk
Medlem

Använder mest Notepad för .conf/.log filer etc på Servers.

Hoppas dom inte bakar in BING grejjer på serversidan.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Wait what? Finns fortfarande Bing? Trodde det var ett test att konkurrera mot google med misslyckades
Synd att de ändrar notepaden. Det jag gillade med den var att en var så simpel FInns ju andra program såsom Word osv om man vill ha mer avancerat.

Det misslyckades nog inte så mycket som du tror. Bing är faktiskt en ganska bra investering för Microsoft.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Stöd för vettigt radbryt, dvs LF, är en trevlig förbättring.

Använder normalt Notepad++ till all plaintextredigering, men det är inte aktuellt att installera det överallt (specifikt hos kunder) så då är Notepad enklast möjliga fallback.

Skrivet av PlogarN97:

Fast onenote känns ju ändå smidigare för de två fallen.

OneNote är bra, men så länge som det fortsätter kräva ett användarkonto så existerar det inte i min värld.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite orolig att detta gör notepad totalt värdelöst för min del, men jag ska låta det vara osagt.

Notepad har mer eller mindre 2 funktioner...

1. Anteckna små saker som inte ska sparas, eller ska editeras rent, mellan olika program.
2. Använda i kopiera/klistra för att ta bort all formatering, så man kan kopiera saker från tex en hemsida, utan att det i Word eller andra program blir koko...

Just att det inte hanterar avancerade format är fördelen mao, och hela poängen med det. För allt annat finns det bättre alternativ...

Det står inget om att dom skulle lägga till stöd för formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Det står inget om att dom skulle lägga till stöd för formatering.

Just därför är jag bara orolig, men låter det vara osagt tills jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Använder mest Notepad för .conf/.log filer etc på Servers.

Hoppas dom inte bakar in BING grejjer på serversidan.

Nog mer risk att du blir utan program, då du väl inte kör UWP på servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Använder mest Notepad för .conf/.log filer etc på Servers.

Hoppas dom inte bakar in BING grejjer på serversidan.

Varför använder du inte Notepad++ istället ?

Hämta här för att testa. Det kostar inget

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@skog1s: Notepad++ är trevligt. Kör det på jobbet:)

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför använder du inte Notepad++ istället ?

Hämta här för att testa. Det kostar inget

Om man jobbar på en produktions-server är det vanligt att man inte får installera eller köra program hur som helst. Man kan ju tycka vad som helst om sådana begränsningar men så ser verkligheten ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

@sumpan: Vet inte om det finns till Notepad ++ men kan ju vara värt o kolla upp om det finns en portabel version av notepad, så att du kör det från USB-sticka.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Stöd för vettigt radbryt, dvs LF, är en trevlig förbättring.

Använder normalt Notepad++ till all plaintextredigering, men det är inte aktuellt att installera det överallt (specifikt hos kunder) så då är Notepad enklast möjliga fallback.

OneNote är bra, men så länge som det fortsätter kräva ett användarkonto så existerar det inte i min värld.

Notepad++ portable via Portable apps kanske kan vara något😁 Har använt det i evigheter just för kundbesök och inte bara Notepad++ så klart😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Notepad++ portable via Portable apps kanske kan vara något😁 Har använt det i evigheter just för kundbesök och inte bara Notepad++ så klart😊

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! Portable program är väldigt underskattat. Och många vet inte ens om att det finns en portable version.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notepad har mer eller mindre 2 funktioner...

1. Anteckna små saker som inte ska sparas, eller ska editeras rent, mellan olika program.
2. Använda i kopiera/klistra för att ta bort all formatering, så man kan kopiera saker från tex en hemsida, utan att det i Word eller andra program blir koko...

Jag använder Notepad på precis samma sätt! Använder även MS Paint på liknande sätt, där jag "tvättar rent" bilder mellan olika program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Notepad++ portable via Portable apps kanske kan vara något😁 Har använt det i evigheter just för kundbesök och inte bara Notepad++ så klart😊

Jepp, men då våra kundbesök i 99% av fallen består av fjärrinloggning så blir det inte lika smidigt (då det ofta brukar vara bökigt att överföra filer).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Just därför är jag bara orolig, men låter det vara osagt tills jag ser det.

Varför skulle de?

Wordpad fyller det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Varför skulle de?

Wordpad fyller det syftet.

Wordpad kanske gjorde det en gång i tiden, men du ser inte det uppdateras. Mer troliga är att MS dumpa både Wordpad och Anteckningar och gör något "gemensamt", då du bara behöver resurser för ett program, och wordpad trots allt inte är modernt nog idag för att ge mycket fördelar.

Med gratis office alternativ från både Libre och Google, så har wordpad nog spelat sin roll.
Så jag behåller min oro, tills jag ser annat.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jepp, men då våra kundbesök i 99% av fallen består av fjärrinloggning så blir det inte lika smidigt (då det ofta brukar vara bökigt att överföra filer).

Sant
Teamviewer med flera har i och för sig blivit bättre på filöverföring men då är "man" ju tillbaka vid att behöva installera något på en "remote-dator" eller att ta "hem" filen som skall ändras. Å andra sidan så går det ju snabbt att få "hem" en config-fil(sällan stora filer) och editera den lokalt.
Aja, Portable Apps är i alla fall en bra lösning om man är "på plats".

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför använder du inte Notepad++ istället ?

Hämta här för att testa. Det kostar inget

Använder Notepad++ på jobbdatorn.

På servers i kundmiljö är Notepad++ ej ännu godkänd och får därför inte köras eller installeras.
Lär ju bli ändring på det snart dock.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.