Windows Mixed Reality – tips och tricks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pohejo:

Tja, gjorde lite research och fann att Samsungs hade högre upplösning än övriga MR-headset (faktiskt samma som HTC Vive PRO).
Den har dessutom OLED vilket gör att svärtan är perfekt med låg/ingen ghosting.

Tycker att bilden är väldigt bra och då har jag tidigare stört mig på screendoor effecten bland andra headsets. Den finns även här, men mycket mindre. I mörkare scener så ser man det knappt. I spel man kommer in i tänker man inte på det alls.
Kontrollerna är sköna och allt flyter på relativt bra. Har dock inget grafikkort utan kör med Intels 630-krets vilket förvånande nog fungerar bra i Microsoft-hemmet. I Vives spel och hem så laggar det rejält (ospelbart). Jag väntar därför på att köpa ett grafikkort till allt, men är på semester nu så känns lite onödigt innan prisdroppet (som jag hoppas på) vad gäller gtx-kort i juli.

Kan rekomendera Samsung Odyssey iaf. Ser fram emot att spela mer när jag fått ett riktigt grafikkort.

När det gäller just screendoor är övriga WMR-set bättre än Samsungs, eftersom LCD-skärmarna har betydligt fler subpixlar där Samsung kör med OLED i Pentile, vilket ger lite lustiga effekter.

Alla WMR-sets har oavsett betydligt bättre upplösning än Vive/Rift.

Dock är ju Samsung Odyssey lite mer premium och har fysisk IPD-inställning och lite skönare kontroller. Den är å andra sidan dyrare och säljs inte i Sverige.

Skrivet av DrXll:

Har du (eller någon annan) fler spel att rekommendera till barn? Min dotter på 4 år älskar att klappa hunden i the lab hade gärna haft ett lite mer barnanpassat spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte så många, mina barn fastnade alltid i Job Simulator som sagt när jag hade Vive. Men ibland ville 6-åringen köra Audioshield.

Windlands är ju barnvänligt på det viset att det inte är något våld, men mekaniken kanske är lite för svår för en 4-åring.

Jag hoppas de gillar Diner Duo, har inte hunnit testa.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade väldigt roligt idag med Diner Duo tillsammans med min 9-åring. Det blir fort väldigt stressigt och fnissigt.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ganska sugen på att skaffa ett VRheadset för just Elite Dangerous.

Svårt att välja bara. HTC vive blir det inte för jag tänker inte dra sladd och skruva upp fyrarna.
Windwos mixed reality känns jädra bekvämt för det här med både högre upplösning och att man helt slipper externa trackers, samtidigt som att jag tänkt använda en HOTAS.

Men ja, frågan är ju om oculus har något att erbjuda som exempelvis HPheadsetet eller övriga microsoft-MR saknar.
Vad säger ni som har testat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Jag gissar att du redan bestämt dig, men vill bara nämna att det tog ca 30min för mig att sätta upp mina fyrar på betongvägg, och de är inte alls så känsliga för var du sätter dem- jag har dem några meter isär i varsitt "hörn" av spelområdet och satte dem där det råkade finnas ett eluttag under lätt tillgängligt. De har sedan fungerat 100% i två år, aldrig minsta tracking issue. Däremot ser jag fram emot bättre alternativ för upplösning- vive pro verkar inte vara nog av en uppgradering och Pimax 8k verkar ha för mycket latensproblem.

@Hulle:

Kolla in Climbey, och om ni lirar det, kolla in banan Mount Frost på steam workshop för climbey- underhållning för många timmar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

@Söderbäck:

Jag gissar att du redan bestämt dig, men vill bara nämna att det tog ca 30min för mig att sätta upp mina fyrar på betongvägg, och de är inte alls så känsliga för var du sätter dem- jag har dem några meter isär i varsitt "hörn" av spelområdet och satte dem där det råkade finnas ett eluttag under lätt tillgängligt. De har sedan fungerat 100% i två år, aldrig minsta tracking issue. Däremot ser jag fram emot bättre alternativ för upplösning- vive pro verkar inte vara nog av en uppgradering och Pimax 8k verkar ha för mycket latensproblem.

Ja det låter ju bra. However. Ja, jag har bestämt mig.
Dels bor vi i en ganska "clean" lägenhet nu där endast kablarna skulle sticka ut även med kabellist. Än mer fyrarna. Dels är jag lite ovillig att borra i väggarna för det här för att "kommandobryggan" inte skulle gå med på en sådan manöver, hehe.
Att det skulle vara jobbigt att skruva upp är jag inte bekymrad över däremot ;). Inte tummen mitt i handen direkt.

Men framförallt har jag inte riktigt utrymmet som krävs för room scale. Hade det funnits mer utrymme så hade jag valt en vive rakt av. Där är jag övertygad redan. Men de där fria ytorna har jag helt enkelt inte så vinsten med fyrarna är aningen begränsad i det här fallet. Tyvärr alltså.
Det blir mindre estetiskt (och utan godkännande) plus att de då är en del dyrare än alternativen.
Så ja. Jag har bestämt mig. Nästa boende kan det bli andra bullar hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

När det gäller just screendoor är övriga WMR-set bättre än Samsungs, eftersom LCD-skärmarna har betydligt fler subpixlar där Samsung kör med OLED i Pentile, vilket ger lite lustiga effekter.

https://i.redd.it/idddmgi58fo01.png

Alla WMR-sets har oavsett betydligt bättre upplösning än Vive/Rift.

Dock är ju Samsung Odyssey lite mer premium och har fysisk IPD-inställning och lite skönare kontroller. Den är å andra sidan dyrare och säljs inte i Sverige.

Jag har inte så många, mina barn fastnade alltid i Job Simulator som sagt när jag hade Vive. Men ibland ville 6-åringen köra Audioshield.

Windlands är ju barnvänligt på det viset att det inte är något våld, men mekaniken kanske är lite för svår för en 4-åring.

Jag hoppas de gillar Diner Duo, har inte hunnit testa.

/hulle.

De där vertikala strecken på dellen såg inte så kul ut(mot himlen). Hur är svärtan på WMR med lcd skärm då jag antar att alla kör med samma display (förutom Samsung) och skiljer sig FOV så det stör mellan olika modeller?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd

Det var väl själva fan att man skulle missa denna tråden.. När priset var nere...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

De där vertikala strecken på dellen såg inte så kul ut(mot himlen). Hur är svärtan på WMR med lcd skärm då jag antar att alla kör med samma display (förutom Samsung) och skiljer sig FOV så det stör mellan olika modeller?

Svärtan är helt ok. Hade en Vive tidigare och jag tror inte man skulle märka av skillnaden om man inte bytt inom en minut typ.

Ska faktiskt köra lite Vive ikväll igen så jag ska försöka se skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

för er som vill spela minecraft VR kan jag starkt rekommendera vivecraft. Detta är en mod till den "vanliga" versionen av minecraft och är ungefär 1000ggr bättre än versionen med native-VRsupport. + att den är gratis för er so redan äger minecraft. och ja, den ska ha support för wmr.

http://www.vivecraft.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Svärtan är helt ok. Hade en Vive tidigare och jag tror inte man skulle märka av skillnaden om man inte bytt inom en minut typ.

Ska faktiskt köra lite Vive ikväll igen så jag ska försöka se skillnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerar mig själv här...

Körde Vive nu, och ja, om du inte kör Elite Dangerous eller andra rena rymdspel där 80 % av skärmen alltid är helt svart så lär man inte märka av svärtan om man inte gör en direkt jämförelse.

Vive har större vertikal FOV än min Acer WMR, men inte bättre horisontell, inte som jag har de inställda iaf, det är ju lite individuellt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Ett tips, mät erat Pupillary distance (PD eller IPD) jag mätte själv framför spegeln och fick fram 67mm men efter att ha kört 2h så kände jag mig helt groggy när jag tog av mig dem. Ögonen var väldigt ansträngda och skelade. Gick till min optiker och fick fram mitt riktiga värde 65mm och det blev en stor skillnad på trötthet efter jag spelat.
Skickades från m.sweclockers.com

Intressant att en felinställning kan orsaka skelning. Jag har funderat på det omvända; om det går att använda VR för att minska skelning. Jag ser lite snett med mitt ena öga, vilket gör att större delen av bilden som kommer in därifrån ignoreras. Så i praktiken ser jag bara med ett öga och har inget djupseende. I och med att jag inte vet bättre så lider jag inte något av det

Har funderat på vad som skulle hända om man kunde korrigera ena bilden med VR så att båda ögonen tittar på samma sak. Det verkar forskas en del på detta där man med VR uppmuntrar hjärnan att använda båda ögonen. Bland annat genom att visa olika objekt för de båda ögonen där båda behövs för att lösa uppgifter. För den om är intresserad sök på ”amblyopia virtual reality”. Intressant teknik, men jag inte övertygad om att det fungerar. Hade dock varit roligt att prova

Permalänk
Medlem

Kör med Samsung odyssey, väldigt bra upplevelse. Inga problem med screendoor effects eller liknande. Väldigt lite problem med tracking (ljuststyrkan i rummet är väldigt viktigt, det ska inte vara för mörkt men samtidigt så ska det inte vara några lampor som skiner direkt in i kamerorna på headsetet)

Så gott som alla Vive spel fungear till Windows MR pga Steam VR. Revive gör det möjligt att spela nästan alla occulus spel på Win MR. Sen så finns ju Windows Store också (inte mycket spännande där dock...). Win MR har inga problem med spelutbudet i jämförelse med andra VR headset

MEN, det finns ett problem med spelutbud i allmänhet, de flesta VR spel är små, 30 min spelande eller så. De större spelen är alla konverteringar av AAA spel till VR. Och även där så är det ont om dem. Givetvis så är VR fortfarnade väldigt nytt och det kommer nya spel hela tiden men man ska vara medveten om att spelutbudet är lite smalt fortfarande. Det är dock enkelt att kolla in steams VR sida för att få en bra överblick över vad som är tillgängligt.

Själv har jag de följande spelen som jag tycker är riktigt bra.

Space pirate trainer - Väldigt skoj och perfekt för att visa upp för vänner
Beat saber - väldigt coolt, man blir ganska svettig
BoxVR - bättre träning än beat saber men inte lika coolt
Superhot VR - fantastiskt och ganska svårt då och då
Fallout 4 VR - snyggt, ett helt stort AAA spel! (till skillnad mot mycket annat i VR) men lite buggar här och där
GORN - galet och lite smått jobbiga kontroller ibland tycker jag.
The Lab - gratis men mer demo än spel

De spelen som jag har på "önskelistan" just nu men inte slagit till på ännu
Skyrim VR
Project cars
Budget cuts

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekspro:

Intressant att en felinställning kan orsaka skelning. Jag har funderat på det omvända; om det går att använda VR för att minska skelning. Jag ser lite snett med mitt ena öga, vilket gör att större delen av bilden som kommer in därifrån ignoreras. Så i praktiken ser jag bara med ett öga och har inget djupseende. I och med att jag inte vet bättre så lider jag inte något av det

Har funderat på vad som skulle hända om man kunde korrigera ena bilden med VR så att båda ögonen tittar på samma sak. Det verkar forskas en del på detta där man med VR uppmuntrar hjärnan att använda båda ögonen. Bland annat genom att visa olika objekt för de båda ögonen där båda behövs för att lösa uppgifter. För den om är intresserad sök på ”amblyopia virtual reality”. Intressant teknik, men jag inte övertygad om att det fungerar. Hade dock varit roligt att prova

Skall tillägga att jag lider av skelning så jag är inte den bästa referensen. Däremot förvärrar felaktig IPD skelningen avsevärt. Dock har flera i min familj (som inte skelar) klagat på det efter någon timmes spelande.

Ur egen erfarenhet tror jag definitivt att det skulle fungera att få igång båda ögonen med VR och bild offset. I normala fall så kompenserar jag min skelning så jag märker oftast inte av det. Men när jag är trött så orkar inte ögat kompensera vilket gör att jag skelar. Jag märker väldigt tydligt när det är dags att byta glasögon för då lägger ena ögat av kan man säga. När jag skaffat nya glasögon märker jag att hjärnan börjar använda det andra ögat igen och min skelning blir bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att ni som är nya på VR, om ni inte har spelat Vanishing Realms än... så gör det.

Det är fortfarande ett av de allra bästa VR-spelen i min mening. Mycket bra taktil känsla i allt, bra UI, tydlig och bra grafik som lämpar sig perfekt för dagens teknik.

Mycket bra inlevelsefaktor också, har du ett stort rum så prova att gå runt lite i room scale, t.ex. runt ett hörn eller längs ett stup eller genom en portal. Jag får lätt känslan i nån sekund att jag faktiskt är där på plats.

Det verkar fungera precis lika bra på WMR som på Vive.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Enkel inställning om man kan justera on the fly

@DrXll:
Jag har lite skelning.

Tycker ett sätt som funkade bra för mig (förutsatt att man kan justera sin PD på sitt headset) var att ta på mig headsetet och slappna av i ögonen. Alltså fokusera på något långt bort i fjärran. Bilden blev då både dubbel och suddig.
I detta läge justerade jag sedan PD tills det blev en "hel" men suddig bild.

Har inte fått någon yrsel sedan dess.

Permalänk
Medlem

Ett gratisspel som jag tycker har varit rätt kul är The Lab samt Rec Room. I the lab gillar jag både arkadspelet och bågskyttet. Bågskyttet är faktiskt riktigt kul tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilton:

Ok, tack!

HP's, som de flesta andra här Det låter ju som att det är något med blåtanden till kontrollerna eller hur ditt headset "ser" var kontrollerna är, om de fladdrar eller fastnar.

Har nu testat Onward och har samma problem där att pistolerna skjuter hej vilt. Däremot har jag inga större problem med gevären när jag håller med båda händerna. När jag håller pistolen med två händer då fladdrar kontrollerna som bara den men det kan jag förstå när de är så nära att det kan vara svårt att urskilja vilken som är vilken.

Jag fick också samma problem i Onward som i Arizona Sunshine att min trigger knapp slutade fungera en kort stund och sen kom massor av skott i snabb följd som om den hade buffrat mina knapptryckningar. Jag undrar om det är blåtanden som strular eller min dator som är för seg. Har inte märkt av det problemet i Steam lobbyn tex. Jag köpte en billig Deltaco 4.0 adapter. Vad kör ni andra med som inte haft några problem? Det finns inget hinder mellan mig och blåtanden, jag har vänt datorn för att få så lång kabel till headsettet som möjligt så adaptern har fri sikt.
Kan ju dock vara min dator också, har en slö gammal I5-3570K med ett GTX 970

Permalänk
Medlem

Läste på redit någon som påstod att HP headsettet kör i 105 graders FOV med Ultra settings och 95 grader annars.
Har testat att ändra "Visuella Inställningar" till "Mycket hög (Beta)" som han beskriver i inlägget men vet inte om jag ser någon större skillnad faktiskt. Hade automatisk innan så den kanske valde den högsta. Men det kanske hjälper någon annan.

https://www.reddit.com/r/WindowsMR/comments/8wwfn2/my_opinion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Har nu testat Onward och har samma problem där att pistolerna skjuter hej vilt. Däremot har jag inga större problem med gevären när jag håller med båda händerna. När jag håller pistolen med två händer då fladdrar kontrollerna som bara den men det kan jag förstå när de är så nära att det kan vara svårt att urskilja vilken som är vilken.

Jag fick också samma problem i Onward som i Arizona Sunshine att min trigger knapp slutade fungera en kort stund och sen kom massor av skott i snabb följd som om den hade buffrat mina knapptryckningar. Jag undrar om det är blåtanden som strular eller min dator som är för seg. Har inte märkt av det problemet i Steam lobbyn tex. Jag köpte en billig Deltaco 4.0 adapter. Vad kör ni andra med som inte haft några problem? Det finns inget hinder mellan mig och blåtanden, jag har vänt datorn för att få så lång kabel till headsettet som möjligt så adaptern har fri sikt.
Kan ju dock vara min dator också, har en slö gammal I5-3570K med ett GTX 970

Jag köpte Asus bt adapter på Inet för 149 kr.

https://www.inet.se/produkt/5404542/asus-bluetooth-4-0-adapte...

Den rekommenderades av många på reddit och har fungerat perfekt för mig hittils.

Du har satt din adapter i en usb 2.0-port va? De får inte sitta i usb 3 och helst inte ens bredvid en usb 3-port. Bäst ska det tydligen vara i usb 2-portar på chassits framsida har jag hört.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Läste på redit någon som påstod att HP headsettet kör i 105 graders FOV med Ultra settings och 95 grader annars.
Har testat att ändra "Visuella Inställningar" till "Mycket hög (Beta)" som han beskriver i inlägget men vet inte om jag ser någon större skillnad faktiskt. Hade automatisk innan så den kanske valde den högsta. Men det kanske hjälper någon annan.

https://www.reddit.com/r/WindowsMR/comments/8wwfn2/my_opinion...

Fov-ändringen är mellan Mixed Reality ready och Mixed Reality Ultra vad jag förstått, alltså om du kör den i 60 eller 90 Hz. Men sedan varierar fov rätt grovt efter hur nära ögonen du har skärmen. Jag har glasögon så min skärm kommer lite längre bort och de drar väl av 5-10 graders fov.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fov-ändringen är mellan Mixed Reality ready och Mixed Reality Ultra vad jag förstått, alltså om du kör den i 60 eller 90 Hz. Men sedan varierar fov rätt grovt efter hur nära ögonen du har skärmen. Jag har glasögon så min skärm kommer lite längre bort och de drar väl av 5-10 graders fov.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av pohejo:

@DrXll:
Jag har lite skelning.

Tycker ett sätt som funkade bra för mig (förutsatt att man kan justera sin PD på sitt headset) var att ta på mig headsetet och slappna av i ögonen. Alltså fokusera på något långt bort i fjärran. Bilden blev då både dubbel och suddig.
I detta läge justerade jag sedan PD tills det blev en "hel" men suddig bild.

Har inte fått någon yrsel sedan dess.

Tack för tipset, det skall jag prova

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag köpte Asus bt adapter på Inet för 149 kr.

https://www.inet.se/produkt/5404542/asus-bluetooth-4-0-adapte...

Den rekommenderades av många på reddit och har fungerat perfekt för mig hittils.

Du har satt din adapter i en usb 2.0-port va? De får inte sitta i usb 3 och helst inte ens bredvid en usb 3-port. Bäst ska det tydligen vara i usb 2-portar på chassits framsida har jag hört.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är en ängel!
Den satt i ett USB 3.0, flyttade den till USB 2.0 i fram på chassit och drog en förlängningskabel så den får fri sikt. Nu fungerar kontrollerna mycket mycket bättre. Inga problem alls att hålla pistolen med två händer i Onward, sikta går mycket bättre. Det blev mycket bättre i Gorn också faktiskt, där har jag inte tänkt på att det skulle vara ett problem innan.

Tack!

Nu ångrar jag att jag returnerade Arizona Sunshine, får vänta till nästa Rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Du är en ängel!
Den satt i ett USB 3.0, flyttade den till USB 2.0 i fram på chassit och drog en förlängningskabel så den får fri sikt. Nu fungerar kontrollerna mycket mycket bättre. Inga problem alls att hålla pistolen med två händer i Onward, sikta går mycket bättre. Det blev mycket bättre i Gorn också faktiskt, där har jag inte tänkt på att det skulle vara ett problem innan.

Tack!

Nu ångrar jag att jag returnerade Arizona Sunshine, får vänta till nästa Rea.

Vad bra att det ordnade sig!

Det är en typisk sak som jag tycker Microsoft borde informera tydligare om. Jag har bara fått den infon genom att luska runt på Reddit.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Känns som jag spammar den här tråden men jag har en fråga till, ni som kört Revive med WMR hur har det fungerat? Jag är väldigt sugen på att spela Robo Recall men är lite orolig att alla lagren emellan (WMR -> SteamVR -> Revive) kommer bli för mycket för min stackars burk som ligger precis på minimum kraven för VR.

Såg en Youtube video där de testade Revive och RoboRevive och då fick de en märkbar bättre fps med RoboRevive. Även om jag i detta fall skulle kunna köra RoboRevive så skulle jag vilja veta hur era erfarenheter är med Revive.

Permalänk
Medlem

Har också hakat på tåget med HP WMR headset, chefen här hemma förstog inte storheten i att investera i ett WMR-kit men med lite lirkande (dyyyyrt...) så gick det vägen,2222 kr blev nu inte ett lika stort fynd... Nåväl, problemen fortsatte sedan, läste på om hårdvarukraven EFTER inköp. Fick därför byta HTPC:ns hårdvara, gamla G4560 saknade AVX. Ny hårdvara är Ryzen 2200G (skaplig grafikdel) och X370 ITX (Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac). Finns flera skäl till dessa val, de ger stöd till WMR, BT 4.0 på MK, moderkort har två HDMI 2.0 portar (med ryzen 2200g/2400g), priset är resonabelt. Chansade på moderkortets bios-version, drog ännu en gång en nitlott med ett bios från istiden. Tur är att AMD skickar "boot-kit" kostnadsfritt för uppdatering av BIOS på ett par dagar så man kom igång snabbt.

Nu till det viktiga. HP har packat headsetet snyggt i tjocka snygga kartonger. Känns lite extra påkostat att packa upp. Handkontrollerna känns välgjorda och även headsetet. Kablaget är inte för kort egentligen men kunde gjorts en eller två meter längre.
Installationen av HP WMR gick bra, var en liten hicka men bytte USB port så rättade det till sig.
Steam VR förutom windows klienten kör på skapligt. Har testat Google Earth VR och Vivecraft (fel vid uppstart med som löste sig att installera Java x64) samt i allmänhet försökt lära mig kontrollerna vilket är en utmaning i sig.
Imorgon får äventyren fortsätta, får se om det känns lika fräckt efter några dagar. Just nu känns det som det bästa/största som hänt på ett tag. Lite som känslan efter man sett "Matrix", spelade HL första gången eller när man startade sitt första spel i Glide på sitt 3Dfx-kort, ni som är gamla som jag förstår vad jag menar.

Saker som är mindre bra:
-En sak som borde finnas i headsetet är aktiv fläktkylning, det blir varmt som 17 inne i headsetet. Tänk som en svetshjälm med friskluft fast mindre kraftfullt. https://www.youtube.com/watch?v=GnjjTkRIECI
-En annan grej är sladden som glider i clipset, det gör att man inte kan fälla upp gångjärnet på headset. Så imorgon blir det en straps som håller kabeln "rätt". Kanske leda om den bak på huvudet.
-Blir varmt i F7C Evo chassit, CPU:n jobbar på duktigt när man kör headsetet. CPU:n körde på 89 grader och MK på 77 efter knappt en timme. Så lite mera evakuering av varmluft blir morgondagens problem.

Detta är mina observationer efter lite testande.

Permalänk
Medlem

Så jag skaffade mig ett WMR-Headset, nämligen Acers variant och jag kan efter den första wow-upplevelsen konstatera att det har en bit kvar.

- och + (iallafall med mitt headset och säkert problem med mitt IPD):

- Känns lite som att titta i en (stor) kikare.
- Ser ringarna ofta i fresnel-linsen
- Fokusen är lite snäv till centrum av linsen och suddar ut rätt snabbt mot kanterna
- Svärtan är mer mörkgrå än svart
- Det blir varmt som attan, men jag har ju nästan 30°C i rummet
- Täpper till näsan en del
- Tappar trackingen med kontrollerna ibland

+ Upplösningen är rätt bra i mitten av linsen
+ Smidig att köra igång
+ Sitter bra på huvudet och är uppfällbar
+ Det är rätt häftigt ändå

Dessutom var ju Skyrim VR och Fallout 4 VR rätt kul, men vete fasen om jag orkar spela igenom de igen i VR.
Men jag ångrar inte köpet utan ser fram mot nyare generationer av hårdvara.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Såhär några månader efter HP och Acer reorna tänkte jag höra om ni fortfarande spelar VR (i så fall i vilken utsträckning) eller om det bara ligger och samlar damm?

Själv spelar jag uteslutande VR numera. Trots en hel del nackdelar med mitt HP headset så tycker jag att upplevelsen är grymt mycket bättre än på vanlig skärm. Dock spelar jag nästan bara singel player spel.
Det största problemet jag har stött på är utbudet av bra spel.

Ser fram emot nästan windows uppdatering som lägger till wmr flashlight funktionen.

Permalänk
Medlem

jadå det spelas. Inte varje dag men några gånger i veckan. Har precis installerat Roborecall vilket jag måste säga är väldigt imponerande!

Det saknas dock en riktig AAA+ titel som är gjord för VR. Fallout 4 är ok men om man tittar på alla mindre spel gjorda för VR så ser man att det finns så otroligt mycket potential.

Kommer det ett riktigt stort WOW spel som man kan lägga många många timmar på så är faktiskt WMR headsetten billiga nog för att många skulle kunna investera i dem endast för det spelet. Men det spelet finns inte ännu i min mening.

Permalänk
Medlem

@CTH: Kör du Roborecall via revive? Fungerar det bra?

Jag har spelat Subnautica en hel del, det är riktigt tufft i VR även om man måste köra med xbox kontroll.
Hellblade har jag läst skall vara bra i VR också. Någon som provat det?

Jag har inte spelat Fallout 4 VR eller Skyrim VR men vad jag har läst så finns det en hel del att önska när det kommer till kontrollerna.