AMD:s marknadsandel femdubblades i Sverige med introduktionen av Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag hade hoppat på Ryzentåget om inte det vore för det skyhöga DDR4 priset.

Samma här. Har en Haswell Xeon med 8GB DD3 atm och skulle gärna ta lite mer processorkraft och mer minne. Skulle gärna ha en Ryzen 2600X men då 16GB DDR4 av vettig kvalitet kostar mer än vad CPU gör så blir det ingen affär. Helt sjuka priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Sitter på Sandy Bridge fortfarande men blir nog något från AMD snart. Även fast Intel vinner i spel så vill jag inte ge mer pengar till dem.

I samma sits som mig, 2600K har levt länge nu, väntar in Zen2 efter det får vi se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Wow! 21% av läsarna har Threadripper. Vad behöver ni det till?

Ärligt nyfiken. <- inte efter svar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Wow! 21% av läsarna har Threadripper. Vad behöver ni det till?

Ärligt nyfiken.

det är för första gen ryzen, du ser även 7/5/3 också bakom=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av al0be:

det är för första gen ryzen, du ser även 7/5/3 också bakom=)

Där ingår Ryzen 1 serien och TR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

det är för första gen ryzen, du ser även 7/5/3 också bakom=)

Haha my bad Tack!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att Ryzen 2 inte gjorde någon jätteskillnad på siffrorna berodde nog på att de innan lanseringen hade reat ut Ryzen 1 under ganska lång tid. De flesta som hade planerat uppgradera till Ryzen hade redan hunnit göra det.

Min tanke också. Marknaden har redan mättats.

Förra året köpte jag delar till två nya datorer, båda fick Ryzen.
Skulle jag behöva byta ut min Ryzen 5 1600 skulle det bli till en 2600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fantastiskt bra med konkurrens! Synd bara att det fortfarande inte ger särskilt jättemycket att uppgradera från en Haswell (när det gäller spel). Speciellt sett till kostnaden då man måste köpa nytt minne som nu är snordyrt :/

Samma här, har en i5 4690K, och skulle gärna byta men inte när jag måste gå till DDR4-minne, alldeles för högt pris i nuläget.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Har en 3570k nu men den ska ersättas med en Ryzen, mer specifikt en 2700X runt black friday är planen.

Ska bli kul med lite nytt, även om mitt 290X nog får kämpa på ett tag till om det inte sker ett mirakel när det kommer till priserna på grafikkort...men den som väntar på något gott

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på 4790k som jag lyckades få upp till 4.8GHz med 1.30v. Lyckades hitta ett C0 exemplar hos netonnet. Tror den funkar ett tag till. Upplever den som ganska pigg iallafall.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Lite onödigt men jag byter vid varje ny HEDT , Nuvarande 7820x kommer investera i nästa generation när den kommer med , fortfarande en del problem i vissa program med amd ryzen för den skall vara ett alternativ .

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har 2 system i dagsläget, min mainsetup med 5820k och GTX 970 som tuffar på bra. Sen min betydligt äldre burk med gamla hederliga 2500k och ett HD7850 som förvisso fungerar helt ok, men har märkt att den börjar tugga allt mer och mer vid tunga videouppspelningar vilket fått mig i tankarna att helt och hållet pensionera den snart och förvandla nuvarande 5820k setupen till en ren serverburk och stoppa in 3-4x6TB eller nåt och låta den också agera overkill HTPC.

Så det blir definitivt en framtida Ryzen, förhoppningsvis snart

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När jag känner behov av att uppgradera så hoppas jag att Zen2 kommit ut Byggde en burk från scratch till en polare som ville börja lira lite igen och som även jobbar som programmerare. Valet föll på en R5 2600x och den presterar mycket bra för båda ändamålen. Som allround processor är Ryzen beviserligen en grym produkt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Köper AMD när dom kan vinna i spel för en gångs skull

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Fel, de fungerar lika bra till allt.

Permalänk
Medlem

Brorsans dator ska få sig en uppgradering i slutet av månaden. Då lutar det starkt emot en 2600X med ett billigt Bxxx moderkort samt 16 GB DDR4 ram.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addeus:

@Tip Top: Fel, de fungerar lika bra till allt.

inte i adobe premiere , fär väldigt hackid tidslinje när jag flyttar runt i den i 4k med en ryzen 1700X som jag provat med inga som helst problem med det på min intel platform

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

inte i adobe premiere , fär väldigt hackid tidslinje när jag flyttar runt i den i 4k med en ryzen 1700X som jag provat med inga som helst problem med det på min intel platform

Vad kan detta bero på? Är det minneslatenser? hårddisk/ssd? eller är det något med kärnor/SMT?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vad kan detta bero på? Är det minneslatenser? hårddisk/ssd? eller är det något med kärnor/SMT?

det är det programmet jag använder och det är nog inte optimerat för amd kan man säga , sitter 2933mhz minnen i den burken så det borde ej vara problemt samt samsung 950 PRO nvme drive, Men har lagt AMD på hyllan tills vidare dom får komma upp lite i IPC innan det börjar bli intressant för mig, ipc hos en skylake-x @ 4,8ghz har AMD inte så mycket att hämta i nuläget men det kan ändra sig får man hoppas

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erikss0n:

I samma sits som mig, 2600K har levt länge nu, väntar in Zen2 efter det får vi se.

Skickades från m.sweclockers.com

Zen2 eller Intels kommande dito kommer säkert krossa din gamla Sandy med 200%.

Permalänk
Medlem

Så det tror inte bristen på moderkort med stöd för Ryzen 2000 serien out of the box kan ha en stor påverkan på denna generations ryzen försäljning? Jag kan ha läst lite slarvigt och missat. Jag menar få med 1600 byter mot 2600, nog är det mer som bygger från scratch som köper 2600.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Fast det kommer inte öka 8 ggr ytterligare. Max 3x.

Jag hade en order på 700 aktier för $1,91, men den gick bara så lågt som $1,92 och därefter blev det ingen affär av andra skäl.
Det hade ju alltså gett en vinst på 90k med en minimal risk.
Att köpa idag är helt annorlunda eftersom risken är högre och osannolikt att det ökar lika mycket. Men inget är omöjligt.

Jag köpte på 3,67. Risken då var ju vansinnigt mycket högre än idag. Konkursen var ju nära och de tvingades sälja ut delar av bolaget, tex tillverkningsbiten som blev Globalfundries. Idag känns det mycket tryggare, men uppsidan kanske inte är lika stor.
Får de till den bärbara biten och lyckas vinna lite marknadsandelar på serversidan så ligger absolut en dubbling i korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag köpte på 3,67. Risken då var ju vansinnigt mycket högre än idag. Konkursen var ju nära och de tvingades sälja ut delar av bolaget, tex tillverkningsbiten som blev Globalfundries. Idag känns det mycket tryggare, men uppsidan kanske inte är lika stor.
Får de till den bärbara biten och lyckas vinna lite marknadsandelar på serversidan så ligger absolut en dubbling i korten.

Skickades från m.sweclockers.com

$3,67 före 2015 då? Ja då var risken stor. Men så sjönk det ju till hälften. Det hade möjligen kunnat sjunka med hälften igen vid ev uppköp, men inte sannolikt. Idag förväntar jag mig inte att värdet ska hålla i sig. En halvering känns överhängande.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag köpte på 3,67. Risken då var ju vansinnigt mycket högre än idag. Konkursen var ju nära och de tvingades sälja ut delar av bolaget, tex tillverkningsbiten som blev Globalfundries. Idag känns det mycket tryggare, men uppsidan kanske inte är lika stor.
Får de till den bärbara biten och lyckas vinna lite marknadsandelar på serversidan så ligger absolut en dubbling i korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte 1500 aktier över tid, i snitt på $7... Sålde 1000st för någon vecka sedan, på $13.. Ville skjuta mig själv när jag kollade 2 veckor senare vad kursen stod i.. haha.
Suttit i två jävla år och väntat så, säljer jag dem fel

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Köpte i5 8400 men kunde nog lika gärna ha kört pentium g4560 för 500kr
Det kan man kalla för prisvärt!
Tror folk flyr pga namnet pentium

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om dom bara kan släppa 2400GE någongång så man kan bygga sin 3:e Ryzen-burk. Min HTPC med en AMD 4850e börjar bli gammal

Permalänk
Medlem

Grattis AMD!
Detta är väl behövt, för både AMD och oss arma konsumenter.

PS.
Berätta inte för Lisa att Intel söker ny VD, det finns en risk att de snor henne från er som de gjort med andra...
DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peite:

Köpte i5 8400 men kunde nog lika gärna ha kört pentium g4560 för 500kr
Det kan man kalla för prisvärt!
Tror folk flyr pga namnet pentium

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man kan bygga en redigt billig speldator med g4560 om man inte har så höga krav.

Skrivet av Duedate:

Om dom bara kan släppa 2400GE någongång så man kan bygga sin 3:e Ryzen-burk. Min HTPC med en AMD 4850e börjar bli gammal

Varför inte slå till på en 2200g/2400G då eller ska du köra passiv kylning?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant omröstning.

Trodde inte alls att TR skulle ha markant majoritet av användare här på SweC.

Antingen är man fattig eller så är SweC majoriteten rika som troll.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

inte i adobe premiere , fär väldigt hackid tidslinje när jag flyttar runt i den i 4k med en ryzen 1700X som jag provat med inga som helst problem med det på min intel platform

Hur mycket minne har du? Tror Tech YES City sa att allt under 64GB minne är inte så bra med det programmet, men han körde väl också 8K (minns inte till 100%)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare