Skatteverket varnar för läckta personuppgifter via tredjepartstjänst

Permalänk
Medlem

@Bebben: De har en vårdrelation ja, men vårdrelation != access till hela din journal. Alltså de har ju som sagt access till allt rent tekniskt, men inte nödvändigtvis tillåtelse att titta menar jag.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Jag lyfter på ögonbrynen lite åt den här.
Tolkar jag rätt att Skatteverket i princip ger tillgång till allt, men säger "titta inte!" som begränsning? Det känns väl sådär, med tanke på att det handlar om ett centralt system som ska hantera hela befolkningen.

Låter helt sjukt. Men är tyvärr inte alls orimligt baserat på min tidigare erfarenhet från att ha jobbat på statlig myndighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Får det inget straff, alltså att det inte är straffbart att läcka personuppgifter, så känns ju GDPR rätt värdelös.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv

Jag skrev på en blankett för att gå ur kyrkan, jag sparade en massa pengar. Men nu gör jag ta mig f-n i mig och gör samma sak med skatteverket, jag går ur skiten.

Det är för övrigt inget som förvånar mig, generellt i landet kan man säga vår IT säkerhet är katastrofal dålig. Att så lite blir angreppet handlar om att snabba cash är bättre. Det är lite jobb att ändå ta sig in på olika ställen och sedan få ut pengar på något sätt och det finns enklare pengar att fixa.
-Låt oss säga någon tar över trafikstyrningen för rödljus, det kan visa tycka är coolt. Men att få ut några pengar för det är hopplös, det enda det leder till är problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Som hjag har förstått situationen så händer väl det här väl inte alldeles för sällan.
Att ett ITsystem som kopplass ihop med ett annat företags system och dessa två parters leverantörer för systemet eller underleverantörer som ska använda endera sidas databas får åtkomst till informationen.
Jag har inte full insikt i vad alla parter har för uppgifter och ansvar mot varandra i det här fallet men man kan nog ha en aning här ändå. Att en underleverantör som i det här fallet Identitrade som låter som att de jobbar med att bygga infrastrukturen för informationsflödet med personuppgifter åt telenor får insyn i de system de bygger/har byggt är kanske inte lika märkligt som det först låter.
Vill nog påstå att det är ganska vanligt till och med.

Varför blir det här en nyhet nu då?
Ja jag har mina misstankar, men återigen - jag är inte så insatt i det här fallet ännu.
Here it goes:
GDPR tvingar företag att informera när personuppgifter hamnar på ställen man i förväg inte informerat kunderna om. Det är alltså ny lagstiftning som tvingar företag och även statliga institutioner att gå ut med den här typen av information sedan GDPR implementerades. Så det här lär vi väl få se mer av framöver ett gäng gånger. Från de företag/organisationer som har en fungerande GDPRprocess på plats iaf. Alla är nog inte riktigt där ännu...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel, enligt GDPR så kommer Telenor få böta 4 procent av företagets globala omsättning om detta går igenom, Det svider ju men bättre att vara hård än tvärtom!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag lyfter på ögonbrynen lite åt den här.
Tolkar jag rätt att Skatteverket i princip ger tillgång till allt, men säger "titta inte!" som begränsning? Det känns väl sådär, med tanke på att det handlar om ett centralt system som ska hantera hela befolkningen.

Det är ju mer att enbart myndigheter ska ha tillgång till så mycket som möjligt, Du har ju tex Ratsit som hämtar från skatteverket också. Som jag förstått det så har skatteverket inte varit så noga med vad som hämtas från respektive bolag, vilket de ser över nu.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Om jag inte minns fel, enligt GDPR så kommer Telenor få böta 4 procent av företagets globala omsättning om detta går igenom, Det svider ju men bättre att vara hård än tvärtom!

Vad är det som skall gå igenom? Antar att du tror att ett brott har begåtts gällande hanteringen av personuppgifter och någon redan blivit åtalad så är det ju inte riktigt.

Om användare låter 3:e part (Identitrade) interagera som mellanhand (MITM) för att bekräfta din identitet hos Telenor och du informeras om det så är det ju i enlighet med GDPR direktivet. GDPR handlar mycket om HUR personliga uppgifter hanteras inte ATT de hanteras.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fick också detta mail och legitimerande mig som användare via BankID. Finns det något sätt att se legitimeringshistorik på BankID?

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Även inom vården har du direkt tillgång till en databas med massor om personlig information, medicinska och psykologiska utvärderingar m.m. om alla patienter i hela systemet. Enda begränsningen är att "du inte får kika - om du inte har en bra anledning". (De gör dock slumpmässiga audits då allt tittande loggas, så du kan tvingas motivera i efterhand varför du tittade på något.) I vårdfallet tycker jag dock det är lite förlåtligt då det kanske kan uppstå extrema situationer då man behöver information snabbt, men tror fortfarande att det skulle kunna vara ett bättre system.

Det är rätt hårda straff att kolla på någons journal utan att du får det. Det händer ibland och det upptäcks nästan alltid, sparken är det minsta du kan få och du kommer ju inte få jobba inom vården igen. Iallafall enligt min mor som är rätt högt uppsatt på ett av sjukhusen här.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Hedersmedlem

@klotim:

Det här med ratsit kan vi inte riktigt beskylla skatteverket för tror jag.
De måste lämna ut uppgifter på begäran.

Vidare är de rätt kompetenta på ratsit på så sätt att de skaffar de behörigheter de behöver med ganska bra på fötterna juridiskt för att kunna fortsätta. Inte för att det alltid är så snyggt, men de vet vad de pysslar med.

Grundlagsändringar har föreslagits för att begränsa vad siter som ratsit egentligen får lämna ut eller tillgängliggöra.
http://www.dagensjuridik.se/2017/07/databaser-med-integritets...
Såg någon tråd i forumet i vintras som förfärades över det här, men vinkeln var väl aningen apokalyptisk och uppskrämd där. Aja.
Den spar vi nog till nån annan tråd

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu är det ju ingen ursäkt, men infon som de fått är väl offentliga uppgifter alltihop?

Jag har fått mail från skatteverket, men inget från telenor.
Kan inte minnas att jag använt bankid hos dem dock så de kanske bara skickar till berörda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det som skall gå igenom? Antar att du tror att ett brott har begåtts gällande hanteringen av personuppgifter och någon redan blivit åtalad så är det ju inte riktigt.

Om användare låter 3:e part (Identitrade) interagera som mellanhand (MITM) för att bekräfta din identitet hos Telenor och du informeras om det så är det ju i enlighet med GDPR direktivet. GDPR handlar mycket om HUR personliga uppgifter hanteras inte ATT de hanteras.

"Skatteverket har sedan den 5 juni spärrat Telenors och Identitrade AB:s möjlighet att få tillgång till dina uppgifter, och enligt våra samtal med Telenor finns inget som tyder på att uppgifterna som har hämtats har spridits vidare. Skatteverket har också anmält händelsen till Datainspektionen"
Det står ju tydligt att de har Anmält de till Datainspektionen.
Och jag vet hur det funkar för bövelen, lugna ner dig.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

"Skatteverket har sedan den 5 juni spärrat Telenors och Identitrade AB:s möjlighet att få tillgång till dina uppgifter, och enligt våra samtal med Telenor finns inget som tyder på att uppgifterna som har hämtats har spridits vidare. Skatteverket har också anmält händelsen till Datainspektionen"
Det står ju tydligt att de har Anmält de till Datainspektionen.
Och jag vet hur det funkar för bövelen, lugna ner dig.

Jag är lika lugn som Verum hälsofil. Att du inte kan skilja på sakfråga och person är kanske inte unikt men har som vanligt inget med saken att göra.
Det framgick inte med önskvärd tydlighet vad du syftade på så är det konstigt att man frågar? Hur som, att man anmäler till Datainspektionen är väl inte detsamma som att man blir utredd och bötfäll utanför rättssystemet innan det fastslagits att något formellt fel faktisk har begåtts - och av vem? Jag frågar för jag vet inte.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Dags för återinförande av tjänstemannaansvar.

Och vem exakt ska ta ansvaret tycker du?

Skrivet av dpom86:

Då är frågan om det bara var slarv / inkompetens, eller om de faktiskt försökte smyga till sig värdefull data och hoppades komma undan med det. Oavsett är det ju tummen ner på Telenor!

Edit: Håller med Emil nedan. Att lita på att totalt godtyckliga aktörer ska ha en sund moral bas och inte göra något olämpligt är på inget vis ett vinnande koncept i sådana här sammanhang. Är skatteverket bara för lata för att införa ett system för att administrera begäran om uthämtning av information, så de bara läger ut allt mer eller mindre fritt i god tro??

Verkar snarare vara ett osäkert system. Angående sagda system så är det tyvärr nästan omöjligt att täppa igen alla hål och därför kan man bara vara reaktionär och täppa igen dem i efterhand.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Fick också detta mail och legitimerande mig som användare via BankID. Finns det något sätt att se legitimeringshistorik på BankID?

Inte vad jag vet. Tänkte jag skulle skicka det som förslag till BankID för ett tag sen (lustigt nog efter att jag försökt verifiera mig i telenors app med BankID), men att hitta kontaktuppgifter på deras hemsida va ju inte det lättaste och då gav jag upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det här känns typ som ett ärende i stil med när man beställer nått i e-handeln o väljer "direktbetalning från din bank" och istället kopplas vidare till typ klarna, istället för kanske nordea/swedbank/eller vad man nu har för bank, OCH DÅ FÖRVÄNTAS MAN GE BANKDOSE-KODER TILL KLARNA (eller motsvarande tjänst)!!
Samma skit när man ska fylla på sitt Paypal konto!!

Precis samma smutsiga metoder som denna telenors-incident!!

Har sneglat på Telenor ett tag.. Att byta till dom.. Men blir fan så äcklad hur dom outsourcat nått så känsligt till identiTRADE. Blir inget Telenor för min del närmsta åren...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det rimmar väldigt illa med GDPR, I alla fall för Identitrade AB som kommit över personuppgifter de inte ska ha.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Väljs verkligen prisjakt-förslagen i slutet av inläggen ut av en algoritm..? Den har i så fall gjort ett rätt stabilt jobb tycker jag.

Permalänk
Medlem

Adress i de flesta fall och inkomst är inga "statshemligheter" i Sverige. Vem som helst kan se vart en person bor och vad den personen deklarerar. Frågan är vilka de andra uppgifterna är? Kreditkort kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har båda bredband via BBB/Telenor (som inte har något med varandra att göra, olika personnummer, adresser etc). Hon fick brev från Skatteverket idag, jag fick inget. Ingen av oss har fått höra något från Telenor.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det här är egentligen samma sak som bankId-bedrägerierna där folk loggat in bedragare på sin bank med bankId och blivit av med pengarna.

1. Konsument förmås av bedräglig part (i det här fallet telenor) att använda bankID för att "bara bekräfta ens identitet". (I själva verket så bekräftar du inte bara din identitet mot telenor.)
2. I själva verket logger konsument in obehörig treje part på en tjänst. I det här fallet hos Skatteverket. I vanliga bedragares fall banker.
3. Bedragarna har nu full tillgång till tjänsten man loggat in bedragaren på, utan att konsument förstår att man loggat in bedragare.

Skrivet av Napster91:

Adress i de flesta fall och inkomst är inga "statshemligheter" i Sverige. Vem som helst kan se vart en person bor och vad den personen deklarerar. Frågan är vilka de andra uppgifterna är? Kreditkort kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är minst följande uppgifter;

Perssonnummer, namn, adress, registrerat telefonnummer.
Vilken bank du är kund hos och ditt bankkontonummer. (Samt möjlighet att byta bankkontonummer.)
Vilka banker man är kund hos och som rapporterat inkomster av kapital, etc., Nordnet, Avanza, o.s.v.
Inkomstuppgifter, hur mycket som betalats ut och vem som betalat ut löner. Övriga deklarerade förtjänster.
Vilka aktier du äger om det betalats utdelning (som beskattas).
För folk med ISK sannolikt hur mycket pengar man har, eftersom skatten är procent av kapitalet.
Historiska uppgifter bakåt i tiden "slutskattebesked" från tidigare år.

Dom har tillgång till all info som du själv har tillgång till när du loggar in på dina sidor på skatteverkets hemsida med bankid.

Skatteverket skriver;

– Vi vill varna för detta. Den som med sitt BankID släpper in ett företag ger samtidigt åtkomst till all information om sig själv och alla e-tjänster. Logga inte in mot Skatteverket på något annat sätt än personligen med e-legitimation via Skatteverket.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Det här känns typ som ett ärende i stil med när man beställer nått i e-handeln o väljer "direktbetalning från din bank" och istället kopplas vidare till typ klarna, istället för kanske nordea/swedbank/eller vad man nu har för bank, OCH DÅ FÖRVÄNTAS MAN GE BANKDOSE-KODER TILL KLARNA (eller motsvarande tjänst)!!

Så det är inte bara jag som reagerar på detta. Jag såg det för ett tag sedan när jag skulle beställa något. Klarna bad om personnummer och engångskod för att de skulle kunna logga in på min bank i mitt ställe. Abort fucking abort!

Underligt att inte bankerna eller media varnat för det än.

Permalänk
Skrivet av Emaku:

Så det är inte bara jag som reagerar på detta. Jag såg det för ett tag sedan när jag skulle beställa något. Klarna bad om personnummer och engångskod för att de skulle kunna logga in på min bank i mitt ställe. Abort fucking abort!

Underligt att inte bankerna eller media varnat för det än.

Jepp... Var så trött en sen natt i slutet på förra året att jag inte tänkte klart, när jag skulle fylla på mitt paypal-konto. Även när jag samma natt skulle boka en biljett från ett känt bolag. Så jag råkade fullfölja skiten.

I båda fallen kopplades jag alltså vidare till 2 olika 3djeparts tjänster. Båda ville ha engångskoden, men dessutom ville dom ha kod för att regga betalningsmottagare och senare en till för transaktionsbeloppet. Visst att man ser att "bankgironr" och "belopp" stämmer med det man ska mata in i bankdosan. Men bara genom att låta dom logga in på det viset kan dom göra en hel hög med andra ärenden med. Tex snoka igenom hela konto-loggen, och göra enklare ändringar på diverse saker.
Misstänker starkt att tjänsterna just gjorde såna saker, för i vissa steg i processen var det väldigt långa väntetider med en snurrande "vänta-symbol" i mitten på skärmen.
Väldigt lömskt...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det bästa vore att förenkla skiten. Vill ni ha mina uppgifter, visst det kostar 500kr i månaden eller 5000 kr i månaden att lagra och jag får bestämma vad det kostar. Tycker ni att det är för dyrt så behöver ni inte köpa.

Ge mig redskap för opt out från allt. FU alla samarbetspartners, är jag abonnent hos Telenor så får de ha min adress och kolla min kredit en gång. Du får inte lägga till "vi delar din information med alla samarbetspartners". Om någon bryter mot detta, låt de betala 5% av sin omsättning eller 50 gånger va de har tjänat på affären, eller en summa som skulle göra det flera gånger om olönsamt att bara ta avgiften när man åker dit (hur många gånger om avgiften betalar du om du parkerar utan biljett?).

Låt tjänster växa som tjänar pengar på att ge dig tillbaka pengar för att folk vill ringa upp och sälja reklam. Jag betalar gärna 100-1000kr i månaden till en tjänst som automatiskt tar hand om alla försäljningsavtal riktade mot mig och debiterar sekundpris på det efter att de har fått ut sin premie.

Jag vill kanske inte ha någon reklam als och önskar 5000 kr i minuten betalt om du vill ringa och informera om ditt senaste erbjudande, du får veta om min minutpris innan och kan kopplas vidare om du är fortfarande intresserad.

Jag vill inte tjäna pengar på mina data, jag vill ha valet att bestämma om någon ska kunna tjäna pengar på det.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Dags för återinförande av tjänstemannaansvar.

Hur fan menar du det skulle hjälpa i en situation där privata företag snor information från privatpersoner?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Även inom vården har du direkt tillgång till en databas med massor om personlig information, medicinska och psykologiska utvärderingar m.m. om alla patienter i hela systemet. Enda begränsningen är att "du inte får kika - om du inte har en bra anledning". (De gör dock slumpmässiga audits då allt tittande loggas, så du kan tvingas motivera i efterhand varför du tittade på något.) I vårdfallet tycker jag dock det är lite förlåtligt då det kanske kan uppstå extrema situationer då man behöver information snabbt, men tror fortfarande att det skulle kunna vara ett bättre system.

Nja, det stämmer inte riktigt. Är du anställd inom vården så är du som person ansvarig för att uppehålla sekretessbelagd information som du tagit del av. Där är begränsningen "du kan ställas inför rätten om du delar den här informationen på ett sekretessbrytande sätt". Det är knappast så att en tredje part har tillgång till journalsystemet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nja, det stämmer inte riktigt. Är du anställd inom vården så är du som person ansvarig för att uppehålla sekretessbelagd information som du tagit del av. Där är begränsningen "du kan ställas inför rätten om du delar den här informationen på ett sekretessbrytande sätt". Det är knappast så att en tredje part har tillgång till journalsystemet.

Min post var ett svar på en sido-diskussion om statliga system i allmänhet, inte ett direkt svar på originalartikeln. (Vår sido-diskussion hade inget med tredje part att göra.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Hur fan menar du det skulle hjälpa i en situation där privata företag snor information från privatpersoner?

Man gör avtal med företag utan att göra det kännbart i kontrakt om dom är slarviga etc. Det finns många exempel på där tjänstemannaansvar skulle inneburit hårda straff istället slipper dom undan och andra ser detta och inser att det är okej att vara likadan. Inom stat osv börjar det likna i mångt och mycket bananrepublik. Tjänstemannaansvar är bra om det återinförs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Man gör avtal med företag utan att göra det kännbart i kontrakt om dom är slarviga etc. Det finns många exempel på där tjänstemannaansvar skulle inneburit hårda straff istället slipper dom undan och andra ser detta och inser att det är okej att vara likadan. Inom stat osv börjar det likna i mångt och mycket bananrepublik. Tjänstemannaansvar är bra om det återinförs.

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande. Vad har det med tjänstemannaansvaret att göra? Framförallt när det verkar vara systemet i sig själv som är problematiskt samt att det är en person inom företaget som gjort fel. Detta hade inte tjänstemannaansvaret motverkat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |