EU går vidare med förslag om automatisk avläsning av uppladdat innehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tyvärr är det där väldigt vanligt, och inte bara från den regionen. Ett par trappor bort har boende, i samma trapp från vad som tydligen är "samma" region i Afrika vad som närmast kan beskrivas som släkt fejder med varandra, pga någon konflikt i hemlandet. Och eftersom det varit studentfirande nyligen, så har det varit livat i helgen, om man säger så.

Troligen en form av stamfejd, om vi tar Kenya som jag har en lite inblick i och som ändå är en av dom bättre afrikanska länderna, så finns där 42 olika stammar med egna sedvänjor.
Beskrivs enkelt här: https://www.freedomtravel.se/2012/05/kenyas-stammar/
Dom har själva inte dragit gränser eller fått bygga ett system eller land efter tillhörighet, det är kolonialmakternas lek med linjaler.
Det finns många och mycket bra människor där, men även rötägg precis som överallt annars.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Kommen från en krigssituation, flytt till ett annat land, och sitter bara tyst och tittar medan kriget kommer ikapp en? Det går att tipsa anonymt, och det går att arbeta med grannarna för att hjälpas åt med att minska otryggheten, i stället för att sluta sig samman och låta rikspuckon som orsakar problemen hållas inom skyddande murar av tysthet.

Tipsa anonymt var nog det som hjälpte till att stoppa problemet.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag hoppas då verkligen inte vi betalar tusentals kronor för att de ska ha simultantolkar med sig när de ska på möten med socialtjänsten i alla fall.
Vi lever helt uppenbart i samma stad, och har därför ca 20 minuter till Danmark med båt, men jag måste säga att jag vet ingen dansk som har levt här i 10-tals år, och inte pratar svenska. De har ofta en fruktansvärd brytning, men de både gör sig förstådda, och förstår motparten, i samtal med svenskar.

Har äkt dom båtarna ofta
Men bor lite mer norrut i Halland...
Tog det med danskar som ett exempel på problemet med språket, ett annant är hur en norrlänning blir förstådd i Skåne eller vice versa. Svenskan är inte samma Svenska beroende på var man bor i Sverige.
Ett gott exempel är denna: https://www.youtube.com/watch?v=qjSnDHWrd58
Som ung grabb så hade jag ibland problem att förstå min egen mormor, hon var född på Bjärehalvön och flyttade till Sydhalland när hon gifte sig. Dialekt...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen har sagt att rasism nödvändigtvis är ett tecken på intelligens.

Precis

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte om du som jag helt enkelt är för lång och bred för att det ska vara intressant att bråka med en, men personligen har jag fortfarande inte hittat några otrygga platser i Helsingborg. Det närmaste jag kommer är en svag oro när man läser om bilbränder på Dalhem, men eftersom telefonen inte ringt, är det nog inte min bil... Upplevd trygghet har väldigt lite med faktiskt osäkerhet i ett område. Ungefär som när folk tyckte biblioteksparken blev tryggare för att man monterade upp övervakningskameror. Biblioteksparken var aldrig speciellt utsatt, och blev inte lägre representerad i statistik efter att man monterade upp kameror. När krogarna på Bollbrogatan & Kaliforniengatan stängde, då syntes det i statistiken... Vilket för min del kändes konstigt, eftersom jag jobbat på två av ställena, och vi inte hade speciellt mycket bråk. Men det är det där med upplevd, och faktiskt trygghet igen.

Runt 1.80 och 75 kg och smal mellan axlarna, däremot inte rädd av mig och uppträder alltid hövligt oavsett vem jag pratar med. Uppträder någon som en idiot så ber jag dom lungt och bestämt att gå...

Är förresten kul att se någon på rimligt avstånd, jag kan ju höra av mig när jag har vägarna förbi. Om det är OK?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Passa på att hoppa in på den här sidan här kan man skicka mail till våra EU politiker så att dom får veta vad vi tycker och att Article 13 inte är ok! De bara att scrolla ner på sidan och skriva in email och land så får man fram en lista och sen kan man välja deras auto mail eller skriva något man själv tycker passar bättre. Tar max någon minut så gör din röst hörd!

https://saveyourinternet.eu/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Enligt svensk upphovsrättslag får du inte dela bilder på bloggar eller göra ett 9 sekunders skämtklipp av en film från 5 år sedan. Om du gör detta, kan du redan idag få hem ett brev från upphovsmannen med uppmaning att betala ersättning. Det finns massvis av exempel på personer som råkat illa ut för sådant, läs t.ex. detta. Det är större risk att man råkar illa ut om upphovsmannen ogillar vad du gjort.Fair use är ett begrepp inom amerikansk lagstiftning. Du kanske har förväxlat amerikansk lag med svensk lag? Amerikansk lag är avsevärt mer tillåtande än svensk lag.

Vi har dock Citaträtt (och inskränkningar för "karikatyr-, parodi- eller pastischsyfte"), men det brukar oftast brytas ner i rätten om man inte äger stora publiceringar för att det inte får "oskäligt inkräkta på rättsinnehavarnas legitima intressen", vilket man i grova drag kan tolka som "vi kommer dra alla utan pengar till rätten" om man pratar om en större rättsinnehavare typ svensk film eller tv4.

Men rent tekniskt sett får man lagligt inkräkta på upphovsrätt, helst om man har djupa fickor eller stora bolag bakom sig.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Troligen en form av stamfejd, om vi tar Kenya som jag har en lite inblick i och som ändå är en av dom bättre afrikanska länderna, så finns där 42 olika stammar med egna sedvänjor.

Jag har ingen aning. De är trevliga, och talar god svenska, så länge man träffar dem var för sig. Men får de nys om att den andra släkten ska fira någon högtid, så dyker man upp, manstarkt, bara för att ställa till väsen, och jävlas. Oavsett vad det är för högtid, eller vilken av familjerna det är. Så även nu när det var studentfirande för en av döttrarna.

Skrivet av Bengt-Arne:

Runt 1.80 och 75 kg och smal mellan axlarna, däremot inte rädd av mig och uppträder alltid hövligt oavsett vem jag pratar med.

Jag är lite längre, (188) och får väl snart ta en titt på vågen, den måste behöva nytt batteri, den säger att jag är 100 kilo tung. Nog för att jag börjar behöva röra på mig, men 100 kilo?

Skrivet av Bengt-Arne:

Är förresten kul att se någon på rimligt avstånd, jag kan ju höra av mig när jag har vägarna förbi. Om det är OK?

Skriv en rad, så kan vi säkert hitta på något. Jag är "oftast" flexibel. Reser lite då och då, men är jag hemma är jag tillgänglig om jag får någon dags förvarning.

Skrivet av wowsers:

Men rent tekniskt sett får man lagligt inkräkta på upphovsrätt, helst om man har djupa fickor eller stora bolag bakom sig.

Alla är lika inför lagen... om de har råd att betala för det privilegiet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gautar:

Vad menar du? Kan du utveckla ditt resonemang ytterligare?

Folk får de politiker de förtjänar. Det hela var mer ett cyniskt inlägg till att Folk som lösning är oftast inte en särskilt bra formulering. Ödsla inte mer tid på det om du inte såg det cyniska i det hela är poängen redan död.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Ja. Nu är det inte alla upphovsmän som bryr sig, men det finns en risk att du får en räkning från upphovsmannen.

Eller så spärras bara sakerna för uppladdning då det är hemsidan som är ansvarig?... jag kommer ju inte se dessa bilder/länkar/information i framtiden.
Det här är artikel 13 och så påverkas du av det nya lagförslaget
Vilket kommer döda hemsidor/artister/kritiker/osv, för när det börjar ta flera minuter att ladda upp en bild som ska kontrolleras eller när var och varannan youtube film förmodligen kommer att vara icke godkända(och till slut bannas folk från tjänsterna, gissningsvis) så lessnar folk mer och mer på tjänsterna och sen har vi mindre och mindre utbud precis det de styrande vill, en form av kapitalistisk kommunism. Och hur kommer våra svenska mediahus som kopierar varandras artiklar att göra i fortsättningen...
Angry Foreigner EU wants to BAN MEMES & Enforce "Link-Tax"

Skrivet av Kommenterande:

Enligt upphovsrättslagen har du rätt att avbilda statyn, vilket bland annat innebär att du kan ta ett foto och trycka upp vykort och sälja. Högsta domstolen har dock beslutat att man inte får lägga upp fotot på Internet, eller åtminstone inte i en fotodatabas.

Om nu vissa saker redan är olagliga, varför vänta så här lång tid med att sen förändra internet så radikalt som det föreslås på en gång, som internet ser ut idag, ett steg närmare hur karaktärerna i Wall-E ser ut.
Hur många resmål eller sevärdheter har inte visats upp på valfri blogg, instagram mm. på internet där det skapas turistmål och det är ju i princip reklam, gratis reklam, snacka om att Artikel 13 är att ta credit för det många vanliga människor gör gratis.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/703354-vilken-film-sag...
Att prata om film, ja det är ju också en form av reklam men kan väl bli olagligt snart, för det som är fakta idag är inte viktigt imorgon utan hur du kan argumentera, det får man lära sig i skolan idag.

Eller hur många läser detta när man länkar någon bild och tror i sin vildaste fantasi att det ska komma ett inbetalningskort: "Bilder kan vara skyddade av upphovsrätt". Så det är så här de får in pengar imorgon fastän dessa lagar varit aktuella i flera år men ingen brytt sig. Girighet föder mer girighet för vilka är det som egentligen har makt att förändra samhället vi har idag, inte är det Devolver Digital i alla fall, (ett litet spelföretag alltså).

Skrivet av zin:

Det enda detta kommer att göra är att få folk att inse att det är dags att gå ur EU eller åtminstone rösta in nytt blod som verkligen arbetar med och för befolkningen. Det är viktigt med ett fritt Internet!

Håller med och det är ju tur att det finns kreativa kritiker som skapar sidor och upplyser oss om detta:
https://saveyourinternet.eu/
https://saveyourinternet.eu/home

Men jag tror inte att politiker i sig har någon makt utan de styrs av mäktigare/rikare personer, det kan man se på hur SD resonerade för 4 år sedan och idag, med mer inflytande så går de mer åt höger, liksom alla andra partier.

Skrivet av Söderbäck:

Just Youtube har redan den här typen av filtrering.
Så har man just dem som exempel så borde det i så fall fungera på hur bra det kan bli trots filtrering (även om det inte är felfritt) ;).

Man kommer förmodligen att utöka den filtreringen på youtube så att deras kostnad blir ännu högre och att variationen kommer att minska, och lönsamheten av de som lägger upp att bli ännu mindre.
Sociala medieplattformer kan tvingas att filtrera bort videor och memes

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Eller så spärras bara sakerna för uppladdning då det är hemsidan som är ansvarig?... jag kommer ju inte se dessa bilder/länkar/information i framtiden.
Det här är artikel 13 och så påverkas du av det nya lagförslaget
Vilket kommer döda hemsidor/artister/kritiker/osv, för när det börjar ta flera minuter att ladda upp en bild som ska kontrolleras eller när var och varannan youtube film förmodligen kommer att vara icke godkända(och till slut bannas folk från tjänsterna, gissningsvis) så lessnar folk mer och mer på tjänsterna och sen har vi mindre och mindre utbud precis det de styrande vill, en form av kapitalistisk kommunism. Och hur kommer våra svenska mediahus som kopierar varandras artiklar att göra i fortsättningen...
Angry Foreigner EU wants to BAN MEMES & Enforce "Link-Tax"
Om nu vissa saker redan är olagliga, varför vänta så här lång tid med att sen förändra internet så radikalt som det föreslås på en gång, som internet ser ut idag, ett steg närmare hur karaktärerna i Wall-E ser ut.
Hur många resmål eller sevärdheter har inte visats upp på valfri blogg, instagram mm. på internet där det skapas turistmål och det är ju i princip reklam, gratis reklam, snacka om att Artikel 13 är att ta credit för det många vanliga människor gör gratis.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/703354-vilken-film-sag...
Att prata om film, ja det är ju också en form av reklam men kan väl bli olagligt snart, för det som är fakta idag är inte viktigt imorgon utan hur du kan argumentera, det får man lära sig i skolan idag.

Eller hur många läser detta när man länkar någon bild och tror i sin vildaste fantasi att det ska komma ett inbetalningskort: "Bilder kan vara skyddade av upphovsrätt". Så det är så här de får in pengar imorgon fastän dessa lagar varit aktuella i flera år men ingen brytt sig. Girighet föder mer girighet för vilka är det som egentligen har makt att förändra samhället vi har idag, inte är det Devolver Digital i alla fall, (ett litet spelföretag alltså).
Håller med och det är ju tur att det finns kreativa kritiker som skapar sidor och upplyser oss om detta:
https://saveyourinternet.eu/
https://saveyourinternet.eu/home

Men jag tror inte att politiker i sig har någon makt utan de styrs av mäktigare/rikare personer, det kan man se på hur SD resonerade för 4 år sedan och idag, med mer inflytande så går de mer åt höger, liksom alla andra partier.
Man kommer förmodligen att utöka den filtreringen på youtube så att deras kostnad blir ännu högre och att variationen kommer att minska, och lönsamheten av de som lägger upp att bli ännu mindre.
Sociala medieplattformer kan tvingas att filtrera bort videor och memes

Mycket förutfattade meningar där. Ingen vet hur detta system ska appliceras i praktiken men ändå sitter folk och skriker som att internet slutar fungera i morgon. Angående att memes kommer att förbjudas är bara en vild gissning. En gissning antagligen baserad på inget annat än folks egna rädsla för saker de inte riktigt förstår sig på. Att man dessutom förändrar internet är inte heller riktigt sant. Denna typ av filter existerar redan på i stort sett varenda större social sida på internet. Skillnaden är att varje företag har sitt eget filter.. Facebook och Youtube är två exempel. På dessa två sidor så kommer nog skillnaden knappt bli märkbar.

Däremot verkar du gilla att använda sluttande plan. Bara för att dessa filter appliceras så betyder det inte att...

1. Memes förbjuds

2. Att det eskalerar

3. Att man på något vänster ska kunna förbjuda dig att prata om film

4. Att dessa filter kommer att kosta t.ex. youtube mer än de filter som redan existerar. Skillnaden på t.ex. Youtube är att ett filter byts ut mot ett annat och sedan är det med det. Det kan tom. bli mer lönsamt för youtube eftersom detta kan frigöra arbetare att fokusera på annat.

Det finns inga belägg för att dessa fyra punkter skulle ske. Det stora med detta förslag är att hemsidor kan bli skyldiga för vad som postas på deras hemsidor. Vilket de tidigare inte alltid per automatik varit. Just filtren är inget nytt och därför är det bara högst konspiratoriskt att påstå att "Memes" skulle bli förbjuda (till exempel).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@Xinpei:
Jag är ju inte ensam om sluttande plan, och de följande artiklarna om detta genererar ju inte bara positiva åsikter och tankar så det lilla jag kan göra är att ifrågasätta detta på mitt sätt(vilket kanske är utanför boxen men ändå...) och även om jag förväntar mig det värsta och bara en bråkdel av det infrias så är det ju iaf bättre än att inte fundera på detta som ett problem, höj rösten så att de tänker till utan att bara klubba igenom något förhastat.
EU röstar om upphovsrättslagen Artikel 13 – automatisk avläsning av uppladdat innehåll
EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben
Den nya upphovsrättslagen inom EU – det här händer nu

Jag jämför det här lite som Windows 10, det finns en hel del personer som använder det os'et och det enda de vill är att det ska fungera, de vill spela sitt dataspel, läsa sin mejl och surfa och se film, inget mer. De vill inte ha en massa extra finesser inbakade i en "ny" version 2 ggr per år där det finns risk för att något skiter sig(där det enda du kan göra är att installera om allting), eller att det införs någon ny funktion som ms vägrar informera om innan man upptäcker att mikrofonen inte fungerar längre efter att man köpt ett nytt headset. De som kan klaga, de är de som använder win10 men istället för att kritisera dessa onödiga förändringar så accepterar man allt som kommer och tänker att det blir bättre sedan. För vad ska man säga, det är ju bara ett litet problem för mig, tills nästa uppdatering då ett nytt kommer, eller någon ny inställning som ms inte ansåg sig behovet att informera om innan det började gälla osv.

När det gäller upphovsrättslagen så har vi ju exempel på vilka som bestämmer och hur det kan utnyttjas för att skrämma/utpressa medborgare, privata aktörer:
SVT granskar kravbrev till misstänkta fildelare – 35 000 skickas ut under 2018
Sen har vi Postnord som inte är så mycket bättre, min granne fick ett inbetalningskort på 80 kronor i början av Juni, betalade det och sedan när hon kollade upp när själva paketet kom till Sverige så var det den 13 februari, alltså flera veckor före den nya lagen den 1 mars, ringde sen in och efter mycket om och men så förstod de på PostNord att hon inte borde betala, men om det nu kom över 100000 paket om dagen och man praktiserade samma sak på alla andra så kan man ju dra in över 100 miljoner svenska kronor av mindre vetande kunder om man hade betalat och inte ifrågasatt deras metoder. Jag hoppas Uppdrag Granskning tar upp detta.

Så det är bättre att vara kritisk före saker händer än att i efterhand komma på att det här var inte så bra, speciellt när det gäller våra levnadsvanor som blir allt mer öppnare och fritt jämfört med tidigare, och i vissa fall även svårare.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Sen har vi Postnord som inte är så mycket bättre, min granne fick ett inbetalningskort på 80 kronor i början av Juni, betalade det och sedan när hon kollade upp när själva paketet kom till Sverige så var det den 13 februari, alltså flera veckor före den nya lagen den 1 mars, ringde sen in och efter mycket om och men så förstod de på PostNord att hon inte borde betala, men om det nu kom över 100000 paket om dagen och man praktiserade samma sak på alla andra så kan man ju dra in över 100 miljoner svenska kronor av mindre vetande kunder om man hade betalat och inte ifrågasatt deras metoder. Jag hoppas Uppdrag Granskning tar upp detta.

Jag kan inte uttala mig om resten av ditt inlägg, men om det är lika påläst och korrekt som den här biten, så är du livsfarlig för alla som tycker artikel 13 är ett faktiskt problem.

Det har inte kommit någon ny lag som påverkat postens hantering av paket från icke EU land, utan de har fått smäll på fingrarna för att de inte sett till att den gamla lagstiftningen följts.
Din granne har alltså haft en förbaskad otur, och fastnat i deras gamla tullfilter, men samtidigt haft så mycket tur att försändelsen blivit liggande, så hon fick avgift efter den nya pristabellen PostNord införde när de gjorde som Tullverk, media, och politiker krävde att de skulle, och började hantera momsen på "alla" icke EU försändelser.
Det enda som PostNord misskött med den försändelsen är möjligen att de inte lyckats hantera den i sitt momsfilter på över 3 månader. Vilket är katastrof, men även får mig att ifrågasätta hela historien, eftersom PostNord inte låter paketen ligga så länge innan de helt enkelt returnerar dem...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-:
Att vara påläst och korrekt, inte ens de som sitter i Tingsrätten har rätt alla gånger... så vad förväntar du dig av ett inlägg på en hemsida?
Själv har jag ingen åsikt då jag inte är drabbad, jag återberättade hur min granne upplever PN, sen kan du gå in på PN's facebook och läs hur andra upplever PN med sina positiva åsikter och upplevelser, eller även här på swec...
Jag ser många skriva det ena och det andra när det gäller allt möjligt men när det gäller nya lagar så är det väl ändå bra att vara farlig för de som har makten som inte tänker till på hur det kan bli i slutändan, vad är grejen med demokrati/yttrandefihet annars.

Och att ifrågasätta hur PostNord fungerar när de inte ens själva vet när paket kommer till Sverige?
Om de har paket liggandes i flera månader så ska väl ändå företaget utgå från när det kom in dit och inte när de behagar sig att skicka det vidare!
Beställde man något förra året och själv lyckas se på kollinummret när varan kom till PostNord men de själva inte kan se det före man påpekar det för dom muntligt så är det ett väldigt stort problem som UG borde ta upp, men det var inte jag som föreslog det utan min granne så är det hon som är livsfarlig? Har hon dokumentation på allting så får det väl vara upp till UG att avgöra om det är okej lr inte.

PostNord har ett ansvar vilket många är missnöjda med, hur det knyts ihop med Artikel 13 är att EU har ett samhällsansvar till sina medborgare att försöka hålla så många av innevånarna nöjda med livet, med jobb, inte att göda de rikaste företagen, inte att skapa lagar som kan utnyttjas i framtiden så att stora(eller små) företag kan göra som Njord Law Firm gjort här i landet och säkert i andra länder med. Men jag kanske har fel, på vilket sätt är det livsfarligt att vilja ha en sån Union där folk i fortsättningen kan livnära sig på en reseblogg, youtube sida eller vad de nu lever på, utan att få copyright strike claim på det ena och det andra om de nu kan göra det idag?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Och att ifrågasätta hur PostNord fungerar när de inte ens själva vet när paket kommer till Sverige?
Om de har paket liggandes i flera månader så ska väl ändå företaget utgå från när det kom in dit och inte när de behagar sig att skicka det vidare!

Man kan ju som sagt tycka att det är relativt värdelöst att PostNord inte lyckas hantera paketet på flera månader, men eftersom avgiften har varit 150:- i åratal, och först nyligen sänkts, ska man kanske inte bråka för mycket om att man fått betala fel avgift...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som jag skrev först "Nu menar jag inte över gränsen, utan verkligen in i samhället.", ett problem som jag förtfarande ser i texten ovan...

Det jag försökte med lyckades, drar man alla över en kam och kör med vi och dom attityden så är man rätt trasig och körd i sin uppfattning. Då är allt skrämmande.
För inte tror du väll på fullt allvar att det stora flertalet som bor i dina no go areas verkligen vill ha det så?
Det är ett fåtal som blivit trötta på att aldrig få en chans, aldrig kunna bli behandlade som alla andra som för liv, visst är det fel. Men lika fel är det att då dra alla över en kam.

Var skulle Peter Scholl-Latour ha sagt "Den som försöker hjälpa Kalkutta med att släppa in alla som kommer därifrån, blir till slut själva Kalkutta."?

Reagerar förresten på "med att släppa in alla som kommer därifrån", en standard överdrift som faller på sin egna logik, suck...

Hans bok från 2002 Kampf dem Terror - Kampf dem Islam? Chronik eines unbegrenzten Krieges som är är en suveränt och gripande djupt redogör för de bisarra linjerna, genom vilka både exotisk historia och västpolitik rör sig.

Citatet som påskrivs Peter Scholl-Latour är så långt ifrån Peter Scholl-Latour man kan tänka sig då han rapporterade och inte förmedlade personliga uppfattningar.
https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&u=http%3A...

Du spelar helt klart på påhittad skämseltaktik.
Typ: Du tycker så eller så, då är din uppfattning om allt och alla kört.

Nej, jag drar inte alla över en kam. Men det är oroväckande, när andelen individer är så pass stor, att dom lyckas segregera samhällen på det sättet som det sker. Det krävs mer än bara en liten minoritet och allt tyder på att en stor majoritet av invandrarna med islamisk bakgrund hellre åller sig för sig själva. Här snackar jag inte ens kriminalitet.
On detta inte smakar dig, behöver inte jag ha fel för det.
Din uppfattning är till intet ett bevis. Men samhällets tillstånd är, och den matchar inte det du säger.

Det som Peter Scholl-Latour ville ha sagt är att man inte kan ta in hur många som helst av en viss kultur som bär med sig samhällspolitiska problem, för då ökar risken att dessa samhällsproblem som ledd till problemen i Kalkutta även uppkommer i landet dom vandrat in. I slutändan är det inte husen och marken som bestämmer hur folk präglar sina samhällen, utan det är inställningen och mentaliteten samt religion, tradition och uppväxten som gör.
Han sa det i en TV diskussionsrunda där just problem med integrationen av muslimer diskuterats.

Han vet mycket väl vilka samhällspolitiska tendenser det är som leder till hedersmord, clanmentalitet och liknande.
Han nhar ju levt och arbetat i dessa länder i flera decennier.
Tror det eller ej, men folk släpper inte sina åsikter, vanor och "traditioner" och sätt at leva bara för att dom passerat en gräns till ett annat land. Finns det då tillräckligt många av landsmän som ochså bor där man flyttat till, fortsätter just det dom flydde ifrån på det nya stället ochså.
Bevis på att det är så, hittar du i stort sätt överallt, där en större grupp muslimer bor på ett område eller flockar i vissar stadsdelar.
Runt om i Europa är det så.

Och jag reagerar på din intentionella felinterpretation av "en standard överdrift som faller på sin egna logik, suck..."
Detta är ett exempel på vad som sker om man oselekterat släpper in alla som anländer. Och det är just det som både Sverige och Tyskland har gjort. Inte bara sendan 2015. Och jag vet det ur första hand, för att jag uppväxt i en Stadsdel av Berlin, som numera är totalt islamiserat.
Det är klart att man inte vill ha att göra med folk som rättfärdigar sin kriminalitet med egen förvållad segregation.
Och ja, det finns undantag som visat viljan och gjort bra av sig och såm blivit vänner som jag har sedan decennier.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013