Tipsa mig om klassiska böcker :)

Permalänk
Medlem

Den mörka materian/His Dark Materials-trilogin av Philip Pullman är en av bästa böcker jag läst, den är helt klart i klass med Bilbo och andra fantasyäventyr. Guldkompassen som är första boken är nog min favorit. Helst ska man inte ha sett filmen eftersom den suger åsnepung jämfört med boken.

Utvandrarna/Invandrarna av Vilhelm Moberg. Rekommenderas för alla som är lite intresserad av svensk historia och hur livet såg ut förr. Den ger ett väldigt bra perspektiv på hur livet såg ut på 1800-talet, och att vi nog trots allt är rätt bortskämda idag.

Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Jag är inget jättefan av deckare, men denna är ett rejält undantag. Griper tag i en med örnklor, sen är man fast. Rekommenderas starkt

Permalänk
Medlem

Carlos Ruiz Zafón: Vindens skugga.
Spansk författare med härlig mystisk stämning i Barcelona.

Iain Pears: Fjärde sanningen.
Annorlunda deckare utspelas i London, slutet på 1600-talet. Väldigt svårt att släppa.

Inte klassiker... än...

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för Dostoyevskijs "Brott och Straff". Läser den nu, och har kommit halvvägs på två dagar. Även jag är en sådan som haft svårt att hålla fokus, vilket gjort att jag undvikit skönlitteratur fram tills nyligen. Men jag måste säga, jäklar... vilken bok-jävel alltså! Det är så att jag skyndar mig hem från jobbet bara för att kunna fortsätta läsningen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Eftersom du gillar fantasy tänkte jag vara lite snäll och tipsa om att inte läsa Malazan-böckerna. Allt annat bleknar och blir ganska dåligt i jämförelse

jag har verkligen försökt :X Både som bok och som ljudbok. Tror det är det högtravande språkbruket och att det är en jäkel i första boken som talar på rim, som gör att jag inte kommer igång.
Har som längst lyssnat till bok no 3..men sen tappat spåret totalt.
Ruskigt svår bokserie att hålla öronen på spänn.
Skall kanske försöka mig på bok 3 igen...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

jag har verkligen försökt :X Både som bok och som ljudbok. Tror det är det högtravande språkbruket och att det är en jäkel i första boken som talar på rim, som gör att jag inte kommer igång.
Har som längst lyssnat till bok no 3..men sen tappat spåret totalt.
Ruskigt svår bokserie att hålla öronen på spänn.
Skall kanske försöka mig på bok 3 igen...

Serien kan vara lite seg att komma in i, ja.
Men då skulle du bara nosa på Kharkanas trilogin(finns bara två böcker än) som utspelar sig några hundra tusen år innan första böckerna då många gudar och andra värstingar som Anomander Rake var någorlunda unga. Man blir rätt utmattad och deprimerad av den.

Jag störde mig också på Kruppe i början men efter ett tag blir han en favoritkaraktär.
Jag kan kosta på mig att ge en spoiler. Kruppe och Iskaral Pust kommer mötas i en donkey fight!

Tycker hursomhelst absolut att du ska ge den en chans till för det är mödan värd om man säger så. Läste klart hela serien med Esslemonts böcker också för ca två år sen första gången. Helt enkelt magiskt. Och det blir ännu bättre andra gången man plöjer igenom serierna. Då är det inte alls lika tungt i början och det blir många aha-upplevelser

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Även jag slår ett slag för Dostoyevskijs "Brott och Straff". Läser den nu, och har kommit halvvägs på två dagar. Även jag är en sådan som haft svårt att hålla fokus, vilket gjort att jag undvikit skönlitteratur fram tills nyligen. Men jag måste säga, jäklar... vilken bok-jävel alltså! Det är så att jag skyndar mig hem från jobbet bara för att kunna fortsätta läsningen.

Det är nog första gången jag hör någon beskriva den boken med sådan entusiasm!

Det är nästan så jag blir sugen att själv ge mig på den nu när semestern närmar sig.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

"Främlingen" av Camus är en klassiker väl värd att läsa som inte redan tagits upp. Läs gärna på lite om den innan du börjar läsa den då den inte har mycket att erbjuda om man läser den som kiosklitteratur.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

"Tusen strålande solar". Den fick min totala uppmärksamhet, fick mig också att fantisera om miljön och rollerna som aldrig förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Lite bakgrund: Jag har inte läst en bok på typ 10 år kan helt enkelt inte koncentrera mig länge nog för att läsa böcker på vanligt vis, testade om ljudböcker kanske kunde varit något för mig.
Har sedan i fredag läst: The animal farm, 1984, En världsomsegling under havet och Resan till jordens mittpunkt. Det här mediet fungerar bra för mig känns det som.
Idag började jag att läsa Jorden runt på 80 dagar

Önskemål: Alla dessa tre böcker som nämns över är sagor jag hört talas om under hela mitt liv men aldrig tagit del av tidigare. Finns det fler klassiska böcker som jag borde ångra att jag inte läst redan?

Jag är öppen för alla tänkbara förslag men poängen ska vara att det bör vara böcker som jag redan borde ha läst:
Så Vilka är dina favoriter bland klassikerna som du tycker att alla människor borde läsa innan man får för många barn och inte hinner njuta längre ;)?

Kanske ett par blivande klassiker.
Nämligen Pratchetts "Small Gods" och "Monstruous Regiment".
Pratchett var ruskigt bra på att skriva om tunga ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Det är nog första gången jag hör någon beskriva den boken med sådan entusiasm!

Det är nästan så jag blir sugen att själv ge mig på den nu när semestern närmar sig.

Haha, det är mycket funderande, intern dialog, och moraliska dilemman i den - sånt som en introvert hobby-filosof som jag själv gillar. Det bör också uppmärksammas att boken skrevs innan psykologi (så som vi känner till det idag) etablerades av Freud närmare 70 år senare. Den sistnämnde var även en uttalad entusiast av Dostojevskij. Den är dock inte för den sakens skull händelsefattig; intressanta karaktärer, dialoger och händelser. Målande beskrivningar av dåtidens St. Petersburg därtill, med all dess fattigdom och misär.

Den rekommenderas varmt. 54kr kostar pocketen jag köpte. Normalt sett köper jag inte pockets, men det var en sån jäkla prisskillnad på denna, så det blev till att snåla in

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Utvandrarna/Invandrarna av Vilhelm Moberg. Rekommenderas för alla som är lite intresserad av svensk historia och hur livet såg ut förr. Den ger ett väldigt bra perspektiv på hur livet såg ut på 1800-talet, och att vi nog trots allt är rätt bortskämda idag.

Glömde nämna denna serie, tack för att du tog upp den.
Och denna borde vara en av de böckerna alla bör läsa i Sverige.

Älskar verkligen delen av om jag tror det var 3e boken när de ska hitta den mark de ska bygga på. Ett parti jag känner jag borde ta och läsa om för inspirationens skull.

Permalänk
Medlem

Läste Dune för nåt år sen och det är den bästa bok jag läst. Det är juh en rejäl tegelsten (dock inte så svårläst imo) men den är helt klart värd ansträngningen

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Kriget om rämnan ( gammal fantasy, kan dock inte den engelska titeln )
Johannes Cabal ( Fantasy/komedi om en Necromantiker och hans resa )
Korpringarna ( ganska ny triologi, också en fantasy med nordisk anspegling )

är la bland favoriterna

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kanske inte en klassiker som de riktiga tungviktarna, men bör läsas: The Talisman av Stephen King och Peter Straub.

Permalänk
Medlem

Jag verkligen älskar The Witcher böckerna, kan starkt rekommendera dem! Perfekt för sommaren i hammocken!

Permalänk
Medlem

Alastair Reynolds, Revelation Space-trilogin

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Kom för att tipsa om En världsomsegling under havet av Jules Verne! Men såg att du redan hade läst den.
Extra intressant bok om man har ett teknikintresse då Jules löst baserade sina berättelser i dåtidens vetenskap. Han fick faktiskt en del koncept rätt angående moderna ubåtar.

Min absoluta favoritbok alla kategorier!

Permalänk
Medlem

Wheel of time - Robert Jordan
Fantasy som får GoT samt Sagan om ringen att blekna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hjalmar Söderberg - Doktor Glas
Selma Lagerlöf - Kejsaren av Portugallien

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk

Röde Orm : en berättelse från okristen tid
av Frans G. Bengtsson

Bra bok skriven på lite äldre svenska, tar ett tag innan man kommer in i det flytande.

https://www.adlibris.com/se/bok/rode-orm-en-berattelse-fran-o...

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Jag såg att några andra talare tipsade om Brave New World av Huxley. Jag kan tipsa om Door to Perception (Huxley) också. Bandet the Doors tog sitt namn från den boken och den är en underskattad klassiker.

Vidare vill jag tipsa om Therese Raquin (Emile Sola) och Stäppvargen (Herman Hesse).

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tycka att alla här på jorden borde sätta sig ner en högsommarhelg och bläddra sig igenom Jack av Ulf Lundell. Svårt att förklara varför men ni som vet ni vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste läsa: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams.. Varmt rekomenderat att läsa den på engelska!

Och om man gilla den så finns det 4 böcker till i serien..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Löjligt många bra tips redan i tråden! Tror de flesta favoriter i hyllan är uppräknade, men måste slå ett slag för en kommande klassiker, ett av de första översatta kinesiska Sci-fi-verken; Three Body Problem av Cixin Liu: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Three-Body_Problem_(novel)

Klart intressant (inte alltid helt positivt) om man utgår från ett kollektivistiskt kinesiskt synsätt och drar det ut i framtiden.

Slarvig felstavning
Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

DUNE - Frank Herbert
CoMa - Annika Lidne

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Dessa är klassiska för mig

Frank Herbert - Dune serien
Richard Morgan - Altered carbon (+ de andra två i triologin)
Gibson - Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive
Asimov - Stiftelseserien (https://en.wikipedia.org/wiki/Foundation_series) och
Neil Gaiman - American Gods
Ian M Banks - The Culture Series (https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_series)
Tony Ballantyne - Recurssion, Capacity, Divergence
Robert Anton Wilson - Prometheus Rising

Absolut inget från biblen

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

John Steinbeck - Tortilla Flats
Lawrence Durelm - Stiff Upper Lip

Båda två är fantastiskt roliga böcker, skrivna av riktigt skickliga författare.

Visa signatur

i7 7700k - MSI GTX 1080 Gaming X - 2x8 GB Crucial Ballistix Tactical 3000 Mhz DDR4 - Gigabyte GA-Z270n Wifi - Cooler Master V750 - Corsair MP510 960GB NVMe m.2 SSD - Samsung 860 EVO 1TB SSD - Seagate Baracuda 2TB - Corsair Graphite 380t

Permalänk

Är löjligt dålig på tipsa om bra classics, men jag lämnar en liten text här så jag hittar hit själv igen.
Har nämligen som du fastnat i tresket med ljudböcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

1. A Song of Ice and Fire med R. R Martin. På engelska då, Roy Dotrice gör ett underbart jobb.
2. Dan Browns böcker
3. Bilbo och Sagan om ringen.
4. Wheel of time med Robert Jordan/ Brandon Sanderson. Antingen hatar man den serien eller så är den heeelt makalöst bra. Ca 15000 sidor att plöja igenom OBS engelska versionen, bäst narrators.
5. Way of Kings/ Mistborn med Brandon Sanderson. Väldigt bra.
6. Milleniumserien med Stieg Larsson. Böckerna är mycket bättre än filmerna.
7. Arn med Guillou. Böckerna är väldigt bra (till skillnad mot filmerna).

Jag älskar böcker med fantasy och/eller lite onaturligt. Inte överdrivet mycket utan bara så det "killar" lite

The Kingkiller Chronicle med Patrick Rothfuss om det finns intresse för mer fantasy av högsta klass.

Permalänk
Medlem

Några personliga favoriter:

The Witcher (serie)
Dune (serie)
Foundation (serie)
Lord of The Rings (serie)
The First Law (serie)
Ender's Game (serie)
Hyperion (serie)

Standalone:

Hitchhiker's Guide...
1984
Stranger in a strange land
Starship troopers
I, Robot
Neoromancer
Do androids dream of electric sheap

Många av dessa finns som utmärkta ljudböcker också.

Läser för närvande The Heroes av Joe Abercrombie.