Permalänk
Medlem

Projekt: Vattenkylning med kopparrör

Under vintern kom jag äntligen till skott och byggde för första gången ett vattenkylningssystem i en ny dator. Jag blev tipsad om att posta bygget här, så.. det blir inte riktigt en levande logg då projektet faktiskt är klart*. Till på köpet finns redan en artikel på Medium om bygget, men jag tänkte dela med mig på svenska också om intresse finns.

Ställ gärna frågor eller be mig berätta om de detaljer du är nyfiken på.

Jag kan börja med att berätta att detta var ett utmanande projekt, men samtidigt något av det roligaste jag gjort (även om jag har svurit en del åt kopparn). Om någon känner sig inspirerad att skaffa något liknande så är jag definitivt sugen på att hjälpa till.

Datorkomponenterna:
AMD Ryzen 7 1700
AMD Radeon RX Vega 64
Corsair Vengance LPX 2x8GB
Asus Prime X370-Pro
WD Black m.2 NVME 500GB

Vattenkylningsprylar:
Allt från EKWB
360x120x45mm radiator + 280x140x27mm radiator
Vega FC copper/plexi, behöll stock backplate
Supremacy EVO copper/plexi
12mm HDC fittings
Svart/mattsvart hårdvara
Kopparrör, 90°-vinklar för lödning F/F & F/M från närmaste seriösa byggbutik.

(* Klart som i att maskinen är uppe och snurrar, och gör ett fenomenalt jobb med 35°C vid full belastning. Har planer på att eventuellt sätta i ett grafikkort till, samt hitta en vacker lösning för belysning. Oh, och den ska klara av att köra macOS innan jag anser mig själv klar).

Lite bilder från det färdiga bygget:

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Stiligt bygge. Mycket inspirerande! Jag har gått i tankarna att bygga med kopparrör rätt länge men just nu är min verkstad insnöad och därför får jag vänta ett tag till.

Problemet jag har är att jag inte får tag i några kopparrör i vettiga storlekar. I VVS-butiker säljs de ofta förkromade och med "fel" storlek. Kopplingarna brukar ha storleken 12, 14 eller 16 mm medan rören har 12, 15 eller 18 mm i storlek. Jag är rädd att 12 mm kommer se litet ut i en CaseLabs SMA8-A. Att komma på en lösning där jag slipper kompromissa har tagit mycket tid och energi från mig. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att söka efter antingen 16 mm eller 5/8" kopparrör på nätet men hittar nästan ingenting. Vilket gör att jag nästan gett upp projektet eftersom jag helst av allt inte vill köra med 12 mm kopparrör.

Sen funderade jag på om jag antingen skulle böja rören själv eller använda fittings, men din lösning var så mycket snyggare. Men du är inte rädd för att få med floss eller lod i din loop?

Permalänk
Medlem

@rytterstedt:

Tack så mycket! Jag valde 12mm, är personligen ett fan av smalare rör och slangar så det var en no-brainer för mig. I CaseLabs-chassit kanske det ser litet ut. Ser ut att likna JayzTwoCents Skunkworks-bygge (YouTube)? Ser ut som att han kör 12mm, så det är väl en fråga om vad du tycker om det. Ett alternativ är att välja en icke-optimerad väg och få mer rör lite kors och tvärs för att fylla upp i caset. Delarna för lödning är löjligt billiga jämfört med att köpa kopplingar från nåt vattenkylningsmärke. (jämför 4 kr + förbrukningsmtrl med 100-150 kr)

Jag undrar vilken dimension Den här grabben använder, ser något tjockare ut, möjligen 14mm? Har hört från en osäker källa att nakna kopparrör för VVS är mer poppis i Storbritannien, men jag har inte satt mig in i utbudet varken där eller i USA.

Well, för att vara ärlig så var överblivet fluss ett problem jag tänkte på först när jag fyllde loopen för läcktest. Resultatet blev att det som en gång var rent destillerat vatten såg ut som Mountain Dew, på ett dåligt sätt. Så jag tog ur och sköljde rören med varmvatten, samt sköljde igenom loopen tills jag inte fick några synliga rester, men jag planerar att göra en genomgående rengöring snart (mest för att jag är lite paranoid). Vet inte vad rörmokare rekommenderar, men om den här metoden är bra nog för att leverera rent vatten till våra kranar över tid så är jag inte orolig för att få problem pga lödning längre fram i alla fall.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail:

12 mm ser ut att stämma bra för Skunkworks. Det ser klent ut. Jämför man med Singularity Computers (som alltid kör med 16 mm) så ser 3-4 mm ut att göra stor skillnad i ett sånt stort chassi som SMA8 ändå är: https://www.youtube.com/watch?v=JHP8YtUe45Q

Skulle gissa på att den andra killen du länkade kör med 12-14 mm, om han inte kör med typ 1/2" eller något liknande.

Själva delarna till kopparrören är löjligt billiga (det är förvisso även kopparrör). Det ser även snyggare ut med endast rör och rördelar i koppar än att blanda in fittings med mera och försöka färgmatcha det.
Nakna kopparrör är något mer poppis i USA och UK verkar det som. Har letat som ett tok och visserligen hittat sidor som säljer men då är det typ 50 fot 5/8" för $120 + frakt. Så mycket behöver jag inte. Jag kommer troligen köpa från en lokal VVSare eller från Rinkaby rör.

Det gäller nog att, som du skriver, skölja rören ordentligt innan eller kanske använda sig av någon typ av "borste" för att få bort så mycket som möjligt av de invändiga resterna innan man börjar skölja.

När verkstaden tinar fram igen så hoppas jag ha löst alla frågetecken och kan börja bygga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Uppdatering om uppgradering

Nu är det sommar, maskinen har snurrat på vatten i ett halvår och det är dags att genomföra underhåll.

Jag lyckades få tag på ytterligare ett Vega-kort (begagnat) för nästan rimliga pengar, så utöver att byta vätska och tvätta ur rör och block, så var det läge att köpa till det som behövs för att köra det nya kortet på vätska, samt montera de fyll- och tömningsportar på chassit som jag hoppade över i vintras.

Nya kortet är ett Vega 56, vilket i kombination med det 64-kort jag redan har, borde köra alldeles utmärkt på mitt nätaggregat, i alla fall på pappret. Kortet har använts för mining tidigare, men enligt säljaren gått på ca 50 grader (rimligt) och borde inte vara så slitet av hetta i alla fall.

För att få plats med kortet, och förbättra möjligheterna för att tömma kylsystemet behöver jag göra en del förändringar på loopen. Hade jag valt mjuka slangar så hade detta inte ens varit lite jobbigt, bara att koppla om och se glad ut. Men nu blir det ett projekt (vilket jag gillar!). Ungefär enligt följande bild borde delarna ändras:

Horisontella ledningen till grafikkortet måste sänkas för att kunna gå in i det nya kortet på slot 2. För att kunna få till vinkeln rätt så behöver ledningen gå ut från pumpen, och sen ner innan nästa vinkel får rätt riktning bort mot grafikkorten. Därför behöver jag lyfta upp pumpen några cm för att inte krocka med nätaggregatet. (blå och grön markering i bilden)

Sen vill jag flytta på ut-ventilen till "in"-sidan av reservoaren (gul markering), för att kunna tömma reservoar och pump fullständigt när det behövs. Det passar väldigt lägligt eftersom jag då bara kan kapa den vertikala ledningen som går in i reservoaren idag, och nyttja T-korsningen istället för att löda en ny vinkel.

Sista markeringarna (röda) är nya eller ändrade rör. Högst upp tänkte jag placera två portar, en för att släppa in/ut luft vid påfyllning och tömning, och den andra är en direkt påfyllningsledning till reservoaren. När jag flyttar upp den blir det väldigt trångt för att skruva i en slangkoppling, att ha tillgång till det på utsidan gör underhåll mycket enklare. Samma med markeringen i botten som blir en ledning ut ur chassit. Samtliga portar har pluggar under drift.

Glömde nog nämna det i första inlägget, men allt med kopparrör och lödning har jag skaffat på ett vanligt byggvaruhus på VVS-avdelningen. Tror att rör, vinklar och förbrukningsmateriel har kostat ca. 200 kr, samt min värdighet då det är fullkomligt omöjligt att se cool ut om man promenerar med ett 2.5 m långt kopparrör i handen genom stan.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

För rengöring av kopparören från flussmedel och rester så lägg de i varmt vatten med citronsyra. Låt det ligga ett tag sen skölj ordentligt med vatten.
Får ev putsa lödningarna sen med stålull eller smärgelduk för att få de glänsande igen.

Permalänk
Medlem

@BalleR:

Ah, tack för tipset, ska testa citronsyran. Har förlitat mig på att skölja med varmvatten och inte haft några problem med oväntat mycket skräp eller gegga i blocken. Kan tänka mig att citronsyran är bra för att få bort missfärgningar av oxidering också, får prova på några pensionerade rörbitar!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd

Riktigt läckert, att man inte sett denna tråd tidigare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

TV-kocken har varit framme

Blir lite knasigt med grammatiken eftersom jag skriver allt detta efter att jobbet är klart.

Såhär ser bygget ut med allt utom tömningsröret monterat:

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Frida 🥐

Tycker du borde slänga upp detta bygge i Galleriet med bilder från olika vinklar i färdigbyggd form ser bra ut!

Visa signatur
Permalänk
Desk Master

Ja detta var ju stiligt Någon orsak specifikt varför du valde att inte böja dem istället för fittings?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

personligen hade jag nog polerat upp rören men vill man ha detta så går det ju såklart också

Permalänk
Medlem

@Zoyadog: Tack Jag ska göra det, bra idé nu under semestern.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Ja detta var ju stiligt Någon orsak specifikt varför du valde att inte böja dem istället för fittings?

Supertrevlig fråga! Har inte funderat ut en exakt anledning, men följande faktorer blev nog tillsammans de övervägande orsakerna:

* Jag har aldrig arbetat med metall tidigare. Jag kunde löda elektronik, och hade lite koll på hur lödtenn kan bete sig, så jag tyckte tröskeln var något mindre.
* Motstridiga guider och misslyckade försök på Youtube. Det var oklart exakt vilka verktyg, och hur jag skulle behandla rören för att lyckas böja dem utan kollaps eller brott. När jag väl bestämt mig för kopparrör så googlade jag på alla metoder och lödningsmetoden levererade bäst resultat snabbast.
* Ganska bra möjlighet att rätta till misstag. Innan jag skaffade "lab hands" (krokodilklämmor på en rörlig ställning) och hittade en bra rutin för att mäta ut vinklar, var vissa lödningar en total mardröm. Som tur är gick det i viss mån att värma upp misslyckade lödningar och flytta på dem, vilket är extra välkommet när kapning och kantslipning är jobbigt. Har lyckats "rädda" fem rör tack vare det.
* Estetik. Jag gillar snäva kurvor och rör där det "händer något". Under planeringsfasen gick mina tankar ungefär såhär: Mjuka slangar -> Handböjda plaströr -> Raka rör (plast eller glas) med hårdvara -> Kopparrör med lödning. När jag bestämde mig för kopparrör valde jag givetvis mellan böjda rör, lödning och vanliga klämringskopplingar (rörmokar-style), men klämringskopplingarna tar för mycket plats i mitt chassi. Det kanske kan vara ett spännande alternativ i ett större chassi med mer svängrum.
* Kostnad. Om inte vattenkylningshårdvara hade varit så dyrt hade jag säkert stannat vid hårda plast-/glasrör och satt fittings vid varje vinkel, men det hade kostat en tusenlapp mer än vad jag har givit idag (och då räknar jag på färre och smartare kurvor eftersom det finns fler alternativ än 90 grader). Jag räknar med att varje 90-graderskurva för lödning kostar en femma, och röret i sig kostar lika mycket som PETG-rör från en datorbutik. Därför valde jag att lösa alla knepiga vinklar genom att ta omvägar, då de är billiga och mer spännande att titta på. Alternativet klämringskoppling är också för dyrt, typ 50 kr för en 90-gradersvinkel.

la till anledningen till att jag bara har 90-gradersvinklar och inte har med någon annan typ av vinkelkomponent.
Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

personligen hade jag nog polerat upp rören men vill man ha detta så går det ju såklart också

Ja, tanken har slagit mig. Den här finishen var ett resultat av "enklaste vägen" eftersom borstningen ingick som ett bearbetningsmoment till lödningen, så jag fortsatte hela vägen så att säga. Hade även alternativet att inte borsta rent efter lödningen, och hade då fått ännu mattare yta med alla möjliga missfärgningar av upphettningen:

Har fått tipset att klarlacka rören för att de inte ska oxidera, och jag tänker nog göra det, men först ska jag bestämma mig för vilken finish jag gillar mest. Jag ska passa på att experimentera lite med några pensionerade rör.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Ja, tanken har slagit mig. Den här finishen var ett resultat av "enklaste vägen" eftersom borstningen ingick som ett bearbetningsmoment till lödningen, så jag fortsatte hela vägen så att säga. Hade även alternativet att inte borsta rent efter lödningen, och hade då fått ännu mattare yta med alla möjliga missfärgningar av upphettningen:

https://cdn-images-1.medium.com/max/1000/1*cf_02wi0m2kcEb7QpPwwrw.jpeg

Har fått tipset att klarlacka rören för att de inte ska oxidera, och jag tänker nog göra det, men först ska jag bestämma mig för vilken finish jag gillar mest. Jag ska passa på att experimentera lite med några pensionerade rör.

Låter som en bra ide! Dock har jag hört att det har svårt att oxidera i inomhusmiljö om man inte har på den etc. Men ja helt klart bra att man kan klarlacka om man vill, men kännss om det skulle ta så lång tid att det inte skulle göra något, går ju alltid att polera upp om 10 år . either way! kör på! kul projekt!

Permalänk
Medlem

Fint medel att polera med är Autosol Kromputs och en pollertrissa... Har använt den på metall aluminium koppar mm fungerar fint

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vill du snabboxidera rören så går det väl att lägga i saltvattenbad? Jag har hört/läst att urin också skyndar på processen :>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Blir lite knasigt med grammatiken eftersom jag skriver allt detta efter att jobbet är klart.

Såhär ser bygget ut med allt utom tömningsröret monterat:

https://cdn-images-1.medium.com/max/2000/1*QF1EWIZZ5qlPvkz-uiRe7g.jpeg

Rapporterad till admin, porr...

Det måste gå att få det att se mer 'Steampunkigt' ut!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@ZAIZAI:

Jaja, det borde inte vara svårt, jag har inte ens försökt att följa något Steampunk-tema. Leker med tanken på en analog temperaturvisare, små glödlampor som hänger i koppar-armaturer, tunna kugghjul på täckplåtarna för grafikkortet, alternativa strömbrytare och en mässingsram med stora nitar (eller skruv & mutter) runt fönstret.

Men tanken var inte att följa ett dekorationstema, utan istället att bygga en maskin som var funktionell först och främst, med estetik som en bonus.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

* Estetik. Jag gillar snäva kurvor och rör där det "händer något".

Snyggt och prydligt. Själv är jag svag för högre flöden, och ju mer vatten man försöker pressa genom rören, desto värre är de där snäva böjarna. Låååånga svepande böjar tar mycket plats, blir inte lika snyggt, men ger mindre turbulent flöde, och därmed högre flöde. Det gör säkert inte någon större skillnad, men det är viktigt för samvetet.

Inte set bygget innan. Läckert. Jag hade inte putsat och polerat rören, i så fall hade jag kört på kromade rör, och deras kopplingar. Den "naturliga" kopparn är snyggare.

Skrivet av kirayatail:

Men tanken var inte att följa ett dekorationstema, utan istället att bygga en maskin som var funktionell först och främst, med estetik som en bonus.

Undrar hur mycket bättre/sämre temperatur man fått av att använda kopparrör i stället för isolerande plaströr.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Undrar hur mycket bättre/sämre temperatur man fått av att använda kopparrör i stället för isolerande plaströr.

tja, i systemet är ju rören endast tänkta för att transportera kylmediet, utan att ha någon särskild påverkan. Klart, under särskilda förhållanden (iskall luft i lådan, flera meter extra rör) så gör det säkert en mätbar skillnad, men tyvärr faller verkligheten under kategorin "mindre gynnsamma förhållanden".

Jag har i runda slängar 1 m rör i loopen, vilket har en yta på ca 0,038 m^2. Mina radiatorer är en EK-CoolStream SE 280 (2x140) och en EK-CoolStream PE 360 (3x120). Med lite matematik får jag fram att SE-radiatorn har en yta på ca 0.95 m^2 och PE-radiatorn ca 1.2 m^2. Radiatorerna har därmed ca 50x potential att utbyta värme om vi bara ser till ytstorleken. Till detta kommer att en radiator trycker in "till hälften" uppvärmd luft i chassit, och den andra radiatorn pushar ut. Det gör att det ständigt är varmare i chassit än utanför, vilket inte är till rörens fördel som värmeväxlare. Gjorde två mätningar lågt/högt varvtal på fläktarna för att visa förhållandet:

Rumstemperatur 30 grader, kontinuerlig belastning på båda grafikkorten på 100%.

Lågt varvtal:
Chassiluft - 46 grader
Kylvätska - 51 grader

Högt varvtal:
Chassiluft - 38 grader
Kylvätska - 39 grader

Så... Min slutsats är att jag får vara glad så länge rören inte värmer upp vätskan Men jag håller med om att det hade varit intressant att se om ett byte av rör ger en mätbar skillnad!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Rapporterad till admin, porr...

Oh, glömde det... Inte jämfört med det här:

Nakna grafikkort, det är grejer det

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

För längre svepande böjar som Mr=B nämnde, behövs egentligen bara en rörkrökare/rörbock Du måste ha en för rätt ytterdiameter (Jag länkade till en för 12mm rör) för att röret inte skall vika sig och bli helt platt. Rörkap har du troligtvis redan. Sedan nått att trubba ner vassa kanter innan man trär in dem i anslutningarna i radiatorer, reservoar och pump.

Jag har själv en från Biltema (Se länken ovan) som skapar radier på 35mm. Jag brukar dock låna en från ett VVS proffs när det är dags, som är skonsammare mot rören (Mindre polering) och har en radie på 50mm. Verktygen har grad markeringar, så det är lätt att skapa andra än 90 graders böjar. Om man är osäker går det bra att över böja röret lite, man kan bända tillbaka den en bit. Men har man bockat för lite och försöker bända lite till utan verktyget, så viker sig röret direkt.

Annars snyggt bygge. Jag har byggt två system med kromad koppar (12mm) blir det någon mer, blir det troligtvis i naturell koppar.

Kan tipsa om att köpa anslutningar utomlands. Svnska butiker tar hutlösa priser på allt vad vattenkylning heter.
En vanlig hardtube fitting kostar 60-100kr. Jag beställde från England i våras för 28kr/st...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Och så får man inte glömma att hetta upp röret innan böjning, då butikerna är allmänt dåliga på att tala om huruvida det är "mjuka" eller hårda rör de säljer. Som sagt fick jag med tydliga snäva kurvor möjlighet att göra några snirkliga dragningar som tillför till det estetiska.

Fittings för 28 kr låter ju super, gav typ 40-45 för mina, och handlade i princip allt utom VVS-artiklarna och en sketen temperatursensor från utlandet.

Kromat känns som en trevlig möjlighet för nästa bygge kanske. På ett filosofiskt plan känns arbetet med ren koppar - ett rent grundämne, väldigt tilltalande. Men nu har jag ju gjort det, så det är väl bara att hoppa på nästa utmaning.

Nackdel bara i att jag inte kan rättfärdiga att bygga en maskin till, har varken budget, behov eller plats för det. Någon som är sugen på att skaffa dator och låta mig bygga?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Kromade är inte av glödgade. De är hårda. Men 12mm är i alla fall inget problem. Vet inte om kromet skulle hålla sig lika fint om man värmde på?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse:

Det visar bara hur lite jag ännu kan, samt hur otydlig och knapphändig informationen jag hittade var. Såg några youtube-videos på nån kille som gjorde sex(!) försök att kröka ett uppenbart hårt rör och fick likadana fatala sprickor varje gång.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt upp ett gäng bilder till i det här galleriet: https://www.sweclockers.com/galleri/14603-kopparror

Jag fortsätter gärna diskussionen här, kul att snacka VVS och MHz i en härlig blandning

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt snygg lösning du har gjort för tömning av systemet

Skickades från m.sweclockers.com