Problem med internet hemma, vissa sidor långsamma.

Permalänk

Problem med internet hemma, vissa sidor långsamma.

Så jag spelar en mängd kinesiska spel via webbläsare och mobilen.

Nu är det så att jag har märkt att när jag försöker ladda ner dessa appar till mobilen via Wi-Fi hemma får jag kanske 5-30kb/s och även samma då om jag gör det via datorn med kabel.
Men om jag laddar ner dessa mobila appar med 4G så får jag runt 40mb/s.

Använder en Asus rtAC66U som router med min router från comhem som bridge.
Jag har comhem som leverantör och Telenor för mobilen.

Kan det vara så att comhem sänker hastigheterna för dessa connections eller är det möjligtvis min router?

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan gott och väl vara så att Comhem har dålig anslutning mot dessa servrar och Telenor har bättre.

Har du någon IP-adress eller webbadress som du vet det går långsamt till? Nästa steg är att göra en traceroute, och det går inte bara liksom på ett namn på en app om du förstår vad jag menar.

Permalänk

@pv2b: Yes jag har en ip till deras hemsida!

guopan.cn

bfi0w5y7s6wa3cn.gfvip05am.com.

121.29.18.107

Permalänk
Hedersmedlem

Okej! Det första du behöver göra är att göra en traceroute. Enklast är om du kan göra detta från datorn. (Finns appar för android också, men de funkar inte alltid.) Har du möjlighet att koppla upp din dator till ditt 4G för att göra en traceroute den vägen?

En traceroute gör du så här (förutsätter att du kör Windows 8.1 eller 10, annars kan instruktionerna vara lite annorlunda):

1. Högerklicka på Windows-ikonen längst ner till vänster och välj "Run" (eller "Kör" på engelsk Windows).
2. Mata in "cmd" och tryck på OK.
3. I den svarta rutan du får upp mata in följande kommando.

tracert guopan.cn

4. Vänta på att traceroute går klart.
5. Högerklicka på titelraden, välj Edit -> Select All och tryck sedan på Enter (för att kopiera).
6. Öppna upp Notepad, klistra in vad du kopierat och spara i en textfil.
7. Koppla upp till Telenor istället och upprepa steg 1-6.

När du fått detta data, postar du tillbaka det här i tråden. Skriv [code] före det du klistar in och [/code] efteråt, så blir det enklare att läsa på forumet.

Det här hjälper oss att se vilken väg trafiken går till deras servrar, om det kan finnas några flaskhalsar, och kommer också vara användbart vid eventuell felanmälan till Com Hem.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tillägga (som en referenspunkt) att från jobbet där vi kör Portlane så ser det ut så här. (Har klippt bort de första två IP-adresserna av säkerhetsskäl.)

Microsoft Windows [Version 6.3.9600] (c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\XXXXX>tracert guopan.cn Tracing route to j0o75qbvg20h009m.gfvip05am.com [121.29.18.107] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms XXXXX [XXX.XXX.XXX.XXX] 2 <1 ms <1 ms <1 ms XXXXX [XXX.XXX.XXX.XXX] 3 1 ms <1 ms 1 ms be-2.cr1.sto1.se.portlane.net [80.67.4.186] 4 1 ms 1 ms 1 ms s-b5-link.telia.net [62.115.145.10] 5 1 ms 1 ms 2 ms s-bb4-link.telia.net [62.115.119.110] 6 11 ms 12 ms 17 ms hbg-bb4-link.telia.net [62.115.115.58] 7 25 ms 23 ms 23 ms ldn-bb4-link.telia.net [62.115.122.161] 8 24 ms 28 ms 25 ms ldn-b4-link.telia.net [62.115.134.139] 9 23 ms 23 ms 23 ms chinaunicom-ic-324709-ldn-b4.c.telia.net [62.115.154.221] 10 256 ms 257 ms 261 ms 219.158.29.77 11 252 ms 253 ms 254 ms 219.158.3.29 12 260 ms 261 ms 269 ms 219.158.4.169 13 215 ms 221 ms 225 ms 219.158.5.114 14 257 ms 257 ms 252 ms 220.195.20.178 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 * * * Request timed out. 23 * * * Request timed out. 24 * * * Request timed out. 25 * * * Request timed out. 26 * * * Request timed out. 27 * * * Request timed out. 28 * * * Request timed out. 29 * * * Request timed out. 30 * * * Request timed out. Trace complete. C:\Users\XXXXX>

Jag kan inte avgöra om det går "snabbt" eller långsamt härifrån utan några referensramar. Tar ungefär 14 sekunder att ladda hela sidan för mig (och då har jag aldrig besökt sidan förut.)

Tog bort en extra radbrytning som smygit sig in i tracerouten.
Permalänk

Här är via comhem

Jag märker ju skillnad när jag väl laddar ner appar från dem, samt att det tar några extra sekunder när jag kör via comhem nätverket att komma in på hemsidan.

C:\WINDOWS\system32>tracert guopan.cn Tracing route to j0o75qbvg20h009m.gfvip05am.com [121.29.18.107] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms 1 ms <1 ms router.asus.com 2 7 ms 7 ms 6 ms x.x.x.x 3 8 ms 12 ms 7 ms ore-bbr-1-be20-10.net.comhem.se [213.200.166.165] 4 13 ms 14 ms 13 ms nap-core-1-be112.net.comhem.se [213.200.163.91] 5 18 ms 14 ms 15 ms mtc-peer-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.34] 6 14 ms 13 ms 13 ms s-b5-link.telia.net [62.115.48.153] 7 15 ms 16 ms 14 ms s-bb4-link.telia.net [80.91.249.218] 8 28 ms 26 ms 25 ms hbg-bb4-link.telia.net [62.115.115.58] 9 41 ms 39 ms 40 ms ldn-bb4-link.telia.net [62.115.122.161] 10 43 ms 40 ms 41 ms ldn-b4-link.telia.net [62.115.134.139] 11 328 ms 340 ms 343 ms chinaunicom-ic-324709-ldn-b4.c.telia.net [62.115.154.221] 12 319 ms 311 ms 318 ms 219.158.29.77 13 328 ms 358 ms 359 ms 219.158.16.65 14 367 ms 384 ms 375 ms 219.158.5.153 15 330 ms 349 ms 368 ms 219.158.113.26 16 360 ms 355 ms 351 ms 220.195.20.182 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 * * * Request timed out. 23 * * * Request timed out. 24 * * * Request timed out. 25 * * * Request timed out. 26 * * * Request timed out. 27 * * * Request timed out. 28 * * * Request timed out. 29 * * * Request timed out. 30 * * * Request timed out. Trace complete. C:\WINDOWS\system32>

Permalänk

och detta är telenor

Microsoft Windows [Version 10.0.17134.112] (c) 2018 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. C:\WINDOWS\system32>tracert guopan.cn Tracing route to j0o75qbvg20h009m.gfvip05am.com [121.29.18.107] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms xxx.xxx 2 * * * Request timed out. 3 * * * Request timed out. 4 50 ms 59 ms 59 ms 94.234.236.69 5 24 ms 47 ms 38 ms 62.127.2.9 6 75 ms 71 ms 59 ms ti3163c360-ae64-0.ti.telenor.net [146.172.20.50] 7 61 ms 70 ms 62 ms ti3003c400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.98.46] 8 83 ms 86 ms 83 ms ti9006b400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.105.81] 9 60 ms 79 ms 87 ms r1-i-deff-1.chinaunicom.cn [80.81.195.58] 10 172 ms 184 ms 179 ms 219.158.99.61 11 224 ms 263 ms 236 ms 219.158.115.169 12 235 ms 248 ms 229 ms 219.158.16.81 13 230 ms 224 ms 231 ms 219.158.4.169 14 257 ms 239 ms 243 ms 219.158.3.226 15 226 ms 235 ms 210 ms 220.195.16.130 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 * * * Request timed out. 23 * * * Request timed out. 24 * * * Request timed out. 25 * * * Request timed out. 26 * * * Request timed out. 27 * * * Request timed out. 28 * * * Request timed out. 29 * * * Request timed out. 30 * * * Request timed out. Trace complete. C:\WINDOWS\system32>

Permalänk
Hedersmedlem

Du säger att det var en väldigt stor skillnad på att ladda ner filer. Har du en adress till en fil som man kan ladda ner och testa? Det är väldigt bra att ha något reproducerbart och mätbart om du ska felanmäla detta.

Det går inte att se något direkt fel på tracerouten, men jag kan konstatera att både Comhem och Portlane (som jag har här på kontoret) skickar trafiken på samma sätt ut mot Kina, däremot så ser man på skillnaden i pingtider att de kanske tar en annan (längre) väg tillbaka med Comhem. Jämför hopp 8-9 i min trace med hopp 10-11 i din trace. Exakt samma länk, men olika skillnad i pingtid... 234 ms skillnad i pingtid mellan hopp för mig, 300 ms för dig. Behöver inte betyda något men kan göra det.

Permalänk

Här är en länk till en apk jag tänkt ladda ner från dem

http://www.guopan.cn/dede/appload.php?pt=android&type=101&special=jswl

Får denna hastighet när jag laddar ner den via datorn

Via mobil/telenor

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

För mig här på kontoret så laddades detta ner i kanske 7-8 MB/s. Då trots att den tar samma väg över Telia på väg till Kina. Detta tyder på att det är "returen" som det är fel på och alltså specifikt för trafiken från Kina till Comhem på något sätt.

Men innan vi spikar detta: Testa koppla in din dator direkt in i ditt kabelmodem och testa igen. Då har du uteslutit din router som du trodde kunde vara orsaken.

Tänk även på att det i Kina också kan vara den Stora Brandväggen som kan ha ett finger med i spelet när det handlar om att sega ner saker på ett oförklarligt sätt.

Permalänk

Saken är ju den att i början så fungerade det bra och kunda ladda ner i bra hastigheter men nu på senare tid så har det blivit segt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ramengaijin:

Saken är ju den att i början så fungerade det bra och kunda ladda ner i bra hastigheter men nu på senare tid så har det blivit segt.

Det är ju svårt att dra någon slutsats av det annat än att något har förändrats med tidens lopp.

Permalänk

@pv2b: Ja det är väl sant, prövade nu iallafall direkt från comhems router och det var samma långsamma hastighet.
Så troligtvis ligger väl felet hos comhem?

Permalänk
Hedersmedlem

Felet ligger kanske men inte nödvändigtvis *hos* Comhem, men du måste ändå felanmäla felet där, för att de sedan ska kunna ta kontakt med rätt leverantör. Det är ju i alla fall satt utom tvivel att problemet uppstår specifikt när du försöker ladda ner filer från Comhem, och du har ett tydligt "test case" du kan visa upp.

Permalänk

något tips på hur jag ska gå tillväga för bästa sätt att förmedla detta till comhem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ramengaijin:

något tips på hur jag ska gå tillväga för bästa sätt att förmedla detta till comhem?

Börja med att beskriva problemet, d.v.s. att ladda ner från den här sidan går långsamt. Guld värt när du skickar med den URL du använder för att ladda ner. I det här fallet så blir den slutgiltiga URL:en så här:

Beskriv då att du får väldigt långsamma hastigheter via Com Hem, men att du via en annan anslutning (Telenor) och även via någon annans anslutning (Portlane) får snabba hastigheter.

Skicka sedan med alla traceroutes som du tagit fram. Om de vill ha mer info så får de väl be om hjälp.

Kan du förresten också ta fram en traceroute enligt detta?

tracert andl.guopan.cn

Det verkar vara just andl.guopan.cn som är därifrån själva APK-filen laddas ner och går långsamt. Bra alltså att trace:a till denna adress. Så här ser det ut från Portlane för referens:

C:\Users\XXXXXX>tracert andl.guopan.cn Tracing route to zvoolevi.v.qingcdn.com [150.138.238.138] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms XXXXXX [XXX.XXX.XXX.XXX] 2 <1 ms <1 ms <1 ms XXXXXX [XXX.XXX.XXX.XXX] 3 1 ms 1 ms 1 ms be-2.cr1.sto1.se.portlane.net [80.67.4.186] 4 1 ms 1 ms 1 ms s-b5-link.telia.net [62.115.145.10] 5 2 ms 1 ms 1 ms s-bb3-link.telia.net [62.115.141.202] 6 25 ms 25 ms 25 ms ffm-bb3-link.telia.net [62.115.138.237] 7 22 ms 25 ms 22 ms ffm-b1-link.telia.net [62.115.137.129] 8 25 ms 26 ms 25 ms 202.97.58.149 9 197 ms 196 ms 197 ms 202.97.34.205 10 196 ms 193 ms 197 ms 202.97.91.41 11 215 ms 213 ms 215 ms 202.97.57.146 12 205 ms 204 ms 205 ms 202.97.40.138 13 216 ms 216 ms 216 ms 150.138.192.42 14 251 ms 249 ms 251 ms 150.138.196.242 15 212 ms 212 ms 230 ms 150.138.223.66 16 * * * Request timed out. 17 228 ms 229 ms 228 ms 150.138.238.138 Trace complete. C:\Users\XXXXXX>

Permalänk

Här är den

Microsoft Windows [Version 10.0.17134.112] (c) 2018 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. C:\WINDOWS\system32>tracert andl.guopan.cn Tracing route to zvoolevi.v.qingcdn.com [150.138.238.137] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms router.asus.com 2 7 ms 5 ms 5 ms 3 7 ms 7 ms 6 ms ore-bbr-2-be20-10.net.comhem.se [213.200.166.167] 4 12 ms 11 ms 12 ms mtc-core-1-be112.net.comhem.se [213.200.163.93] 5 12 ms 12 ms 13 ms nap-peer-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.32] 6 12 ms 12 ms 12 ms s-b6-link.telia.net [62.115.48.149] 7 14 ms 10 ms 12 ms s-bb3-link.telia.net [62.115.141.200] 8 35 ms 35 ms 35 ms ffm-bb3-link.telia.net [62.115.138.237] 9 34 ms 35 ms 34 ms ffm-b1-link.telia.net [62.115.141.235] 10 38 ms 34 ms 34 ms 202.97.58.149 11 * * * Request timed out. 12 326 ms * * 202.97.33.125 13 * 328 ms * 202.97.50.133 14 * 337 ms * 202.97.40.130 15 346 ms 356 ms * 150.138.192.106 16 * * * Request timed out. 17 * 334 ms * 150.138.223.70 18 * * * Request timed out. 19 355 ms * 358 ms 150.138.238.137 Trace complete. C:\WINDOWS\system32>

Permalänk
Hedersmedlem

Oj oj oj, där har vi en tydlig illustration av problemet. Jättemycket packetloss mot denna server. Ser du alla * på hopp 11 och framåt? * betyder att du inte fått svar och därmed att du fått packet loss.

Nu tycker jag du har tillräckligt för att kunna gå till Comhem och felanmäla.

Permalänk

@pv2b: yes drog iväg ett mail till deras kundservice så får vi se vart det leder, tack så otroligt mycket för hjälpen!