Okej! Det första du behöver göra är att göra en traceroute. Enklast är om du kan göra detta från datorn. (Finns appar för android också, men de funkar inte alltid.) Har du möjlighet att koppla upp din dator till ditt 4G för att göra en traceroute den vägen?
En traceroute gör du så här (förutsätter att du kör Windows 8.1 eller 10, annars kan instruktionerna vara lite annorlunda):
1. Högerklicka på Windows-ikonen längst ner till vänster och välj "Run" (eller "Kör" på engelsk Windows).
2. Mata in "cmd" och tryck på OK.
3. I den svarta rutan du får upp mata in följande kommando.
4. Vänta på att traceroute går klart.
5. Högerklicka på titelraden, välj Edit -> Select All och tryck sedan på Enter (för att kopiera).
6. Öppna upp Notepad, klistra in vad du kopierat och spara i en textfil.
7. Koppla upp till Telenor istället och upprepa steg 1-6.
När du fått detta data, postar du tillbaka det här i tråden. Skriv [code] före det du klistar in och [/code] efteråt, så blir det enklare att läsa på forumet.
Det här hjälper oss att se vilken väg trafiken går till deras servrar, om det kan finnas några flaskhalsar, och kommer också vara användbart vid eventuell felanmälan till Com Hem.