Permalänk
Medlem

2666Mhz eller 3000Mhz?

Hej, hjälper en polare med hans dator men jag undrar om det är någon stor skillnad mellan 2666Mhz och 3000Mhz på RAM minnen?
Tänk att köra i 2x8. ASUS PRIME Z370.

/Mvh

Permalänk
Medlem

@Lottjarn:
Är det ett PRIME Z370-A eller ett PRIME Z370-P?
Det är skillnad på dessa, då PRIME Z370-P kan till skillnad mot PRIME Z370-A köra minne upp till 2666Mhz utan OC.

Men i vilket fall som helst, ja det är skillnad på att köra 3000Mhz moduler gemfört med 2666Mhz, inte någon jätte stor skillnad, men den märks.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Lottjarn:
Är det ett PRIME Z370-A eller ett PRIME Z370-P?
Det är skillnad på dessa, då PRIME Z370-P kan till skillnad mot PRIME Z370-A köra minne upp till 2666Mhz utan OC.

Men i vilket fall som helst, ja det är skillnad på att köra 3000Mhz moduler gemfört med 2666Mhz, inte någon jätte stor skillnad, men den märks.

Det är ett PRIME Z370-A som det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottjarn:

Det är ett PRIME Z370-A som det gäller.

Om ni inte vill hålla på att fibbla med att överklocka RAM då (dock så räcker det troligtvis med att aktivera XMP), så är det 2133Mhz moduler som gäller.

Kortet klarar visserligen upp till 4000Mhz moduler, men hur snabba det går att ha är beroende av vilken CPU som kommer att användas, eftersom det är i huvudsak dess minnesbuss (eller vad det nu heter) som styr detta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Gör verkligen 2666-3000mhz så stor skillnad ?
I spel lär det väl inte röra sig om mer än några få fps kanske ?
Eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem

Här har ni: https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...

LTT: https://www.youtube.com/watch?v=D_Yt4vSZKVk

Liten skillnad är det beroende på applikation. Mycket beror på om det är samma timings vid ökad frekvens, om inte så är prestandan ofta försumbar.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Om ni inte vill hålla på att fibbla med att överklocka RAM då (dock så räcker det troligtvis med att aktivera XMP), så är det 2133Mhz moduler som gäller.

Kortet klarar visserligen upp till 4000Mhz moduler, men hur snabba det går att ha är beroende av vilken CPU som kommer att användas, eftersom det är i huvudsak dess minnesbuss (eller vad det nu heter) som styr detta.

Nu yrar du väl. På Coffe Lake så har i3 och sämre modeller 2400MHz som standard frekvens. i5 och i7 har 2666MHz som standard frekvens. Då är inte 2133MHz önskvärt då man faktiskt stryper deras minnesbandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Nu yrar du väl. På Coffe Lake så har i3 och sämre modeller 2400MHz som standard frekvens. i5 och i7 har 2666MHz som standard frekvens. Då är inte 2133MHz önskvärt då man faktiskt stryper deras minnesbandbredd.

Jag föreslår att du tar en titt här PRIME Z370-A allt utom 2133Mhz är listat som OC.

Om nu ASUS kanske inte har uppdaterat informationen, är inte mitt fel

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Jag föreslår att du tar en titt här PRIME Z370-A allt utom 2133Mhz är listat som OC.

Om nu ASUS kanske inte har uppdaterat informationen, är inte mitt fel

Då skriver Asus fel. Du kan titta här så ser du vad Intel har satt som standard frekvens. Detta gäller för 8 gen i5 och i7 https://ark.intel.com/products/126685/Intel-Core-i5-8600K-Pro...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Då skriver Asus fel. Du kan titta här så ser du vad Intel har satt som standard frekvens. Detta gäller för 8 gen i5 och i7

Jag ser ingen logisk orsak till att varför det skiljer på vilka RAM hastigheter som måste köras i OC på PRIME Z370-A coh dess syster kort PRIME Z370-P.
Går man efter BIOS versionerna som är släppta, så är dessa två kort lika gamla.

Men jag vet av erfarenhet att det är mer än CPU'n som styr vilka RAM hastigheter man kan ha.

Jag har ett gammalt ASRock kort som det sitter en E6600 på, vilken stödjer upp till 1066Mhz moduler, men moderkortet stödjer bara upp till 667Mhz, så även hur mycket jag än önskar, så kan jag inte få högre hastighet på RAM än 667Mhz.

@ROG_Johan
Kan du svara på varför är det skillnad mellan PRIME Z370-A & PRIME Z370-P?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Jag ser ingen logisk orsak till att varför det skiljer på vilka RAM hastigheter som måste köras i OC på PRIME Z370-A coh dess syster kort PRIME Z370-P.
Går man efter BIOS versionerna som är släppta, så är dessa två kort lika gamla.

Men jag vet av erfarenhet att det är mer än CPU'n som styr vilka RAM hastigheter man kan ha.

Jag har ett gammalt ASRock kort som det sitter en E6600 på, vilken stödjer upp till 1066Mhz moduler, men moderkortet stödjer bara upp till 667Mhz, så även hur mycket jag än önskar, så kan jag inte få högre hastighet på RAM än 667Mhz.

@ROG_Johan
Kan du svara på varför är det skillnad mellan PRIME Z370-A & PRIME Z370-P?

Killarna och tjejerna hos ASUS är också människor och klipp och klistra är en känd metod när man skriver specifikationer på nätet. Hur som helst så har Intel specificerat hela 8e generationen för både kretsarna och processorerna för 2400MHZ och 2666MHz, inte 2133MHz även om den frekvensen funkar eftersom de trots allt är den frekvens som alltid till 100% måste fungera!
Och när de kommer till moderkorten så är de trots allt dess krets som styr hur snabba minnen man kan köra. Och i dagens generation så skall samtliga moderkortet med H310, B360, H370 och Z370 kretsar klara upp till 2666MHz som standard utan överklockning.

Lite "Off Topic" men som ändå har med ämnet å göra. De finns de ett organ som heter JEDEC som i sin tur bestämmer och klassar vad som är standard för varje ramminnesteknik som finns. Och hos DDR4 är de och 2133MHz som är dess standard och därmed den frekvens som allt måste fungera med. Sen kan ju såklart minnestillverkarna göra minnen som är snabbare än så. Men allt baseras fortfarande på JEDEC standarden.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag föreslår att du tar en titt här PRIME Z370-A allt utom 2133Mhz är listat som OC.

Om nu ASUS kanske inte har uppdaterat informationen, är inte mitt fel

Manualen till Z370-A listar upp till DDR4-2666 som icke-OC, så någon har troligtvis klantat sig med specifikationerna på produktsidan. Manualen till föregångaren Z270-A listar för övrigt alla frekvenser som OC, inklusive DDR4-2133, så Asus har kanske inte den bästa kollen verkar det som

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Belzader:

Jag ser ingen logisk orsak till att varför det skiljer på vilka RAM hastigheter som måste köras i OC på PRIME Z370-A coh dess syster kort PRIME Z370-P.
Går man efter BIOS versionerna som är släppta, så är dessa två kort lika gamla.

Men jag vet av erfarenhet att det är mer än CPU'n som styr vilka RAM hastigheter man kan ha.

Jag har ett gammalt ASRock kort som det sitter en E6600 på, vilken stödjer upp till 1066Mhz moduler, men moderkortet stödjer bara upp till 667Mhz, så även hur mycket jag än önskar, så kan jag inte få högre hastighet på RAM än 667Mhz.

@ROG_Johan
Kan du svara på varför är det skillnad mellan PRIME Z370-A & PRIME Z370-P?

Hallå hallå!

Jag ska försöka Det verkar ha blivit lite fel på hemsidan, vilket har lett till att misinformation spridits. Båda korten klarar upp till och med 2666MHz native. Z370-A är ett lite mer påkostat alternativ jämfört med Z370-P. Detta återspeglas dels i spänningsdelen till CPU, men också i komponenter i övriga kortet. P sparar in lite genom att inte vara ett fullstort ATX, det är något smalare (22.6cm bredd jämfört med 24.4cm bredd på A). Eftersom A då är fullstort har det en mer optimerad layout för minnet, och det kan därför klockas högre. A har stöd för SLI, vilket lämpar sig för användning av ett 4X eller snabbare i den andra 16X-porten. P:s andra 16X-port går via PCH:n och är därför långsammare än A, vars port går direkt till CPU:n. A har också bättre nätverk och ljud jämfört med P. Slutligen skiljer det sig lite i anslutningar, mer exakt information går att finna här under fliken "gränssnitt": https://www.komplett.se/compare?id=956663&id=956664

Mvh
Johan, ROG Nordic.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Killarna och tjejerna hos ASUS är också människor och klipp och klistra är en känd metod när man skriver specifikationer på nätet. Hur som helst så har Intel specificerat hela 8e generationen för både kretsarna och processorerna för 2400MHZ och 2666MHz, inte 2133MHz även om den frekvensen funkar eftersom de trots allt är den frekvens som alltid till 100% måste fungera!
Och när de kommer till moderkorten så är de trots allt dess krets som styr hur snabba minnen man kan köra. Och i dagens generation så skall samtliga moderkortet med H310, B360, H370 och Z370 kretsar klara upp till 2666MHz som standard utan överklockning.

Lite "Off Topic" men som ändå har med ämnet å göra. De finns de ett organ som heter JEDEC som i sin tur bestämmer och klassar vad som är standard för varje ramminnesteknik som finns. Och hos DDR4 är de och 2133MHz som är dess standard och därmed den frekvens som allt måste fungera med. Sen kan ju såklart minnestillverkarna göra minnen som är snabbare än så. Men allt baseras fortfarande på JEDEC standarden.

Stämmer inte i praktiken, min i3 8100 klarar endast 2400 mhz med ett b360.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThaHolyOne:

Stämmer inte i praktiken, min i3 8100 klarar endast 2400 mhz med ett b360.

De beror på processorn och inte moderkortet. Alla i3or av generation 8 och 9 är specificerade för 2400MHz. B360 kretsen är specificerad för upp till 2666MHz. Och B360 är också en låst krets och kan inte överklockas, så därför kan du inte få ut 2666MHz med en i3a. Monterar du en i5, i7 eller i9a så kommer du kunna köra upp till 2666MHz förutsatt att dina minnen är specificerade till 2666MHz. Precis som jag skrev tidigare!

Rättstavning och tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De beror på processorn och inte moderkortet. Alla i3or av generation 8 och 9 är specificerade för 2400MHz. B360 kretsen är specificerad för upp till 2666MHz. Och B360 är också en låst krets och kan inte överklockas, så därför kan du inte få ut 2666MHz med en i3a. Monterar du en i5, i7 eller i9a så kommer du kunna köra upp till 2666MHz förutsatt att dina minnen är specificerade till 2666MHz. Precis som jag skrev tidigare!

Tack för denna input.
Bra så jag skall bygga ny dator med B360...

Skickades från m.sweclockers.com