Del 1: Så fungerar internet – hos Ownit

Permalänk
Melding Plague

Del 1: Så fungerar internet – hos Ownit

Hur kopplar vi upp oss mot internet och var går egentligen trafiken när den lämnar vårt hus? Det undersöker Karl Emil Nikka när han går ”under jorden” med Ownits tekniker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt att se dessa videorna. Tack.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tack för detta

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Härligt jobbat Emil! När kommer nästa del tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Bra Guide dock lite basic för mig. Men den kanske inte är riktad till en Nätverkstekniker som har jobbat som fibertekniker i ett stadsnät

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av N0tepad:

Härligt jobbat Emil! När kommer nästa del tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Vi kör varannan vecka nu under sommaren.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Sandia:

Bra Guide dock lite basic för mig. Men den kanske inte är riktad till en Nätverkstekniker som har jobbat som fibertekniker i ett stadsnät

Hehe. Nej, då kommer du inte att lära dig mycket nytt i dessa avsnitt. Men jag uppskattar att du gillade guiden! Det lär dyka upp en del frågor under de kommande avsnitten när vi har kommit lite längre fram och då är kompetens som din guld värd att ha här i forumet.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt initiativ!

Citat:

I slutänden måste vi trots allt alltid få över signalen på kopparnätverkskabel med vanlig RJ45-kontakt för att kunna ansluta våra datorer rent fysiskt.

Vill bara poängtera att det inte är ett måste per se. Det går utmärkt att exempelvis köra NIC's med SFP-anslutning rakt in i datorn.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Om jag får dela med mig av min personliga åsikt, så känns videon lite "stel", ser hellre att man sitter ner i en soffa lite avslappnat med nån trevlig IKEA tavla i bakgrunden eller nåt

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Dimman:

Mycket trevligt initiativ!

Vill bara poängtera att det inte är ett måste per se. Det går utmärkt att exempelvis köra NIC's med SFP-anslutning rakt in i datorn.

Det har du i och för sig rätt i. Inte så vanligt, men visst går det. Tack för kompletteringen.

Permalänk
Medlem

Tack Emil! kul att titta på för en som knappt vet något om nätverk. Du håller en mycket bra nivå på snacket tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tack Emil för detta, längtar efter nästa avsnitt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt informativt men tyvärr så var vita bakgrunden hemsk, så fick ha videon igång i bakgrunden och bara lyssna

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eggfarfar:

Om jag får dela med mig av min personliga åsikt, så känns videon lite "stel", ser hellre att man sitter ner i en soffa lite avslappnat med nån trevlig IKEA tavla i bakgrunden eller nåt

Håller inte med om det. Mycket bra video förövrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tycker du skulle förklarat lite mer i detalj efteråt, vad den ringbeklädda tatuerade herren försökte förklara. Lite grafik kanske.

Dina förklaringar är klockrena för personer som inte har koll på nätverk, men jag kan tänka mig att ingen av dessa personer hängde med i alla termer så som switchar, mux och peering.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot resten!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av PointMan:

Tycker du skulle förklarat lite mer i detalj efteråt, vad den ringbeklädda tatuerade herren försökte förklara. Lite grafik kanske.

Dina förklaringar är klockrena för personer som inte har koll på nätverk, men jag kan tänka mig att ingen av dessa personer hängde med i alla termer så som switchar, mux och peering.

Ja, det blev ett olyckligt nivåhopp där och, på grund av platsen, gav jag inte honom samma chans att använda grafik för att förklara. Bra feedback! Jag ska ha det åtanke för framtiden.

Permalänk

Funderingar om isdn

varför tar du inte upp om isdn är den för långsam eller för gammal tecknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundell Mikael:

varför tar du inte upp om isdn är den för långsam eller för gammal tecknik

För att om du fortfarande kör på ISDN så kan du till 99.9% få ADSL istället. Och ADSL är mycket snabbare än ISDN.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av sundell Mikael:

varför tar du inte upp om isdn är den för långsam eller för gammal tecknik

Det var en ren prioriteringsfråga. Jag bedömde intresset för bland annat ISDN- och satellitanslutningar som för litet - framförallt för privatpersoner där, mig veterligen, i princip alla bytt till DSL.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, ibland lite för basic och ibland kanske för lite. Jag tror att det första du borde ta upp är lite kort vad en router gör och att det är detta som internet består av dvs en samling routers som visar vägen, vad skiljer den och tex en switch och att tex konsument "Routrar" innehåller oftast både switch router och AP. En annan sak var att jag inte hörde men kanske missade vad ett modem gör ? Dvs att det omvandlar mellan anlogt och digitalt.

Nu säger killen från ownit det här är en Router och dessa är switchar och mer än så är det inte.

Man kan tänka att detta är Swec men jag tror inte det är särskilt hög % som faktiskt vet vad routern gör. Varför den "behövs" hemma och varför tex NAT behövs.
Det är mycket möjligt att du redan tänkt ta upp detta i del 2 eftersom du säger att du ska ta upp hur det fungerar men vill ändå poängtera. Samtliga dina guider känns som de ligger på en lagom nivå för många ska förstå men ibland saknas dom där små detaljerna som knyter ihop det du säger med orden tittarna inter förstår.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

"Roooter"!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

En ODF, som Ownit killen nämnde , är en "Optical Distribution Frame" . Är egentligen bara en plåtlåda där man terminerar fiberkabeln d.v.s svetsar på kontakter. Finns såklart i mängder av varianter men dom flesta är väldigt enkla.

Permalänk
Medlem

Mycket roligt att se denna typ av "sommar-initiativ", skulle dock vilja se en rättelse (om man nu kan kalla det så) angående vårt telenät.

Det hade ju varit bra att säga att det är under avveckling, de stora operatörerna avvecklar det gamla telefonnätet i rätt hög takt.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för bra utbildningsvideos. Nikka är riktigt bra programledare.

Permalänk
Medlem

Kan ni lägga de här "så fungerar det" videos i en egen YouTube kanal så man slipper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

100 Gbit-linorna som det talas om här: https://youtu.be/yg7wWNU-H90?t=1098

Blir lite nyfiken på över vilken typ av kabel den hastigheten transporteras – men det kanske får plats på en ”vanlig” fiberkabel?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Lite feedback på texten.

VDSL är också en asynkron teknik. Det är en vidareutveckling av ADSL.

Över fiber så finns det idag upp till 10Gbit/s för privatpersoner i vissa nät och städer. Bland annat i Stockholm. Och om inte jag minns fel så kör den leverantören det både ner och upp.

Annat som kan vara värt att prata om är nackdelarna med de olika teknikerna. Hur de påverkar delay och jitter. Även känslighet för väder, vind, kabelkvalitet och hantering kan nog vara bra att nämna.

Mvh
Mattias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

100 Gbit-linorna som det talas om här: https://youtu.be/yg7wWNU-H90?t=1098

Blir lite nyfiken på över vilken typ av kabel den hastigheten transporteras – men det kanske får plats på en ”vanlig” fiberkabel?

Japp, det är vanlig fiberkabel.

Man kan skicka 96 kanaler som bär 100gbit/s var med utrustning som är relativt vanlig bland de större leverantörerna idag över ett enkelt fiberpar. Börjar dyka upp 200Gbit/s per kanal, och det jobbas på 400Gbit/s. Utrustningen för detta är självfallet väldigt dyr, och den kräver en hel del kunskap för att installera och drifta.

Mvh Mattias

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Bra initiativ, ibland lite för basic och ibland kanske för lite. Jag tror att det första du borde ta upp är lite kort vad en router gör och att det är detta som internet består av dvs en samling routers som visar vägen, vad skiljer den och tex en switch och att tex konsument "Routrar" innehåller oftast både switch router och AP. En annan sak var att jag inte hörde men kanske missade vad ett modem gör ? Dvs att det omvandlar mellan anlogt och digitalt.

Nu säger killen från ownit det här är en Router och dessa är switchar och mer än så är det inte.

Man kan tänka att detta är Swec men jag tror inte det är särskilt hög % som faktiskt vet vad routern gör. Varför den "behövs" hemma och varför tex NAT behövs.
Det är mycket möjligt att du redan tänkt ta upp detta i del 2 eftersom du säger att du ska ta upp hur det fungerar men vill ändå poängtera. Samtliga dina guider känns som de ligger på en lagom nivå för många ska förstå men ibland saknas dom där små detaljerna som knyter ihop det du säger med orden tittarna inter förstår.

Det sista han säger är "i nästa del kommer vi titta på IP" och det är först då det blir intressant med "rooooters" och switchar. Jag är säker på att det kommer