SD Express möjliggör upp till 128 TB lagring i minneskort

Permalänk
Melding Plague

SD Express möjliggör upp till 128 TB lagring i minneskort

Den ständigt återkommande frågan vad som händer om man korsar minneskort med SSD-teknik besvaras av SD Association, som släpper den nya minneskortsstandarden SD Express.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Sett till utrymme finns gott om utrymme för minneskortindustrin att växa – SD Express tillåter upp till hissnande 128 TB"

Och ett hissnande pris också!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Avstängd

och när kan vanliga konsumenter ta del av 128TB?
År 2040?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tumvanten:

och när kan vanliga konsumenter ta del av 128TB?
År 2040?

Ditt inlägg låter raljerande, men jag förstår inte varför. Det är ju svinbra att specifikationen inte kommer begränsa den tekniska utvecklingen på ett bra tag.

Tänk till exempel vad trevligt det hade varit om 32-bitars Windows aldrig hade funnits.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

och när kan vanliga konsumenter ta del av 128TB?
År 2040?

Kommer vanliga konsumenter ha behov av 128TB i SD-kortsformat 2040 känns som en mer befogad fråga. Säg att 8K blir den upplösning vi stannar på. För min del räcker 100 Mbps bra för 4k, vilket tyder på att 8K kommer kräva runt 400 Mbps. (vilket är över vad REDs 8K kameror ligger på för bitrate idag) 128 TB skulle räcka till 711 timmar

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa nya kort har bättre livslängd än dagens. Flertalet av mina SD-kort har dött för snabbt tycker jag. Har provat flera tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Hoppas dessa nya kort har bättre livslängd än dagens. Flertalet av mina SD-kort har dött för snabbt tycker jag. Har provat flera tillverkare.

vad är bra livslängd på SD-kort?

månader år sekel?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Akronymerna fullständigt haglade genom video...men tycker mest det är kul att utveckligen går framåt.

Permalänk
Medlem

Samsung försökte göra egen stndard för två år sedan som såg ut som microSD fast hette UFS (som skulle stödja 530MB/s full duplex fast med ny layout på undersidan av kortet). Typ ett år senare kom UHS-3, vilket använder samma gamla layout som förr men går i 624MB/s full duplex som man kan se i artikeln (gissa varför ingen började använda UFS).

Det är personligen mer intressant med SD Express pga NVMe, blir dock lite underligt när kort med UHS-2 och UHS-3 kommer bli flaskhalsat pga att en SDe port bara verkar stödja UHS104.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Samsung försökte göra egen stndard för två år sedan som såg ut som microSD fast hette UFS (som skulle stödja 530MB/s full duplex fast med ny layout på undersidan av kortet). Typ ett år senare kom UHS-3, vilket använder samma gamla layout som förr men går i 624MB/s full duplex som man kan se i artikeln (gissa varför ingen började använda UFS).

Det är personligen mer intressant med SD Express pga NVMe, blir dock lite underligt när kort med UHS-2 och UHS-3 kommer bli flaskhalsat pga att en SDe port bara verkar stödja UHS104.

Verkar lite godtyckligt i parenteserna i tabellen, kanske är upp till tillverkare att sätta i avläsare för de extra UHS-2/3-stiften.
edit: Verkar som om SDe-kort har två stiftrader precis som UHS-2/3, men de är inte bakåtkompatibla med annat än UHS-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Verkar lite godtyckligt i parenteserna i tabellen, kanske är upp till tillverkare att sätta i avläsare för de extra UHS-2/3-stiften.
edit: Verkar som om SDe-kort har två stiftrader precis som UHS-2/3, men de är inte bakåtkompatibla med annat än UHS-1.

Jag försökte hitta hur SD korten använde protokoll för att köra igång UHS-2 eller UHS-3, men det verkar bara som att enbart UHS-1 stödjs för att slippa ha en NVMe kontroller plus en UHS-2 eller UHS-3 kontroller på samma kort, förstår dock inte varför de inte skulle göra detta valfritt, då alla lägen utom legacy startas genom kommandon över de vanliga SD kontakterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"