SweClockers-folk som bor utomlands?

Permalänk
Medlem

SweClockers-folk som bor utomlands?

Tänkte att det kunde vara intressant att starta en tråd och se hur många här bor utomlands.

Själv så bodde jag 8 år i Frankrike, Paris, men flyttade för två år sedan till Kalifornia.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bor inte längre utomlands men bodde i Nya Zeeland några månader när jag backpackade om det räknas

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Bosatt i grannlandet jag 😊

Permalänk
Medlem

I dagsläget bosatt i Tampa, Florida.
Blir spännande nu när sommaren smyger sig på och hurricane-season ligger runt hörnet.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Bor i Tokyo sen 2-3 år tillbaka. Här börjar den odrägliga hettan krypa sig in..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Bor i RAM

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Varför bor ni utomlands? Jobb?

Permalänk
Medlem

@Rasmus117: Jobb.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Min största dröm är att lämna Sverige om 3 år när jag är klar med studierna. Så ni får gärna förklara kort som långt hur eller varför ni hamnat där ni är <3

Mycket intresserad av att höra hur ni permanent kan befinna er i USA med tanke på de restriktiva lagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Varför bor ni utomlands? Jobb?

Somliga finner gräset grönare på andra sidan Finns många för och nackdelar att lämna Sverige. Förmodligen är att flera i tråden inklusive mig själv finner fler fördelar och glädje i att bo i annat land där kanske andra möjligheter ges som passar vår livsstil bättre.

Permalänk
Medlem

Bott två gånger i USA (NY) under uppväxten, farsan jobbade för ABB. Sen ett par år i Hong Kong och på Filippinerna. Fuckar min brorsa mig ur arvet på sommarhuset tar jag pengarna och flyttar till Costa Rica.
USA är OK men boendekostnaderna börjar bli olidliga (särskilt i LA och/eller NYC om man ska bli actor/slash waitress...)

Permalänk
Medlem

Jag är en sån där digital nomad, jobbar hemifrån och har bott lite varstans runtom i Europa och Asien. Sist i Malaysia/Singapore, är i Svedala över sommaren och drar sen iväg igen, vet ännu inte vart.

Permalänk
Medlem

Bor strax utanför Brisbane i Australien med frun. Vi studerar båda två.

Trodde vi skulle bli kvar här längre, men kommer flytta hem efter årsskiftet. Det är för långt hem till nära och kära helt enkelt. Bor gärna utomlands igen, men nästa gång blir det Europa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Mycket intresserad av att höra hur ni permanent kan befinna er i USA med tanke på de restriktiva lagarna

Jag blev kommenderad av min arbetsgivare, Försvarsmakten, och i egenskap av den typen av yrke så fick jag ansöka om A2-visa. Riktigt schysst att räknas som Foreign Government Official på flygplatser där man kan glida förbi de flesta köer, t.ex. gå med cabin crew genom immigrations.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Jag pluggade mitt 4:e år av data civ.ing. i Seattle och bestämde mig då med för att flytta utomlands när jag var klar. Dessvärre var jag feg (fattig) och petig med var och för vilka företag, så det gick inte direkt. Landade istället ett grymt jobb i gbg som jag efter 4 år lämnade för ett skitjobb i Yokohama. Ett år senare böt jag upp mig och är väldigt nöjd igen.
Poängen är, ska du utomlands, särskilt direkt efter plugget, kanske beroende på var du vill, så rekommenderar jag att du bara tar dig dit du vill på ett eller annat sätt, och försöker glida in i bekvämlighet efteråt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Föredetting

Jag sitter i Taiwan, eftersom det var ganska ont om de jobb jag var intresserad av i Sverige, och alltid jobbat för taiwanesiska företag.

Arbetskulturen i Asien är lätt efterbliven med europeiska mått mätt, är man sugen på det kanske man inte ska vänja sig med arbete med slapptaskar som fikar stup i kvarten och går på toa på arbetstid istället för under lunchen.

Arbetet är en plats, inte en aktivitet, sedan undrar de varför de har så låg produktivitet. Har du en väldigt speciell kompetens finns det en chans att det blir en aning bättre, men det är för det mesta en orgie i ineffektivitet, åtminstone i Kina och Taiwan. Det är lite så det fungerar när man kör Kamprad-spåret och ska spara varenda öre. Till skillnad från Kamprad sker sparandet på bekostnad av medarbetarnöjdhet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Bodde och jobbade 6 år i England(Nottingham). Flyttade tillbaka till Sverige för ca 2 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Flyttar till Schweiz imorgon på grund av jobb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag sitter i Taiwan, eftersom det var ganska ont om de jobb jag var intresserad av i Sverige, och alltid jobbat för taiwanesiska företag.

Arbetskulturen i Asien är lätt efterbliven med europeiska mått mätt, är man sugen på det kanske man inte ska vänja sig med arbete med slapptaskar som fikar stup i kvarten och går på toa på arbetstid istället för under lunchen.

Arbetet är en plats, inte en aktivitet, sedan undrar de varför de har så låg produktivitet. Har du en väldigt speciell kompetens finns det en chans att det blir en aning bättre, men det är för det mesta en orgie i ineffektivitet, åtminstone i Kina och Taiwan. Det är lite så det fungerar när man kör Kamprad-spåret och ska spara varenda öre. Till skillnad från Kamprad sker sparandet på bekostnad av medarbetarnöjdhet.

Är osäker på om du menar om det är folk i Sverige eller Asien som är ineffektiva. Vilket menade du? Jag har läst meningarna flera gånger men kan inte avgöra vilket du menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Baalex:

I dagsläget bosatt i Tampa, Florida.
Blir spännande nu när sommaren smyger sig på och hurricane-season ligger runt hörnet.

Ha så kul! Frugan kommer från Dominikanska republiken så vi är över med jämna mellanrum. September förra året var intressant...

Ang. trådrubriken så bodde vi tidigare i Michigan. Det var nog det bästa stället jag någonsin bott på. Jag "klickar" så sjukt mycket bättre med amerikaner än svenssons av någon anledning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag "klickar" så sjukt mycket bättre med amerikaner än svenssons av någon anledning.

Jag tror det har mer med amerikanerna än med dig att göra Amerikaner är generellt mer öppna och inbjudande än svenskar.
Det är min upplevelse iallafall, själv aldrig bott utomlands men min farmor bodde i USA från-75 till 2012 då hon gick bort. Jag är född -92, så har i princip spenderat alla mina sommrar från jag föddes till 2012 då i USA .) Och även en hel del andra högtider har det blivit där.

Min dröm är att kunna flytta till USA, gärna inte till någon megastorstad typ LA,NYC eller så, utan gärna en större stad i någon av de mindre kända staterna. Albuquerque är en otroligt mysig stad, det var nämligen där min farmor bodde. Så det har ju även ett sentimentalt värde för mig då Bra klimat också!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag sitter i Taiwan, eftersom det var ganska ont om de jobb jag var intresserad av i Sverige, och alltid jobbat för taiwanesiska företag.

Arbetskulturen i Asien är lätt efterbliven med europeiska mått mätt, är man sugen på det kanske man inte ska vänja sig med arbete med slapptaskar som fikar stup i kvarten och går på toa på arbetstid istället för under lunchen.

Arbetet är en plats, inte en aktivitet, sedan undrar de varför de har så låg produktivitet. Har du en väldigt speciell kompetens finns det en chans att det blir en aning bättre, men det är för det mesta en orgie i ineffektivitet, åtminstone i Kina och Taiwan. Det är lite så det fungerar när man kör Kamprad-spåret och ska spara varenda öre. Till skillnad från Kamprad sker sparandet på bekostnad av medarbetarnöjdhet.

Min uppfattning har alltid varit att asiatiska arbetsplatser allmänt är mycket mer effektiva än svenska. Men det kanske är fördomar?
Här kommer man undan med ganska mycket, man kan slöa igenom en arbetsdag på många arbetsplatser, om man är trött. Men det känns som att ett sådant beteende skulle ge värre konsekvenser i andra länder.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av sAAb:

Är osäker på om du menar om det är folk i Sverige eller Asien som är ineffektiva. Vilket menade du? Jag har läst meningarna flera gånger men kan inte avgöra vilket du menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Asiatiska arbetsplatser är sjukt ineffektiva. Skrev lite snabbt. Folk tar rent allmänt inga initiativ och är livrädda för chefer. Kontentan är att absolut ingenting händer om chefen inte är på plats och micromanagar som en hök.

Skrivet av solemn:

Min uppfattning har alltid varit att asiatiska arbetsplatser allmänt är mycket mer effektiva än svenska. Men det kanske är fördomar?
Här kommer man undan med ganska mycket, man kan slöa igenom en arbetsdag på många arbetsplatser, om man är trött. Men det känns som att ett sådant beteende skulle ge värre konsekvenser i andra länder.

På ett större företag jag jobbade för var det mer eller mindre normen att man gick till jobbet och skötte ett andra jobb på distans från kontoret, eftersom det inte hände något. En direktör på ett annat blev meddelad att hans marknadsföringsavdelning inte gjorde något annat än satt och fikade hela dagarna och åmade sig över att de faktiskt fick jobb ibland, hans svar blev "jag vet, men jag ber dem skicka mig en rapport i veckan så de åtminstone har en rapport att göra".

Nationalsporten här är att låtsas vara upptagen, även om du inte har ett skit att göra. Normalfallet är att det finns en eller två personer på varje avdelning som gör allt, medan resten bara är dövikt. Som nämnt misstar de även tid på kontoret för arbete, och ingen vågar gå hem innan chefen går, så det blir snabbt 12h-dagar bara för att folk är för fega för att gå hem, eftersom chefen dyker upp någon gång under eftermiddagen när det passar denne.

Att folk slöar hemma är väl inte helt ovanligt heller, speciellt inte på myndigheter och kommuner, men det här är på en annan nivå i genomsnitt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Finlandssvensk.

Permalänk
Inaktiv

Ohio, USA, p.g.a. frugan.. Pendlar en del.

Tycker det bara är jobbigt, med FATCA och FBAR och allt som måste göras där (Tror USA har de knepigaste skatte och penga relaterade lagar jag någonsin sett...), många som missar det nu läser man om, tyvärr drabbar ju det oftast de som inte har pengar med. :\

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon173292:

Ohio, USA, p.g.a. frugan.. Pendlar en del.

Tycker det bara är jobbigt, med FATCA och FBAR och allt som måste göras där (Tror USA har de knepigaste skatte och penga relaterade lagar jag någonsin sett...), många som missar det nu läser man om, tyvärr drabbar ju det oftast de som inte har pengar med. :\

FATCA etc. måste du ju bara fylla i om du skattar i USA och har tillgångar på utländska konton eller tjänar inkomst från utländska källor. Det hade du behövt i Sverige också om förhållandet var det omvända. Faktum är att om har konton i USA så får en svensk bank knappt ta i dig med tång. Pratade med en rådgivare på Nordea som helt enkelt inte fick hjälpa mig på grund av detta tidigare...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

FATCA etc. måste du ju bara fylla i om du skattar i USA och har tillgångar på utländska konton eller tjänar inkomst från utländska källor. Det hade du behövt i Sverige också om förhållandet var det omvända. Faktum är att om har konton i USA så får en svensk bank knappt ta i dig med tång. Pratade med en rådgivare på Nordea som helt enkelt inte fick hjälpa mig på grund av detta tidigare...

FBAR är ganska unikt.. :}

Permalänk
Medlem

Vilken kontrast det är mot Sverige! Jag jobbar inte inom något datorrelaterat men på mitt jobb vill de att man jobbar från start till slutet av sin arbetstid även fast det inte finns något att göra.

Jag försöker alltid hitta sätt att vara effektiv på samt lösningar som ger bättre resultat. Detta resulterar i att jag är klar med arbetsuppgifterna innan lunchen ens startat.

Jag absolut hatar dötid. Så det blir oftast att gå runt och leta efter andra som behöver hjälp eller leta problem som ska lösas. T.om min chef har bett mig sätta mig ner och ta en kaffe och surfa lite i telefonen ett par gånger..

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon173292:

FBAR är ganska unikt.. :}

Njae, motsvarande finns inom hela EU också har jag för mig? Det som jag upplevde som riktigt drygt i USA jämfört med Sverige är att göra sin vanliga deklaration. Det och att sitta som företagsekonom och hantera alla deras olika momsatser - som skiljer sig åt från stat till stat - och ibland även mellan olika county…

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Å jag som bara pendlar till grannkommun för jobbet ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.