Många betalar för bredband som aldrig används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Oops, mitt fel.. men det finns operatörer som säljer den hastigheten, även snabbare.

https://www.bredband2.com/privat/bredband/

Ja, det finns 1000 Mbit/s-linor, men jag menade mer på att det inte finns 800 Mbit/s-linor.
Alltför många som skriver fel. Vilket i sig inte är fel, då alla inte kan kunna allt om allt, men jag ser det som bra information att ge ut, med en liten pik så att det fastnar, till folk.

m = milli
M = Mega
b = bit
B = Byte

Det är inte för att vara petig och grinig. Oftast när folk läser texterna som är väldigt insatta så tar man för vana att det man läser är det som gäller.
I de fallen folk skriver 100 MB/s så kan man anta att det är Mbit/s som gäller, men om någon skriver 70 MB/s så vet man inte om det är 70 MegaByte per sekund eller om det är 560 Mbit/s per sekund som det avser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Till vardags räcker 10Mbit/s fint för mig. Sen händer det ju att man köper ett spel på steam, kanske 5 gånger om året som ligger på 50-100GB, då är det ju skönt att det går lite fortare. Dessutom var prisskillnaden såpass liten mellan 10, 50 och 100 så jag kör på 100. Det skönaste med fiber imo är ju att det är betydligt stabilare än ADSL och den låga pingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Bahnhof har 50/20 (239 kr) och 100/20 (249 kr)

Det där är ju inget svårt val. Endast 10kr skillnad och såklart man väljer 100/20.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har 100/10 som ingår i hyran, för 99 kr uppgraderas detta till 250/100 och det är riktigt najs att ha när ett spel tycker att de skall patcha 20+ GB. Eller när man är sugen på ett nytt spel. Måste jag ha det? Nej. Behöver jag det? Nej. Är det najs och prisvärt? Ja.

Tyvärr är steget för 500/100 400 kr extra för totalt 499 kr. Hade priset varit 99 kr till för en summa av 198 kr så hade jag övervägt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

”Som att köra sportbil för att köpa mat”.
Ja inte 17 köper jag en till bil bara för att sportbilen skall slippa undan veckohandlingen !

Vi vidareutvecklar sportbils jämförelsen lite:
"Många köper bilar med för starka motorer. Tester visar att alla inte kör med gasen i botten hela tiden!"

Räcker med o titta på "vanliga" bilar. De flesta skaffar sig en onödigt stor och dyr bil. Men visst är det kul, absolut.

När det gäller bredband är det ofta så pass liten skillnad i pris så det finns oftast ingen anledning att välja de lägre bandbredderna.

Permalänk

Man måste ju nästan ha 100/10 iallafall med tanke på att så fort man laddar ner något tar det ju fruktansvärt lång tid, bara ett spel idag kan ju vara 100gb.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

jag har gått från 100/100 till för tillfället 4g mobilt bredband (såld lägenhet och bor nu i hyresrätt i väntan på att vår nyproducerade lägenhet ska bli klar). en extrem jämförelse visst, men som många säger att gå ner i hastighet från det man är van med är extremt frustrerande. Jag har i princip fått ge upp att spela vissa spel då updates är för stora, tex när BF1 släpper en "expansion" så tar det med lätthet ett dygn att tanka hem om inte nedladdningen blir korrupt, om det mot förmodan lyckas har man supit upp typ en fjärdedel av månadens surf. Jag betalar 450kr för 200gb/månad. Har inget annat alternativ då hyresrätten vi bor i just nu både saknar fiber och telefonjack. när vi äntligen flyttar 1/10 och jag får ett vettigt bredband igen kommer jag att gråta av glädje.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Artikeln har ju rätt, en del kanske borde sluta stirra blint på vad de här på forumet gör. _Många_ inkluderar mer än bara de som spelar spel, de inkluderar även de som bara betalar räkningar och surfar, de som också ser på netflix, svtplay eller dylikt, och så vidare. _Mängder_ behöver inte 1000/1000, 100/100, eller 100/10, det räcker med 10/10.

Vad de gör är att de subventionerar de som verkligen utnyttjar sina 100/100 eller 1000/1000 abbonemang, då bredbandsleverantören kan överteckna den verkliga kapaciteten många gånger om...

Permalänk

Jag betalar 450kr för 250/250 och jag värdesätter verkligen den tiden man sparar. Men framförallt att jag har en hög upphastighet

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har 250/100 inget som verkligen används fullt ut, men när man installerar grejer eller blåser datorer och skall uppdatera och ha sig så är det guld.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är benägen att hålla med. Visst filnedladdningar går fortare, uppdatera Windows o spel. Vi kör 40Mbit fiber på jobbet och det fungerar utmärkt. Fast hemma kunde jag inte gå på Svensson-hastighet (100Mbit) och valde därför 250/100Mbit.

Sedan har de flesta rätt medelmåttiga wifi-routrar och inte optimal täckning till routern vilket gör att de inte kan utnyttja hastigheten.

Permalänk
Medlem

Bara en snabb och väldigt trött kommentar på artikeln

Tycker dom förenklat lite för mycket och skulle tagit upp och förklarat bättre i artikeln om HD/UHD då nästan alla säger HD när det mer och mer handlar om UHD.
UHD (4k) rekommenderas 25Mbit och då är det oftast för film på 30 bilder per sekund, sen finns 60.
Så enkelt sagt har man en TV igång i bakgrunden och sen drar ut på nätet med datorn å ser på Youtube så kommer man väldigt lätt upp i 50Mbit (4k).
När nått du kollar på börjar buffra eller sidor inte laddar kan vara väldigt frustrerande.
Jag tycker det är rimligt att ha en buffert, att dubbla hastigheten eller fyrdubbla den när man använder en dator är ofta inte ens ett klick bort.

Är man lat som jag och (lite skämmigt att erkänna) har en otäck ovana att ha en väldigt massa tabbar med Twitch/Youtube och sedan bara muta medans man öppnar nya tabbar om och om igen så blir det lite. Sen glömmer/lämnar jag ofta det igång när jag sen ser på mitt Netflix.

"se över sin marknadsföring och sitt bredbandsutbud" Jag tycker det är perfekt som det är nu.
100Mbit är en väldigt vettig och bra standard, det är så all modern utrustning är uppbyggd från nätverkskort till switchar och routrar världen över och det är så det är lättast att administrera hastigheterna på.

Så kort:
HD = 4k idag = 25Mbit
100Mbit? Ja.
10000Mbit? Nej.
System med 11.39 Mbit igen? Nej.

edit: Självklart ska man ha så snabbt man själv tycker att man behöver, men 100Mbit tycker iaf jag ska vara minsta standard, inte bara för att det är lättare och mer rimligt för utrustning och administration utan också så det blir billigare och så att vi inte stannar eller går bakåt igen.

Permalänk

Beror mest på priset. För mig skiljer det 20kr mellan 10/10 och 100/10, så valet blir inte så svårt. Ju högre hastighet, desto mindre risk för buffring, sega nerladdningar i steam osv osv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

jag har gått från 100/100 till för tillfället 4g mobilt bredband (såld lägenhet och bor nu i hyresrätt i väntan på att vår nyproducerade lägenhet ska bli klar). en extrem jämförelse visst, men som många säger att gå ner i hastighet från det man är van med är extremt frustrerande. Jag har i princip fått ge upp att spela vissa spel då updates är för stora, tex när BF1 släpper en "expansion" så tar det med lätthet ett dygn att tanka hem om inte nedladdningen blir korrupt, om det mot förmodan lyckas har man supit upp typ en fjärdedel av månadens surf. Jag betalar 450kr för 200gb/månad. Har inget annat alternativ då hyresrätten vi bor i just nu både saknar fiber och telefonjack. när vi äntligen flyttar 1/10 och jag får ett vettigt bredband igen kommer jag att gråta av glädje.

Tele2 har ju 400GB per månad för 449:-, alternativt telefonabonnemang med obegränsad surf för 499:-.
Kanske kan vara något att hugga på tillsvidare?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Byter nu från Telias 250Mb/250Mb till Bahnhofs 10Gb/10Gb... varför? För att jag kan! Samma kostnad men förhoppningsvis något högre hastighet

Sedan tycker jag synd om de i tråden som kanske bara har 100mb... jag menar, mindre än en bit i sekunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tele2 har ju 400GB per månad för 449:-, alternativt telefonabonnemang med obegränsad surf för 499:-.
Kanske kan vara något att hugga på tillsvidare?

Det är Tele2 jag har, kostar 399 + 35 i fakturaavgift så 435 för att vara exakt. Mobil har jag genom jobbet som jag använder privat så det behöver jag inte.

Vi flyttar 1/10 så jag bäskar med sista månaderna här nu innan jag åter träder in i fiberns förlovade land..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Bandbredd för olika tjänster (+-)
Spel: ett par Kbps
Stream 1080p: ca 5 Mbps(beroende på format)
Stream 4k: ca 25 Mbps
Iptv sd: ca 10 Mbps
Iptv hd: ca 15-20 Mbps
Nedladdning: beror på källan

Baserat på detta kan du enkelt klura ut vad du behöver. Är ni flera som streamar och har iptv tex så vill man gärna ha 100 minst. Är du ensam, laddar inte ner och struntar i e-penis så duger 50 mer än väl.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk

Väldigt tjat om "nedladdning från steam"
Vi vet alla vad internet används mest till idag,nämligen streaming/nedladdning av porr,piratspel,piratfilmer och liknande..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WastedOne:

Väldigt tjat om "nedladdning från steam"
Vi vet alla vad internet används mest till idag,nämligen streaming/nedladdning av porr,piratspel,piratfilmer och liknande..

Nja snarare har piratnedladdningen gått stadigt neråt i typ tio år. Och varför skulle man tanka ner piratporr när allt någon kan tänkas behöva finns lagligt och gratis att streama? Merparten av privatanvändares internettrafik utgörs av (laglig) streaming av video och musik och nedladdning av spel (och uppgraderingar) till PC och konsol.

Permalänk

Behöver och behöver

Tar gärna 10gb/10gb om möjlighet finns, men "klarar" mig nog på 100/100.
Finns väl ingen i hela välden som behöver en bil med 2-300hk heller egentligen, men det är skoj.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Frågan handlar oftast om pris. 100Mbits/s vs 10. Där ofta gör en besparing på 20-30kr i månaden genom att förlänga nerladdningatiden med en faktor på 10 gör det ofta till ett enkelt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Bahnhof har 50/20 (239 kr) och 100/20 (249 kr)

Börja med 50/20 då.
Sen när du använder internet kan du ju fundera på om det skulle vara värt 10spänn till per månad för att allt skulle gå dubbelt så snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Börja med 50/20 då.
Sen när du använder internet kan du ju fundera på om det skulle vara värt 10spänn till per månad för att allt skulle gå dubbelt så snabbt

Jag har beställt 100/20.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl inte helt ovanligt att man inte använder maximal kapacitet för en rad olika abonnemang/prenumerationer.
Eller?

Jag har exempelvis aldrig använt maxkapacitet i elnätet till huset eller hämtat ut max ur det vattenflöde som är kopplat till huset.
Likaså har jag aldrig skaffat TVapparater som motsvarar alla tillgängliga kanaler för att kunna kolla på alla kanaler samtidigt.
När jag hyr bil så kör jag inte den på maxvarv eller i maxhastighet och när jag har hyrt bilen i några dagar så har den inte använts varje minut av hytriden ;).
Mitt onedrivekonto för onlinelagring är inte fyllt till bredden för sakens skull heller utan där är majoriteten av utrymmet faktiskt outnyttjat.
Försäkringar är väl inte abonnemang på samma sett men likväl prenumerationer och de har jag inte heller använt till "max".

Så att all tillgänglig kapacitet av folks bredband inte används av personer i alla lägen är kanske inte så märkvärdigt heller. Egentligen.

Men visst finns det pengar att spara för flertalet i allehanda abonnemang och tjänster. Så är det helt klart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled