Permalänk
Medlem

Bahnhof skrev det här på twitter i början på mars, för då snart 4 månader sedan:

Citat:

Hello Europe! We, the Swedish ISP Bahnhof, are currently dominating the market for individual customers with our superspeedy internet service. 10 000 Mbit/s service priced at 29 EUR. Game, set, match!

Lysande att få in tre lögner på under 140 tecken....

Bahnhof dominerar inte marknaden, 10Gbit/s verkar vara en pr-lansering och inte mer, och tjänsten kostar inte 29 EUR/månad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Då fiber finns framdraget till alla flerfamiljshus i Stockholm och det mig veterligen gjordes av Stokab känns det fullt möjligt att det är ganska många i Stockholm som kan få detta, även om en annan ISP stött för själva dragningen inne i huset. Dock lär det behövas plats i källaren att ställa deras utrustning och eventuellt nya kablar dras upp till lägenheten om den befintliga installationen anses vara exklusiv för den tidigare ISP:n.

TS bor enligt egen utsago i villa och är ansluten till ett nät som ägs av Telia. Men även för de som eventuellt har STOKAB i gatan så känns det ju högst osannolikt att Bahnhof lite snabbt skulle smita in och dra kablar till alla lägenheter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

TS bor enligt egen utsago i villa och är ansluten till ett nät som ägs av Telia. Men även för de som eventuellt har STOKAB i gatan så känns det ju högst osannolikt att Bahnhof lite snabbt skulle smita in och dra kablar till alla lägenheter osv.

Mitt svar rörde inte specifikt TS. Där är det naturligtvis en intressant och befogad fråga.

Enligt en bekant som beställt denna 10Gbit/s-tjänst utför Bahnhof installation av detta även om det endast rör en enda lägenhet (och för under 3000 kr om jag minns rätt). Dock måste de få skriftligt godkännande av bostadsrättsföreningen att få utföra installationen. Även om vi båda tyckte det var en riktigt låg installationskostnad så tycker jag man ändå får gå på vad de uttryckligen säger.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Mitt svar rörde inte specifikt TS. Där är det naturligtvis en intressant och befogad fråga.

Enligt en bekant som beställt denna 10Gbit/s-tjänst utför Bahnhof installation av detta även om det endast rör en enda lägenhet (och för under 3000 kr om jag minns rätt). Dock måste de få skriftligt godkännande av bostadsrättsföreningen att få utföra installationen. Även om vi båda tyckte det var en riktigt låg installationskostnad så tycker jag man ändå får gå på vad de uttryckligen säger.

Det är dock oklart när jag kollar på deras sida om 3000 kr är varje lägenhets avgift UTÖVER att det sen ska vara en fast installationstjänst för att dra in detta i varje fastighet. Överlag tycker jag detta känns rätt desperat av Bahnhof och något som riskerar att svärta ner deras rykte.

Permalänk
Medlem

Jaha? någon som har ruskat tupp till detta avtal?

Ligger på nästan 500 pix för 250/100.

Finns iofs inget att klaga på, men det låter ju lite intressant...

Permalänk
Medlem

Liknande hände här hemma, vi skulle få 1Gbit vid ett datum och vi sa upp vårat bredband2 samma datum, när det va cirka 1 vecka kvar till överkopplingen sa dom att de kommer ta längre tid än väntat men då fick vi 250/100 gratis(tror det va i en månad) När det nya datumet kom sa dom att allt skulle funka, men det strulade igen. Efter ett par samtal och pratat med olika folk på villafiber fick vi 250/100 gratis igen i ett par dagar och sedan kom 1Gbit igång.

Jag va lite orolig där ett tag och tänkte att fuck nu har man bundit sig till något som strular från början(dom sa alltid att det va företaget dom hade hyrt in för att sköta överkopplingen i stationerna som krånglade) men nu när allt är igång så kan jag inte klaga alls.

Ring och se till att du får prata med villafiber(om du nu bor i villa), säga att du sagt upp ditt redan men sitter kvar på teliaöppenfiber och att du vill ha deras fiber över teliaöppenfiber gratis under tiden, vi blev erbjudna det direkt så du bör inte ens behöva be om det men dom ska kunna lösa det åt dig.

EDIT: Läste lite mer av dina inlägg och såg att du har suttit i kö väldigt länge ett par gånger, fick också göra det ett par gånger men efter mycket om och men fick jag någon kod som jag knappade in så att jag hamnade i prio och va framme på ett par minuter då, vet även att vårat ärende "las på högsta internprio" men dom hade något annat fint ord för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Bahnhof skrev det här på twitter i början på mars, för då snart 4 månader sedan:

Lysande att få in tre lögner på under 140 tecken....

Bahnhof dominerar inte marknaden, 10Gbit/s verkar vara en pr-lansering och inte mer, och tjänsten kostar inte 29 EUR/månad...

Bahnof har på sätt å vis rätt.
I Sverige så är dom just nu dom enda som kan ge 10Gbps till en större skara konsumenter. Och tjänsten kostar 29 Euro i månaden under ett halvår.
Jag är övertygad om att i dom imråden där de går att få 10Gbps har en del bekymmer med utrustningen vid själva kunden. Där Bahnhof själva haf byggt är de nog garanterat anpassat för 10Gbps. Sen vet jag inte hur pass väl de funkar i Stokabs nät. De lär ju behövas byta ut en hel del grejer hos många kunder.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är dock oklart när jag kollar på deras sida om 3000 kr är varje lägenhets avgift UTÖVER att det sen ska vara en fast installationstjänst för att dra in detta i varje fastighet. Överlag tycker jag detta känns rätt desperat av Bahnhof och något som riskerar att svärta ner deras rykte.

Enligt deras kundtjänst lät det som att det är den totala installationskostnaden och att det räcker med endast en lägenhet. De måste verkligen vilja sälja denna tjänst till så många som möjligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Bahnof har på sätt å vis rätt.
I Sverige så är dom just nu dom enda som kan ge 10Gbps till en större skara konsumenter. Och tjänsten kostar 29 Euro i månaden under ett halvår.
Jag är övertygad om att i dom imråden där de går att få 10Gbps har en del bekymmer med utrustningen vid själva kunden. Där Bahnhof själva haf byggt är de nog garanterat anpassat för 10Gbps. Sen vet jag inte hur pass väl de funkar i Stokabs nät. De lär ju behövas byta ut en hel del grejer hos många kunder.

Kan de ge 10Gbit/s till ens en kund? Finns det någon på Sweclockers som nappade på erbjudandet och faktiskt fått det? Fått 10Gbit/s, inte 1Gbit/s som en antal verkar ha fått nöja sig med tillsvidare. Det är ju fyra månader sedan deras breda lansering... Istället verkar de mest lova fler och fler att de skall kunna få det, men det verkar inte ha lyckats leverera det.

Och nej, om tjänsten initialt kostar €29 i sex månader när man binder upp sig i 24 månader, då kan man inte säga att den kostar €29/månad, såvida inte Bahnhof låter en avbryta kontraktet efter sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan de ge 10Gbit/s till ens en kund? Finns det någon på Sweclockers som nappade på erbjudandet och faktiskt fått det? Fått 10Gbit/s, inte 1Gbit/s som en antal verkar ha fått nöja sig med tillsvidare. Det är ju fyra månader sedan deras breda lansering... Istället verkar de mest lova fler och fler att de skall kunna få det, men det verkar inte ha lyckats leverera det.

Och nej, om tjänsten initialt kostar €29 i sex månader när man binder upp sig i 24 månader, då kan man inte säga att den kostar €29/månad, såvida inte Bahnhof låter en avbryta kontraktet efter sex månader.

Oftast om inte alltid är det ju de som är missnöjda som låter mest. Är nog inte många som startar en tråd om hur nöjda dom är att deras internet fungerar no news good news.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Oftast om inte alltid är det ju de som är missnöjda som låter mest. Är nog inte många som startar en tråd om hur nöjda dom är att deras internet fungerar no news good news.

Så du tror att om någon här skulle fått 10Gbit/s att de skulle suttit tysta? Personligen tror jag nog att de skulle ha berättat vitt och brett om hur snabbt de laddade hem saker... Vara först med något, e-penisar och allt det där....

Så nej, inga nyheter är inte goda nyheter.

Förövrigt, det hade klagats och undrats över saker också.

Klagats över den inköpta 10Gbit-switchen som inte fungerade som den borde, trots att man betalt mängder för den.
Undrats över varför det egendragna cat6-nätet hemma inte klarar av 10Gbit/s.
Och så vidare.

Istället så hör vi bara de som pratar om att det tar tid, att Bahnhof bara lyckats leverera 1Gbit/s, och så vidare.

Gissa varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så du tror att om någon här skulle fått 10Gbit/s att de skulle suttit tysta? Personligen tror jag nog att de skulle ha berättat vitt och brett om hur snabbt de laddade hem saker... Vara först med något, e-penisar och allt det där....

Så nej, inga nyheter är inte goda nyheter.

Förövrigt, det hade klagats och undrats över saker också.

Klagats över den inköpta 10Gbit-switchen som inte fungerade som den borde, trots att man betalt mängder för den.
Undrats över varför det egendragna cat6-nätet hemma inte klarar av 10Gbit/s.
Och så vidare.

Istället så hör vi bara de som pratar om att det tar tid, att Bahnhof bara lyckats leverera 1Gbit/s, och så vidare.

Gissa varför...

Jag skulle vilja säga att jag är helt säker att majoriteten skulle vara tysta och inte skryta runt på forum.

Sen säger jag inte att det fungerar felfritt för alla, men det betyder ju inte att det inte fungerar för någon

Permalänk
Medlem

En bra fråga är vad ska man med 10gb/s till? Det är väl bara M2 SSDer över 1250MB/s som klarar hela belastningen?

Om inte du nu har 20datorer i huset som alltid används...

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

En bra fråga är vad ska man med 10gb/s till? Det är väl bara M2 SSDer över 1250MB/s som klarar hela belastningen?

Om inte du nu har 20datorer i huset som alltid används...

Du kan utnyttja en NAS eller server till t.ex. företag utan något direkt tapp i prestanda även om man sitter hemma. Så länge du är över 3gb/s (vilket till och med vissa HDD kan klara) så är ju detta något som det kan finnas en önskan eller behov utav.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Bytte själv från telia öppen fiber med bahnhof som ISP på detta, bytet gjordes under dagen och hade en nertid på ca 1 timme eller tills att jag aktiverade tjänsten bara. Vet att bahnhof redan hade installerat utrustningen på plats mm men att de väntade på telia att överlåta fibern till dem innan de fick flytta den från telia/skanovas utrustning till deras egna.

Skrivet av xervz:

Tjenare kära vänner!

Har haft en del problem med Bahnhof efter beställning av 10Gbit och tänkte höra om någon av er har någon idé på vad man kan göra.

Det hela började med att vi beställde 10 Gbit i deras tjänst villafiber. Vi har tidigare haft 100/100 via Telia som även är de som äger nätet. Beställningen gjordes i februari och vi fick inget inkopplingsdatum utan skulle vänta tills de hörde av sig. Någon månad senare, tror det var i maj, fick vi reda på att Bahnhof inte kan få fram några mediakonverterare till sina 10Gbit kunder. Trots detta erbjuder man denna tjänsten fortfarande. Bahnhof sa att vi kunde fortsätta med Telia och att de skulle höra av sig när man fått tag i mediakonverterare. Vi bestämde oss då för att skaffa deras 1 Gbit under tiden, vilket inte var några problem enligt dem. Mediakonverterare och router skickades hem och inkopplingsdatum sattes till 18/6 alltså i måndags. Sent i fredags fick vi mail om att inkopplingsdatumet skjuts fram till 25/6, men Telia stängde ner vårt bredband den 18/6 och Bahnhof påstår att de inte kan göra någonting då Telia äger nätet. Vi sitter alltså just nu utan bredband i en vecka.

Detta känns så himla tråkigt då vi handlat grejer för många tusenlappar för att kunna köra 10Gbit internt där hemma och dessutom kan man inte ens kan leverera 1 Gbit som man lovat. Vad gör vi?

Misstänker att det är för få anmälningar på eran station eller "knytpunkt" Utrustningen är inte gratis gällande 10Gbit så det behövs en del kunder för att installera utrustningen för att de ska gå med vinst för installationen ska kunnas göras. Detta kan vara orsaken att du inte kunna få 10Gbit, sen kan det ju vara andra orsaker med att de inte har kapaciteten klar i alla leden mf.

Gällande förlusten på en vecka så misstänker jag att det är den interna administrativa delen hos Telia, innan de säger upp Öppenfiber eller en Fiber (den fysiska) som Telia äger så behöver samtliga abonnemang vara stoppade mm innan de kan gå vidare med att låta över den till bahnhof vilket orsakar att man står där tomhänt tills den interna delen är klar.

Skrivet av iller:

Nu kanske trådskaparen byter nätleverantör också?

Min far har själv gått från Telias öppen fiber och betalat en nätt summa för att byta från just dem till Bahnhof. Fick även han byta mediakonverter då Telia ville ha tillbaka sin.

Så ja det är på vissa ställen möjligt att byta helt.

Det skall ju dock kopplas ur och sedan anslutas igen till accesswitchar också där förmodligen det två olika tekniker som gör jobben.

Även min far fick vara utan nät ca en vecka.

Stämmer, allt kan kanske inte göras på samma dag.

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannnw:

Bytte själv från telia öppen fiber med bahnhof som ISP på detta, bytet gjordes under dagen och hade en nertid på ca 1 timme eller tills att jag aktiverade tjänsten bara. Vet att bahnhof redan hade installerat utrustningen på plats mm men att de väntade på telia att överlåta fibern till dem innan de fick flytta den från telia/skanovas utrustning till deras egna.

Misstänker att det är för få anmälningar på eran station eller "knytpunkt" Utrustningen är inte gratis gällande 10Gbit så det behövs en del kunder för att installera utrustningen för att de ska gå med vinst för installationen ska kunnas göras. Detta kan vara orsaken att du inte kunna få 10Gbit, sen kan det ju vara andra orsaker med att de inte har kapaciteten klar i alla leden mf.

Gällande förlusten på en vecka så misstänker jag att det är den interna administrativa delen hos Telia, innan de säger upp Öppenfiber eller en Fiber (den fysiska) som Telia äger så behöver samtliga abonnemang vara stoppade mm innan de kan gå vidare med att låta över den till bahnhof vilket orsakar att man står där tomhänt tills den interna delen är klar.

Stämmer, allt kan kanske inte göras på samma dag.

En tekniker var på plats och kopplade om oss ute i stationen. Han klagade över att man märkt upp väldigt dåligt och det tog ett bra tag innan han klurade ut vilken fiber som gick var.. Till slut kopplade han in oss på Bahnhofs utrustning, sedan tog det en dag innan Bahnhof kopplade upp oss. Så nu har vi äntligen 1Gbit!

Inväntar nu att man får tag på 10Gbit mediakonverterare. Tydligen har man inte varit nöjd med de konverterare som man fick tag på initialt. Är inte missnöjd med själva tjänsten, utan snarare hur lite information kundtjänst på Bahnhof kunde berätta. Jag som kund vill gärna veta vad som pågår för att kunna acceptera en sådan försening. Inte förrän nu, 4-5 månader efter beställning, fick jag reda på att 10 Gbit inte kopplades in p.g.a missnöjdhet med mediakonverterarna. Tydligen är all annan utrustning i deras nät kapabel till 10Gbit, alltså är det bara mediakonverterare som ska fixas och därefter ska tjänsten enkelt kunna ändras från 1Gbit till 10Gbit.

Permalänk
Medlem

Så Telia ska bara ge bort sin öppna fiber till Banhof då om dom ber om det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Kan de ge 10Gbit/s till ens en kund? Finns det någon på Sweclockers som nappade på erbjudandet och faktiskt fått det? Fått 10Gbit/s, inte 1Gbit/s som en antal verkar ha fått nöja sig med tillsvidare. Det är ju fyra månader sedan deras breda lansering... Istället verkar de mest lova fler och fler att de skall kunna få det, men det verkar inte ha lyckats leverera det.

Och nej, om tjänsten initialt kostar €29 i sex månader när man binder upp sig i 24 månader, då kan man inte säga att den kostar €29/månad, såvida inte Bahnhof låter en avbryta kontraktet efter sex månader.

Skrivet av filbunke:

Så du tror att om någon här skulle fått 10Gbit/s att de skulle suttit tysta? Personligen tror jag nog att de skulle ha berättat vitt och brett om hur snabbt de laddade hem saker... Vara först med något, e-penisar och allt det där....

Så nej, inga nyheter är inte goda nyheter.

Förövrigt, det hade klagats och undrats över saker också.

Klagats över den inköpta 10Gbit-switchen som inte fungerade som den borde, trots att man betalt mängder för den.
Undrats över varför det egendragna cat6-nätet hemma inte klarar av 10Gbit/s.
Och så vidare.

Istället så hör vi bara de som pratar om att det tar tid, att Bahnhof bara lyckats leverera 1Gbit/s, och så vidare.

Gissa varför...

Då du tror att alla individer i landet Sverige som skaffar 10Gbps går ut på forum oavsett om de upplevs som positivt och dom vill skryta eller negativt pga diverse fel med mera? Nä, svensken funkar inte så. Den som är nöjd säger inget. Och de är endast ett fåtal som faktiskt strövar runt på forum. Dom flesta knyter näven lite surt och ringer supporten och knegar vidare den vägen. Annars hade sweclockers haft varenda svensk som medlem, och de har dom verkligen inte!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Har inte sett att någon har påpekat det (ber om ursäkt ifall jag upprepar något). Men mig veterligen så är det Telia Operator som äger nätet (om det nu är Öppen Fiber som trådskaparen pratar om). Så var det i alla fall när vi installerade Öppen Fiber.
Det är egentligen ett annat bolag än tjänsteleverantören Telia, även om de går under samma flagga.
Det finns ett 20-tal tjänsteleverantörer anslutna till Öppen Fiber, där Telia och Bahnhof är två av dom, men ägarskapet av själva fibernätet kommer inte ändras bara för att man byter tjänsteleverantör.

Om man byter tjänsteleverantör och bestämmer ett datum, så kommer givetvis den tidigare tjänsteleverantören stänga av tjänsten på utsatt datum. De kommer inte få betalt för fler dagar och de vill inte ge bort sina tjänster gratis. Om den nya leverantören sedan strular och inte kan koppla in kunden till sin egen tjänst på överenskommet datum, så är det ju inte den tidigare leverantörens fel.

Permalänk
Avstängd

Har fått 10Gb nu! Först så hade de problem med att få fram konvertrar för 10Gb och vi skulle få 1Gb under en tid till dess att de fått fram hårdvara. Blev lite strul vid övergången (skulle ordnas samma dag som Telia kopplade bort sin tjänst) så vi blev utan nät över midsommarhelgen (!) Tur man har lite mobilt att surfa det viktigaste på På måndagen så skickade de ut en ny konverter och det var en 10Gb så redan på tisdagen så kunde jag koppla in den och få igång nätet hemma!

Nu har jag ju allt annat samma på "min" sida och sitter via trådlöst till datorn så om jag har någon högre hastighet kan jag inte bedöma. Men jag skall testa lite framöver. Frågan är ju bara vad man skall ha för switch (eller liknande) så man kan utnyttja lite mer av bandbredden? Måste ju ha in deras router för att separera TV-data till Sappa-boxen. Routern har bara 1Gb-anslutning så man måste ju in med något före för att kunna få till mer hastighet.

Aja, råd emottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har fått 10Gb nu! Först så hade de problem med att få fram konvertrar för 10Gb och vi skulle få 1Gb under en tid till dess att de fått fram hårdvara. Blev lite strul vid övergången (skulle ordnas samma dag som Telia kopplade bort sin tjänst) så vi blev utan nät över midsommarhelgen (!) Tur man har lite mobilt att surfa det viktigaste på På måndagen så skickade de ut en ny konverter och det var en 10Gb så redan på tisdagen så kunde jag koppla in den och få igång nätet hemma!

Nu har jag ju allt annat samma på "min" sida och sitter via trådlöst till datorn så om jag har någon högre hastighet kan jag inte bedöma. Men jag skall testa lite framöver. Frågan är ju bara vad man skall ha för switch (eller liknande) så man kan utnyttja lite mer av bandbredden? Måste ju ha in deras router för att separera TV-data till Sappa-boxen. Routern har bara 1Gb-anslutning så man måste ju in med något före för att kunna få till mer hastighet.

Aja, råd emottages tacksamt!

Kan vi få en bild på CPE?

Permalänk
Medlem

Vi vill också byta till Bahnhofs fiber nät från Telias Öppen Fiber. Därför ringde jag supporten förra helgen och de har fortfarande inte svarat om vi kan koppla upp oss. Man får väl nöja sig med sina 100 mbit tills dem äntligen svarar. Hoppas att det är möjligt, därför att Bahnhof har mycket bättre priser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Djayy:

Vi vill också byta till Bahnhofs fiber nät från Telias Öppen Fiber. Därför ringde jag supporten förra helgen och de har fortfarande inte svarat om vi kan koppla upp oss. Man får väl nöja sig med sina 100 mbit tills dem äntligen svarar. Hoppas att det är möjligt, därför att Bahnhof har mycket bättre priser.

Vad får du för förslag om du går in på deras hemsida (https://www.bahnhof.se/villafiber/)? Du ska teoretiskt sett kunna se vad de kan erbjuda på din adress direkt där.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik.:

Kan vi få en bild på CPE?

Menar du fiberomvandlaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har fått 10Gb nu! Först så hade de problem med att få fram konvertrar för 10Gb och vi skulle få 1Gb under en tid till dess att de fått fram hårdvara. Blev lite strul vid övergången (skulle ordnas samma dag som Telia kopplade bort sin tjänst) så vi blev utan nät över midsommarhelgen (!) Tur man har lite mobilt att surfa det viktigaste på På måndagen så skickade de ut en ny konverter och det var en 10Gb så redan på tisdagen så kunde jag koppla in den och få igång nätet hemma!

Nu har jag ju allt annat samma på "min" sida och sitter via trådlöst till datorn så om jag har någon högre hastighet kan jag inte bedöma. Men jag skall testa lite framöver. Frågan är ju bara vad man skall ha för switch (eller liknande) så man kan utnyttja lite mer av bandbredden? Måste ju ha in deras router för att separera TV-data till Sappa-boxen. Routern har bara 1Gb-anslutning så man måste ju in med något före för att kunna få till mer hastighet.

Aja, råd emottages tacksamt!

Vad kul för dig att du skaffat 10 Gb/s fiber Det måste nästan vara samma känsla för dig som när jag gick från 24 Mb/s adsl till 250 Mb/s fiber Får man fråga vad du tänker använda det till? Har du servrar eller något annat hemma som kan utnyttja 10 Gb/s eller är det mest för nöjes/teknikintressets skull du skaffat det?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Vad kul för dig att du skaffat 10 Gb/s fiber Det måste nästan vara samma känsla för dig som när jag gick från 24 Mb/s adsl till 250 Mb/s fiber Får man fråga vad du tänker använda det till? Har du servrar eller något annat hemma som kan utnyttja 10 Gb/s eller är det mest för nöjes/teknikintressets skull du skaffat det?

Det är enbart för grejen att ha det! Har ingen direkt nytta av det i dagsläget utan det var för möjligheten att får 10Gbps för samma pris som 250Mbps/100Mbps från Telia och för att kunna säga att jag har 10Gbps-fiber som jag skaffade det Tiden får utvisa om det är något märkbart lyft och vad man måste investera i för att kunna dra nytta av den ökade hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är enbart för grejen att ha det! Har ingen direkt nytta av det i dagsläget utan det var för möjligheten att får 10Gbps för samma pris som 250Mbps/100Mbps från Telia och för att kunna säga att jag har 10Gbps-fiber som jag skaffade det Tiden får utvisa om det är något märkbart lyft och vad man måste investera i för att kunna dra nytta av den ökade hastigheten.

Det var då ingen dålig prissättning av Bahnof om de erbjuder 10 Gb/s fiber för samma pris som Telia 250/100... Angående router som klarar 10 Gb/s så kan du ju bygga en egen Pfsese-låda med ett billigare begagnad 10 Gb/s nätverkskort. T.ex. denna: https://www.tradera.com/item/121401/314846719/intel-e10g41at2... Det blir förmodligen billigare än att köpa en färdig router som klarar 10 Gb/s.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Det var då ingen dålig prissättning av Bahnof om de erbjuder 10 Gb/s fiber för samma pris som Telia 250/100... Angående router som klarar 10 Gb/s så kan du ju bygga en egen Pfsese-låda med ett billigare begagnad 10 Gb/s nätverkskort. T.ex. denna: https://www.tradera.com/item/121401/314846719/intel-e10g41at2... Det blir förmodligen billigare än att köpa en färdig router som klarar 10 Gb/s.

Precis, svårt att låta bli att byta med det priset

Det är ju en bra idé, får fundera lite. Tydligen så tittar Bahnhof på detta dock:

https://twitter.com/BahnhofAB/status/1013038632993779713

Låter ju lite lovande i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det var då ingen dålig prissättning av Bahnof om de erbjuder 10 Gb/s fiber för samma pris som Telia 250/100... Angående router som klarar 10 Gb/s så kan du ju bygga en egen Pfsese-låda med ett billigare begagnad 10 Gb/s nätverkskort. T.ex. denna: https://www.tradera.com/item/121401/314846719/intel-e10g41at2... Det blir förmodligen billigare än att köpa en färdig router som klarar 10 Gb/s.

Det kortet har bara en port, så det behövs ytterligare ett. Och sen en 10Gb/s switch om man vill kunna koppla flera datorer. Se till att cat6-nätet är draget ordentligt. Och 10Gb/s nätverkskort till de datorer som skall kunna ladda upp och ner i över 1Gb/s. Slutligen SSD:er som klarar av att skriva i 10Gb/s. Det kostar att ligga på top...

Eller så beroende på vad man vill ha 10Gb/s till blir det nog billigare att sätta upp en burk med virtualiserat pfsense och de servrar man behöver som får tillgång till 10Gb/s och sedan köra 1Gb/s i det lokala nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Det kortet har bara en port, så det behövs ytterligare ett. Och sen en 10Gb/s switch om man vill kunna koppla flera datorer. Se till att cat6-nätet är draget ordentligt. Och 10Gb/s nätverkskort till de datorer som skall kunna ladda upp och ner i över 1Gb/s. Slutligen SSD:er som klarar av att skriva i 10Gb/s. Det kostar att ligga på top...

Eller så beroende på vad man vill ha 10Gb/s till blir det nog billigare att sätta upp en burk med virtualiserat pfsense och de servrar man behöver som får tillgång till 10Gb/s och sedan köra 1Gb/s i det lokala nätet.

Mmm, lite pyssel om man vill ha ut det mesta av nätet. Nu har jag valt Sappa som TV-leverantör och de har en box som skall hänga på fjärde porten på Bahnhofs router (Teglin) för att det skall fungera... den routern klarar ju bara 1Gbps vilket ju begränsar saker och ting Sedan är det ju så att Bahnhof aktiverar en dator (tja, routern i det här fallet) och i normalfallet har man bara en "dator"/router som kan vara aktiv i taget (en IP-adress som är aktiv utåt). Vad händer då om man skulle sätta en switch innan routern och ha datorer hänga från den switchen? Lär ju inte fungera så bra utan man måste ha sin router först i kedjan.

Sovit lite lite i natt kanske... ser inte helt klart hur man löser det. Får nog kolla upp lite vad pfsense är för något