Permalänk
Medlem

Asus UX430UA överhettas vid laddning

Hej!

Jag har en Asus UX430UA (tror jag, en zenbook 430 i alla fall) som jag reklamerat till Inet.

Problemet den har är dels att fläktarna typ konstant går på högvarv. Googlar man runt lite är det många som har problem just med att fläktkurvan är dålig så det här kanske är en 'feature' mer än ett fel.

Det stora problemet jag har är dock att den vid 2-3 tillfällen under tiden den laddas har blivit så het att den dels inte går att hålla i, och dels inte startar. Jag jobbar som it-tekniker så jag vet skillnaden mellan "oj vilken varm laptop" och "stäng av din laptop och lägg den i en plåttunna" och det här är mer åt det senare.
Jag stänger alltid av den så den har vart avstängd vid dessa tillfällen.
Den har stått fritt på ett skrivbord när den laddats.

Problemet är att Inet (förståeligt) inte kunnat återskapa problemet. Det sker helt på random så jag själv har inte kunnat återskapa det heller.
De vill skicka den till Asus men Asus tar en felsökningsavgift om de inte heller hittar felet vilket ju risken är att de inte gör. Jag jobbade med reklamationer av den här typen för sisådär 10 år sedan så jag får krigs-flashbacks tillbaka av att alla fel som inte gick att återskapa 100% debiterades och skickades tillbaka av dassiga serviceföretag..

Har någon erfarenhet av felet i allmänhet och kanske av Asus hantering vid ett sånt här ärende i synnerhet?

Permalänk
Medlem

Har en UX430 7200U, inge problem där.
Måste dock köra Notebook Fan Control för att få av den jäkla fläkten.

Sedan om du har en GPUoch kör under hög stress medans du laddar, ja då blir den satans varm.
Själv går fläkten aldrig igång och blir som värst mysigt varm, men då är det typ videospelning som mest ansträngas.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kamouflage:
Jag kör TP Fan control på min Lenovo, den blir då så pass varm att man inte vill ha handen på vissa ställen, t ex på laddkretsen vid batteriet. Dock är detta ett plastchassi, motsvarande värme i ett metallchassi är nog inget skoj. Att fläktkurvan är sämst är ingen ovanlighet på laptops. Att fläktarna är i full rulle vid laddning är rätt vanligt med.

Blir datorn tokvarm när den är avstängd och laddas? Går fläkten vid laddning när datorn är avstängd?

Jag har varit i kontakt med Asus vid service av laptop. Kan väl summera att det tog 81 dagar att få första problemet avhjälpt. Sedan var nästa dator lika fel och det tog ytterligare 42 dagar att få det avhjälpt och detta var back-to-back. Datorn skickades till ett service-center som bland annat lagade laptops.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Sedan om du har en GPUoch kör under hög stress medans du laddar, ja då blir den satans varm.
Själv går fläkten aldrig igång och blir som värst mysigt varm, men då är det typ videospelning som mest ansträngas.

Konstigt, googlar man på modellen verkar ju fläktljud vara det största (och enda) problemet men hittar. Men som sagt, att den blir varm under användning förutsätter jag p.g.a formatet, men den klarar ju stresstest utan problem. Enda gången den faktiskt dött eller känts FÖR varm är under laddning.

Skrivet av DavidtheDoom:

Blir datorn tokvarm när den är avstängd och laddas? Går fläkten vid laddning när datorn är avstängd?

Enda gången den blivit så varm att jag tyckt det vart ett problem (och den då heller inte startat) är när den stått på laddning avstängd. Fläkten går inte då.
Under belastning så går fläktarna upp ordentligt och datorn blir varm men aldrig problematiskt så.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har varit i kontakt med Asus vid service av laptop. Kan väl summera att det tog 81 dagar att få första problemet avhjälpt. Sedan var nästa dator lika fel och det tog ytterligare 42 dagar att få det avhjälpt och detta var back-to-back. Datorn skickades till ett service-center som bland annat lagade laptops.

Hm, lät inte alls bra. Jag har ett tidigare reklamationsärende med asus (en Asus Transformer Gen1 för massa år sedan) och den skickades och åtgärdades i nån öststat på typ 48h.
Killen på Inet hade bara gott att säga om Asus också.

Vad var det som tog sådan tid för dig? Restade delar?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kamouflage:

Enda gången den blivit så varm att jag tyckt det vart ett problem (och den då heller inte startat) är när den stått på laddning avstängd. Fläkten går inte då.
Under belastning så går fläktarna upp ordentligt och datorn blir varm men aldrig problematiskt så.

Förslag, ladda när datorn är igång eller i strömsparläge? Kanske startar fläkten då?

Citat:

Hm, lät inte alls bra. Jag har ett tidigare reklamationsärende med asus (en Asus Transformer Gen1 för massa år sedan) och den skickades och åtgärdades i nån öststat på typ 48h.
Killen på Inet hade bara gott att säga om Asus också.

Vad var det som tog sådan tid för dig? Restade delar?

Min skickades till en förort till Stockholm och det som tog absolut längst tid var rest:ade delar som inte dök upp tillslut. Sedan gav detta tillsammans med bristande kommunikation riktigt lång hanteringstid.

Asus är nog rent statistiskt lika bra som de flesta andra i garantiärenden. När jag jobbade i branschen var dock Acer absolut bäst. Aldrig krångel och de tog alltid en smäll om det behövdes för att kund skulle slippa vänta på reparation som tog tid. T ex skärmar som direktutbytes, samma med laptops istället för att vänta på rep.

Personligen har jag en Thinkpad som lagades på plats inom 23h. För "säkerhetsskull" byttes även mainboard fast det troligen var ok för att jag skulle slippa krångel. Sedan dess lär jag aldrig titta på någon konsument Asus. (Haft två krånglande laptops).

Tjejen har dock en UX305 (Core M) som fungerat utan bekymmer i två år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Förslag, ladda när datorn är igång eller i strömsparläge? Kanske startar fläkten då?

Den fungerar att ladda när jag använder den, men jag tycker inte att det är en fungerande produkt om man måste ha den igång för att ladda. Samt att det känns som en brandrisk om man skulle råka stänga av den och den blir sådär het.
Typ: https://www.youtube.com/watch?v=2Z9190ruyIM

Skrivet av DavidtheDoom:

Min skickades till en förort till Stockholm och det som tog absolut längst tid var rest:ade delar som inte dök upp tillslut. Sedan gav detta tillsammans med bristande kommunikation riktigt lång hanteringstid.

Restade delar är svårt att göra något åt, även om det som du skriver känns awesome när tillverkaren kör en "äh fuckit, vi byter ut hela produkten".

Den är inskickad till Asus nu i alla fall men jag är mest orolig för att den kommer tillbaka med ett 'kunde inte återskapa problemet, v.v. sätt in 700 pesetas här'.. för det är ju trots allt svårt att återskapa det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kamouflage:

Den fungerar att ladda när jag använder den, men jag tycker inte att det är en fungerande produkt om man måste ha den igång för att ladda. Samt att det känns som en brandrisk om man skulle råka stänga av den och den blir sådär het.
Typ: https://www.youtube.com/watch?v=2Z9190ruyIM

Restade delar är svårt att göra något åt, även om det som du skriver känns awesome när tillverkaren kör en "äh fuckit, vi byter ut hela produkten".

Den är inskickad till Asus nu i alla fall men jag är mest orolig för att den kommer tillbaka med ett 'kunde inte återskapa problemet, v.v. sätt in 700 pesetas här'.. för det är ju trots allt svårt att återskapa det.

Antingen tar man smällen eller så upprepar man reklamationen tills felet är hittat. De måste då ersätta samtliga föregående "felaktiga" lagningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@Kamouflage:

Hej!

Testa att uppdatera BIOS till senaste versionen. Just fläktkurvor justeras ofta i BIOS-uppdateringar. Om det inte gör någon skillnad, och din dator fortsätter vara så varm som du beskriver rekommenderar jag absolut att kontakta ASUS Support för att få vidare hjälp i ärendet.

Länk till din dators produktsida och uppdateringar: (UAR är Intel 8th gen, UA är Intel 7th gen)
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-UX430UA/HelpDesk...

Du hittar även Winflash under BIOS-utilities som är en smidig programvara för BIOS-uppdatering.

ASUS Support: https://www.asus.com/se/support/

Mvh
Tommy, ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Tommy:

@Kamouflage:

Hej!

Testa att uppdatera BIOS till senaste versionen. Just fläktkurvor justeras ofta i BIOS-uppdateringar. Om det inte gör någon skillnad, och din dator fortsätter vara så varm som du beskriver rekommenderar jag absolut att kontakta ASUS Support för att få vidare hjälp i ärendet.

Länk till din dators produktsida och uppdateringar: (UAR är Intel 8th gen, UA är Intel 7th gen)
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-UX430UA/HelpDesk...

Du hittar även Winflash under BIOS-utilities som är en smidig programvara för BIOS-uppdatering.

ASUS Support: https://www.asus.com/se/support/

Mvh
Tommy, ASUS

Kul med svar från "källan"!

Jag vill minnas att jag uppdaterade bios för någon månad sedan bara, och senaste är från mars, så det borde vart nyaste på den när felet skedde sist. Missade faktiskt att kolla det innan jag skickade in den, dumt av mig. I värsta fall är det den från januari..
As we speak är den på väg till era värmande händer hur som helst så vi får se om den kommer tillbaka efter två veckor med faktura på 700 spänn för 'flashed bios'

Dock är problemet främst INTE fläktkurvan, det är att den enligt mig blir farligt het när den är avstängd och enbart inpluggad i laddaren i ett luftigt utrymme. Lite fattig changelog på BIOS-uppdateringen men det finns ju inget som antyder att det ändrats något relaterat till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Tommy:

Jag fick tillbaka datorn idag (kom i slutet på förra veckan, men hann inte iom midsommar) och enligt medföljande papper skickades den inte till Asus utan till LetMeRepair Nordic AB som enligt protokollet gjort 'test OK (NTF)' vilket ju inte är så upplysande. Gissar att de i bästa fall gjorde samma sak som Inet, drog på något prestandatest och lät den stå. I värsta fall så kikar man på surfhistoriken på datorn och hittar 1½ timme lång youtubefilm med en speedrun av pokemon..

Det känns som att Inet gjort vad de kunnat (inget alls egentligen, fullt förståeligt utifrån felet) och att Asus inte alls tagit det på allvar, ignorerat felbeskrivningen och skickat tillbaka den utan åtgärd.

Jag har fortfarande en dator som överhettas och blir oanvändbar vid laddning och som man inte vågar lämna själv av rädsla för att huset ska brinna ned. Dålig service och dålig kvalité är enda betyget jag kan ge om det här.

Permalänk
Medlem

Installerade om den igår, surfade lite. Kom hem från jobbet nyss, tryckte på on. Tvärsvart, inte en tillstymmelse till liv. Inte het denna gången dock, möjligtvis ljummen.

Kul att få tillbaka den trasigare än innan från service!

Det är för övrigt en UX430UAR och inte en UA som det står i rubriken.

Permalänk
Medlem

köp en IR-Mätare som mäter värme, så kan du mäta på de punkter du anser den bli för varm att ta i, filma gärna medans du gör detta och lämna in till butiken.

Filmbevis går före allt, fick en bildskärm som kunde flimra helt sonika med 2-3h intervaller, svårt för butiken att återskapa, så fick filma med mobilkamera under en session, och tillslut så fastnade felet på bild, och då helt plötsligt så skickade HP en ny skärm (Då också en nyare modell än den skärmen jag hade med mycket bättre spec)

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

@Kamouflage:
Hej,

Skicka gärna ditt RMA(supportärende)-nummer till mig i PM så ska jag ta ärendet vidare till ASUS Support.

Mvh
Tommy, ASUS