Permalänk
Medlem

@ekscha:
Oooh nu är man sugen
Får hoppas på rea så att man kan ta det och lägga på hyllan, tills barnen blir stora.

Permalänk
Medlem

Såg att Webhallen fått in en bunt Gloomhaven nu. För de som varit sugna tidigare men det var slutsålt, finns det i lager för tillfället.
https://www.webhallen.com/se/product/262843-Gloomhaven-2nd-Ed...

Permalänk
Medlem

Någon på SweC som var med och kickstartade Siege of the Citadel 2 som nu har borjat anlanda i Sverige? Sitter sjalv på ett fint exemplar av ettan, på engelska, och blir ju småsugen

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Någon på SweC som var med och kickstartade Siege of the Citadel 2 som nu har borjat anlanda i Sverige? Sitter sjalv på ett fint exemplar av ettan, på engelska, och blir ju småsugen

Har backat den men inte fått hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Har backat den men inte fått hem.

Kul! slang garna upp lite bilder och tankar nar du fått hem det

Gissar att det skulle ta valdig lång tid om man gick in och la en bestallning nu :/

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

@Fulci:
Inte bra att jag såg detta, nu blev det ett impulsköp

Permalänk
Lego Master

På sistone har det lirats lite nytt (iaf för mig);
Terraforming Mars med nya Preludes och Venus-expansionen
Seven Wonders med samtliga exp.
Teotihuacan

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

På sistone har det lirats lite nytt (iaf för mig);
Terraforming Mars med nya Preludes och Venus-expansionen
Seven Wonders med samtliga exp.
Teotihuacan

Tummen upp för Terraforming Mars inkl de flesta expansionerna.

Permalänk
Medlem

Är det någon som pimpar sina brädspel, och hur då? Många pimpar sin digitala spelhörna och tänkte att det måste vara vanligt med den analoga så att säga bland medlemmarna här.

Själv brukar jag fixa ordning i lådorna och jag har en större samling målade figurer för dungeons crawls. I ett par har jag också bytt tärningar (vanliga d? varianter) till något i samma tema som spelet. Jag har också några egentillverkade vikbara skivor att plocka fram som underlag, de har tyg och är lite halvmjuka fast stabila ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toj_ts:

Är det någon som pimpar sina brädspel, och hur då? Många pimpar sin digitala spelhörna och tänkte att det måste vara vanligt med den analoga så att säga bland medlemmarna här.

Själv brukar jag fixa ordning i lådorna och jag har en större samling målade figurer för dungeons crawls. I ett par har jag också bytt tärningar (vanliga d? varianter) till något i samma tema som spelet. Jag har också några egentillverkade vikbara skivor att plocka fram som underlag, de har tyg och är lite halvmjuka fast stabila ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte mer än samlingslåda / sleeves till kort på vissa spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag och polarna har fastnat för Codenames (pictures)
Väldigt trevligt spel som kräver att man har lite fantasi, det har varit en riktig hit. Även det med text ist. för bilder är riktigt kul.

Gillar annars Munchkin - Kul för man får vara lite nördig samt att det är flummigt och man kan verkligen jävlas med dem man spelar med.

Avalon har gänget lagt en hel del timmar på också. Riktigt mycket mind games.

Ett av de roligaste strategispelen som jag har spelat är Sid Meier's Civilization Tar lagom med tid och varje omgång är unik och spelplanen slumpas och även vilket "land" man spelar som vilket gör att man har olika fördelar.

Sen är Pandemic lite småroligt också. Gillar spel man samarbetar på. Går ganska snabbt att spela också.

Man borde spela oftare för det är riktigt trevligt att ta någon pilsner och spela lite och surra.

Sen går ju alltid TP och frågesport hem.. men det är lite triggering!

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Seven Wonders med samtliga exp.

Jag har cities och leaders men har funderat på Babel och Armada också. Vad tycker du om dom? Något av dom man borde köpa eller låta bli att köpa?

Andra får gärna svara på samma fråga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått tummen ur och skaffat mig denna pjäs:

Satan i gatan vilken låda och vad mycket komponenter xD
Har bara öppnat lådan och kikat vad som finns i, känns som ett det kommer ta en 2 timmar bara att ploppa ur grejer, ta bort plast etc..
Hoppas kunna damma av spelet närmsta månaden!

I övrigt kan jag väl visa min lilla samling. Har ett par spel till i en garderob som inte riktigt ryms på hyllan. Måste försöka städa upp lite...
Då jag har småbarn så blir det väldigt sällan brädspel nu, kanske 3-4 tillfällen per år men den tiden går ju över så det är det bra att ha lite urval. Förhoppningsvis kan man få döttrarna att bli lite intresserade också

Det som lirats mest på sistone är Power Grid och Roborally. Skönt med spel som man kan plocka fram på ett par minuter och dricka lite öl till. Men det är aldrig fel med 5-6h spel heller. Krävs lite mer planering bara^^

Brädspel är jäkligt trevligt i rätt sällskap. Vet inte hur det ser ut hos dagens ungdomar om det bara är "datan" som gäller eller om det faktiskt finns de som kör lika mycket som en annan under barndomen. Säkert många som går miste om trevliga stunder då de aldrig blir introducerade till brädspel(riktiga spel då givetvis. inte fia-med-knuff, monopol, Uno etc..)

Möjligen någon som känner igen min avatar från något av dessa spel? Råkar ofta ut för detta "tillstånd" när vi kör spelet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Lego Master

Fråga:
Jag fick en tanke när jag spelade nåt halvinvecklat brädspel sist, finns det några stadsbyggare i brädspelsformat? Tänk SimCity eller Cities: Skylines. Jag googlade lite men hittade inget som liknar det jag tänker mig. Måste jag skapa skiten själv?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fråga:
Jag fick en tanke när jag spelade nåt halvinvecklat brädspel sist, finns det några stadsbyggare i brädspelsformat? Tänk SimCity eller Cities: Skylines. Jag googlade lite men hittade inget som liknar det jag tänker mig. Måste jag skapa skiten själv?

Inte riktigt samma sak, men ett spel jag har som har lite stadsbyggarkänsla är Big City. Det är några år gammalt, men går hitta på Ebay för rimliga priser.
https://www.boardgamegeek.com/boardgame/70/big-city

Edit: Såg att det är på väg i en ny utgåva som inte är släppt än, Big City 20th Anniversary.
https://www.boardgamegeek.com/boardgame/261424/big-city-20th-...
https://www.kickstarter.com/projects/1280624810/big-city-20th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fråga:
Jag fick en tanke när jag spelade nåt halvinvecklat brädspel sist, finns det några stadsbyggare i brädspelsformat? Tänk SimCity eller Cities: Skylines. Jag googlade lite men hittade inget som liknar det jag tänker mig. Måste jag skapa skiten själv?

Vet inte själv om det finns något som passar in superbra. Men ett par exempel kan vara:

Suburbia
Tiny Towns
Between Two Cities
Machi Koro

Permalänk
Medlem

@bardbard: Både powergrid och roborally är riktiga guldkorn! din avatar är självklart paddan från Talisman

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fulci:

Inte riktigt samma sak, men ett spel jag har som har lite stadsbyggarkänsla är Big City. Det är några år gammalt, men går hitta på Ebay för rimliga priser.
https://www.boardgamegeek.com/boardgame/70/big-city

Edit: Såg att det är på väg i en ny utgåva som inte är släppt än, Big City 20th Anniversary.
https://www.boardgamegeek.com/boardgame/261424/big-city-20th-...
https://www.kickstarter.com/projects/1280624810/big-city-20th...

Skrivet av Nidala:

Vet inte själv om det finns något som passar in superbra. Men ett par exempel kan vara:

Suburbia
Tiny Towns
Between Two Cities
Machi Koro

Tack för tipsen, men inte riktigt det jag känner att jag var ute efter.
Misstänker att jag måste skapa konceptet själv (om det ens är möjligt på ett roligt sätt).
Tja...då har jag att göra i sommar iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

@bardbard: Jag har själv varit sugen på att plocka upp mitt brädspels-intresse igen och skaffa denna mastodont (Gloomhaven). Återkom gärna då du hunnit prova spelet. Det har ju fått väldigt bra recensioner.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Såg en artikel om att amerikanska brädspel kan komma bli mycket dyrare snart på grund av nya tariffer i handelskriget. De flesta brädspel görs i Kina. Får se om de som gör spelen har möjlighet att flytta tillverkningen. Oavsett så blir det också dyrare. Vet inte hur många som har distributörer i Europa, då kan de kanske komma undan påslagen för oss om de skeppar direkt hit. PS. Vill inte blanda in politik, bara konstaterar att det är en överhängande risk för hobbyn.

Permalänk

Någon som spelat/spelar Small World? Är det kul och värt att skaffa?

Permalänk

@stoneyrock: Jag har spelat det en del, även om det var ett par år sedan sist nu. Men jag vill minnas det som ett bra spel som går relativt snabbt att spela (runt 60 min) och är ganska enkelt att lära sig. Rekommenderas mao.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneyrock:

Någon som spelat/spelar Small World? Är det kul och värt att skaffa?

Bra spel, framförallt om man ska köra lite mindre seriöst mer för umgänge. Man får ju spela olika folk kombinerat med olika egenskaper. Så någon kan ju ha ett övertag ibland så är inte helt balanserat. Men om man inte spelar på blodigt allvar är det kul, bra för att introducera vanligt folk till brädspel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneyrock:

Någon som spelat/spelar Small World? Är det kul och värt att skaffa?

Utmärkt spel som även fungerar bra för "nybörjare". Finns en hel del olika versioner om jag mins rätt, jag hade troligen siktat på original men så har jag inte häller provat något av de andra. Finns som digital version där man kan spela mot andra online, funkar bra!

Andra spel för nybörjare :

Azul\Azul: Stained Glass of Sintra med bra tema och enkla regler.
Santorini en snabbare och enklare version av Schack skulle jag säga, därmed även gjort för 2 spelare.
Dixit för att vara lite mer social
ForSalce, enkelt och snabb bjudgivning, egentligen föredrar jag No Thanks men vad jag förstår så är ForSale generellt mer omtyckt
Gizmos kan vara på gränsen men jag skulle räkna det som enkelt engine builder spel.
Istanbul, enkelt att greppa både spelmekaniskt och tematiskt. Troligen en bra väg in i brädspelsvärlden
RoboRally är en klassiker, kanske går inte alltid temat hem hos folk men oftast kan man ha riktigt kul
Pandemic, inte riktigt min typ av spel men det fungerar uppenbarligen utmärkt även bland icke brädspelare. Detta är ett samarbetsspel vilket troligen sänker barriären för att spela för en del.
Thunder alley, kan tyckas tyngre men det är faktiskt enkelt, se bara till att vara minst 4 spelare! Vi provade 3 spelare och det fungerade inte alls, 1 spelare hamnade tokigt efter.

Slutligen är Ticket to Ride alltid en vinnare!!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Utmärkt spel som även fungerar bra för "nybörjare". Finns en hel del olika versioner om jag mins rätt, jag hade troligen siktat på original men så har jag inte häller provat något av de andra. Finns som digital version där man kan spela mot andra online, funkar bra!

Andra spel för nybörjare :

Azul\Azul: Stained Glass of Sintra med bra tema och enkla regler.
Santorini en snabbare och enklare version av Schack skulle jag säga, därmed även gjort för 2 spelare.
Dixit för att vara lite mer social
ForSalce, enkelt och snabb bjudgivning, egentligen föredrar jag No Thanks men vad jag förstår så är ForSale generellt mer omtyckt
Gizmos kan vara på gränsen men jag skulle räkna det som enkelt engine builder spel.
Istanbul, enkelt att greppa både spelmekaniskt och tematiskt. Troligen en bra väg in i brädspelsvärlden
RoboRally är en klassiker, kanske går inte alltid temat hem hos folk men oftast kan man ha riktigt kul
Pandemic, inte riktigt min typ av spel men det fungerar uppenbarligen utmärkt även bland icke brädspelare. Detta är ett samarbetsspel vilket troligen sänker barriären för att spela för en del.
Thunder alley, kan tyckas tyngre men det är faktiskt enkelt, se bara till att vara minst 4 spelare! Vi provade 3 spelare och det fungerade inte alls, 1 spelare hamnade tokigt efter.

Slutligen är Ticket to Ride alltid en vinnare!!

Toppen! Tack för grymt svar.. Small World beställt! Plockade med Love Letter och Carcasonne också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@bardbard: Jag har själv varit sugen på att plocka upp mitt brädspels-intresse igen och skaffa denna mastodont (Gloomhaven). Återkom gärna då du hunnit prova spelet. Det har ju fått väldigt bra recensioner.

Har hunnit prova det lite grann nu(jag och frugan enbart). Delar med mig av lite allmänna tankar här.

Mycket komponenter, och då menar jag mycket. Tar lång tid att "pluppa" ut allt och öppna kortlekar etc..
Själv tycker jag det är ganska trevlig känsla^^
Regelboken är på ca 50 sidor så det tar ett tag att läsa igenom, ändå ganska vettigt uppbyggd med ett bra flöde.
Många bra informativa bilder som förklarar alla typer av kort etc..
Lätt att hitta regler för olika situationer när man kommer dit(vilket man gör ofta i början )

Nåväl, vi har börjat köra en kampanj som kommer sträcka sig ~100h enligt internet. Gjort en varsin karaktär samt ett party som nu ska ta sig an diverse scenarion och bygga upp sig ett rykte i Gloomhaven.
Vi har enbart hunnit köra första scenariot(det är det enda som är upplåst. Klarar man det låser man upp nästa etc..).
Som "alltid" när man kör ett spel för första gången så tar det tid. Många situationer som uppkommer där en regelcheck måste göras.
Hursomhelst, i slutet av scenariot så flöt det på bra då man får ganska bra koll på flödet och reglerna. Tror att nästa scenario kommer att gå betydligt snabbare.

Vad tycker jag då??
Känns som att detta spel har _enorm_ potential.
För det första så gillar jag att det är "legacy"-upplägg, kul att låsa upp saker som kommer att påverka spelet resten av tiden i mitt ägo(det går att nollställa om man vill). Man får med en massa kuvert som är förseglade som vi inte låst upp än. Har inte spoilat vad som finns i dessa så har ingen aning om vad jag kan förvänta mig. Dessa får öppnas om man klarar achievments etc..

Combatsystemet är bra, riktigt bra. Gillar att karaktärerna skiljer sig såpass mycket iom att alla karaktärer har sin unika kortlek med abilities. Det blir så mycket mer skillnad än att bara lite stats skiljer karaktärer emellan som vissa andra spel. När man levlar(vilket vi inte gjort) så låser man upp mer kort till sin kortlek(antar att de blir bättre med tiden) som man sedan kan välja när man kör ett scenario. Inga tärningar är involverade så det går att planera sina drag bra.
Slumpfaktorn är initiativförmågan där man kanske räknar med att få köra först men så blir det att fienderna kör sitt först vilket kan ställa till det för sin plan. Skadan man gör har även den ett litet slumpmoment i form av ett kort man drar som modifierar attackvärdet(+-1, +0, 2x, etc..). Med det sagt så känns slumpmomenten väl balanserade, i 8/10 fall så blir planen som man tänkt sig, när den inte blir det så får man lösa det

Inför ett scenario så väljer man svårighetsgrad på scenariot. Detta påverkar i huvudsak monstrens stats(hp, attackvärde, buffar, m.m.) men givetvis blir man belönad om man kör svårare(mer guld och xp). Bra system att det finns och det verkar fungera bra!

Utanför ett scenario så befinner man sig i staden(Gloomhaven) där man kan levla, köpa items, enchanta abilities samt lite andra förberedande saker inför ett nytt scenario. Trevligt litet upplägg för att få en paus från scenarion. Finns lite events där och längs vägen också.

Vet inte vad jag ska skriva riktigt, det finns så sjukt mycket grejer att göra.
Om 2-3 scenarion till när man blivit lite mer varm i kläderna så kan jag nog skriva lite till.
Som det känns nu dock så kan detta vara det bästa spelet i min ägo och som jag kört!

Om jag ska skriva något negativt också så är det att det är så mycket komponenter med. Även om det givetvis är kul som fan så är det ett helvete att få till en bra sortering och hitta saker när man behöver dem. Krävs nog nästan en liten extralåda med fack i(typ skruvlåda eller så) för att ha koll på allt.

Men som sagt, detta spel har en enorm potential med många speltimmar. Kanske inget spel att introducera till en brädspelsnovis dock...
Gillar du denna typ av spel så är det bara att köpa^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Eldritch Horror - fantastikt spel som vi spelar så ofta vi kan!

https://www.fantasyflightgames.com/en/products/eldritch-horro...

För de som vill prova finns en variant på Android/PC/iOS(?) som heter: Ancient Terror - det är samma regelverk min utan allt "TM" material.

Mvh
4bsylon

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har hunnit prova det lite grann nu(jag och frugan enbart). Delar med mig av lite allmänna tankar här.

Mycket komponenter, och då menar jag mycket. Tar lång tid att "pluppa" ut allt och öppna kortlekar etc..
Själv tycker jag det är ganska trevlig känsla^^
Regelboken är på ca 50 sidor så det tar ett tag att läsa igenom, ändå ganska vettigt uppbyggd med ett bra flöde.
Många bra informativa bilder som förklarar alla typer av kort etc..
Lätt att hitta regler för olika situationer när man kommer dit(vilket man gör ofta i början )

Nåväl, vi har börjat köra en kampanj som kommer sträcka sig ~100h enligt internet. Gjort en varsin karaktär samt ett party som nu ska ta sig an diverse scenarion och bygga upp sig ett rykte i Gloomhaven.
Vi har enbart hunnit köra första scenariot(det är det enda som är upplåst. Klarar man det låser man upp nästa etc..).
Som "alltid" när man kör ett spel för första gången så tar det tid. Många situationer som uppkommer där en regelcheck måste göras.
Hursomhelst, i slutet av scenariot så flöt det på bra då man får ganska bra koll på flödet och reglerna. Tror att nästa scenario kommer att gå betydligt snabbare.

Vad tycker jag då??
Känns som att detta spel har _enorm_ potential.
För det första så gillar jag att det är "legacy"-upplägg, kul att låsa upp saker som kommer att påverka spelet resten av tiden i mitt ägo(det går att nollställa om man vill). Man får med en massa kuvert som är förseglade som vi inte låst upp än. Har inte spoilat vad som finns i dessa så har ingen aning om vad jag kan förvänta mig. Dessa får öppnas om man klarar achievments etc..

Combatsystemet är bra, riktigt bra. Gillar att karaktärerna skiljer sig såpass mycket iom att alla karaktärer har sin unika kortlek med abilities. Det blir så mycket mer skillnad än att bara lite stats skiljer karaktärer emellan som vissa andra spel. När man levlar(vilket vi inte gjort) så låser man upp mer kort till sin kortlek(antar att de blir bättre med tiden) som man sedan kan välja när man kör ett scenario. Inga tärningar är involverade så det går att planera sina drag bra.
Slumpfaktorn är initiativförmågan där man kanske räknar med att få köra först men så blir det att fienderna kör sitt först vilket kan ställa till det för sin plan. Skadan man gör har även den ett litet slumpmoment i form av ett kort man drar som modifierar attackvärdet(+-1, +0, 2x, etc..). Med det sagt så känns slumpmomenten väl balanserade, i 8/10 fall så blir planen som man tänkt sig, när den inte blir det så får man lösa det

Inför ett scenario så väljer man svårighetsgrad på scenariot. Detta påverkar i huvudsak monstrens stats(hp, attackvärde, buffar, m.m.) men givetvis blir man belönad om man kör svårare(mer guld och xp). Bra system att det finns och det verkar fungera bra!

Utanför ett scenario så befinner man sig i staden(Gloomhaven) där man kan levla, köpa items, enchanta abilities samt lite andra förberedande saker inför ett nytt scenario. Trevligt litet upplägg för att få en paus från scenarion. Finns lite events där och längs vägen också.

Vet inte vad jag ska skriva riktigt, det finns så sjukt mycket grejer att göra.
Om 2-3 scenarion till när man blivit lite mer varm i kläderna så kan jag nog skriva lite till.
Som det känns nu dock så kan detta vara det bästa spelet i min ägo och som jag kört!

Om jag ska skriva något negativt också så är det att det är så mycket komponenter med. Även om det givetvis är kul som fan så är det ett helvete att få till en bra sortering och hitta saker när man behöver dem. Krävs nog nästan en liten extralåda med fack i(typ skruvlåda eller så) för att ha koll på allt.

Men som sagt, detta spel har en enorm potential med många speltimmar. Kanske inget spel att introducera till en brädspelsnovis dock...
Gillar du denna typ av spel så är det bara att köpa^^

Håller med dig helt och hållet.
Jag har bara hunnit spela tre scenarior hittills.
Insåg dock att vi hade gjort några missar och gjort lite fel på vissa saker. Men det löste sig efter att ha kikat på några Youtube-videos hur de spelade.

Angående sortering så köpte jag eRapror insert som var väldigt jobbigt att sätta ihop, samt att det inte finns någon beskrivning om vad som ska sättas i vilket fack.
Men det löste sig, vissa saker fick dela utrymme, men annars är det bra uppdelat.
Det blir enklare att plocka fram allt och ha allt på bordet. Vilket är det jag var ute efter, så jag är nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@bardbard: Tackar för den utförliga beskrivningen. Spelet verkar vara mycket större än jag kunnat ana, men med en enorm potential om man har tiden.
Dock så kanske jag börjar med ett något enklare och mindre tidskrävande spel för tillfället. Men "Gloomhaven" står definitivt på min "att-spela-lista". Det får kanske bli när höstmörkret återigen faller på.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

finns det några stadsbyggare i brädspelsformat? Tänk SimCity eller Cities: Skylines.

Cities: Skylines – The Board Game släpps i år:
https://www.boardgamegeek.com/boardgame/267370/cities-skyline...