Problem med dator efter uppgradering av CPU, Grafikkort och skärm!

Permalänk

Problem med dator efter uppgradering av CPU, Grafikkort och skärm!

Hej! Jag uppgraderade nyligen min dator med nytt grafikkort, CPU och skärm. Just nu när jag försöker starta ett spel så laggar det satfläsk och blizzard appen har ballat ur. Vad händer??

Rubrik förtydligad //mod
Permalänk
Medlem

Mer information behövs. Vad har du uppgraderat från och till vad. Vad har du "gjort"under uppgraderingen. Etc

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Av det du skrivit så tänker jag direkt på om du har installerat om Windows? Eller stoppade du glatt i dom nya komponenterna och körde bara?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Kolla om du råkat ställa skärmen upp och ner.

Permalänk

Inet har stått för ombygget. Jag uppgraderade från 960 till 1080 ti. Intel i5 4690k till en i7 8700k nytt moderkort och nytt nätaggregat med 75o w. Skärmen är en 2560 x 1440p. Jag kan inte ens starta upp några spel. Jag har laddat om drivrutinerna och känns som att jag har gjort allt.

Permalänk
Medlem

@Jonisbabonis16: Har du installerat om Windows? Kan bli konstiga problem ifall du försöker använda en gammal Windows installation.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

@Anders9110: Windows är troligtvis den samma eller Inet sa att de hade installerat om Windows åt mig.

Permalänk
Medlem

@Jonisbabonis16: Är du säker på att Inet installerade om Windows? Ifall du behövde ladda ner dina spel igen så har de förmodligen gjort.
Ladda ner Hwmontior och kolla dina temperaturer ifall du är säker på att Windows är nytt låter som överhettning eller mjukvaruproblem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@Jonisbabonis16: Är du säker på att Inet installerade om Windows? Ifall du behövde ladda ner dina spel igen så har de förmodligen gjort.
Ladda ner Hwmontior och kolla dina temperaturer ifall du är säker på att Windows är nytt låter som överhettning eller mjukvaruproblem.

Jag behövde inte ladda ner spelen igen. Jag har just nu gjort en ominstallation av Windows. Vad gör jag ifall inte detta fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonisbabonis16:

Jag behövde inte ladda ner spelen igen. Jag har just nu gjort en ominstallation av Windows. Vad gör jag ifall inte detta fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

reklamerar

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Satte du i kabeln mellan skärmen och datorn direkt i grafikkortet eller genom moderkortet?

Permalänk
Skrivet av zetari:

Satte du i kabeln mellan skärmen och datorn direkt i grafikkortet eller genom moderkortet?

Genom moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jonisbabonis16: Ring Inet förmodligen ett hårdvarufel du kan alltid öppna datorn och titta ifall alla kablar sitter i ordentligt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Jonisbabonis16: Du ska använda grafikkortets anslutningar annars använder du iGPU som är värdelös.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@Jonisbabonis16: Du ska använda grafikkortets anslutningar annars använder du iGPU som är värdelös.

Du tror att det kan vara felet? Det var pluggar på utgångarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jonisbabonis16: Ifall din skärm kabel är vertikal och du har ett vanligt ATX/MATX chassi så är det iGPU du använder ifall din skärmkabel är horisontal så är det grafikkorts anslutningar du använder undantag är ifall du har ett chassi där man monterar moderkort horisontal istället för vertikalt då är det tvärtom.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonisbabonis16:

Du tror att det kan vara felet? Det var pluggar på utgångarna

Skickades från m.sweclockers.com

Ja asså du ska ju koppla till grafikkortet och inte moderkortet. Annars skulle man ju inte behövt ett grafikkort

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Det har löst sig nu och allting funkar prima! Endast en sista fråga. De appar som togs bort av Windows uppdateringen, kan man snabbinstallera dem tillbaka eller måste jag manuellt klicka på dem och installera?