AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990X presterar dubbelt upp mot Threadripper 1950X

I kamp om prestandatronen gör AMD Ryzen Threadripper med 32 kärnor, som enligt uppgift får namnet Threadripper 2990X. Den testas dessutom i Cinebench med imponerande resultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Går det att köpa 3GHz paket med 64GB eller hellre 128GB? Kommer bli svårt att mata detta monster med minne.

Permalänk
Medlem

FAN, vad glad jag är över att det går bra för Amd!!

Jag har kört Intel I7 sen bulleozer och 2600k, men i dagens läge skulle jag välja Amd framför Intel alla dagar i veckan, förutom kanske 8700K, men då är frågan om jag inte skulle ta en Amd 6C/12T och investera det jag sparar i ett starkare grafikkort:D

Det är det härliga med att inte låta mig låsa vid ett av märkena och vara loyal moyöt de, varför man nu skulle göra det:p

Permalänk
Avstängd

Då är allt som saknas en integrerad GPU.
Så man kan köra den här grejen utan dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Då är allt som saknas en integrerad GPU.
Så man kan köra den här grejen utan dedikerat grafikkort.

HTPC eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag är glad det går bra för AMD, inte för att jag skulle vilja ha en CPU från dem, men att det ger lite eld i arslet på Intel. Hejja hejja.

Permalänk
Medlem

Varför kommer alltid Sweclockers med pikar till Intel? Jag trodde att ni var köpta?

Nä, seriöst. Här ser man verkligen vad som kan åstadkommas med lite lim och vilja. Ligger priset likt föregångaren så finns det nog en del som skulle köpa den här CPUn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Notera att redaktionen nämner inget om hur trovärdig källan är, notera att andra källor pekar på att detta kan vara doktorerade bilder, läs första kommentaren:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8sbtju/threadripper_299...

Jag har en Ryzen själv, men Sweclockers redaktion borde ha högre standarder än att bara plocka nyheter från sociala medier och skriva om dem utan någon källkritik.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Inaktiv

Härligt, detta gillar jag

Permalänk
Medlem

Intels 28 kärnor @ 5Ghz fick ju 7334 poäng, vilket är stået vassare.
Ja, sen krävdes ju kylning vars effekt mättes i hästkrafter för att hålla den körandes, men hey.

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken på det pixlade röda stapeln mitt i smeten på den sista bilden. Vad är det? Något felaktigt resultat som inte är representativt?

Cool att AMD lyckas hålla sig kvar på banan i övrigt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av pHr33:

Intels 28 kärnor @ 5Ghz fick ju 7334 poäng, vilket är stået vassare.
Ja, sen krävdes ju kylning vars effekt mättes i hästkrafter för att hålla den körandes, men hey.

Va det inte ~1000 W driveffekt och 1600 W kyleffekt på Inteln...
Totalt ointressant för gemene man. Sen totalt överklockad, vilket knappast är 100% stabil 24/7. Totalt ointressant mao.

Permalänk
Medlem

Ser helt sjukt bra ut! Och smått overkligt hur alla gamla processorer helt plötsligt känns.. ja.. gamla

Blir dock intressant att se hur div. proffsprogram svarar mot den stökiga minneskontroller-lösningen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Detta ser lovande ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arowe17:

HTPC eller?

Där vore det också trevligt med integrerad grafik.
Men bildredigering, musikproduktion, programmering, skolarbete, kontorsarbete, etc så behöver man inget grafikkort.

Jag har en Intel Core i7 4770K utan grafikkort i min dator hemma, och en Core i7 6700T utan grafikkort på jobbet.
Nästa gång jag köper dator så slipper jag gärna köpa dedikerat grafikkort också.
CPU med inbyggd grafik är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Notera att redaktionen nämner inget om hur trovärdig källan är, notera att andra källor pekar på att detta kan vara doktorerade bilder, läs första kommentaren:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/8sbtju/threadripper_299...

Jag har en Ryzen själv, men Sweclockers redaktion borde ha högre standarder än att bara plocka nyheter från sociala medier och skriva om dem utan någon källkritik.

Samtidigt finns det ingen anledning att misstro resultatet.
1950X@4GHz får 3434 poäng
2990X@4GHz får 6243 poäng

Det är en ökning med 82% när man dubblerar kärnorna och höjer IPCn något.

Något som verkar fullt rimligt med tanke på att inget program skalar helt optimalt och minnesaccessen blir något sämre för 32 kärnors TR.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ser ut som AMD verkligen träffat rätt med Ryzen. Detr är nästan så att man kan förlåta Bulldozer fiaskot.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte just en ny Bulldozer jag. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför kommer alltid Sweclockers med pikar till Intel? Jag trodde att ni var köpta?

Nä, seriöst. Här ser man verkligen vad som kan åstadkommas med lite lim och vilja. Ligger priset likt föregångaren så finns det nog en del som skulle köpa den här CPUn.

Sweclockers - där alla hatar nvidia och intel men alla köper nvidia och intel xD
Själv köper jag det som är bäst oavsett om det är rött, grönt, blått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag är glad det går bra för AMD, inte för att jag skulle vilja ha en CPU från dem, men att det ger lite eld i arslet på Intel. Hejja hejja.

Du köper hellre ett annat märke som är sämre ? Den mentalitet som gjorde att intel sålde bättre fast AMD hade betydligt högre Prestanda till ett lägre pris i X antal år när AMD släppte AMD 64 och OPTERON DITOT.

P4/XEON hade inte en suck men sålde ändå bättre bra marknad ? Nej.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ser ut som AMD verkligen träffat rätt med Ryzen. Detr är nästan så att man kan förlåta Bulldozer fiaskot.

Ne, kommer aldrig vara förlåtet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Va det inte ~1000 W driveffekt och 1600 W kyleffekt på Inteln...
Totalt ointressant för gemene man. Sen totalt överklockad, vilket knappast är 100% stabil 24/7. Totalt ointressant mao.

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Posta gärna en Normal kylare som klarar fulllast med 4.3-4.5 på 28cores.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Jag gjorde samma uträkning med

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Även om man skulle kunna kyla den med normal kylning till 4.3-4.5, vilket är tveksamt, så glömmer du bort att cpu:n de valde också var noga utvald (hur man nu skall översätta "extreme binning" till svenska...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Är väl rimligt att tänka att Intels 28-kärniga går att kyla med "normal" kylning någonstans runt 4.3-4.5GHz och räknar man då utifrån 7334 så hamnar man mellan 6300-6600 poäng, dvs lika snabb eller lite snabbare än Threadripper i 4.12Gz.

Skrivet av Palme_570:

Posta gärna en Normal kylare som klarar fulllast med 4.3-4.5 på 28cores.

Jag tycker 4.3 - 4.5 ghz låter lite väl optimistiskt:p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Posta gärna en Normal kylare som klarar fulllast med 4.3-4.5 på 28cores.

Med tanke på alla hål som finns i Intel så borde det vara lättkylt.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Även om man skulle kunna kyla den med normal kylning till 4.3-4.5, vilket är tveksamt, så glömmer du bort att cpu:n de valde också var noga utvald (hur man nu skall översätta "extreme binning" till svenska...)

Extrem handplockning skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Extrem handplockning skulle jag säga.

Låter bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ser ut som AMD verkligen träffat rätt med Ryzen. Detr är nästan så att man kan förlåta Bulldozer fiaskot.

Men bara nästan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |